Tokmannin uusi pääanalyytikko @Olli_Vilppo laski vastikään Verkkokauppa.comin tavoitehintaa, milloinkahan on vuorossa meidän yhtiömme Itse olen asettanut itselleni vuoteen 2023 mennessä tavoitehinnan 23 e, joka perustuu markkinoiden hyväksymien arvostuskertoimien pysyvämpään laskuun nykyiselle tasolle ja vähän pienempään kasvu- ja tulosennusteeseen kuin Inderesin nykyiset ennusteet. Viime vuosi osuu vielä hyvin yhtiön oman ohjeistuksen alalaitaan, mutta ainakin vuoden 2022 alkupuoli voi olla edelleen nihkeä kustannusinflaatiopaineiden takia. Osingonjakosuhde pysyy tasaisena 70% tuloksesta. Laskelmieni tarkoitus ei ole millään muotoa väheksyä Inderesin ammatti-ihmisten korkealuokkaisia laskelmia vaan pikemminkin antaa esimerkki siitä, kuinka moninaisia odotuksia eri markkinaosapuolilla voi olla tulevaisuuden tuotoista. Näistähän markkinahinta loppujen lopuksi muodostuu. Laskelmat toimivat itselleni samalla raameina, kun arvioin yhtiön liiketoiminnan etenemistä ja sen markkinahinnoittelua eri aikajänteillä.
2021 EPS 1,30 e, hyväksyttävä p/e 14,5-15, hintataso 18,85-19,50, osinko 0,91
2022 EPS 1,36 e, hyväksyttävä p/e 14,5-15, hintataso 19,72-20,40, osinko 0,95
2023 EPS 1,50 e hyväksyttävä p/e 14,5-15, hintataso 21,75-22,50, osinko 1,05
2024 EPS 1,65 e hyväksyttävä p/e 14,5-15, hintataso 23,92-24,75, osinko 1,15
Tavoitehintani perustuu siihen, että jossakin vaiheessa vuotta markkinat yleensä alkavat jo hinnoittelemaan seuraavaa vuotta ja Inderesin ennusteita vaatimattomampi tulostaso taasen johtuu Mäntsälän logistiikkakeskuksen mittavasta investoinnista ja omasta hieman varovaisesta asenteesta. Rautalankamallinnukseni on todella herkkä esimerkiksi sille, minkälaisen tuloskertoimen markkinat kulloinkin hyväksyvät ja tietenkin ensikädessä myös sille, miten yhtiö tulevina vuosina suoriutuu. Joku irvileuka voi toki kysyä, vaihteleeko tavoitehinta myös mielialojeni mukaan Korkotasonhan Euroopassa ei ennakoida vielä pitkään aikaan nousevan ainakaan merkittävästi, antaen määrittelemilleni kertoimille toistaiseksi oikeutuksen. Tokmannin verrokkiryhmään laajalla skaalalla toki kuuluvat kaikki vähittäiskaupan yhtiöt, mutta on ymmärrettävä, että sijoittajat ovat valmiita maksamaan enemmän esimerkiksi “Mustin ja Mirrin” tapaisesta brändistä, johon on vieläpä liitetty esimerkiksi eläinlääkäri- ja hemmottelupalveluita lemmikeille. Verkkokauppa.comilla ja Kamuxilla taas on oma spesifi tuotevalikoimansa ja konseptinsa, puhumattakaan siitä, että ensin mainittu ei edes kivijalkakauppaan kovin vahvasti perustu. Norjalainen suora verrokki Europris on pitkään treidannut huomattavasti matalammilla kertoimilla kuin Tokmanni. Puuilon kasvunäkymät taas ovat terhakammat ja lisäksi valikoima lienee eräällä tavalla “vekkulimpi” kuin kilpailijoilla. Summa summarum: itse odotan vuodesta 2022 eräänlaista välivuotta melko vaatimattomalla tuloskasvulla, jonka jälkeen rekka lähtee vasta kunnolla käyntiin. Kannattaa myös kysyä itseltään, miksi markkinat uskoisivat vielä tässä vaiheessa huomattavaan kasvu- ja tulosloikkaan vuonna 2023, jos tämän vuoden tuloskasvu on vielä kuitenkin maltillista!?
Mikä siis puoltaa Tokmanniin sijoittamista, Inderesin hienot DCF-mallinnukset tai paremman puutteessa myös esittämäni laskelmat ovat korkeintaan suuntaa-antavia, mutta monenlaista voi tapahtua matkan varrella!?
Vastauksena edelliseen esitän seuraavaa:
Pitkän ajan megatrendit, ensisijaisesti maailmalla alaa vallannut “smart shopping” lienee yksi kantavista kasvun voimista. Enää eivät vain kaikista köyhimmät ja vaivaisimmat asioi halpakaupoissa vaan siitä on tullut suuren keskiluokan hupia. Suomessa sitä paitsi vähintäänkin 1990-luvun lamasta alkaen köyhäily on ollut suosittu elämäntapa ja “Tankki täyteen”-sarjan Sulo Vilenhän pohjusti tätä jo 1980-luvulla Aina löytyy jotakin pientä kivaa ja vieläpä edullisella hinnalla. Laajentuminen, kasvavat volyymit ja hankintayhteistyö Europrisin kanssa taas takaa yhä enemmän hinnoitteluvoimaa ostajana. Tiukka kulukuri puolestaan on myös osakkeenomistajan etujen mukaista, myymäläsijoittelussa taasen edullisempi vuokra kompensoi hieman vähemmän keskeisen sijainnin ja alkaa olla jo legenda, että “Missä Lidl, siellä myös Tokmanni” Molemmillahan kauppaketjuilla on yhtenäistä asiakaskuntaa ja hankinnat voi siten kätevästi tehdä yhden parkkipaikan ja kahden kaupan taktiikalla Myös elokuussa lanseerattu kanta-asiakasohjelma sai tuoreeltaan valtavan suosion(0,5 miljoonaa rekisteröitynyttä Q3:n lopulla) ja uusia lukuja kuulemme varmaan taas 11.2 tilinpäätöstiedotteen yhteydessä. Private label-tuotemerkkeihin kohdistuu myös isoja odotuksia, valikoiman laajetessa pikku hiljaa. Yhtiön johtoa olen jo kehunut vuolaasti aikaisemmissa viesteissä eli tyydytään tässä sellaiseen yksityiskohtaan kuin, että kun laskee yhteen koko hallituksen ja johtoryhmän(yhteensä 15 henkilöä), niin kokemusta kaupan ja myynnin alalta löytyy lähemmäs 300 vuotta
Tämän sunnuntai-illan puhdetyön myötä onkin itselläni sitten hyvä hetki pitää pieni hiljainen jakso ainakin Tokmannin osalta ja jäädä jännittämään vuoden 2021 tulosta sekä vielä tärkeämpänä ohjeistusta vuodelle 2022.