Koska tämä artikkeli on herättänyt keskustelua kahvihuoneessa, niin tiivistetään tänne
vähän. Käytännössä kaikki kaupan alan yhtiöt kärsivät nyt työvoimapulasta. Pandemian alussa työvoimaa riitti, kun oli siirtymää ravintola- ja tapahtuma-alalta, mutta nyt virta vie toiseen suuntaan. Lisäksi yhteiskunnan rakenne ei kestä kasvupyrähdystä, joka nyt käsillä. Se näkyy työvoimapulana.
Huuskonen kertoo, että maksavat työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja panostavat myös henkilökunnan talossa pysymiseen työkykyprojektin kautta eli lyhennetty työpäiväkin on mahdollista. Toki yhteiskunnan koulutuspanos olisi tärkeä, kun työelämä muuttuu teknisemmäksi ja on hallittava useita eri järjestelmiä. Opiskelijoiden ansaintakynnyksen nosto oli myös hyvä asia. Maahanmuuttajien lupaprosessia pitäisi nopeuttaa. Yrityksen sisällä tehtävänkierto on myös oleellista.
Tokmannilla tehdään pitkiä työuria, keskimäärin kahdeksan ja puolen vuoden mittaisia. Tavoitteena on tulla alan parhaaksi työnantajaksi.
Nämä ajatukset siis poimittu henkilöstöjohtaja Sirpa Huuskosen haastattelusta.