Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Täytyy sanoa, että lievästi pettynyt olen @Arttu_Heikura näkemykseen. Analyysissa mennään mielestäni nyt riskit edellä, joka toisaalta on varsin ymmärrettävää ottaen huomioon viime vuosien turbulenssi ja ehkä Arttu on myös perusluonteeltaan varovaisemmasta päästä, uutta Petri Kajaania hänestä emme saaneet, osta 26 e😀.

Tietenkin täytyy myöntää, että arvostuskertoimien nousu on yleensä enemmän tai vähemmän spekulatiivista arvonnousua ja kansainvälistyminen on eräällä tavalla vasta alkumetreillä, vaikka Ruotsissa nyt omistetaankin kauppaketju, joka laajenee lähivuosina myös kiihtyvällä tahdilla Tanskaan. Arttu on asettanut tuon maksimissaan p/e 13 nyt ylärajaksi tämän vuoden tulokselle. Oma näkemykseni kuitenkin on, että mikäli edes tyydyttävässä määrin noita Pääomamarkkinapäivänä esitettyjä tavoitteita saavutetaan, niin markkina alkaa jo tämän vuoden puolella diskonttaamaan ensi vuoden tulosta, kasvun ohella synergiaedut alkavat pukkaamaan läpi, Inderesin tavoitehinnat ovat kuitenkin 12 kuukauden päähän katsovia. Toki kausiluonteisesti Q1 on ollut Tokmannille heikko eli onhan tässä vielä varaa tarkastella näkemystä vuoden mittaan.Joka tapauksessa edellämainituista seikoista johtunee näkemyseroni Inderesin analyysiin.

Omassa analyysissa en noita numeroita varmastikaan riittävästi pyörittele, onhan sitä varten analyytikot🙂. Markkinat eivät myöskään arvosta epäorgaanista kasvua yhtä paljon kuin orgaanista ja Inden raportissa taidettiin viitata myös siihen, että verrokeista löytyy myös ihan lupaavia kasvutapauksia.

Arttu on edelleen huolissaan tuosta kohonneesta velkaantuneisuudesta ja varmasti ihan syystäkin, mutta mitenkä nuo vahvat kassavirrat, kuitenkin vuosi 2023 voidaan vielä laskea epänormaaliksi vuodeksi, mitä tulee makroympäristöön ja siitä huolimatta onnistuttiin masinoimaan rahavirtaa erittäin hyvin, toki johtuen varmasti ainakin osaltaan varastotasojen onnistuneesta purkamisesta.

Eilen minulle myös valkeni, että Dollarstoren toimitusjohtaja Anders Kind(lausutaan ruotsalaisittain, ei englantilaisittain, hän vitsaili asiasta eilen) omaa taustaa muun muassa Rustasta, jossa hän on toiminut eri tehtävissä. Hän siis tuntee varmasti erittäin hyvin ruotsalaisen kilpailuympäristön ja on oikea henkilö vetämään kasvua Pohjanlahden toisella puolella.

Se jäi myös eilisestä mieleen, että näytettiin graafeja siitä, että kun kilpailijoiden liikevaihto on noussut yli miljardin, niin oliko nyt viiden vuoden kohdalla, niin kasvu on alkanut näkyä eksponentiaalisesti vähän niin kuin osakesalkussa 100 000 rajan mentyä rikki, tästä kyllä vaaditaan vielä todisteita ainakin Helsingin pörssissä🙂

Mutta tämä tästä, täytyy vielä pieteetillä kuunnella viikonloppuna Pääomamarkkinapäivän materiaali ja lukea kunnolla myös Artun uusin raportti, kyllä tästä hyvä tulee ja disclaimerina vielä, en itsekään ole hirveän innokas ainakaan vielä ostamaan 15-16 euron välissä vaan annan ensin markkinan kertoa mielipiteensä uusista käänteistä, siihen voi tunnetusti mennä aikaa muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Toki minulla myös on oma positio kohtuullisen hyvin täynnä🙂

30 tykkäystä

OP kopsasi nämä. Lisää suositus pysyi ennallaan ja tavoitehinta nostettiin 14,50 eurosta 16,50 euroon.

Pistän tähän lyhyesti OP:n huomiot CMD:sta:

  • Sekatavarakauppa on Tokmannin mukaan yhä nopeammin kasvava segmentti.

  • Suomessa tulevien myymälöiden sijainnit on jo suunniteltu yhtiön kasvattaessa myymälöiden määrän 220.

  • Tokmanni etsii uusia yritysostokohteita Pohjois-Euroopasta.

  • Dollarstore harkitsee laajentumista muille markkinoille.

  • Tokmanni ei ole laajentamassa tuoreruokaan laajasti.

  • Punaisen meren tilanne aiheuttaa lisäkustannuksia.

