Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Arhi Kivilahden ja Sami Törmän uudessa Kaupan tila -podcastissa puhuttiin pitkä tovi Tokmannista ja Dollarstoresta. Kivilahti oli haastatellut ennen jakson tekoa Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiaista podcastin kanssa samaa nimeä kantavaan Kaupan ala -verkkojulkaisuun ja viittasikin jaksossa haastatteluun useassa kohtaa.

Itsellä jäi jaksosta mieleen, miten Kivilahti puhui konseptin selkeyden ja yksinkertaisuuden merkityksestä halpakaupan alalla aina myymälöistä lähtien. Asiakkaan pitää hahmottaa helposti, mitä löytyy ja mistä, ja mitä nopeammin ensimmäinen ostos ostoskoriin kauppareissulla päätyy, sitä pienempi kynnys on seuraavaan ja sitä seuraavaan ostokseen.

Yksinkertaisuudesta ja helppoudesta esimerkkinä käytettiin myös valikoimaa. Suomessa olemme tottuneet suuriin valikoimiin ja odotamme kaupoilta sitä, minkä vuoksi eri kaupat helposti alkavat muistuttaa toinen toistaan ja erottautuminen muista ei ole yhtä selvää. Ruotsissa tilanne on taas ilmeisesti eri, ja Dollarstore erottautuu hyvin konseptillaan muista. Tästä konseptiosaamisesta Rautiainen oli ollut ilmeisesti erityisen innoissaan, kun Kivilahti häntä haastatteli.

23 tykkäystä

HS vertaili päivittäistavaraa myyvien ketjujen hintaeroja kivijalassa. Private label tuotteet jätettiin kokonaan vertailun ulkopuolelle. Siinä ei myöskään huomioitu alennuksia, vaan koriin poimittiin normaalihintaisia tuotteita.

Halvimmaksi hygieniatuotteissa osottautui nopeasti laajennut Normal ketju (8 halvinta), ennen Lidliä ja Prismaa (molemmilla 5 halvinta). Tokmanni oli yhden tuotteen osalta halvin ja neljän tuotteen osalta kallein, ja muissa vertailluissa tuotteissa asettui neutraaliksi eli ei halvin tai kallein. Kalleimpien joukoon päätyi Puuilo (9 kalleinta ja 1 halvin) ja Ruoholahden Citymarket (6 kalleinta). Puuilon sijoittuminen kalleimmaksi on sinällään ymmärrettävää, sillä hygieniatuotteet eivät kuulu sen ydinkategorioihin.

Tilanne on sinällään mielenkiintoinen, sillä Tokmanni kommentoi Q3:n yhteydessä, että hintakilpailu on ollut kovaa ja kulutus on kohdistunut päivittäisiin tavaroihin. Samaan aikaan sen Suomen vertailukelpoinen kasvu oli hyvin vaisuhkoa. HS:n vertailu ei anna hyvää kokonaiskuvaa Tokmannin kannalta, sillä eräalennusten hintapanostukset ei tässä näy. En tiedä muista, mutta mielestäni Tokmanni vaikuttanee olleen hyvin aktiivinen mainostaja viimeaikoina, etenkin digin puolella.

16 tykkäystä

Tokmanni on lisännyt näkyvyyttä Sanoman medioissa ja muun muassa Tarjoussanomat jaetaan sunnuntain Helsingin Sanomien liitteenä.
https://media.sanoma.fi/asiakastarinat/tokmanni-panostaa-kohtaamisten-laatuun-ja-hakee-uusia-yleisoja

Mainoskieltoluukkujen yleistymisen vuoksi Helsingin Sanomien jakelun peitto Helsingin seudulla on parempi kuin osoitteettoman suorajakelun.

7 tykkäystä
5 tykkäystä

Tokmannin logistiikkakeskukset mukana lakoissa isojen vähittäiskauppojen mukana (14. helmikuuta kello 5.00 - 17. helmikuuta kello 4.59).

13 tykkäystä

Tokmannin logistiikkakeskukset mukana lakoissa

Ja tämänkö takia osake kyykkää 5 %?

