Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Tuosta vielä analyytikon kommentit Q1-tulokseen liittyen. :point_down:

15 tykkäystä

Ihan lyhyenä kommenttina, tuo rahavirran noinkin suuri negatiivisuus(-65 miljoonaa euroa) herättää kyllä kysymyksiä, toki tiedossa on, että hankintoja tehdään vahvasti etupainotteisesti ja kyseessä on myös kausiluonteisesti heikko ykköskvartaali. Jaahas, näköjään @Olli_Vilppo aamukommentti ilmestyikin nopeasti, kiitos siitä🙂. Onko mitään lisättävää tuohon rahavirtaan!?

4 tykkäystä

En ole Olli Vilppo, mutta tällainen kohta rapsasta tarttui omaankin silmääni tuosta rahavirta-asiasta:

17 tykkäystä

Eli Tokmanni reagoi toimitusketjujen ongelmiin ja Kiinan satamajumeihin tilaamaalla tavarat hyvissä ajoin. Sitoo lisää rahaa varastoon ja näyttää rumalta mutta lienee silti parempi veto kuin todeta kesäsesongin lähdössä että tavarat makaavat Kiinan satamassa ja tulevat hyvissä ajoin syksyn alemyynteihin…

42 tykkäystä

Juu, ämpäreitä taitaa olla varastossa yllin kyllin🙂. Mielenkiintoista nähdä, milloin tuota vahvaa etupainotteisuutta saadaan purettua, pääasia toki on, että ei jouduta myymään ei-oota ja onhan suurin osa Tokmannin myyntiartikkeleista hyvin säilyvää, joten jos kaikki ei mene kaupaksi, niin säilötään seuraavaa sesonkia varten.

4 tykkäystä

Tämä on tärkeä ja positiivinen huomio:

“Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY, www.pty.fi) tilaston mukaan käyttötavaramarkkina laski 1,9 % vuoden Q1:n aikana, ja siten Tokmanni onnistui ottamaan markkinaosuutta, mikä oli tärkeää viime kvartaalin heikomman kehityksen jälkeen.”

28 tykkäystä

Kysymys viisaammille. Mikä selittää tuota eroa LVn ja vertailukelpoisen LVn välillä? Kuitenkin esim. markkinaosuuden voittoa tuuletellaan tuon toteutuneen LVn perusteella?

Puuttuuko vertailukelpoisesta LVsta vertailukauden jälkeen avattujen myymälöiden LV, vai miten tuo menee?

1 tykkäys

Liikevaihdossa on mukana kaikki myymälät ja like-for-likessa vain ne myymälät jotka olivat auki molempina ajanjaksoina.

3 tykkäystä

Älkäähän missatko tätä ne, joilla on mahdollisuus seurata tuoreeltaan, alkoi jo: Tokmanni Q1'22 pe 29.4. klo 10:00 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

5 tykkäystä

Vaikkei Tokmannia ja Keskoa voidakaan suoraan verrata, niin siltikin tässä Tokmannin tuloksessa on jokin ristiriita alan yleiseen näkemykseen. Tulos laski Tokmannilla koska ostovoima on heikentynyt, sen sijaan Kesko ilmoitti tänään että ostovoima on hyvällä tasolla, samoin Puuilo on Keskon kanssa samalla aaltopituudella.

3 tykkäystä

Kiitos tarkentavasta vastauksesta! Tämä avasi paljon. Vielä en ole ihan ehtinyt lukea Tokmannin raportteja kokonaisuudessaan.

2 tykkäystä

-Alemman tulotason porukan tulot laskeneet. Puuilo myy nykyään pääosin firmoille, ja keskiluokalle.

3 tykkäystä

Itse luotan siihen, että keskiluokkakin alkaa kohta olla niin köyhä, että siirtyvät matalamman kustannuksen tarvarataloon = Tokmannille

13 tykkäystä

Eikös tuo Tokmannin tilanne nyt Q1 ole pähkinänkuoressa se että kauppa kävi kutakuinkin kuten aiemminkin, myyntikate melkein sama kuin Q1/21, mutta kaikenmoiset overhead kustannukset sössivät tuloksen pakkaselle?

Tämä entisestään painottaa sitä että hyllyjen välissä Tokmannilla ei ole ongelmaa. Energian hinta, inflaatiot ja muut kiusaavat. Jos tämä sota nyt tyrehdyttää inflaation niin ehkä se Tokmannillakin helpottaisi.