25 tykkäystä

Täältä tulikin sitten @Arttu_Heikura :n aamarikommentit kaiken kansan ihmeteltäväksi: https://www.inderes.fi/analyst-comments/tokmanni-cmdn-antina-kasvun-jatkuminen

Hups, @KuHa olikin jo ehtinyt tämän jakaa sillä välin kun rustasin edellistä pidempää viestiä…no, turha sitä nyt on enää poistaa, saatanan kusetusmarkkinat jne :slight_smile:

7 tykkäystä

Jokaisella sijoittajalla on oikeus näkemyksiinsä! :slight_smile: Meijän vähennä-suositus nojaa siihen, että ennustettua tuloskasvua ollaan hinnoiteltu osakkeeseen jo hyvin sisään ja lyhyellä tähtäimellä osaketta ei kannata lisätä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö Tokmanni olisi hyvä sijoituskohde pitkällä aikavälillä (taidettiin raporttiin raapustaa jotain tämän kaltaista). Mekin ennustetaan positiivista tuotto-odotusta vuosille 24-26, mutta kun otetaan oman pääoman kustannus (tuottovaatimus) huomioon, niin riskikorjattuna tuotto-odotus ei ole houkuttelevimmista päästä (esim. verrattuna viimepäivitykseen jolloin P/E oli 10-11x luokkaa). Mikäli sijoittaja hyväksyy pienemmän tuottovaateen osakkeelle niin silloin osakkeen lisäykset on ihan perusteltuja.

Tehdään tästä video ensiviikolla, kunhan yhteisötiimi pääsee purkamaan tulosvideot pois alta. Käsitellään CMD:n lisäksi myös näitä asioita!

24 tykkäystä

Mä komppaan kyllä Arttua tässä, kun oma näkemys myös on että tulevaisuuteen nojataan nyt vahvasti arvostuksessa. Seurannut vierestä että josko tätä saisi jostain dipistä poimittua, mutta todennut että ei ole mitään järkeä maksaa näin kovia kertoimia lapusta kun muutakin ostettavaa löytyy huokeammalla hinnalla. Ehkä joskus palaan Tokmannin omistajaksi (mielelläni palaisin), mutta liian tyyris tällä hetkellä suhteessa muuhun pörssiin. Tyhjiössä en pidä sinänsä Tokmannia kalliina ja yhtiön tulevaisuus lienee valoisa, mutta tyhjiön ulkopuolella en vain pysty löytämään syytä miksi maksaisin Tokmannista preemiota.

Arttukin tuossa ylempänä sanoi, että tämä ei tarkoita etteikö Tokmanni olisi hyvä sijoituskohde pitkällä aikavälillä, tuotto vs riski vaan ei houkuta. Oon viidessätoista vuodessa 30-kertaistanut omaisuuteni ja alan olla siinä pisteessä, että mun on turha ottaa ylimääräistä riskiä. Siksi tällä hetkellä en osta enkä omista Tokmannia, vaikka yhtiö kiinnostaakin kovasti. Olen myös aiemmin omistanut ja tein tällä hyvät voitot v. 2021. Jälkiviisastelu on helppoa, mutta mun olisi pitänyt ostaa tätä kun käytiin 11-12€ hinnoissa, mutta otin silloin liian varovaisesti ja nyt tosiaan seurannut vierestä että josko saisi vielä jonkun entry paikan.

9 tykkäystä

Olen itselleni perustellut tämän omistamisen sillä että laatu maksaa ja se on toteutunut järkeväksi valinnaksi. Putoavat puukot Helsingin pörssissä ovat tuntuneet edullisilta jo pari vuotta ja halpoja ne tuntuvat olevan jatkossakin.

11 tykkäystä

CMD:n sisältö kahlattu läpi. Tavanomaisesta poiketen luin lähinnä Blommalta löytämääni transkriptia enkä katsonut koko tilaisuutta, mutta ainakin lukemisen perusteella sai kuvan, että yhtiön johto vaikutti olevan vallan innostunut mitä tulevan pitää, erityisesti DollarStoren toimitusjohtaja Anders Kind. Hänen työhistoriansa (Coop, Ica ja Rusta) oli muutenkin kiinnostava kaupan alalla.

Vahva kasvu ja halvat hinnat korostuivat melkeinpä kaikissa esityksissä. Lisäksi valikoima ja omat tuotemerkit tulivat monessa kohtaa esille.

Tässä muutamat sitaatit poimittuna Janne Pihkalan markkinakatsauksesta.

  • Halpakauppiaat kasvavat: ”Variety discount retailing is the fastest growing physical channel today and will be in the future. Is not my opinion, it is the opinion of independent research companies.”

  • Halvat hinnat ovat kaikki kaikessa: ”Low prices are extremely important. Whoever has the lowest prices will grow.”

  • Hintamielikuva pitää vastata todellisuutta: ”Nowadays, we see a market, where everybody wants to be a discounter. Everybody says that, hey, we have the lowest prices. So what this means is that variety discount retailers, who need to own the price actually need to really force to have the lowest prices in every product they want to compete with.”

  • Valikoiman laajentaminen tukee kasvua: ”One of the key reasons that we Tokmanni are able to gain market shares through expanding our assortments in selected categories.”

Toimitusjohtaja Mika Rautiainen puhui erityisesti Tokmannin kasvustrategiasta.

  • Tokmanni taitaa yritysostot: ”Acquisitions have been a very central part of Tokmanni Group’s growth history. During the last 20 years, it’s almost 20 acquisitions that we’ve been doing in Finland. And basically it means that Tokmanni Group has been consolidating the Finnish discounter market quite a lot.”

  • Kaupat ovat kannattavia, koosta ja sijannista riippumatta: ”Tokmanni can operate any retail space between 200 square meters up to 10,000 square meters and even bigger stores profitably. And also when it comes to the location, we are doing profitable business in – whether it’s in the center of Helsinki, where the very city center actually or whether it’s like a shopping mall in small towns, or even a store in small villages like Pihtipudas with population of 3,800. And we’re able to basically operate profitably in all these locations.”