6 tykkäystä

PAMin lakkoilmoitus ei välttämättä liity asiaan, mutta en ole asiasta toki varma.

Jos tarkastelemme asiaa 2-4 seuraavan kvartaalin osalta, kuvittelisin että mahdollisella lakolla ei ole mitään merkitystä sijoittajien tai yrityksen talouden kokonaisuuden kannalta.

Aika näyttää olinko oikeassa (tai väärässä).

1 tykkäys

En näe suurta vaikutusta lakolla koska kaupan alalla taitaa olla niin, että sijaisia saa paikkaamaan lakossa olevia. Eihän viime viikollakaan ollut yksikään kauppa kiinni lakon takia.

3 tykkäystä

Tiedustelin toimialatutulta, ja ei tästä kummempia vaikutuksia pitäisi tulla. Vaikka tavara ei liikukkaan niin kauppojen varastot pyritään täyttämään etupeltoon niin että tavaraa riittää lakkopäivillekin. Elintarvikkeissa saattaa tulla jotain yksittäisiä tuotevajauksia.

17 tykkäystä

Kurssi lasketellut pitkin päivää, joten ei välttämättä johdu tästä (tiedote tuli klo 14 aikaan). Eilen iltapäivällä en Bloombergiltäkään löytänyt mitään Tokmanniin liittyviä uutisia, esim. suositusmuutoksista.

22 tykkäystä

Dollarstore laajentaa verkostoaan Ruotsissa ja Tanskassa:

Tokmanni-konsernin vuoden 2023 elokuussa ostama ruotsalainen halpakauppaketju Dollarstore avaa uuden myymälän sekä Ruotsin Uddevallaan että Tanskan Frederikshavniin. Uddevallassa myymälä avataan Dollarstore-ketjunimellä perjantaina 22.3.2024. Frederikshavnissa myymälästä tulee Bigdollar-ketjumyymälä, ja avajaisjuhlallisuuksia tullaan viettämään perjantaina 24.5.2024.

46 tykkäystä

Mitä itse olen katsellut niin Tokmannin kasvu tälle vuodelle tulee oikeastaan kokonaan Dollarstoren ostosta. Pidän tanskalaista Normal -ketjua jatkossa vakavana haastajana. Kävin tänään kahdessa Normalissa ja Tokmannissa. Tuotevalikoima poikkeaa osittain, mutta vertailtessa saman alan tavaroiden hintoja jäi sellainen käsitys, että Normal menee Tokmannin hintojen alle. Normalissa asiakkaat olivat nuorempia ja enemmän naispuoleisia. Tämä oli tällainen poikkitieteellinen otanta. Kysymys ei ole isoista eroista mutta kohderyhmälle pienetkin erot ovat isoja. Jokatapauksessa vakava kilpailija, joka luo brändiä nuorisolle juuri Tiktokin kautta.

Normalia ei ole Kerimäellä tai Heinävedellä tai Ilomantsissa, ihan vain muutamia paikkoja mainitakseni. Tokmanni on monilla pienemmillä paikkakunnilla ainoa “tavaratalo”.

15 tykkäystä

Taisin tännekin kirjoittaa aiemmin, että näen asian lähes täysin päinvastoin. Normal on suunnattu erityisesti nuorille naisille, jotka varmasti seuraavat Tiktokia.
Valikoima tuntuu olevan todella suppea, lähinnä samoja pesuaineita (shampoo/hoitoaine yms.), deodorantteja ja hajuvesiä oli sijoiteltu varmaan kymmeneen eri kohtaan labyrinttiä. Ainakaan mitään muuta ei jäänyt mieleen.
Iso plussa houkuttelevan näköisestä tuotteiden esillepanosta.
Edt. Voisi sanoa, että samanmoinen kilpailija kuin vaikka karkkikauppa.

