Tuntuu erikoiselta, että mainostat itseäsi työsi kautta asiantuntevana, mutta menet siihen retkuun, että lähestyt Spar-kuviota elintarvikekaupan kautta. Kyse on kuitenkin suurelta osin jostain ihan muusta. Tuore-elintarvikkeita tulee myyntiin vain pieneen osaan Tokmanneista. Spar-tuotteita tulee puolestaan myyntin jokaiseen Tokmanni-myymälään, ja ne ovat suurelta osin muuta kuin elintarvikkeita.
Tokmannilla on hyvät hankintakanavat käyttötavaroiden suhteen. Sen sijaan päivittäistavaroissa - joka on paljon muutakin kuin elintarvikkeita - sillä ei vastaavaa vahvaa asemaa ole. Spar-yhteistyöllä tuolle sektorille haetaan muskeleita.
Tokmanni on myös varsin selväsanaisesti viestittänyt, että ei se ole lähdössä hakemaan aggressiivisesti mitään kasvua elintarvikemyynnin puolella. Sen sijaan se haluaa vahvistaa nykyistä toimintaansa.
Eihän sitä voida mitenkään saavuttaa, eikä siihen edes pyritä. Kannattaa nyt oikeasti kuunnella muutama Rautiaisen viime viikkojen haastattelu. Niistä käy imi, että touhuun on lähdetty hyvin realistisin odotuksin ja ilman suurta riskinottoa.