Treidaus viputuotteilla

Tähän ketjussa voidaan keskustella viputuotteillla treidaamisesta. Aihepiiriä voidaan laajeentaa, mutta aloitetaan näillä:

  • Millä tuotteilla olet saanut parhaan tuoton?
  • Mikä strategia on sinulla toiminut?
  • Miksi käyt kauppaa viputuotteilla?
  • Kokemuksia välittäjistä
  • Ajatuksia spereideistä ja kuluista
  • Ajankohtaisia ideoita viputuotteista.
10 tykkäystä

Aloitin viputuotteilla treidaamisen tosimielellä kuukausi sitten. Tätä ennen olen kokeillut erilaisia viputuotteita satunnaisesti muutaman vuoden ajan sekä treidaamista S&P500 futuureilla kaksi vuotta Lynxin (IB TWS) kautta. Pääasiallisesti sijoitan osakkeisiin 12 kk aikajänteellä. Viime kuukausina olen seurannut markkinaa aiempaa tarkemmin ja tätä foorumia jo ehkä liikaakin. Halusin hyödyntää jatkuvan istumisen ja teknisen analyysin osaamisen lyhyellä aikavälillä.

Valitsin tuotteeksi Nordnet Marketsin unlimited turbot kohde-etuutena DAX indeksi. Valinnalle on pari syytä. Ensinnäkin halusin lopettaa iltakaupankäynnin jenkkimarkkinalla, jotta saan nukuttua kunnolla. Nordnet Markets on auki klo 9.15-21.00, mikä sopii minulle mainiosti. Toiseksi olen seurannut DAX-indeksiä vuosikausia 15 minuutin graafeilla ja kuvittelen tunnistavani riittävän määrän sen liikkeisiin vaikuttavia fundamentteja.

Ensimmäisen kuukauden tilastot:

  • treidikassa alussa 10 000 eur
  • 65 kauppaa, joista 33 long ja 32 short
  • 68% kaupoista voitollisia
  • keskimääräinen kauppa 1250,37 eur
  • keskimääräinen tuotto 13%
  • maksimivoitto 97%, voitollisten kauppojen keskiarvo 27%
  • maksimitappio 100%, tappiollisten kauppojen keskiarvo 13%
  • voitot longeilla 4935,23 eur
  • voitot shorteilla 4226,98 eur
  • voitot yhteensä 9162,21 eur

Strategia:

  • Pyrin hyödyntämään päivän sisäiset kurssiliikkeet vähintään kerran päivässä.
  • En jätä positiota auki yön yli.
  • Otan position, kun kurssiliikeen suunta on mielestäni todennäköinen teknisen analyysin perusteella 5/15/60 minuutin graafeilla.
  • Suljen position, kun suunta on teknisen analyysin perusteella kääntymässä.
  • Valitsen tuotteen, jonka knock out tasoon on marginaalia vähintään 10%.
  • Hyväksyn korkean marginaalin, jos näkemykseni on selvä.
  • En ota positiota, jos tekninen näkymys puuttuu.

Kehitettävää:

  • Kaksi positiota knokkasi arvottomana. Näistä syntyi yhteensä 2350 euron tappio, joka on aivan liikaa treidikassan kokoon nähden. Knokkaus oli seuraustausta leväperäisestä seurannasta päivän aikana. En noudattanut strategiaa.

Laskevassa markkinassa on monta kertaa ollut suuri houkutus jättää shortti yöksi auki. Olen vastustanut kiusausta tehokkaasti, mikä on toki saattanut pienentää voittoja. Pidän kuitenkin tärkeämpänä pysyä strategiassa.

45 tykkäystä

:tophat:

1 tykkäys

Onko teillä kokemusta put-optioista? Huomasin Lynxiltä niitä löytyvän ja mietin tilin avaamista sinne. Lähinnä tarkoituksena esimerkiksi näkemyksen ottamista jenkkipörssiin

1 tykkäys

Pääoma lähes tuplaantunut. Ei huono. Verojenkin jälkeen jää kelpo summa käteen.

