Top osakkeet salkkuun korona alennusmyynti

Näin se Borg karkasi nopeasti ylöspäin. Kirjauduin 10:01 Nordnettiin jonka haku oli rikki eikä löytänyt mitään osakkeita. Piti googlen puolelta etsiä. 10.15 pääsin vasta laittamaan toimeksinannon, ja kurssi oli karannut jo melkein 25% pinnaa ylöspäin. Tuli nyt otettua, kun olin päättänyt vaikka tuotto-odotus tippuikin vartissa aika paljon. Osui hienosti noihin huippuihin…

4 tykkäystä

Tämän päivän harkintalistalla tyhjän salkun pohjalle:

Kotimaisia:

Wärtsilä (nyt 7,09 €)
Outotec (nyt 3,52 €)
Sampo (nyt 28,50 €)
Kamux (nyt 6,45 €)
Remedy (nyt 17,80 €)
QT (nyt 21,00 €)
Finnair (nyt 4,40 €)

Shell (nyt 17,50 €)
Airbus (nyt 59,80 €)

Carnival (sulku 11,49 USD)
Goodyear (sulku 7,38 USD)
Exxon (sulku 42,75 USD)
Alibaba (sulku 199,56 USD (8 nippu))

Valkataan 5 kotimaista ja 5 ulkomaista, mitkä jättäisit pois, eli mikä juna meni jo :wink:

Vai tuleeko jotain muita hyviä mieleen? Holdi minimissään 1,5 vuotta, todennäköisemmin 5+.

@MikkoVee Kiitos tarkkanäköisyydestä, ykkönen lisätty Shellin hinnan eteen!

3 tykkäystä

En tunne läheskään kaikkia yhtiöitä, mutta tuntuma on että ihan hyvän näköinen lista ja riittävä hajautus ja hyvä tuotto-potentiaali varmasti

Hyvä lista on.
Itselläni löytyy kaikki paitsi shell, finski, airbus, alibaba ja Kamux.

Kamuxit siis myin pois. Sen kanssa itse vielä odottelen mutta jossain vaiheessa tulee kyllä takaisin mutta ei vielä…

Jes. Täällä perusarpomista ja kristallipallon kaipuuta… “tuliskohan ne vielä alas vaiko ostaakko heti…”

Itseasiassa koitan kaivella OP:n hinnastosta siirtokuluja. Availin sinne tilin kun tuo ETF kauppa on maksutonta vuoden loppuun. Kotimaisilla osakkeilla ostokulu on 5 € vs Nordnetin 7 € (ulkomaisilla 8 € vs 15 €). En vaan löydä selkeää vastausta siihen mitä maksaa, jos loppuvuodesta siirtää koko salkun sisällön Nordnettiin.

Kotimaisista Outotec ja Sampo suht edullisia tuolta listalta, Wärtsilää seurailen itsekin mutta kurssin pitäisi alkaa vitosella ennen kuin ostot alkaa.

Finnairia en ainakaan itse ostaisi näillä hinnoilla koska uskon että sitä saa vielä huomattavasti halvemmalla jahka aletaan saada karuja lukuja siitä kuinka paljon yhtiö oikeasti tulee ottamaan takkiin. Epäilen myös että lentäminen ei ihan äkkiä palaudu sille tasolle missä oltiin ennen koronaa. Jos näin käy niin lentoyhtiöillä on edessä pitkä kuiva kausi ja parempia ostopaikkoja varmasti aukeaa.

Kamuxin suhteen odottelisin myös ainakin q1 tuloksen ja yhtiön omat kommentit siitä kuinka paljon myynti on laskenut. Mitä itse olen kuullut niin sekä uusien että käytettyjen autojen myynti on monessa paikassa pysähtynyt kuin seinään, sen vuoksi olisin varovaisella kannalla.

Remedyyn en ole perehtynyt yhtään, QT näyttää tunnuslukujen perusteella järkyttävän kalliilta jos ennakoitu kasvu jostain syystä tyrehtyisikin.

Ulkomaiset valinnat näyttää ihan hyvältä, Alibabaan pätee sama kuin QTn kanssa… jos kasvu tyssäisi niin osake olisi kallis.

Itse karsastan syklin tässä vaiheessa maksaa preemiota tulevasta kasvusta kun näyttää hyvin todennäköiseltä että ollaan menossa kohti taantumaa. Ennustetut kasvuarviot on monen yhtiön kohdalla tehty siinä vaiheessa kun oltiin vielä iloisessa noususyklissä ja kaikilla oli kivaa, jos talous kyykkää oikein kunnolla niin nuo arviot voidaan heittää romukoppaan.

7 tykkäystä

Onko tossa hinta virhe?? RDSa (EAM) luokkaa 17,2€ ja RDSb (EAM) luokkaa 16,4€

Helsingin tämän hetken parhaat by Random Walker:

6 tykkäystä

Mitä mieltä guess? jenkkilästä? Borg ehti karkaamaan inhottavasti

Laskin borgin arvoa viikonloppuna 4:llä eri skenaariolla (konkurssi, heikko, neutraali, mainio).

Laskelmassa käytin

  • konkurssi korona höiriön vuoksi, todennäköisyys 10% (arvo nollaantuu)
  • muut 30%.

Osakkeen arvoksi tuli pitkälti yli 30 kruunua. Mainio -vaihtoehto katsoi kylläkin useamman vuoden päähän (laajentuminen uusille markkinoille, nettikauppa jatkaa hyvää kehitystä)

4 tykkäystä

Hankala ala arvioitavaksi kun tuotanto yleensä vähintään suurilta osin ulkoistettu ja alalle tulemiseen ja/tai laajenemiseen vaikuttaa lähinnä miten onnistuu saamaan myyntipaikkoja ja/tai tuotemerkin arvo. Nuo kun ovat vielä toisistaan riippuvia, niin lopulta brändi on se millä tehdään tulos. Voluumin ja kauppapaikkojen lisääminen (merkkiliikkeistä → marketteihin) lisää luultavasti volyymia, mutta heikentää brändiarvoa. Borg lienee monien silmissä tällä hetkellä aika lähellä Black Horsea tai vaikkapa S-ryhmän omia tuotemerkkejä.

