Osakesijoittaminen

Top osakkeet salkkuun korona alennusmyynti

Katselin Marc Cubanin haastattelua, jossa hän oli hyvin avoin ajatukselle siitä, että suuret urheiluliigat voitaisiin lähitulevaisuudessa käynnistää ilman yleisöä (Fauci oli todennut, että jos pelit jatkuvat tänä vuonna niin katsojia ei voida sallia).

Pitäisikö selvittää firmat joilla on isojen televisiointioikeudet ja lapioida vähän lappuja salkkuun :stuck_out_tongue:

4 tykkäystä

SGL Carbon: katselin pikaisesti läpi, ei ihme että kurssi painuu (oli painunut muuten jo ennen koronaa yli 10€ -> 4 € tasoille).

Pika-analyysi:

  1. liikevaihdon kasvu pysähtynyt lupauksista huolimatta tuohon noin 1000Meur tasoille, tälle vuodelle ohjeistivat liikevaihdon laskevan (jo ennen koronaa)

  2. kannattavuusongelmia, positiivisen tuloksen tekeminen osoittautunut olevan äärimmäisen hankalaa

  3. velkaa on suhteellisen paljon

  4. yhtiön suurimpia asiakassegmenttejä ovat autoteollisuus sekä ilmailuteollisuus jotka molemmat tulevat kärsimään huomattavasti koronan vaikutuksista

Johtopäätös: itse aion kyllä kiertää kaukaa tämän mustan pekan.

1 tykkäys

Myös verrokki SFC Energy niiasi aika nätisti (-20%) pörssipäivän loppumetreille eilen. En löytänyt mistään syytä tälle, mutta kovat on ajat komponentti- ja energiajärjestelmien toimittajille mm. autoteollisuuden yskiessä .

Periaatteessahan lainarahallahan sitä melkein kaikki yhtiöt osinkojaan makselee. Harva yhtiö kun on velaton jolloin osingonmaksujen sijaan rahat voisi käyttää velkojen maksuun tai kassan kartuttamiseen, ettei lisävelkaa tarvitisi seuraavissa investoinneissa ottaa niin paljoa.

Öljy-yhtiöksi Shell lienee tuonkin lainan jälkeen varsin maltillisesti velkaantunut.

1 tykkäys

Mitä tämä yhtiö tekee ja mikä siitä tekee niin hyvän?

VTIQ - VectoIQ Acquisition Group on pelkkä pöytälaatikkofirma jolla reilu 200 miljoonaa tilillä, ja perustettu vain tarkoituksena etsiä lupaava start up jonka kanssa fuusioitua, ja samalla rahoittaa kumppania varoillaan. Ovat päätyneet fuusioitua Nikola motor Companyn kanssa josta täällä oma ketjunsa:

Ostamalla VTIQ osakkeita, ne muuttuvat 1:1 suhteessa tulevaksi NKLA:ksi. IPO olisi ollut Nikolalle liian hidas keino päästä pörssiin, joten hoitavat sen näin, ja samalla saavat lisärahoitusta mm. VTIQ varoista mutta myös muilta sijoittajilta.

Fuusion päivää ei ole varmistettu mutta 18.5. on ollut takaraja, jota nyt mahdollisesti coronan takia siirretään 31.7. asti. Voi silti mahdollisesti tapahtua jo ensikuussa, ja epäillään että takarajan siirto olisi vain varotoimenpide.

Nikola kehittelee polttokenno ja sähkörekkoja ja muita kulkineita, ja tilauskirja on jäädytetty kun tilauksia oli n. 14 mrd edestä (ei vielä tuotantoa). Erona kilpailijoihin se, että polttokennotekniikalla saadaan kuorma-auton range pitkille matkoille kelpaavaksi ja tankkaukseen ei mene ikuisuutta. Nikola aikoo myös rakentaa kattavan tankkausasemaverkoston ja tuottaa tarvittavan vedyn nollapäästöisesti.

VTIQ/NKLA osakkeen hinnan ollessa $10, on firma 3.3 mrd arvoinen, ja on heitetty arvioita että voisi kaiken onnistuessa olla tulevaisuudessa 100 mrd firma.

Vähän kuin saisi ostaa Teslaa ennen kun sen arvo nousi :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Intrumin osakkeista on peräti 11,6% tällä hetkellä shortattuna, olisikohan eniten ruotsalaisista yhtiöistä:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/04/16/har-minskar-blankningarna-mest.html

Joo taitanut olla jo pidemmän aikaa yksi shortatuimmista. Kun tätä pitkään halunnu täytteeksi salkkuun, niin pää märkänä painoin sit eilen pienen erän.

