Suomessa on yli 5,6 miljoonaa ihmistä ja kotitalouksia about puolet tuosta. Tokmanni-klubilla on reippaasti yli 3 miljoonaa jäsentä. Viimeisimmän osavuosikatauksen mukaan asiakasmäärät ovat kasvaneet, vaikka keskiostos onkin laskenut.
Jos suurin osa asiakkaista ostaa Tokmannilta tuotteita korkeintaan muutamalla sadalla eurolla vuodessa, on hankalaa nähdä että he olisivat suuressa mittakaavassa valmiita maksamaan klubijäsenyydestä, tai heidän keskiostonsa nousisi niin paljon että se kuittaisi asiakasrajauksen tappiot. Ja vaikka sitten kehiteltäisiin sellainen konsepti, jossa vuosimaksulla saisi edullisemmat hinnat, ja kaikille muille olisi ostaminen mahdollista korkeammilla hinnoilla, heikentäisi se aika paljon hintamielikuvaa.
Mitenkään väheksymättä ostosten keskittämisen tärkeyttä, mielestäni Tokmannin kaltaisessa yrityksessä on ensiarvoisen tärkeää saada sitä asiakasmassaa mahdollisimman paljon liikkeisiin sisään. Ja siihen kai firmakin pyrkii, kun mobiilisovelluksessa on nykyään joka päivä yhden vuorokauden voimassa olevia erikoistarjouksia. Ruokakaupassa tuollainen keskittämisjattelu toimiikin varmasti paremmin. Tosin senkin kohdalla voi olla, että keskittämiseen kannustava bonuskortti-malli ajaa asiansa paremmin kuin vuosimaksulliset alennukset.