  • Yhteinen taival DollarStoren kanssa on alkanut hyvin ja synergioista luvattiin lisätietoa seuraavassa tulosinfossa: ”Dollarstore, we have a lot of similarities, which basically means that we’re able to get a lot of synergies with buying and sourcing. We will be sharing a little bit more information about the synergies in our fourth quarter report in the end of March. But already now, I can say that the synergies looks very, very promising. And it’s not only synergies, it’s also about the sharing best practices.”

  • Maantieteellinen laajentuminen ja uudet M&A:t ovat mahdollisia: ”We constantly screen markets for new potential acquisitions in Northern Europe. – ”You could say that the international growth story has just begun.”

  • Suomessa Tokmanni-myymälöiden määrä kasvaa 220:een lähivuosien aikana: ”We know exactly where these 220 stores are being located. At the moment, in Finland, the higher interest is doing the real estate investing a little bit slow.”

DollarStoren Anders Kind ei sanoja säästellyt.

  • DollarStore on ’hiomaton timantti’: ”Dollarstore is a rough diamond, that we can do everything better.” (Toistaiseksi ei kanta-asiakasohjelmaa, kilpailijoita vähemmän mainostamista ja asiakkaiden aktivointia.)

  • Ruotsissa Dollarstorella on edelleen tilaa kasvaa, puhumattakaan Tanskassa: ”We think that ourselves, that we have a big huge potential still in Sweden. We think that we can grow quite much in Sweden, but of course, Denmark.” – ”We will definitely continue in Sweden and Denmark, and we’re discussing should we go somewhere else.”

  • Dollarstore on ääriään myöten halpakauppias – ja hyvä niin: ”If you look on the one that’s having problems on the market today, it’s the one that customer doesn’t know what to expect from them.”

Tokmannin ja Dollarstoren myymälöiden keskimyynti eroaa melkoisesti. DollarStore myy huomattavat määrät halvemman hintaluokan tuotteita. Tässä nähdään potentiaalia kehitykselle, kun valikoima kasvaa, mutta hintamielikuvan kanssa täytyy olla tarkkana. Sitaatteja Q&A-osiosta.

  • ”On average, Tokmanni store has maybe EUR6 million of net sales per year and DollarStore has around EUR3 million.”

  • ”There’s a big opportunity there to increase the, let’s say, sales per store in DollarStore with the, let’s say, bring some of the Tokmanni range into DollarStore.”

  • ”If you go to a DollarStore, you will find a lot of products with SEK10, SEK20, or SEK30, meaning like it’s like $0.89, $1.70, and things like this. It’s like very, very cheap products, very good, very affordable products. If I compare to Tokmanni, we’re selling actually more high-ticket products, which of course, also affects the revenue for a store.”

  • ”If you’re selling like products with very low ticket, of course, it’s difficult to get like EUR6 million revenues per store, but you have to bring like new assortment as well. This is a huge opportunity. But of course, at the same time, DollarStore cannot lose this reputation of extremely low prices.”

Q&A:ssa oli muutakin kiinnostavaa. Palaan niiden osalta mahdollisesti vielä lähiaikoina.

50 tykkäystä

Iso kiitos @Antti_Jarvenpaa tästä transkriptin yhteenvedosta, helpottaa kummasti omaa urakkaa, on hieman raskasta kuunnella jälkikäteen koko Pääomamarkkinapäivä. Täytyykin ehdotella Tokmannin IR:lle, että jakaisivat tai tuottaisivat nuo transkriptit omille sijoittajasivuilleen, semminkin kun sijoittajatilaisuuksien ja tulosjulkistusten anti on nykyään vain englanniksi. Bloombergin terminaalin syvyyksistä tiedon löytäminen on vaivalloista ja kallista, harvalla yksityissijoittajalla on siihen aikaa ja varaa. Luopuminen suomenkielisistä tulosinfoista on muutenkin melko noloa, kun voidaan jo puhua kansanosakkeesta, “ruotsalaisia emme enää ole, venäläisiksi emme halua tulla, olkaamme siis suomalaisia”(A.I.Arwidsson) :slightly_smiling_face: Kotitaloudet omistavat jo osakekannasta yli 27%, joka tekee osakkeina yli 16 miljoonaa kappaletta(joku voisi vielä kertoa kotitalousomistajien henkilömäärän, en nyt tähän hätään tietoa mistään löytänyt).

Vielä täsmennyksenä @Arttu_Heikura , mielestäni tässä viimeisimmässä suosituksessa törmättiin jälleen kerran siihen tosiseikkaan, että Inderesillä ei ole pidä-suositusta eli analyytikot pakotetaan ottamaan kantaa. Onko muuten sijoittajaviestinnässä otettu riittävästi huomioon, että edellä mainittu tosiseikka on riittävän laajasti tiedossa ja totuus siitä, onko kyseessä oikeasti vähennä(pidä)- vai lisää(pidä)-suositus, löytyy yleensä raporttia huolellisesti lukemalla, ping pääanalyytikot @Petri_Gostowski ja @Antti_Viljakainen !? Voisiko viestintää vielä entisestään terävöittää!? Itse asiasta on varmasti jo väännetty ihan tarpeeksi.

