Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Tunnen entisen työni kautta hyvin suomalaisen vähittäiskaupan kentän ja tuntuu kyllä että tuo Spar yhteistyö on ideana täysin kuollut jo syntyessään. Oma fiilis on että tähän on lähdetty kun kasvu tuntuu haastavalta ja on laskettu miten saadaan tietty markkinaosuus valtavasta elintarvikealan kentästä ilman mitään realismia. Mitä oikeasti erilaista Tokmanni voi tarjota suomalaiselle kuluttajalla näiden tuotteiden kautta. Ei pystytä hyödyntämään kotimaisuutta, laatu ei ole parempaa ja volyymit ei millään riitä hintakilpailuun. Tokmanni ei jatkossakaan toimi kuluttajan pääostospaikkana ilman että valikoimassa olisi +10000 tuotetta. Sekään ei riitä kunnolla kilpailussa Keskon elämyksiä tai Lidlin hintoja vastaan. Lisäksi jos halutaan oikeasti saada parhaat kuluttajat ruoan suhteen niin joudutaan lähtemään mukaan sisäänheittokategorioihin jotka pääasiassa tuottavat negatiivista marginaalia. Esim pienten lasten lastenruoat myydään Suomessa jopa -70% katteella koska perheiden ostoskorit ovat niin arvokkaita. Ruoan hinnan puolesta en näe myöskään kykyä kilpailla Lidliä ja Prismaa vastaan mitenkään. Jos näin kävisi niin Lidl ainakin tulisi tähän vastaamaan alentamalla hintoja. Jos jollain on näkemystä että mitä tällä voidaan saavuttaa niin otan mielelläni palautetta vastaan ennen kuin lähtee osakkeet laitaan.

5 tykkäystä