Joka tapauksessa tämä Q1 ei mielestäni mitenkään perustele edellisten kuukausien kurssikehitystä. Ei varmaan päästä nyt nähtyyn 0,96 osinkoon ensi vuonna, mutta otetaan sitten vaikka 0,8 ja ollaan 13e hinnalla todella tyytyväisiä pääoman tuottoon. Mulle kelpaa aina raha :slight_smile:

11 tykkäystä

Itse en kyllä tunnista tätä kuvausta lainkaan? :thinking: Itse miellän Puuilon edelleen halpisfirmaksi, mikä näkyy mm. myymälän sisätiloissa sotkuisuutena ja epäjärjestyksenä. Monet ovat kertoneet että tällainen hallittu kaaos jopa mielyttää mutta ristiriitainen mielestäni jos tavoitellaan keskiluokan kävijöitä? Lisäksi tuosta yritysmyynnistä ei ainakaan minulla ole tietoa. Vuosikertomuksen mukaan selkeästi suurin asiakasryhmä ovat kuluttajat?

image

2 tykkäystä

Jos näin on, niin siinä tapauksessa Puuilolla on tehty jotain erilailla kuin Tokmannilla, minua kiinnostaisi tietää mikä se taikakeppi on ollut mitä Tokmannilla ei ole osattu käyttää.

Kyllä se on asiakkaalle tuleva onnistumisen kokemus, kun löytää vulkanoivan teipin puolen tunnin etsimisen jälkeen myymälän lattiasta syvällä hyllyn alla olevasta pahvilaatikosta. Tämähän on Puuilossa kuin aarteen etsintää.

Taitaa se Puuilon laajempi tee itse -valikoima vetää hyvin ja sama myös Keskossa. Tokmannilla tämä remontointipuoli on suppeampi.

Toisaalla on ihan hyvä, että Tokmannilla on tätä päivittäistavarapuolta, kun käyttötavarapuoli laski. Ei nykymaailmassa Tokmanni pärjäisi pelkillä erikoisuuksilla.

3 tykkäystä

Tulee työn puolesta liikuttua tosi paljon Suomessa ja samalla “ohimennen” laittanut merkille, että Tokmannin pihasta löytyy kyllä joka sortin ajoneuvoa (halpaa, keskiluokkaisten sekä ns. “rikkaiden”). Mielestäni se kuvastaa äärimmäisen hyvin sitä realiteettia, että Tokmannilla käydään aktiivisesti kaikista tuloryhmistä. Siihen yhdistettynä todella laaja kivijalkamyymälän verkosto verrattuna kilpailijoihin, niin hyvältä tulevaisuus näyttää.

Lisäksi Jarnis kiteytty hyvin tuon varautumisen viestissään tulevaa sesonkia varten sekä sen, että Tokmanni on varautunut toimitusaikaongelmiin hyvissä ajoin. Äärimmäisen tärkeä aspekti pystyä myymään tavaraa ei-oo:n sijaan.

4 tykkäystä

Oma mutuni Puuilon taikasauvasta on rakenna ja remppaa -segmentti, joka Keskollakin oli vetänyt ennakoitua paremmin. Tuossa kuvakaappauksessa jo mainitaan erityisesti tee-se-itse asiakkaat. Tokmannilta haetaan tavarat sitten kun se talo on valmis tai rempat taputeltu.

7 tykkäystä

Puuilolla on hyvin erilainen tuote-mix vs. Tokmanni. Puuilossa (ainakin PK-seudun) käy hyvin paljon rakennustyömiehet ja jokakodin ”tee se itse”-henkilöt. Pääsiallisesti koko Puuilo-konsepti tukee tätä näkökulmaa. Sitten on myös ne pienehköt hyllyt saippualle yms mitä löytyy myös huomattavan paljon laajemmin Tokmannista. Minun näkemykseni mukaan Puuilo kilpailee erityisesti rautakauppojen kanssa esim. K-Rauta, kun taas Tokmannin suorat pääkilpailijat ovat samalla konseptilla toimivat halpakaupat ja esim. Prismat, joista löytyy hyvin paljon samantyyppisiä tuotteita kuin Tokmannilta (pois lukien elintarvikkeet)

Edit. TeeDee ehtikin jo vastata aikalailla saman

9 tykkäystä