Vielä Tokmannin vähennä-suosituksesta, itse pidän jokseenkin riskialttiina kääntyä nyt vähennä-puolelle, kun näyttää siltä, että parin vuoden mörnimisen jälkeen Tokmanni-rekka on viimein kääntymässä. DCF-arvoksi saadaan hieman hämmästyttävästi edelleen noin 16 e, vaikka tässä lukemassa pyörittiin jo ennen Dollarstore-kauppaa, no, toki myös velkaantuneisuus on kasvanut ja se kai syö kassavirtoja!? Inderesillä on tunnetusti tärkeää pysyä suosituksissa “oikealla” puolella ja tavoitehinnat ovat sivuseikka, mutta edelleen korostan sitä, että nuo annetaan 12 kuukauden tähtäimellä eli helmikuuhun 2025, uskotaanko siis, että Tokmanni mokailee raskaasti ja ollaan edelleen 15 euron lukemissa vuoden päästä!? Tätähän tämä viimeisin suositus-tavoitehinta-asetanta tarkoittaisi, jos sitä luetaan kuin piru raamattua :slight_smile: !? Käytännössä toki suositukset annetaan lähinnä parin-kolmen kuukauden tähtäimellä, koska markkinoilta saadaan aina lisää täsmentävää tietoa vuoden mittaan. Onko vuodelle 2025 ennustettu EPS 1,56 e ihan tuulesta temmattu!? Oma näkemykseni on, että tällä kasvuprofiililla hyväksyttävän, eteenpäin katsovan p/e-kertoimen alaraja Tokmannille on tällä hetkellä 12(Inderesin EPS-ennusteella 1,19 e tälle vuodelle, tarkoittaisi 14,28 e kurssitasoa), ylärajaa saa toki kaikki maalailla mielensä mukaan, enkä siihen suoraa kantaa itse halua ottaa. Ymmärrän kyllä, että analyysin laatiminen on myös taidetta numeroiden murskaamisen ohella ja tarkoitus tässä on hieman haastaa Inderesin näkemystä, vaikka @Pohjolan_Eka :n terävyyteen ja suorasanaisuuteen en tietenkään yllä :slight_smile: Jään mielenkiinnolla odottamaan @Arttu_Heikura :n lupaamaa videomateriaalia ja toivottavasti haastattelijaksi saadaan @Verneri_Pulkkinen , jotta keskitytään itse asiaan eli kasvaviin osinkoihin :slight_smile:

Ja edelleen disclaimerina, en itsekään rehellisesti sanoen usko, että mitään ihan ihmeellistä kurssinousua tapahtuu ainakaan ennen tilinpäätöstiedotetta 22.3 ja samalla täytyy seurata edelleen tuon Lähi-Idän ja Punaisenmeren tilanteen kehittymistä. Siihen, että saadaan jonkinlaista tuntumaa tärkeän kevätsesongin sujumiseen, on vielä myös pitkä aika. Voi hyvin olla, että punainen rekka käy vielä poimimassa hitaammat hämäläiset 14,40-14,60 e kurssitasoilta, @Jorma_Peras varmaan tähän pystyisi paremmin vastaamaan teknisen analyysin näkökulmasta. Saattaa myös käydä niin, että paras tankkauspaikka on vasta kausiluonteisesti heikon Q1-katsauksen jälkeen 17.5, kristallipalloa näihin ei tosiaan ole kenelläkään.

Tässä muuten vielä pikauutinen Kauppalehdestä: Danske Bank nostaa Tokmannin tavoitehinnan 15.50 euroon (aik. 13,70), suositus ennallaan pidä-tasolle

Onko kellään tietoa Nordean uusimmasta näkemyksestä? Niin, se lienee tiedossa @Buccaneer, mutta lähinnä kiiinnostaa heidän suositus ja tavoitehinta, ne voi kyllä foorumilla jakaa, itse analyysista ei kuvakaappauksia saa julkaista. Ok, kiitos selvennyksestä @Buccaneer , hidas sytytys näköjään minulla :slight_smile:

27 tykkäystä

Onko kellään tietoa Nordean uusimmasta näkemyksestä?

Nordea julkaisee päivitetyt analyysit Q1-4 julkaisujen ohessa.

Niin, se lienee tiedossa @Buccaneer, mutta lähinnä kiiinnostaa heidän suositus ja tavoitehinta, ne voi kyllä foorumilla jakaa, analyysista ei kuvakaappauksia saa julkaista.

@NukkeNukuttaja Edellämainitusta syystä ei ole julkaistu uusia suositus/tavoitehintoja. Tokmanni julkistaa tuloksen 22.3.2024 vaikka antoikin jo ennakkotietoja.

2 tykkäystä

Hyvin mielenkiintoista nähdä miten Tokmannin ja Europrisin suhde kehittyy kun ovat kilpailijoita Ruotsissa. Europrisia pitkään omistaneena, he ovat tuota yhteistä hankintayhtiötä pitäneet kovasti esillä ja uskoakseni tuo on ollut yksi avain Europrisin ja Tokmannin menestykseen. Nyt ÖaB ja Dollarstore voisivat tuoda merkittävästi lisää volyymia hankintayhtiöön, mutta pakottaako uusi kilpailuasetelma Europrisin ja Tokmannin purkamaan nykyisen järjestestelyn? Jos tämä tapahtuu, sen vaikutus olisi varmasti negatiivinen lyhyellä aikavälillä molemmille. Lisäksi Europris aloittanee aggressiiviset toimet ÖaB tuloskäänteen saamiseksi kunhan Europris saa tuon 80% omistuksen viimein lunastettua, ja samalla kun Dollarstore laajentuu Ruotsissa voi tilanne johtaa kireään kilpailuun markkinalla.

