Kiinnostava juttu YLEn sivuilla, kiitos jakamisesta @Derm
Ruokakauppaan liittyen katsoin Tokmannin tarjouslehdestä tuore-elintarvikkeita myyvät kaupat.
Niitä on tällä hetkellä 13 kpl.
- Iisalmi, Joensuu Raatekangas, Järvenpää, Kajaani Lehtikangas, Kiuruvesi, Kylmäkoski, Masku, Sotkamo, Loviisa Vanhakylä, Oulu Jukola, Oulu Kaijo, Varkaus ja Äänekoski.
Näistä 13 myymälästä suurin osa on tullut Tokmannin omistukseen yrityskauppojen kautta. Tuoretuotteita on myyty jo aiemman ketjun aikana.
- 12 halpakauppayritystä omistivat yhdessä Pick Import Finland Oy:n, jonka kautta tehtiin ostohankinnat. Tokmanni osti Pick-Importin kokonaan itselleen 2008.
- Järvenpään ja Maskun myymälät olivat aiemmin Tarjoustalo-ketjua
- Oulussa Jukolan ja Kaijonharjun kaupat olivat Säästökuoppa-ketjua, jonka Tokmanni osti 2005 => Tokmanni osti Säästökuopan
- Kylmäkoski tuli Tokmannin omistukseen 2006, kun Tokmanni osti Milleri Oy:n => Kylmäkosken ainoa ruokakauppa on ”aina auki”
- Iisalmi, Kajaani, Kiuruvesi ja Sotkamo tuli omistuksen Maxi-Makasiinin kaupassa 2006.
- Äänekoski tuli omistukseen 2018 Ale-Makasiinin oston yhteydessä.
- Varkauden Tokmannin myymälässä toimii myös Sepon Lihatori Oy (liha- ja kalakauppa)
- Raatekankaalla on muistaakseni ollut ruokakauppaa jo pitkään. 2018 myymälä uudistettiin ja palvelutiskin valikoima laajeni. Loviisan myymälä toimii myös 2015 avatuissa uusissa tiloissa.
YLEn jutussa Rautiainen nosti mielenkiintoisesti esille ruoan verkkokaupan:
– En näe, että tilanne olisi täysin mahdoton uusille kilpailijoille, Rautiainen sanoo viitaten verkkokaupan suosion kasvuun. Tilanne voi hyvinkin olla muuttumassa ruoan verkkokaupan myötä. Silloin kilpailussa pärjäävät ne, joiden logistiikka ja toimitus ovat tehokkaampia kuin muiden, Rautiainen pohtii.
Ruoan verkkokaupasta löytyy hyvä analyysi myös Inderesin sivuilta. Siinäkin todetaan ruoan verkkokaupan ison kysymyksen olevan se, miten yhdistää tehokas keräily ja tehokas kuljetus. Voi olla, että Suomessa joku siirtyy tulevaisuudessa Ocadon teknologialla varustettuun logistiikkakeskukseen.
- selvästi Tokmannin ruoan verkkokauppaan laajentaminen vaatisi verkkokaupan rakentamista, jossa olisi tehokas keräily-kuljetus-ketju.
- Ruoan verkkokaupassa on jo aika paljon kilpailua. Suuret ketjut panostavat verkkokauppaan ja lisäksi on pienempiä haastajia (mm. Kauppahalli24). Lisäksi on hävikkiruoan verkkokaupat viemässä oman osansa (mm. Fiksuruoka, Matsmart). Ateriakassien verkkokauppa on kasvussa ja esivalmistettua valmisruokaa myyvät verkkokaupat kasvattavat osuuttaan (Feelia).
Kauppahalli24 on kasvanut nopeasti ruoan verkkokaupassa. Yhtiön taustalla on yhtenä omistajana Tarjoustalo-ketjun perustaja Kari Hautanen. Yhteenvedon alla tästä enemmän:
Yhteenveto
Tarjoustalo-ketjun perustaja Kari Hautanen omistaa yrityksensä Suka Oy:n kautta osan ruoan nettikauppa Kauppahalli24:stä. Tukku Heino Oy on mukana yhtä suurella osuudella.
Helsingin Uutisten juttu viime vuodelta:
Tarjoustalo-ketjun perustaja myy nyt ruokaa verkkokaupassa – "Tuotteet tulevat suoraan tuottajilta" | Paikalliset | Helsingin Uutiset
- Tuotteet lähtevät suoraan tuottajalta ja ohittavat tukku- ja vähittäiskauppavaiheen.
- Yhtiö on myös aloittanut rajatun tuotevalikoiman toimitukset koko Suomeen Postin kautta Kotikaappi24.fi-nimellä (säilyvät tuotteet mm. kahvit, sokerit, pesuaineet)
Maaliskuun alussa Kauppahalli24 tiedotti laajentavansa toimintaansa Turun seudulle.
STT Info - Kauppahalli24 haastaa ketjujätit – aloitti ruokaverkkokaupan nyt Turussa
- yhtiöstä on kasvanut Suomen kolmanneksi suurin ruokaverkkokauppa
- Viime vuonna myynti Uudellamaalla kasvoi 2,5 kertaiseksi ilman aluelaajennuksia
- Palvelukonsepti perustuu saumattomasti toimivaan jakeluratkaisuun