Muutama ajatus vielä CMD:stä.
Pääviestinä voimakas kasvu
CMD:n jälkeen tutkin Quartr:n julkaisemaa transkriptiä. Siitä löytyi tekstihaun mukaan kaikkiaan 16 kertaa sanapari “strong growth”. Sana “growth” mainittiin tilaisuudessa kaikkiaan 43 kertaa ja “acquisitions” 13 kertaa. Kasvusta puhuttiin siis paljon ja yritysostot mainittiin useasti.
Kilpailijoita ei kuitenkaan unohdettu, koska “competitors” mainittiin seitsemän kertaa. Myös hinnoitteluvoiman tärkeydestä puhuttiin, sillä “lowest price” mainittiin 15 kertaa.
Dollarstoren myymäläverkon ikäjakauma 31-43-26
Anders Kind kertoi esityksessään paljon tietoa Dollarstoresta, mutta myymäläverkon ikäjakaumaa ei tuotu esille. Aiemmin yritysostotiedotteessa Tokmanni kertoi Dollarstoren avanneen 54 uutta myymälää vuosien 2019-2023 välillä. Tätä lukua ei CMD:ssä mainittu.
Lähtökohtaisesti nuorten myymälöiden pitäisi houkutella paremmin uusia asiakkaita ja keskimääräisen liikevaihdon per myyntipinta-ala kasvaa vielä monien vuosien jälkeen avaamisesta.
Dollarstoren myymäläverkosto kasvoi aiemmin nopeasti ja tarjosi kasvua. Huippuvuonna 2019 Dollarstore avasi 23 myymälää ja seuraavalla tilikaudella vielä 16 myymälää. Näin myymäläverkosto pysyi nuorena ja keski-ikä matalana. Vielä vuonna 2022 alle 5 vuotta toiminnassa olleiden myymälöiden osuus oli 50 %. (yht. 132 myymälää, joista 68 avattu 2018-2022).
Moniin Etelä-Ruotsiin suurkaupunkeihin Dollarstore laajentui vuosien 2019-2020 aikana. Kirjoitin viime kesänä ketjussa myymälöiden avauksista aiempina vuosina. Tiedot myymäläavauksista keräsin Dollarstoren vuosikertomuksista. Listaus osoittaa vuosina 2019-2020 Dollarstoren avanneen myymälät Uppsalaan, Malmöhön ja Göteborgiin. Keskisuuriin kaupunkeihin lukeutuviin Uumajaan ja Örebrohon avattiin myymälät vuonna 2021.
CMD:ssä kerrottiin vuoden 2024 tavoitteeksi avata kuusi Dollarstore-myymälää Ruotsissa ja neljä Bigdollar-myymälää Tanskassa. Myymälöiden määrä nousee avausten toteutuessa yli 144. Varmistuneita myymäläavauksia ovat tänä keväänä avattavat myymälät Ruotsin Uddevallassa ja Tanskan Frederikshavnissa.
Hahmottelin CMD:ssä kerrottujen tavoitteiden ja vuosikertomusten tietojen pohjalta tällaisen suuntaa antavan taulukon Dollarstoren myymäläverkoston kehityksestä.
(Huom! Suuntaa antava hahmotelma, voi sisältää virheitä)
Tilikausi |
Myymälä- avauksia |
Myymä- loitä yht. |
Maa- jakauma |
1999–2013 |
|
33 |
|
2014 |
5 |
38 |
|
2015 |
5 |
43 |
|
2016 |
6 |
49 |
|
2017 |
15 |
64 |
|
2018 |
13 |
77 |
|
2019 |
23 |
100 |
|
2020 |
16 |
116 |
|
2021 |
4 |
120 |
|
2022 |
12 |
132 |
Ruotsi 10, Tanska 2 |
2023 |
2 |
134 |
Tanska 2 |
2024 |
10 |
144 |
Ruotsi 6, Tanska 4 |
→ |
alle 5 v toiminnassa: |
44 (31%) |
|
→ |
6–10 v. toiminnassa: |
62 (43%) |
|
→ |
yli 10 v. toiminnassa: |
38 (26%) |
|
Korona-aikana myymäläavaukset hidastuivat merkittävästi, jonka seurauksena nuorten myymälöiden osuus on nyt laskussa. Alle 5 vuotta toiminnassa olleiden osuus tulee nyt putoamaan 31 prosenttiin.