6 tykkäystä

Analyytikoiden Q&A-osiossa tästä Europris-ÖaB-kuviosta kysyttiin CMD:llä. Tokmanni ei nähnyt tässä omin sanoin ongelmaa. Toimitusjohtaja Mika Rautiaisen kommentti alla.

We are buying goods with – through our buying office and I could imagine that there are like several – and globally in retail, there are like several companies, competitors buying through the same trader or agency, and there is no problem. So, obviously we will see what’s important for our categories. But at the moment, we don’t see any problem over there. And for example, when it comes to clothing, for example, Europris doesn’t have that much clothing at all as what we do, and we have like a dedicated team for Tokmanni clothing in our office. So, I don’t see a problem with that.

6 tykkäystä

Porin Iccon Tokmanni alkaa olemaan aika rutistuksissa, kun puutarhapuoleen rakennetaan uusi Jula-myymälä. Normal avasi viime vuoden lopulla samassa rakennuksessa. Citymarket on samassa rakennuksessa ja Prisma kiven heiton päässä. Mutta kuten täällä palstalla on minua opastettu, kilpailu lisää myyntiä.

Joka tapauksessa uudistusta on luvassa myös Tokmanniin ja toivottavasti saadaan nyt vihdoin myös Miny-osasto.

Iccon kiinteistössä sijaitsevaan Tokmanniinkin suunnitellaan uudistuksia. Tokmannin puutarhapuoli sijaitsee nyt rakennuksen sivussa, johon Jula rakentuu. Tämän takia puutarhapuoli siirretään rakennuksen etupuolelle.


Jyväskylän Seppälänkankaan Tokmannille on avattu Miny-osasto tänään.

11 tykkäystä

Muutama ajatus vielä CMD:stä.

Pääviestinä voimakas kasvu
CMD:n jälkeen tutkin Quartr:n julkaisemaa transkriptiä. Siitä löytyi tekstihaun mukaan kaikkiaan 16 kertaa sanapari “strong growth”. Sana “growth” mainittiin tilaisuudessa kaikkiaan 43 kertaa ja “acquisitions” 13 kertaa. Kasvusta puhuttiin siis paljon ja yritysostot mainittiin useasti.

Kilpailijoita ei kuitenkaan unohdettu, koska “competitors” mainittiin seitsemän kertaa. Myös hinnoitteluvoiman tärkeydestä puhuttiin, sillä “lowest price” mainittiin 15 kertaa.

Dollarstoren myymäläverkon ikäjakauma 31-43-26
Anders Kind kertoi esityksessään paljon tietoa Dollarstoresta, mutta myymäläverkon ikäjakaumaa ei tuotu esille. Aiemmin yritysostotiedotteessa Tokmanni kertoi Dollarstoren avanneen 54 uutta myymälää vuosien 2019-2023 välillä. Tätä lukua ei CMD:ssä mainittu.

Lähtökohtaisesti nuorten myymälöiden pitäisi houkutella paremmin uusia asiakkaita ja keskimääräisen liikevaihdon per myyntipinta-ala kasvaa vielä monien vuosien jälkeen avaamisesta.

Dollarstoren myymäläverkosto kasvoi aiemmin nopeasti ja tarjosi kasvua. Huippuvuonna 2019 Dollarstore avasi 23 myymälää ja seuraavalla tilikaudella vielä 16 myymälää. Näin myymäläverkosto pysyi nuorena ja keski-ikä matalana. Vielä vuonna 2022 alle 5 vuotta toiminnassa olleiden myymälöiden osuus oli 50 %. (yht. 132 myymälää, joista 68 avattu 2018-2022).

Moniin Etelä-Ruotsiin suurkaupunkeihin Dollarstore laajentui vuosien 2019-2020 aikana. Kirjoitin viime kesänä ketjussa myymälöiden avauksista aiempina vuosina. Tiedot myymäläavauksista keräsin Dollarstoren vuosikertomuksista. Listaus osoittaa vuosina 2019-2020 Dollarstoren avanneen myymälät Uppsalaan, Malmöhön ja Göteborgiin. Keskisuuriin kaupunkeihin lukeutuviin Uumajaan ja Örebrohon avattiin myymälät vuonna 2021.

CMD:ssä kerrottiin vuoden 2024 tavoitteeksi avata kuusi Dollarstore-myymälää Ruotsissa ja neljä Bigdollar-myymälää Tanskassa. Myymälöiden määrä nousee avausten toteutuessa yli 144. Varmistuneita myymäläavauksia ovat tänä keväänä avattavat myymälät Ruotsin Uddevallassa ja Tanskan Frederikshavnissa.

Hahmottelin CMD:ssä kerrottujen tavoitteiden ja vuosikertomusten tietojen pohjalta tällaisen suuntaa antavan taulukon Dollarstoren myymäläverkoston kehityksestä.
(Huom! Suuntaa antava hahmotelma, voi sisältää virheitä)

Tilikausi Myymälä-
avauksia
Myymä-
loitä
yht.
Maa-
jakauma
1999–2013 33
2014 5 38
2015 5 43
2016 6 49
2017 15 64
2018 13 77
2019 23 100
2020 16 116
2021 4 120
2022 12 132 Ruotsi 10, Tanska 2
2023 2 134 Tanska 2
2024 10 144 Ruotsi 6, Tanska 4
alle 5 v toiminnassa: 44 (31%)
6–10 v. toiminnassa: 62 (43%)
yli 10 v. toiminnassa: 38 (26%)

Korona-aikana myymäläavaukset hidastuivat merkittävästi, jonka seurauksena nuorten myymälöiden osuus on nyt laskussa. Alle 5 vuotta toiminnassa olleiden osuus tulee nyt putoamaan 31 prosenttiin.