Allekirjoitan nämä. Lisäksi toimitusjohtajan pikapotkut viime syksynä talousepäselvyyksien vuoksi, ja noin 70 miljoonaa tappiollinen osavuosikatsaus marraskuussa.

Nordnetissä on kaksi vaihtoehtoa VectoIQ Acquisition Corp. - Unit
(VTIQU) ja VectoIQ Acquisition Corp.
(VTIQ)

Mikä ero näillä on ja kumpaa kannattaa tässä tapauksessa ostaa jos haluaa peesailla sinun tipsiä?

1 tykkäys

VTIQ on se perusosake
VTIQU sisältää osakkeen + 1 warrantin
VTIQW on pelkkä warrantti

Ostin VTIQ ja mielenkiinnosta kyselin OP:stä saisko warrantin listoille. Kuulemma lakitekninen juttu ettei suomesta sais ostaa sitä. En tiedä miten VTIQU sitten on listoilla…

Käytän muuten tässä yhdistymisessä sanaa “fuusio” vaikka amerikkalaisittain tämä on virallisesti “reverse merger”. En ole selvitellyt mitä tuo “reverse” oikeasti tarkoittaa ja miten eroaa pelkästä “mergeristä”

Jos on vielä jotain tähän liittyvää, niin keskustellaan tuolla omassa ketjussa :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Shellin osakkeita on näemmä useammassa kauppapaikassa ja useampaa sarjaa. Jos oikein ymmärsin niin jenkkien A sarjan osingosta jäisi veroa saksaan/hollantiin(?) ja B sarjasta osinko tulisi verottomana joten sitä voisi ostaa vaikka osakesäästötilille.

Xetrassa näkyy olevan myös kahta laatua, toinen C ja toinen C3, miten näiden osinkojen verotus menee?

Vielä on pitkä matka että urheiluliigat palaisi vaikka ilman yleisöä. Joukkueiden pitää pystyä harjoittelemaan ja ennen kaikkea pelaamaan keskenään turvallisesti. Paljon tulee kontakteja pelin aikana melkein joka lajissa. Yksikin corona tapaus lopettaisi touhun samantien koska silloin koko joukkue ja vastustaja joutuisi kahden viikon karanteenin. Lisäksi televisiontioikeudet ovat maksaneet maltaita ja varsinkin Yhdysvalloissa ne rahoitetaan pitkälti mainostuloilla jotka ovat tällä hetkellä laskussa. Tarkkaa dataa ei ole tuosta tosin mutta lienee selviö että mainostulot ovat kaikilla mediayhtiöillä pudonneet roimasti.

1 tykkäys

Itsellä ei ole saksasta hommattuja osinkoryöstön takia. Ostin OP:n kautta RDS.A Hollannista koska Suomella on sopimus Hollannin kanssa. Hollanti ottaa 15 % ja loput Suomeen. Korjatkaa jos olen väärässä.

1 tykkäys

Onko Saksallakin jokin suomalaisetn kannalta ikävä osinkosysteemi siis vai koskeeko vain noita Saksan c-sarjan osakkeita?

Linkin juttu vuodelta 2013 mutta käsittääkseni käytäntö ei ole muuttunut.

2 tykkäystä

Samalla tragedialla itsekin liikenteessä: RDS.A Hollannista.

1 tykkäys

kuva

Siis tuleeko nuo jenkkilän A-sarjat myös verottomana osinkojen osalta Suomeen?

Pistetääs tänne, kun täällä ollut paljon puhetta Carnivalista.
Mielenkiintoinen artikkeli Carnivalin tapahtumista.