Myymäläavausten hidastuessa myymäläkohtaista myyntiä on nyt kyettävä nostamaan. Paljon vaikuttaa se, kuinka nopeasti Dollarstoren myymälät saavuttavat todellisen liikevaihtopotentiaalinsa ja tarjoavatko myös yli 6 vuotta auki olleet myymälät vielä kasvua.
Vanhojen myymälöiden elinvoimaisuus?
Nuoret myymälät ovat yleensä elinvoimaisia, mutta aina herää huoli niiden vanhojen elinvoimaisuudesta. Jos johto keskittyy voimakkaasti uusien myymälöiden avaamiseen, voi olemassa olevien myymälöiden kehittäminen jäädä liian vähälle huomiolle. Näin myymäläverkosto hiljalleen rapautuu ja pitkään jatkuessaan johtaa ongelmiin. Pahimmillaan on pysäytettävä uusien myymälöiden avaukset, kun kaikki energia kuluu olemassa olevan myymäläverkoston perkaamiseen.
Tulkitsin CMD:n kysymysosion perusteella myös analyytikoiden pohtivan vanhojen myymälöiden kannattavuutta. Ainakin Carnegien analyytikko Tommy Ilmoni pohdiskeli Dollarstoren kannattavuuden heikkoa kehitystä. (kysymys tallenteella ajasta 1:45:00 eteenpäin). Ilmoni totesi kasvun olleen valtavaa, mutta kannattavuus ei ole kuitenkaan kehittynyt samassa tahdissa.
1:45:00
“I don’t understand why financials aren’t better. I mean you’re growing fast. You’ve been growing tremendously, but still there is not that much left on the bottom line. So i would like to understand what’s the reason why the profitability hasn’t improved considering that you have been growing fast”)
Rautiainen kertoi vastauksessaan isoissa kaupungeissa kannattavuuden olevan parempaa, sillä kova kilpailu saa yhtiön menestymään paremmin. Arimo lisäsi Dollarstoren myymäläkohtaisen liikevaihdon jäävän 3 miljoonaa euroon, joka on puolet Tokmannin tasosta. Ilmoni esitti jatkokysymyksen Dollarstoren olemassa olevien myymälöiden myynnistä. Anders Kind kertoi osan olemassa olevista myymälöistä menestyvän erittäin hyvin, mutta jollakin myymälöillä voi olla ongelmia.
(tallenteella 1:47:00 eteenpäin):
Anders Kind: “It differs actually. Some of them are doing extremely well. Of course, there are some that with few population can have problems. What I can say, that we work with is the assortment.”
Jatkoksi Anders Kind linjasi hyvin selkeästi Dollarstoren keinot myymälöiden myynnin kasvattamiseksi. Kiinnostavalla tuotevalikoimalla saadaan houkuteltua myös uusia asiakkaita myymälöihin.
“Keep the existing customers and also add on some assortments to attract new customers.”
Vastauksen perusteella voi olettaa jossain Pohjois-Ruotsissa, ehkä Norrbottenin alueen myymälöissä myynnin kehityksen olevan heikompaa. Nyt Kind ei kuitenkaan sanonut myymälöiden kehityksen olevan heikompaa vaan sanoi joillakin myymälöillä voivan olla ongelmia. Ehkä huono sanavalinta, mutta saattoi herättää epäilyksiä kuulijoissa. Myymälöitä on kuitenkin avattu kovalla tahdilla ja osa parhaista sijainneista on päätynyt kilpailijoille. Onneksi myymälöitä voi aina uudelleensijoittaa, kun parempia kauppapaikkoja vapautuu tai myynnin kasvu alkaa poiketa merkittävästi odotuksista.