Myymäläavausten hidastuessa myymäläkohtaista myyntiä on nyt kyettävä nostamaan. Paljon vaikuttaa se, kuinka nopeasti Dollarstoren myymälät saavuttavat todellisen liikevaihtopotentiaalinsa ja tarjoavatko myös yli 6 vuotta auki olleet myymälät vielä kasvua.

Vanhojen myymälöiden elinvoimaisuus?
Nuoret myymälät ovat yleensä elinvoimaisia, mutta aina herää huoli niiden vanhojen elinvoimaisuudesta. Jos johto keskittyy voimakkaasti uusien myymälöiden avaamiseen, voi olemassa olevien myymälöiden kehittäminen jäädä liian vähälle huomiolle. Näin myymäläverkosto hiljalleen rapautuu ja pitkään jatkuessaan johtaa ongelmiin. Pahimmillaan on pysäytettävä uusien myymälöiden avaukset, kun kaikki energia kuluu olemassa olevan myymäläverkoston perkaamiseen.

Tulkitsin CMD:n kysymysosion perusteella myös analyytikoiden pohtivan vanhojen myymälöiden kannattavuutta. Ainakin Carnegien analyytikko Tommy Ilmoni pohdiskeli Dollarstoren kannattavuuden heikkoa kehitystä. (kysymys tallenteella ajasta 1:45:00 eteenpäin). Ilmoni totesi kasvun olleen valtavaa, mutta kannattavuus ei ole kuitenkaan kehittynyt samassa tahdissa.

1:45:00
“I don’t understand why financials aren’t better. I mean you’re growing fast. You’ve been growing tremendously, but still there is not that much left on the bottom line. So i would like to understand what’s the reason why the profitability hasn’t improved considering that you have been growing fast”)

Rautiainen kertoi vastauksessaan isoissa kaupungeissa kannattavuuden olevan parempaa, sillä kova kilpailu saa yhtiön menestymään paremmin. Arimo lisäsi Dollarstoren myymäläkohtaisen liikevaihdon jäävän 3 miljoonaa euroon, joka on puolet Tokmannin tasosta. Ilmoni esitti jatkokysymyksen Dollarstoren olemassa olevien myymälöiden myynnistä. Anders Kind kertoi osan olemassa olevista myymälöistä menestyvän erittäin hyvin, mutta jollakin myymälöillä voi olla ongelmia.

(tallenteella 1:47:00 eteenpäin):
Anders Kind: “It differs actually. Some of them are doing extremely well. Of course, there are some that with few population can have problems. What I can say, that we work with is the assortment.”

Jatkoksi Anders Kind linjasi hyvin selkeästi Dollarstoren keinot myymälöiden myynnin kasvattamiseksi. Kiinnostavalla tuotevalikoimalla saadaan houkuteltua myös uusia asiakkaita myymälöihin.

“Keep the existing customers and also add on some assortments to attract new customers.”

Vastauksen perusteella voi olettaa jossain Pohjois-Ruotsissa, ehkä Norrbottenin alueen myymälöissä myynnin kehityksen olevan heikompaa. Nyt Kind ei kuitenkaan sanonut myymälöiden kehityksen olevan heikompaa vaan sanoi joillakin myymälöillä voivan olla ongelmia. Ehkä huono sanavalinta, mutta saattoi herättää epäilyksiä kuulijoissa. Myymälöitä on kuitenkin avattu kovalla tahdilla ja osa parhaista sijainneista on päätynyt kilpailijoille. Onneksi myymälöitä voi aina uudelleensijoittaa, kun parempia kauppapaikkoja vapautuu tai myynnin kasvu alkaa poiketa merkittävästi odotuksista.

Tuotevalikoiman laajentaminen
Tuotevalikoiman laajentamisella tuntui olevan suuri merkitys tulevaisuudessa. Kysymysosiossa Mika Rautiainen kertoi nyt pohdinnassa olevan, miten Dollarstoren valikoimaa voitaisiin laajentaa ja tuoda myös korkeamman hintatason tuotteita mukaan. Käytännössä Dollarstoren valikoima rakentuu alhaisen hintatason tuotteista, jolloin tuotevalikoiman laajentamisessa voi olla Rautiaisen mukaan onnistuessaan suuri potentiaali. Hän mainitsi testaamisen olevan helppoa, lähettämällä pari konttia Dollarstoren liikkeisiin.
“It’s easy also test - take couple of containers from here and testing some Swedish stores.”

Tähän Kind lisäsi: “Again, big potential in finding the right products - not only from Tokmanni, but also other assortments.”

Varastonimikkeiden määrästä ja tuotevalikoiman testailusta kysyi myös Inderesin @Arttu_Heikura tarkempaa tietoa kysymysosiossa. Kind toisti vastauksessaan (tallenteella 2:00:20) Dollarstoren myymälässä olevan 11 000 varastonimikettä (SKU) avaamishetkellä. Tästä määrästä noustaan 14 000–15 000 tuotteen määriin vuodessa kuluessa riippuen vähän sesongista. Kindin mukaan ovia ei suljeta miltään tuotteelta, mutta jokaisella tuotteella täytyy olla tarkoituksensa myymälässä.