Urheilu- ja ulkovaatteissa ja esim lenkkareissa hinta/laatu olennainen. Esim. T-paita tai hupparibisneksessä erittäin olennaista se kenen logo löytyy, laatuerot eivät niin valtavia.

Jep. Tuo kasvu case tulee kokonaan ilmaisena optiona. Kun yhtiö tekee 1,5-2 kruunua (mitä se on nyt nakuttanut vuodesta toiseen) tulosta normaalissa suhdanteessa, osakkeen arvo on 20-30 kruunun haarukassa. 3 kruunun epsillä (mainio skenaario) ollaan jossain 50–60 kruunussa.

Borgin kasvustrategia keskittyy urheiluvaatteisiin (nyt 14% myynnistä) ja nettikauppaan (nyt neljäsosa myynnistä).

Läsnäoloa on vain pohjois- ja keskieuroopassa (pohjoismaat+hollanti nykyinen päämarkkina)

Brändi saa lisää arvoa, jos onnistutaan entryssä isoille markkina-alueille (myös kokonaan uudet maanosat)

Kyllä prisma/cittari myy myös nikea ja adidasta, ei se siis tarkoita että brändi on halpis.

2 tykkäystä

Hyvällä mallilla näyttää olevan, itse myös pitkällä aika välillä etsinnässä näitä “riskipapereita” missä kova tuotto-odotus. Olen poiminut tästä osiosta aika paljon papereita mitkä voisivat tuplaa/triplaa sijoituksen. Ajatukset muuttuu viikosta toiseen.

Listalla:

-Shell
-Exxon
-Golar LNG (mitä mietteitä golarista herättää)
-Airbus
-Intrum AB
-h&m. Guess merkkiä oisi saanut alle 4€ vähän aikaa sitten mutta myöhästyin nyt jo tuplaantunut.
-Carnival Cruise
-Sasol (pienellä alku panoksella)
-NRZ ( järkevään hintaan kokeilu)
-Goodyear kiinnostaisi mutta kurssi ollut laskussa jo 2018 asti.
-Meredith Corporation

Tuossa 10 yhtiötä ja suunnitelma 5-7 yhtiötä kerätä noista ja poimia parhaat päältä. Mitä ajatuksia nuo herättää.

1 tykkäys

Huomenna olis Nordealla osakesäästöpäivät ja vuorossa Saksa, eli max euron kaupankäyntikustannuksilla Saksasta lappuja salkkuun.

Olisiko foorumisteilla mitään vinkkejä korona-ale -lapuista Saksasta, joihin kannattaisi tustutua huomista silmällä pitäen?

Vaatteitahan tarvitaan aina joten kokonaan niiden markkinat eivät lopu. Vaatteiden nettikauppaan suhtaudun osin epäilevästi. Itse haluan ainakin sovittaa vaatetta ennen ostoa, koska kokostandardit vaihtelevat. Olen kuullut että monet vaatteiden nettikaupat kärsivät tämän takia runsaista palautuksista, joskus ihmiset jopa tilaavat kerralla monta eri kokoa varmistuakseen sopivan löytämisestä ja palauttavat loput. Itse olen toistaiseksi ostanut vaatteeni myymälöistä.

Eilen oli juttua telkkarissa, et ku yksin tai perheen kanssa lähtee paatilla vesille siel ei sit corona puraise. Kattelin täs sit veneosakkeita. Sellaisia joita jenkkien keskiluokka ostelee.

Malibu boats, Marine products ja Brunswick laittelin lehtiön nurkkaan seurantaan. Malibun noista nostaisin kiinnostavimmaksi:
awardsit, patentit, CEO käyny tankilla maaliskuussa, hedge fundsit mukana ja lisäilly…
Raja tohon Malibuun itellä 22 $, et dipistä otetaan koepositio. :cowboy_hat_face:
awardsit:

patentit:

Herättää ajatuksia, että VTIQ puuttuu aika monelta täällä vaihtoehtojen joukosta. Riskilappu tässä vaiheessa mutta ehdottomasti mahdollista moninkertaistaa arvonsa lähivuosina

4 tykkäystä

Norwegian olisi nyt arvoltaan 0,4 €. Onko tuossa mitään muuta tietä kuin konkurssi?

1 tykkäys

Ei osakkeen hinnasta voi suoraan peilata konkurssiriskiä, mahdolliseen pelastuspakettiin kuuluu nykyisten osakkeiden huomattava laimeneminen velkojien/rahoittajien saadessa sitten käytännössä koko omistuksen.

1 tykkäys

Vaikka veneily onkin mukavaa niin uuden veneen osto taitaa olla ensimmäisten karsittavien kulujen kohdalla keskiluokallakin siinä vaiheessa jos se oma työpaikka uhkaa lähteä alta.

Katselin Brunswickin historiakäppyröitä finanssikriisin ajalta, vuonna 2009 yhtiön liikevaihto tippui noin 50%. Siihen nähden markkina hinnoittelee osakkeen mielestäni melko positiivisesti vielä, analyytikoiden konsensus ennustaa liikevaihdon tippuvan tänä vuonna noin 15%.

Oma karhumainen veikkaus on että veneiden (kuten muidenkin kestokulutushyödykkeiden) valmistajia saa ostettua vielä halvemmilla hinnoilla mikäli jaksaa odottaa.