Kalle Anttilalta kysyttiin viime vuosituhannella, miksi Tennarin lippulaivamyymälä on niin nuhjuinen vaikka firmalla menee hyvin. Kallen vastaus ”eivät asiakkaat muuten usko, että on halpaa” on jäänyt mieleeni ja olen tätä soveltanut myös sijoituksissani.
Tokmannin myymälät ovat mielestäni liiankin siistejä, hintamielikuvani hieman sekaisesta Puuilosta on parempi —ja monet tuntuvat jakavan mielipiteeni kun liikevaihtoeuroista puhutaan.
Yhdysvalloissa Wal-Mart vs. Target kertoo samaa tarinaa. Ei riitä, että on halpa, pitää myös näyttää siltä.
Dollar Storet sitä vastoin ovat sopivan nuhjuisia, pitäisikö Tokmannin kokeilla samaa Suomessakin muuttamalla muutama heikommin menevä Tokmanni Dollar Storeksi?
Puuilolla (ja Motonetilla) on myös yksi aikaa ja hermoja säästävä kilpailuetu; tavaran myymäläkohtaisen saatavuustiedon lisäksi kerrotaan myös hyllypaikka kun Tokmanni kertoo vain saldon.
Suhdanteet näyttäisivät kyllä suosivan halpakauppoja.