(2:00:30: Anders Kind: “We want to have each and every product should have a purpose”)

Tuo lause ehkä viittaisi Dollarstoren johdon noudattavan tiukasti “hard discounter” -konseptia, jossa valikoima pidetään hyvin suppeana ja hinnat hyvin edullisina. Dollarstoressa ehkä seurataan tarkasti liikevaihto/SKU -mittarin kehitystä eikä sen valahtamista alaspäin kovin helpolla hyväksytä. Varastonimikkeiden määrää kasvatetaan, mutta tuotevalikoiman tiukkaa rationalisointia unohtamatta.

Varastonimikkeiden määrä Dollarstore vs. Rusta
Yritin etsiä vertailuksi tietoa Rustan varastonimikkeiden määrästä. Rustan listautumisesitteen sivulta 60 selviää, että Rustan varastonimikkeiden määrä on yllättävän pieni verrattuna Dollarstoreen.

Lainaus Rustan listautumisesitteestä (Rusta AB Prospectus 9.10.2023), sivu 60:
“Rusta has a wide and curated product assortment consisting of approximately 6,000 active SKUs. The product assortment can be divided into five product categories: Home Decoration, Consumables, Seasonal Products, Leisure and DIY.”

Entisenä Rustan johtajana Anders Kind tuntee Rustan ja muiden kilpailijoiden valikoiman, joten äkillisiä muutoksia tuskin tarvitaan. Lukujen perusteella Dollarstoren ja Rustan valikoimien ero näyttää selkeältä ja Rusta näyttää olevan tässä vertailussa hard discounter -ketju.

  • Dollarstore 11 000 SKUs :left_right_arrow: Rusta 6 000 SKUs.

Yhteenvetoa
Tokmannin CMD:ssä saatiin paljon tietoa, mutta tulevaisuuteen jäi vielä monia kysymysmerkkejä. Kuten Inderesin raportissakin kirjoitettiin, tärkeää olisi saada jatkossa vahvempia merkkejä myymäläkohtaisen myynnin kasvusta. Aiemmin julkaistujen ruotsalaisten lehtijuttujen perusteella perustaja Peter Ahlberg korosti edullisen hintamielikuvan merkitystä. CMD:n perusteella jatkossa hintamielikuvasta pidetään myös kiinni unohtamatta vastuullisuutta.

36 tykkäystä

Ansiokasta tutkimustyötä jälleen kerran @Contrafun ! Mainiota, että joku jaksaa kiinnittää huomiota myös teknisiin yksityiskohtiin, sillä nehän ovat kuitenkin lopulta tuloksenteon perusta. Itsellä on taipumus maalailla liian suurella pensselillä ja silloin helposti jää huomaamatta oleellisiakin asioita.

Tämä on itseäni huolettanut aikanaan jo Suomen laajentumisessa, huteihin ei ole hirveästi varaa, kun otetaan huomioon pitkät vuokrasopimukset. Vaikka Tokmanni nyt jatkossa “piilottaakin” ne, ilmoittamalla velkaantuneisuuden ilman vuokravastuita, niin kyllä niillä merkitystä on myös siinä mielessä, että hyvät neuvot ovat kalliita, jos jokin myymälöistä osoittautuu sijainniltaan epäonnistuneeksi. Dollarstoren laajentumisvauhti on ollut kova ja helposti mieleen tulee, onko siellä pystytty tekemään yhtä huolellista ennakkotyötä myymäläavausten selvityksissä kuin Suomessa. Toisaalta taas vakuutetaan, että uusi myymälä Ruotsissa saadaan kannattavaksi kuukauden kuluessa eli huoleni voi olla aiheeton, toki @Contrafun :inkin pointti oli, että jäävätkö vanhemmat myymälät liian vähälle huomiolle, hirveästi mätiä omenoita ei saisi joukossa olla tai johdon fokus ajautuu väärille raiteille.

Käytän tilaisuuden hyväksi, korjatakseni yhden kirjoittamani väärän oletuksen, Pääomamarkkinapäivänä kerrottiin, että Tokmanni odottaa useaa kevätsesongin konttia vielä saapuvaksi eli tilanne ei ole ihan niin ruusuinen kuin oletin.

Tulin puolitiehen vastaan @Vanerihands , lisäsin lainausmerkit sanaan piilottaa :slight_smile:

Lisäys: Sain vihdoin tänään aikaiseksi tuon sähköpostin lähettämisen Tokmannin IR:lle. Aiheena muun muassa kuukausittaiset liikevaihtoluvut, tulosjulkistusten yms. transcriptit ja toive Rautiaisen saamisesta Inderes-TV:hen. Raportoin sitten, jos saan jotakin uutta tietoa vastauksessa.

11 tykkäystä

Tuskinpa Tokmanni näitä lukuja mihin sisältyy vuokravastuut pystyy piilottamaan. Itse olen ymmärtänyt, että tulee uusi velkaisuusasteluku, jossa ei ole mukana vuokravastuita. Tämä varmaan selviää, kun Tokmanni seuraavan kerran raportoi.

2 tykkäystä

Tuo sijainti on varmaankin tosi tärkeä. Jos myymälöiden sijainnit on hyviä, auttaa myymäläverkon keski-iän kasvu myös Dollarstoren kulujen skaalautumiseen.

Kun myymälöiden avaustahti hidastuu ja myymäläverkon keski-ikä nousee, pitäisi keskimääräisen asiakkaiden kävijämäärän myymälää kohti myös nousta. Samalla kivijalkaketjun myymälöiden ylläpitokustannukset myös skaalautuisivat liikevaihdon kasvaessa.

