Pistetääs tänne, kun täällä ollut paljon puhetta Carnivalista.
Mielenkiintoinen artikkeli Carnivalin tapahtumista.
Tiivistettynä
- Hommat eivät ole menneet ihan putkeen Carnivalilla, ja reagointia koronaan ei ilmeisestikään ole hoidettu by-the-book etenkään siinä vaiheessa, kun ongelmat on tiedostettu. Syytteitä odotellessa…
- Vielä tänäkin päivänä 2 sadasta Carnivalin laivasta seilaa merellä.
- Erikoismainintoja viime aikaisista mokista, muun muassa mainetta jyllännyt Costa Concordia on (tai pikemminkin oli) Carnivalin paatti. 2017 saivat myös 40 miljoonan dollarin sakot öljypohajisen jätteen dumppamisesta ja asian piilottelusta.
- Rahaa on kerätty “edulliseen 8 dollarin osakehintaan”.
- “Obviously, we’re hurting,” he says. “If we don’t bring capital in, we wouldn’t have a company.”
- Kuten tiedämme, Carnival ja kumppanit jätettiin bailoutista ulos, osittain kuulemma sen takia, etteivät laillisesti katsottuna ole jenkkiyhtiöitä.
- Ilmeisesti pientä veronkiertoa ilmassa, josta Trump ja kumppanit ei diggaa. (Veroparatiisien alla seilaaminen kuulunee bisnekseen?)
- Sata laivaa poissa käytöstä, uusin ja isoin, miljardin hintainen Mardi Gras piti aloittaa seilaaminen tänä vuonna
- Donald (ei Trump vaan Carnivalin CEO-kaimansa) says it will take some time for all the “negative noise” about cruising to go away, but there are indications people still want to cruise.
- Artikkelin perusteella matkustajia otti päähän ihan huolella, mutta puolet Carnivalin matkojen peruuttajista / hyvityksen pyytäjistä suostuivatkin vaihtamaan peruutuksen uudeksi varaukseksi, ja useimmat haastatellut aikovat palata risteilemään, osittain ehkäpä sen takia, että alennusvouchereita on tarjottu.
Summa summarum, bisneksenä vaikuttaa varsin häijyltä ja johto täysin moraaliton, mutta eiköhän ahneet hölmöläiset jatkossakin palaile näille samoille paateille, vaikka nyt ottaakin päähän. Puolisoni palasi helmikuussa isommalta risteilyltä, ja totesi, että jonot olivat aina pisimmät uusien matkavouchereiden varauspisteellä, ja uusia matkoja tyrkytettiin joka rööristä. Pihi kun olen, useimmat laivat, joilla olen suunnitellut lähteväni laineille, ovat olleet Carnivalin omistamia. Liekö kyseessä merten Ryanair, josta kukaan ei tykkää, mutta kysyntää riittää, koska halvalla saa.
Carnival työllistää 150 000 (tiedä sitten minkä maalaista…), joten melkoinen työttömyyspaukku olisi jos tuon kokoinen yritys menisi konkurssiin.
Tällä hetkellähän yleisin arvio lienee, että kansainvälinen lentoliikenne alkaisi avautumaan vuodenvaihteessa. Itse saan lentotarjouksia lähinnä marras-maaliskuulle. Asiantuntijatkin ovat uumoilleet, että social distancea tms keinoja tultaisiin näkemään vielä tulevina vuosina. En tiedä, missä määrin Carnivalilla jengi kruisailee satamavisiittien toivossa, mutta olettaen, että pelko risteilemään koronan alla säilyy, ja satamatkin pysyisivät kiinni loppuvuoteen, Carnivalilla tulee olemaan tukalat oltavat. SeekingAlphassa joku optimisti laski, että rahat riittäisivät vuoden loppuun.
Edit. Nyt kun vähän googlaili risteilybisnestä, paljon tulee vastaan hyviä argumenttejä risteilijäfirmojen puolesta. Tärkeimpänä ehkäpä se, että turisteilla on hyvin lyhyt muisti (esim. turistien paluu Pariisiin vain muutama kuukausi terrori-iskujen jälkeen). Joku SeekingAlphassa oli myös tutkiskellut, että vuodelle 2021 tehdään jo kovaa vauhtia uusia risteilyvarauksia. Itse olen toistaiseksi lyönyt rahani kiinni sen skenaarion puolesta, että tulee viemään aikaa ennen kuin kansainvälisesti ihmiset pääsevät taas liikkumaan, eikä näin ollen risteilijät houkuttele. Toisaalta esimerkiksi RCL on nakuttanut ihan vakuuttavasti eteenpäin viime vuosikymmenen. Onkohan tämä nyt sitten kallis, halpa vai jotain siltä väliltä:
Shares of Royal Caribbean ended the day at $36.98 vs. the 52-week trading range of $19.25 to $135.32.
Ehkäpä jos vielä palataan parinkympin hujakoille, voisi leikkimielisen vedonlyönnin laittaa RCL:n puolesta.