3 tykkäystä

Koska Tokmannin kurssilasku viimeisen viikon aikana on joitakin kysymyksiä herättänyt, niin heitän oman näkemykseni asiaan. Arvailuahan tämä tietenkin on, koska markkinoiden mielenliikkeitä on oikeastaan ihan turha yrittää tyhjentävästi tulkita vaan aikansa voisi varmasti käyttää paljon hyödyllisemminkin :slight_smile:

Ainakin yksi asia on huomionarvoinen, norjalaisen verrokin Europrisin kurssissa tapahtui samalla ajanjaksolla melko identtinen 7-8 % korjausliike. Tämä viittaisi siihen, että markkinoilla on huolia konttiliikenteen sujuvuudesta Kauko-Idästä, Shanghain yhteisyrityksen tuotteet ovat kuitenkin olennainen osa molempien yhtiöiden tuotevalikoimaa. Lisäkustannuksia ja viivästyksiä tavalla tai toisella Punaisenmeren tilanne joka tapauksessa uhkaa aiheuttaa, toki Tokmanni on tilaustensa kanssa aina hyvissä ajoin liikkeellä ja kevätsesongin tuotteet ovat kyllä jo Mäntsälän keskusvarastolla.

Toinen huomio liittyy joulukuun puolesta välistä alkaneeseen reilusti yli kymmenen, parhaimmillaan yli 20 prosentin kurssinousuun. Tuntuu, että markkinat heräsivät vasta silloin logistiikkakeskuksen takaisinvuokrauksesta vapautuneeseen rahavirtaan ja yhdistettynä perusliiketoiminnan vahvoihin kassavirtoihin, huomattiin, että Tokmannin kohonnut velkaantuneisuus ei olekaan ihan niin iso riski, miltä ensisilmäyksellä näytti.

Inderesin tämän vuoden ennusteilla, EPS 1,19 e, P/E ehti käymään parhaimmillaan jo 13,45:ssä(kurssi 16,0 e) ja on nyt 14,76 e kurssitasolla 12,4 eli täysin hyväksyttävä, joskin hieman jopa alakantissa oleva kerroin ottaen huomioon Tokmannin muuttuneen kasvuprofiilin Dollarstore-kaupan myötä. Luonnollisesti markkinat tällä hetkellä hinnoittelevat riskit ja mahdollisuudet melko tasapainoisesti, odottaen kärkkäänä tilinpäätöksen todellisia lukuja, julkistuspäivähän on poikkeuksellisen myöhään eli vasta 22.3, silloin tieto toki on jo suurelta osin vanhaa ja mielenkiinto kohdistuu ennemminkin kuluvan vuoden ohjeistukseen ja @Verneri_Pulkkinen Osinkopuolueen prioriteettiin eli vuodelta 2023 maksettavaan osinkoon :slight_smile:

Pääomamarkkinapäivä, Pääomamarkkinapäivä 2024 – Tokmanni, johon jopa itse mietin hetken osallistuvani paikan päällä, hyläten kuitenkin idean hieman heikentyneen kuuloni takia ja koska tilaisuus on englanniksi, järjestetään siis jo ensi viikon tiistaina 13.2. Mikäpä sitä on sitä paitsi seuratessa etänä kotisohvalta käsin itse valitsemanaan ajankohtana:Tokmanni Group CMD 2024 Silloin saamme kuulla lisää suuntaviivoja Tokmannin ja Dollarstoren yhteisestä strategiasta, varmasti on tiedossa tuhti tietopaketti, joka toivottavasti hälventää markkinoiden epäluuloja yrityskauppaa kohtaan. Jännä myös kuulla, saadaanko minkäänlaista vihjettä siitä, miten esimerkiksi joulukvartaali on sujunut, näissähän johdon pitää olla kieli keskellä suuta, koska mikään tulosjulkistus ei kuitenkaan ole kyseessä.

Summa summarum, itse pidän osaketta tällä hetkellä varsin oikein hinnoiteltuna, joskin jo hyväksyttävän arvostuksen alarajoilla, mutta pitää ottaa huomioon, että myös negatiivisia yllätyksiä voi olla luvassa. Positiiviset yllätykset sen sijaan lennättävät osakkeen hyvinkin nopeasti yli 16-17 euron tason. Pitää kuitenkin muistaa, että kaupan alalla toimii suuruuden ekonomia eli ehdottomasti laajentuminen Ruotsiin oli oikea peliliike ja täysin strategian mukaista.