Ehkä tuohon Inderesin raportissa myös viitattiin, sillä raportissa uskottiin hyvän kasvun skaalautuvan vuonna 2025 “synergioiden ja kulutehokkuuden parantuessa”. Ehkä analyytikko @Arttu_Heikura voi tarkentaa tuota kohtaa ja kulujen skaalautumista, jos ymmärsin väärin.

CMD:ssä vertailukelpoisesta kasvusta CMD:ssä puhuttiin, mutta ei tarkemmin menty yksityiskohtiin. Anders Kind mainitsi vertailukelpoisesta kasvusta näin: “So one of the potential that I talked about when I entered this company is the potentials inside that we can like-for-like sales.”

Varmaankin ne toimenpiteet vanhojen myymälöiden kannattavuuden parantamiseksi ovat pitkälti samoja kuin kilpailijoillakin.

Tähän liittyen vertailuksi muutama sitaatti Rustan listalleottoesitteestä, josta löytyi tietoa Rustan myymälöiden liikevaihtopotentiaalista ja keinoista parantaa vanhempien myymälöiden kannattavuutta.


  • Rustan esitteen mukaan myymälöiden lukumäärä on kehittynyt näin:.
    • 2017: 100 myymälää
    • 2021: 173
    • 2022: 188
    • lokakuu 2023: 203

s. 107: “Rusta’s new stores contributed to Rusta’s net sales growth by 67,9 per cent.”
s. 66: “Rusta’s organic growth is largely driven by LFL growth in its existing store network, which in turn is primarily impacted by in-store traffic and average basket sizes as well as store network growth”

Rusta kertoi pyrkivänsä parantamaan olemassa olevien myymälöiden kannattavuutta. Pyrkimys on remontoida jokainen myymälä keskimäärin 5 vuoden välein ja parantaa näin ostokokemusta.

s. 67: "This is achieved by investing in the refusbishment of older stores for the purpose of, among other things, optimising the store flow and customer routes in order to improve the customer shopping experience while driving an increase of average basket sizes. Rusta’s ambition is that each store shall be renovated, on average, every five years (to the extent deemed appropriate). […].“On average, refursbished stores show an increase in LFL growth of 2 percentage points one year after refurbishment.”

Liikevaihtopotentiaalin osalta esimerkki tilikaudelta 2022-2023:
→ 1-3 vuotta avoinna olleet myymälät keskimäärin 22 000 SEK/m²
→ yli 9 vuotta auki olleiden myymälöiden keskiarvo 34 000 SEK/m².

s. 106: “The average net sales per square meter of store space for stores that have been open for 1-3 years was SEK 22 thousand, whereas the corresponding figure for stores that had been open for more than nine years was SEK 34 thousand in the financial year 2022/2023, which Rusta believes to be a result of the success of its long-term marketing efforts to drive in-store traffic, increase brand awareness and becoming more established in local markets.”

12 tykkäystä

Tässä lähinnä meinataan yksinkertaisuudessaan sitä että osto sekä kiinteiden kulujen (IT, taloushallinto jne.) synergioiden pitäisi olla vuonna 2025 sisässä. Ollaan myös mallinnettu Dollarstorelle pientä neliö-/myymäläkohtaisen myynnin kasvua, mikä tukee sitten kannattavuutta.

5 tykkäystä

Tämä sitten näkyy tuloksessa, jos pohditaan sitä, että pitkää vuokraa maksetaan huonosta kauppapaikasta.

Näissä käytetään yleensä konsulttia apuna hahmoittamaan hyvät white-spotit ja sitten yhtiö tekee oman päätöksensä. Tokmannin tapauksessa ollaan ainakin hyödynnetty Houston Analyticsiä.

Tämä on sijoittajan kannalta tosi tärkeä elementti, sillä uuden myymälän takaisinmaksu on nopea ja ROI eli pääoman tuotto on todella hyvä, kun otetaan huomioon se ettei yhden kaupan investointi usein ole kuin joitakin satota tuhansia (plus alkuvarasto, joka saattaa pyöriä jossain miljoonan ympärillä).

12 tykkäystä

Analyytikko Arttu Heikuran kommentit Tokmannin CMD:sta videolla:

Aiheet:
00:00​ Aloitus
00:16​ Päivitetty strategia
02:21​ Taloudelliset tavoitteet
04:26​ Ennakkotiedot Q4-luvuista
05:46​ Ohjeistus kuluvalle vuodelle odotettu
08:29​ Dollarstore -yrityskauppa vaikuttaa onnistuneelta
12:22​ Kasvua haetaan tulevaisuudessa ulkomailta
15:11​ Lyhyellä tähtäimellä arvostus turhan kireä

9 tykkäystä

Yle kierteli kauppojen viherkasviosastoja ja tarkasteli merkintöjä. Tokmannille valitettavan huono tulos tässä. Esimerkiksi kissoille tappavan myrkyllistä traakkipuuta myydään vain viherkasvimix nimellä. Kissojen omistajien pitäisi sitten vain tunnistaa ja tietää kasvi myrkylliseksi.

Pieni asiahan tämä oikeasti on, mutta huonoa julkisuutta Tokmannille joka tapauksessa. Minkäänlaista lainsäädäntöä asiasta ei ilmeisesti myöskään ole.

9 tykkäystä