Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Tokmannilla on nyt 3 miljoonaa kanta-asiakasta. Tänään on kahvitarjoilu kaikissa Tokmanni-myymälöissä:


Tokmanni Klubi

24 tykkäystä

Miten on mahdollista, että kantisjäseniä on kolme miljoonaa? Käytännössä jokaisella suomalaisella aikuisella tulisi olla jäsenyys tai ainakin 80%.
Vai lasketaanko mukaan Dollarstore?
Oman käsityksen mukaan ”jokaisella on vihreäkorrti sekä Plussa” mutta Tokmannin jäsenyys lienee paljon harvinaisempi koska Tokmannissa asiointi ei ole pakollista kuin ruokakaupassa käynti.

1 tykkäys

Vertailun vuoksi tässä viime viikon Talouselämän taulukoista pieni kuvakaappaus, miten Keskolla, Ässällä ja Lidlillä “kanta-asiakkaita”.

11 tykkäystä

Voidaan tietenkin sanoa, että Tokmannilla on 3 miljoonaa puhelinnumeroa. Mitään tietoja ei taida olla siitä, kuinka moni on tehnyt profiilin valmiiksi verkossa tai kuinka monella on ladattuna sovellus.

11 tykkäystä

Teemu Liila ja @Heikki_Keskiväli juttelivat Keskosta ja Tokmannista. :blush:

Jaksossa käydään läpi katsojien ehdottamia yhtiöitä. Kumpaa Heikki ja Teemu ostaisi, Tokmannia vai Keskoa.

Aiheet:

00:00 Intro
01:33 Mitä Tokmanni tekee?
05:01 Mikä Kesko on?
08:33 Nykyinen liiketoimintatilanne
21:14 Omistaako kumpikaan Tokmannia tai Keskoa?

14 tykkäystä

Vastaan tänne Tokmanni-ketjuun @Arttu_Heikura . Eikö Tokmanni pikemminkin ole viestinyt haluavansa olla halvin tietyissä itselle tärkeissä kategorioissa, esimerkiksi puutarha ja siivous? Toimitusjohtaja Rautiainen on näistä tulosinfoissa puhunut, pitää taas kuunnella joskus uudelleen, kun aikaa on. Toki se halpa hintamielikuva varmasti kokonaisuudessaan Tokmannille tärkeä on eikä tuo jakamasi vertailu mitenkään eduksi ole.

4 tykkäystä

Mukana oli myös siivoustarvikkeita, esim. kodin pesuaineita, ämpäreitä jne. Nämäkin lasketaan käsittääkseni päivittäistavaroihin (saatan olla väärässä). Tarkoituksena oli vertailla kaikki pääkategoriat läpi, mutta sitä vaikeutti se, että samojen tuotteiden löytäminen kustakin kaupasta oli varsin haastavaa, joten suuri osa käyttötavaroista jäi pois (esim. puutarha).

Varmasti pitää paikkaansa, että tietyissä kategorioissa halutaan olla halvin. Fiksuintahan kaupan on pitää niiden tuotteiden hinnat kilpailukykyisinä, joissa asiakkaat ovat hyvin “hintatietoisia”. Useat varmasti tietää kuinka paljon kahvipaketti suurin piirtein maksaa, mutta tilanne on todennäköisesti eri teippirullan tai nippusidepaketin kohdalla. Tällöin teippirullan hinnoittelu voi olla vapaampaa.

Viestintä on jokatapauksessa ristiriitaista kun 2022 vuoskarissa todetaan: “Halpakaupan ydin on halpa hinta. Hintamielikuva on arvokas omaisuus, jota riskeerataan mahdollisimman vähän. Tämän vuoksi Tokmanni pitäytyi vuonna 2022 kilpailijoitaan halvemmissa asiakashinnoissa hankintahintojen noususta ja kustannusinflaatiosta huolimatta. Lisäksi Tokmanni kertoi syyskuun lopussa lukitsevansa yli sadan tuotteen hinnat vuoden 2022 loppuun asti.”

Halvan hintamielikuvan luomisessa Tokmanni on kuitenkin onnistunut oikein hyvin.

EDIT: Ja pakko vielä disclaimata, että vertailluksi tuotteeksi valikoitui heti ensimmäinen, joka löytyi vähintään kolmesta kaupasta.

18 tykkäystä

Tokmanni teki lehdistötiedotteen kanta-asiakasohjelmasta:

Asiakkaita jo yli kolmen miljoonan jäsenen Tokmanni Klubi kiinnostaa kattavasti eri puolilla Suomea. Kun tarkastellaan viime vuotta, innokkaimmin Tokmannin kanta-asiakasohjelman värejä tunnustettiin Loimaalla, Parikkalassa ja Rantasalmella. Niillä paikkakunnilla jopa noin kuusi kymmenestä asiakkaasta teki ostoksia Tokmanni Klubin jäseneksi tunnistautuneena*.

– Kanta-asiakkaamme ostavat selvästi muita innokkaammin kampanjatuotteitamme. Lisäksi heidän ostoskorinsa ovat monesti hivenen muita täydempiä, hän lisää.

6 tykkäystä

Asiakkasomistajana näkisin, että Tokmanni klubilaisuuden hyötyjä tulisi vielä kehittää asiakkaan kannalta houkuttelevimmiksi. Henkilökohtaista kontaktia ja tiedotusta voisi asian tiimoilta myös parantaa. Nyt klubilaisuudesta jää vähän liikaa sellainen maku, että tarkoitus on vain kerätä Tokmannia itseään hyödyttävää asiakasdataa.

11 tykkäystä

Bingo! Jonkinlainen bonus systeemi olisi paikallaan, kuten jo aiemmin kirjoitin.
Varmasti tulisi vielä enemmän hyödynnettyä kulutustuotteissa Tokmannia.