Tuotevalikoiman laajentaminen
Tuotevalikoiman laajentamisella tuntui olevan suuri merkitys tulevaisuudessa. Kysymysosiossa Mika Rautiainen kertoi nyt pohdinnassa olevan, miten Dollarstoren valikoimaa voitaisiin laajentaa ja tuoda myös korkeamman hintatason tuotteita mukaan. Käytännössä Dollarstoren valikoima rakentuu alhaisen hintatason tuotteista, jolloin tuotevalikoiman laajentamisessa voi olla Rautiaisen mukaan onnistuessaan suuri potentiaali. Hän mainitsi testaamisen olevan helppoa, lähettämällä pari konttia Dollarstoren liikkeisiin.
“It’s easy also test - take couple of containers from here and testing some Swedish stores.”
Tähän Kind lisäsi: “Again, big potential in finding the right products - not only from Tokmanni, but also other assortments.”
Varastonimikkeiden määrästä ja tuotevalikoiman testailusta kysyi myös Inderesin @Arttu_Heikura tarkempaa tietoa kysymysosiossa. Kind toisti vastauksessaan (tallenteella 2:00:20) Dollarstoren myymälässä olevan 11 000 varastonimikettä (SKU) avaamishetkellä. Tästä määrästä noustaan 14 000–15 000 tuotteen määriin vuodessa kuluessa riippuen vähän sesongista. Kindin mukaan ovia ei suljeta miltään tuotteelta, mutta jokaisella tuotteella täytyy olla tarkoituksensa myymälässä.
(2:00:30: Anders Kind: “We want to have each and every product should have a purpose”)
Tuo lause ehkä viittaisi Dollarstoren johdon noudattavan tiukasti “hard discounter” -konseptia, jossa valikoima pidetään hyvin suppeana ja hinnat hyvin edullisina. Dollarstoressa ehkä seurataan tarkasti liikevaihto/SKU -mittarin kehitystä eikä sen valahtamista alaspäin kovin helpolla hyväksytä. Varastonimikkeiden määrää kasvatetaan, mutta tuotevalikoiman tiukkaa rationalisointia unohtamatta.
Varastonimikkeiden määrä Dollarstore vs. Rusta
Yritin etsiä vertailuksi tietoa Rustan varastonimikkeiden määrästä. Rustan listautumisesitteen sivulta 60 selviää, että Rustan varastonimikkeiden määrä on yllättävän pieni verrattuna Dollarstoreen.
Lainaus Rustan listautumisesitteestä (Rusta AB Prospectus 9.10.2023), sivu 60:
“Rusta has a wide and curated product assortment consisting of approximately 6,000 active SKUs. The product assortment can be divided into five product categories: Home Decoration, Consumables, Seasonal Products, Leisure and DIY.”
Entisenä Rustan johtajana Anders Kind tuntee Rustan ja muiden kilpailijoiden valikoiman, joten äkillisiä muutoksia tuskin tarvitaan. Lukujen perusteella Dollarstoren ja Rustan valikoimien ero näyttää selkeältä ja Rusta näyttää olevan tässä vertailussa hard discounter -ketju.
- Dollarstore 11 000 SKUs Rusta 6 000 SKUs.
Yhteenvetoa
Tokmannin CMD:ssä saatiin paljon tietoa, mutta tulevaisuuteen jäi vielä monia kysymysmerkkejä. Kuten Inderesin raportissakin kirjoitettiin, tärkeää olisi saada jatkossa vahvempia merkkejä myymäläkohtaisen myynnin kasvusta. Aiemmin julkaistujen ruotsalaisten lehtijuttujen perusteella perustaja Peter Ahlberg korosti edullisen hintamielikuvan merkitystä. CMD:n perusteella jatkossa hintamielikuvasta pidetään myös kiinni unohtamatta vastuullisuutta.