Pari hajahuomiota vielä, nuo @Arttu_Heikura :n jakamat halpakauppojen hintavertailut ovat tosiaan hieman negatiivisia Tokmannin kannalta, onhan kansalaisten, erityisesti halpakauppojen asiakasryhmien, ostovoima edelleen tiukoilla ja varmasti noita hintavertailuja seurataan kansan syvissä riveissä. Mitään ihmekasvua tosiaan Suomen liiketoiminnoissa ei liene odotettavissa, vaikka Click Shoesiin ja Minyyn odotuksia kohdistuukin, pikemminkin huomio kiinnittyy Dollarstoren kannattavuuden parantamiseen kasvun ohella. Johdon fokus on ollut varmasti Pohjanlahden toisella puolella ja toivottavasti Suomen markkinatilanne ei ole jäänyt turhan vähälle huomiolle.

Asia, jota ennenkin olen pitänyt esillä ja edelleen mietityttää, on se, että näin helsinkiläisenä katsantokanta Tokmannin myymäläkonseptiin lienee varsin erilainen kuin maakunnissa asuvilla. Peter Lynchmäinen havainnointi on siis helposti täällä tehottomampaa kuin ruuhka-Suomen ulkopuolella. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa pystyy jo parkkipaikkojen käyttöasteen perusteella päättelemään yhtä sun toista asiakasvirroista ja keihäänkärkituotteena keväisin olevat puutarhaosastotkin lienevät näyttävämpiä.

Tällaisia jorinoita tällä kertaa, toivottavasti joku jaksoi lukea loppuun asti :slight_smile:

Tätä uusinta, hauskaa mainosfilmiä muuten ei liene vielä ketjussa jaettu, olen jokseenkin varma, että onnistunut Mr.Tokmanni-mainoskampanja on tuonut yhtiölle lisää asiakkaita: Tiedotteet – Tokmanni

52 tykkäystä

Jep. Siihen on ihan hyvä syy, miksi Tokmanni on muistaakseni Suomen joko toiseksi tai kolmanneksi suosituin vaatekauppa.

Kun lähdetään tuonne maakuntiin, niin tuoreruokaa lukuunottamatta kaikki ostokset voidaan tehdä (ja yleensä tehdään) Tokmannilla.

Toki Puuilo tulee tulevaisuudessa haastamaan työkalujen yms osalta, mutta myymäläverkostossa ovat vielä perässä.

10 tykkäystä

En ymmärrä tätä vastakkainasettelua Tokmannin ja Puuilon kanssa. Jos tuntuu siltä että toinen haastaa toista jatkuvasti niin sehän on vain hyvä juttu. Omistajan kannalta arvo nousee, omisti kumpaa vaan tai molempia.

2 tykkäystä

Tätä olen itsekin miettiny, että miksi Tokmanni kannattaa, koska suurin osa siitä mikä Tokmannilla on tarjouksessa, on Prismassa halvempaa normaalihintaisena. Tokmannille on turha mennä jos Prisma on vaihtoehtona. Tuo pikkupaikkakuntien tavaratalo on kuitenkin se juttu, prismoja ei löydy edes jokaisesta kaupungista saati sitten kylistä, mutta Tokmanneja löytyy ja itsekin reissussa ollessa niissä käyn juuri sen takia. Normalilla tuskin on mitään vaikutusta Tokmanniin, koska se on edelleen keskisuurten ja siitä ylöpäin olevien kaupungien ketju.

8 tykkäystä

Analyytikon kommentit Tokmannin uusiin myymälöihin liittyen. :point_down:

15 tykkäystä

Tokmanni kertoo pääomamarkkinapäivänään ennakkotietoja viime vuoden tuloksesta, sekä tämän vuoden ohjeistuksen:

Alustavien ja tilintarkastamattomien tietojen perusteella liikevaihto oli noin 1 393 milj. euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto noin 99 milj. euroa vuonna 2023.

Vuoden 2024 ohjeistus
Tokmanni-konserni arvioi vuoden 2024 liikevaihdon olevan 1 660–1 760 milj. euroa. Vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan 110–130 milj. euroa.

17 tykkäystä