4 tykkäystä

Nyt on kyllä kova väite, hieman epäilyttää, kun mietin asiaa. Tokmannilla olisi kantiksia noin samanverran, kuin K-ryhmällä ja reippaasti enempi, kuin S-ryhmällä, jaa a…dollar storella ei ole kantiksia, joten nämä tulisi Suomesta.

3 tykkäystä

Tämän taulukon mukaan S-ryhmällä on 3,9 miljoonaa kanta-asiakasta.

5 tykkäystä

Ilta-Sanomien jutussa puhutaan S-ryhmän osalta omistajista ja Talouselämässä käyttäjistä, jotka varmaan sisältävät rinnakkaiskortit. Tokmannissa varmaan määrää edisti myös se, että puhelinnumero pohjaisena moni otti sen omalle numerolle ja näin päällekkäis käyttö on vähäisempää.

2 tykkäystä

Tokmanni hakee rakennuslupaa Sipoon Nikkilässä.

https://sipoofi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024633-7
(Sipoon Sanomat maksumuurin takana)

Kyseessä olisi Sipoon toinen myymälä keväällä avattavan Söderkullan lisäksi.


Tokmanni pyrkii rakentamaan ja avaamaan Sipoon Nikkilän myymälän vielä tämän vuoden aikana:

(maksumuuri)


Tässä vielä lehdistötiedote:

18 tykkäystä

Tänään aamarissa kommentteja kaupanalaan liittyviin kysymyksiin ja kokonaisuudessaan kuluttaja- ja kauppa -artikkeli luettavissa premium-lukijoille.

9 tykkäystä

Tokmanni avaa Click Shoes - myymälän Tampereelle Koskikeskukseen huhtikuussa. Ylöjärven Click Shoes -outlet-myymälä on suljettu tammikuussa:

Suomen suurimman kenkäkauppaketjun Click Shoesin uusin myymälä tulee palvelemaan asiakkaitaan hyvällä liikepaikalla Hatanpään valtatie 1:ssä sijaitsevan kauppakeskus Koskikeskuksen ensimmäisessä kerroksessa. Tilaa uudessa myymälässä tulee olemaan noin 350 neliömetriä.

13 tykkäystä

Terkut Tukholmasta! :sweden: :blue_heart: Teimme Peter Lynchmäiseen tapaan kenttätutkimusta Tokmannin omistamassa Dollarstoressa! Myymälä oli valtava ja totesimme lähtiessämme, että se tuntui Amerikalta! :us:

Kuten Tokmannistakin, Dollarstoresta löytyi tuotteita joka lähtöön! Myymälä oli kuitenkin meidän näkemyksemme mukaan selkeästi isompi kuin Tokmannit ja tuotevalikoimakin tuntui olevan siten laajempi! Emme törmänneet Tokmannin tuotemerkkeihin, joten epäilemme etteivät ne ole ainakaan toistaiseksi rantautuneet Dollarstoreihin. Hinnat olivat Dollarstoressa halvat ja sitä mainostettiin näkyvästi ympäri myymälää. Iloa aiheutti erityisesti Dollarstoren Party Collection, josta löytyi juhlatarvikkeita ja rekvisiittaa pilvin pimein! Myymälästä lähti mukaan täydellisen mauttomat dollari-pipot sekä sitäkin maukkaampaa välipalaa!

From Sweden with love,
Sara, Isa ja Jesper

49 tykkäystä

HalpaHalli käynnistää muutosneuvottelut:

  • Myös haasteelliset markkinaolosuhteet ja Suomen talouden epävakaus ovat vaikuttaneet yhtiöön, Ylinen jatkaa. - Näiden tekijöiden seurauksena olemme tarkastelleet toiminnan tehokkuutta ja arvioineet tarvittavia toimenpiteitä sekä pitkän aikavälin kustannustehokkuuden parantamiseksi että lyhyen aikavälin säästötoimien toteuttamiseksi, Ylinen lisää.
12 tykkäystä

Itsellä myös tulossa huhtikuussa Dollarstore reissu Tukholman alueen myymälöihin.
Laittakaa viestiä, jos tulee mieleen mitä pitäisi erityisesti väijyä😎

4 tykkäystä

Arhi Kivilahden ja Sami Törmän uudessa Kaupan tila -podcastissa puhuttiin pitkä tovi Tokmannista ja Dollarstoresta. Kivilahti oli haastatellut ennen jakson tekoa Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiaista podcastin kanssa samaa nimeä kantavaan Kaupan ala -verkkojulkaisuun ja viittasikin jaksossa haastatteluun useassa kohtaa.

Itsellä jäi jaksosta mieleen, miten Kivilahti puhui konseptin selkeyden ja yksinkertaisuuden merkityksestä halpakaupan alalla aina myymälöistä lähtien. Asiakkaan pitää hahmottaa helposti, mitä löytyy ja mistä, ja mitä nopeammin ensimmäinen ostos ostoskoriin kauppareissulla päätyy, sitä pienempi kynnys on seuraavaan ja sitä seuraavaan ostokseen.

Yksinkertaisuudesta ja helppoudesta esimerkkinä käytettiin myös valikoimaa. Suomessa olemme tottuneet suuriin valikoimiin ja odotamme kaupoilta sitä, minkä vuoksi eri kaupat helposti alkavat muistuttaa toinen toistaan ja erottautuminen muista ei ole yhtä selvää. Ruotsissa tilanne on taas ilmeisesti eri, ja Dollarstore erottautuu hyvin konseptillaan muista. Tästä konseptiosaamisesta Rautiainen oli ollut ilmeisesti erityisen innoissaan, kun Kivilahti häntä haastatteli.

23 tykkäystä