Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Kuuntelin jälkikäteen tuon Europrisin tulospuhelun. Muutama poiminta sieltä:

  • Ruotsissa liikevaihdon kehitys oli vakaata. Johdon mukaan trendi oli vahvempaa H1:een nähden, joten alkuvuonna ÖoB:n liikevaihto on laskenut. Norjassa nähtiin pientä liikevaihdon kasvua (myös vertailukelpoisesti).
  • Myyntikate-% heikkeni tuotejakauman, suurempien kampanjoiden ja rahtikustannusten takia. Kulutus painottuu päivittäisiin tavaroihin, joissa on käyttötavaraa heikommat katteet. Kokonaisuudessaan tuotekohtaiset katteet ovat kuitenkin säilyneet vertailukauden tasolla.
  • Ruotsissa ollut joitakin haastavuuksia tuotesaatavuuden kanssa, mikä vaikutti etenkin käyttötavaran myyntiin. Puhelussa ei tarkkaa syytä tälle kerrottu. Tuotesaatavuuden pitäisi kuitenkin parantua Q4:lla.
  • Johto odottaa joulumyynnin menevän hyvin. Positiivista trendiä on ollut havaittavissa mm. halloweenin aikaan, minkä yhtiö uskoo heijastuvan myös joulumyyntiin.
  • Markkinassa ei oleellisia muutoksia. Europris voitti markkinaosuutta. Hintakilpailu jatkunut voimakkaana.
  • ÖoB:n integraatiosta kerrottiin tarkempia detskuja:
    • ÖoB:n Kiinan ostotoimisto lopetettu ja ostotoiminnot yhdistetty Europrisin ja Tokmannin yhteisyritykseen. Tätä analyytikot Dollarstore-oston yhteydessä pohtivat miten Tokmannin ja Europrisin dynamiikka tulee muuttumaan kun entiset kumppanit ovat nyt kilpailijoita keskenään Ruotsissa. Sinällään tämä voi olla myös positiivinen seikka myös Tokmannin ostojen kannalta kun ostotoimiston volyymit saattavat joidenkin tuotteiden osalta kasvaa.
    • Europris koittaa jatkossa toteuttaa samankaltaisia kampanjoita molemmissa maissa. Eli samoja tuotteita ja tarjouksia sekä Norjassa että Ruotsissa.
    • ÖoB:n myymälöihin pyritään tuomaan samankaltaista konseptiosaamista kuin Europrisin myymälöissä on. Europrisin myymäläthän koostuvat monista eri osaistoista, jotka on brändätty ns. erilaisiksi (alla kuva). Tätä ilmeisesti koitetaan tuoda ÖoB:n myymälöihin, mutta todellista konseptimuutosta ei näillä näkymin olla kuitenkaan tekemässä.
    • Näillä keinoin ÖoB:n kannattavuuden tulisi kohota 5 %:iin 2028 mennessä.

17 tykkäystä