Tiivistettynä

  • Hommat eivät ole menneet ihan putkeen Carnivalilla, ja reagointia koronaan ei ilmeisestikään ole hoidettu by-the-book etenkään siinä vaiheessa, kun ongelmat on tiedostettu. Syytteitä odotellessa…
  • Vielä tänäkin päivänä 2 sadasta Carnivalin laivasta seilaa merellä.
  • Erikoismainintoja viime aikaisista mokista, muun muassa mainetta jyllännyt Costa Concordia on (tai pikemminkin oli) Carnivalin paatti. 2017 saivat myös 40 miljoonan dollarin sakot öljypohajisen jätteen dumppamisesta ja asian piilottelusta.
  • Rahaa on kerätty “edulliseen 8 dollarin osakehintaan”.
  • “Obviously, we’re hurting,” he says. “If we don’t bring capital in, we wouldn’t have a company.”
  • Kuten tiedämme, Carnival ja kumppanit jätettiin bailoutista ulos, osittain kuulemma sen takia, etteivät laillisesti katsottuna ole jenkkiyhtiöitä.
  • Ilmeisesti pientä veronkiertoa ilmassa, josta Trump ja kumppanit ei diggaa. (Veroparatiisien alla seilaaminen kuulunee bisnekseen?)
  • Sata laivaa poissa käytöstä, uusin ja isoin, miljardin hintainen Mardi Gras piti aloittaa seilaaminen tänä vuonna
  • Donald (ei Trump vaan Carnivalin CEO-kaimansa) says it will take some time for all the “negative noise” about cruising to go away, but there are indications people still want to cruise.
  • Artikkelin perusteella matkustajia otti päähän ihan huolella, mutta puolet Carnivalin matkojen peruuttajista / hyvityksen pyytäjistä suostuivatkin vaihtamaan peruutuksen uudeksi varaukseksi, ja useimmat haastatellut aikovat palata risteilemään, osittain ehkäpä sen takia, että alennusvouchereita on tarjottu.

Summa summarum, bisneksenä vaikuttaa varsin häijyltä ja johto täysin moraaliton, mutta eiköhän ahneet hölmöläiset jatkossakin palaile näille samoille paateille, vaikka nyt ottaakin päähän. Puolisoni palasi helmikuussa isommalta risteilyltä, ja totesi, että jonot olivat aina pisimmät uusien matkavouchereiden varauspisteellä, ja uusia matkoja tyrkytettiin joka rööristä. Pihi kun olen, useimmat laivat, joilla olen suunnitellut lähteväni laineille, ovat olleet Carnivalin omistamia. Liekö kyseessä merten Ryanair, josta kukaan ei tykkää, mutta kysyntää riittää, koska halvalla saa.

Carnival työllistää 150 000 (tiedä sitten minkä maalaista…), joten melkoinen työttömyyspaukku olisi jos tuon kokoinen yritys menisi konkurssiin.

Tällä hetkellähän yleisin arvio lienee, että kansainvälinen lentoliikenne alkaisi avautumaan vuodenvaihteessa. Itse saan lentotarjouksia lähinnä marras-maaliskuulle. Asiantuntijatkin ovat uumoilleet, että social distancea tms keinoja tultaisiin näkemään vielä tulevina vuosina. En tiedä, missä määrin Carnivalilla jengi kruisailee satamavisiittien toivossa, mutta olettaen, että pelko risteilemään koronan alla säilyy, ja satamatkin pysyisivät kiinni loppuvuoteen, Carnivalilla tulee olemaan tukalat oltavat. SeekingAlphassa joku optimisti laski, että rahat riittäisivät vuoden loppuun.

Edit. Nyt kun vähän googlaili risteilybisnestä, paljon tulee vastaan hyviä argumenttejä risteilijäfirmojen puolesta. Tärkeimpänä ehkäpä se, että turisteilla on hyvin lyhyt muisti (esim. turistien paluu Pariisiin vain muutama kuukausi terrori-iskujen jälkeen). Joku SeekingAlphassa oli myös tutkiskellut, että vuodelle 2021 tehdään jo kovaa vauhtia uusia risteilyvarauksia. Itse olen toistaiseksi lyönyt rahani kiinni sen skenaarion puolesta, että tulee viemään aikaa ennen kuin kansainvälisesti ihmiset pääsevät taas liikkumaan, eikä näin ollen risteilijät houkuttele. Toisaalta esimerkiksi RCL on nakuttanut ihan vakuuttavasti eteenpäin viime vuosikymmenen. Onkohan tämä nyt sitten kallis, halpa vai jotain siltä väliltä:

Shares of Royal Caribbean ended the day at $36.98 vs. the 52-week trading range of $19.25 to $135.32.

Ehkäpä jos vielä palataan parinkympin hujakoille, voisi leikkimielisen vedonlyönnin laittaa RCL:n puolesta.

10 tykkäystä

Juuri näin. Siksipä mietinkin olisiko nyt hyvä aika kaivella tietoja mitkä firmat tulevat kuorimaan kermoja päältä, jos urheilupumppu jossain vaiheessa käynnistyy etänä. Voisi olla hyviä aleja tarjolla.