Edit: lisätään nyt tähän vielä sijoitusfoorumin ohje numero 8.
“Tänne saa linkata blogeja, uutisia, videoita jne. Jos lainaat jotain tekstiä, muistathan viitata alkuperäiseen lähteeseen sekä linkata linkin mukaan niin halukkaat voivat myös tarkastella lähdettä.”
Osaako joku avata minkä takia Tokmannilla Nettorahoituskulut on noin korkeat, 10 miljoonaa ja lainaa on 100 miljoonaa?
Tuntuu aika rajuilta lukemilta jos vertaa vaikka tuohon eiliseen Nohon neuvottelemaan lainapakettiin, 140 miljoonaa 3% korolla.
Tokmannin taseessa on 100 milj. euron pitkäaikainen laina, joka olisi erääntynyt lokakuussa 2021. Uudella helmikuussa 2026 erääntyvällä 100 milj. euron lainalla maksetaan vanha laina.
Rahoituskulujen vertailussa Nordic Capitalin osakaslainat ja IFRS:n käyttöönotto vaikuttaa lukuihin.
Tokmannin nettorahoituskulujen kehitys 2015-2020 (milj. euroa)
2015: -20,9 (sis. osakaslainojen korot 6,9 Meur ja rahoituslaitoslainojen korkokulut 10,2 Meur)
2016: -15,3
2017: -5,9
2018: -5,58
2019: -10,45
2020: -10,0
Listautumisen aikaan rahoituskuluja nostivat osakaslainat. Tokmanni uudelleenrahoitti lainansa matalammilla koroilla ja 2017-18 rahoituskulut laskivat.
1.1.2019 voimaan tulleen IFRS 16 Vuokrasopimus-standardin käyttöönotto kasvatti nettorahoituskulujen määrää.
Tokmannin rahoituskulut vuoden 2019 tilinpäätöksestä (s. 35)
Jos verrataan NoHoon, vuonna 2019 NoHon oikaistut nettorahoituskulut vuonna 2019 olivat 7,1 milj. euroa. Pitkäaikaista lainaa rahoituslaitoksilta oli 72 milj. euroa ja lyhytaikaista lainaa 15 milj. euroa.
Tokmannin osalta pääomarakenne on vahvistunut. Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen on nyt 2,0-kertainen. Tavoitetaso v. 2019 saakka oli alle 2,0 ja vuodesta 2019 IFRS:n käyttööoton jälkeen tavoitetasona alle 3,2.
Olin aiemmin yhteydessä Tokmannin sijoittajaviestintään, lnderesin seurantaan liittyen.
Vastauksessa kehuttiin Inderesin analyysipalvelun ja muun tarjonnan laatua. Tokmanni on myös kuulemma harkinnut useana vuonna yhteistyön aloittamista ja viesti loppuikin “Katsotaan, miten etenemme tänä vuonna ja mitä päätöksiä teemme.”
Joo löysin tämän saman tiedon tilinpäätöksestä, mutta kun olen sen verran yksinkertainen kaveri että pitää varmaa oikein piirtää ja värittää nämä jutut että tajuaa mitä tuo tarkoittaa
IFRS vaatii pitkäaikaisten vuokrasopimusten kirjaamisen veloiksi, jolloin vuokrat kuuluvat korkokuluihin. Kyseessä ei siis ole oikeasti korkoja, vaan kiinteistöjen vuokrat.
Tokmannin pörssitarinassa olen ollut mukana 2018 alkaen.
Viime vuonna Q3 jälkeinen kurssinotkahdus oli mielestäni täysin absurdi suhteessa pumpun suorituskykyyn ja näkymiin. Rupesin heti Q3 jälkeen rajusti kasvattamaan Tokmannin painoa salkussa nostaen sen osuuden yli 50%. Positio oli vivutettu ja itselle aika merkittävä suhteessa ansitotyöstä tulevaan kassavirtaan
Q4 tulos ja webcast oli sen verran mukavaa kuunneltavaa, että halusin ikuistaa tän tähänastisen sijoitustarinan taiteen muodossa työhuoneen seinälle.
Tänään myymälässä asioidessa kuulin, että olisi uusi kassajärjestelmä otettu käyttöön. Olisko luonnollinen avaus kanta-asiakasjärjestelmään siirtymisessä?
Hyviä tarjouksia pukkaa jatkuvalla syötöllä. Lautapelit ja palapelit -25% ja loppuviikosta lelut (pois lukien legot) -30%. Uskoisi näiden houkuttelevan myös perheellisiä ostoksille. Myös lautapelit tekevät varmasti hyvin kauppansa, kun koti-iltoihin etsitään yhteistä tekemistä.
Tokmanni on jo parikin vuotta sitten ottanut käyttöön uuden, modernimman kassajärjestelmän. Olin pari vuotta sitten, vanhan työnantajani toimesta ottamassa käyttöön uutta kassajärjestelmää Tokmannille eri paikkakunnilla.
Ei ole ainakaan vielä kaikilla paikkakunnilla käytössä. Paikallisessa tokmannissa on vielä vanhat kassajärjestelmät. Hieman ihmettelin sitä itse, kun kilpailijoilla on uudet täälläkin. Vähän hitaanlaiset, mutta ihan toimivat kuitenkin.
Siellä on ainakin minun kuulemani mukaan ollut eri toimittajien järjestelmiä ja rautaa vain testissä aina muutamissa myymälöissä ennen lopullisen järjestelmän valintaa. Nyt sitten se valittu järjestelmä otetaan kevään aikana käyttöön jokaisessa yksikössä.
Mielenkiintoista. Luulen kanssa näin, että kanta-asiakkuusohjelman ja asiakasprofiloinnin tarkempaan avaukseen liittyy. Toki järjestelmän päivitys on aina riski, mutta luotetaan että asiat on testattu ja hoidettu, toisin kuin webbisivujen nimen vuosittainen hankinta. Jos nyt Tokmannilla joku lukee tätä niin älkää ainakaan Rustan mallia ottako jossa kysytään puhelinnumeroita kassalla. Tuskastuttavan hidasta jonotella.
Tokmanni on jälleen kertonut laajentuvasta myymäläverkostosta. Uusimpana tietona on vuonna 2022 avattava Oulun Ruskon myymälä ja jo aiemmin mainittu Nurmijärven Kirkonkylä.