Kysymys:

Mitä signaaleja/kuvioita hyödynnät pääasiassa TA:ssa? Kanavat, kuviot, volyymi, indikaattorit? Mitä yksityiskohtaisemmin pystyt vastaamaan niin sen parempi :money_mouth_face:

EDIT: millaset stopparit on käytössä?

2 tykkäystä

Olen tehnyt osin kokeilumielessä muutamia kauppoja sertifikaateilla. Kauppoja olen tehnyt sellaisina päivinä kun markkina on selkeästi menossa johonkin suuntaan. Olen saanut voittoa yhtä kertaa lukuunottamatta, silloin joko Nordenetin järjestelmä tai oma nettiyhteyteni jumitti hetkeksi juuri kun olin jättämässä myyntitoimeksiantoa. Olisin saanut siitä voittoa jos kauppa olisi toteutunut, mutta kurssi lähtikin syöksymään vauhdilla alaspäin ja menin hätäpäissäni myymään tappiolla. Jos olisin malttanut odottaa pari tuntia, olisin päässyt taas voitolle. Ei ole oikein minun juttujani nämä.

2 tykkäystä

Olen aika ajoin kuunnellut Nordnetin Trader’s Clubia. En juurikaan harrasta päiväkauppaa, sillä se vaatisi harjoittelua jollain treidaus-ohjelmalla, voittavan strategian kehittämistä ja syventymistä paremmin teknisen analyysin työkaluihin SMA, RSI, Bollinger jne. ja kynttilägraafeihin sekä kuvioihin. Tällä hetkellä yksi turbo shortti DAXissa mätänemässä. Ohjelmasta saa myös hyvää markkinanäkemystä ja Lepikkö tuntuu olevan asiansa osaava kaveri. Jos ei ole tuttu, niin suosittelen lämpimästi myös muillekin kuin treidaajille.

Lisäys: Viimeistä edellisestä jaksosta jäi mieleen se treidaamiseen liittyvä 90-sääntö: 90 % treidaajista häviää 90 % pääomasta 90 päivässä, tai jotain sinnepäin.

5 tykkäystä

Oma TA sen verran alkeellista, että parhaat tulokset olen saanut ottamalla näkemystä ja pitämällä yön yli unlimited turboja. Parhaat vedot lyöty juurikin perjantaisin ja lunastettu heti maanantai aamuina viikonlopun huonoihin uutisiin. Nordnetin viputuotteissa ei ilmeisesti voi käyttää stop/lossia, erroria pukkaa jos koittaa laittaa. Suosin aina suurinta mahdollista vipua. min 15x. Mikäli ei uskalla seistä oman näkemyksen takana, niin turha lähteä ottamaan näkemystä.

Nuo stop/lossit olisivat kyllä todella hyödyllisiä… Millä instrumenteilla niitä pääsee hyödyntämään?

Omat pelailut alkoivat 13.3 ja tähän päivään n. 7k plussalla. Olet äimistynyt mitä tulosta näillä saa tehtyä, mutta riskit ovat kyllä kovia.

2 tykkäystä

Työkaluna Tradingview. 15m MA50 ja EMA21 kurssin trendi-indikaattoreina. Näiden alapuolella laskutrendi, yläpuolella nousutrendi. Trendin kääntymisen hälytinindikaattorina RSI14, Stochastic Divergence ja MACD-Divergence[ALERT SETUP].

Tuki- ja vastustasot ovat ehkä tärkein indikaatori. Näitä haen D/4h/1h kynttilöistä sekä Fib Retracement -kaaviolla. Tuki- ja vastustasojen lähettyvillä pyrin olemaan hereillä position avaamisen ja sulkemisen suhteen.

Stoppareihin suhtaudun varauksella. Minulla on niistä huonoja kokemuksia SP500 futuurien kanssa treidaamisessa. Tässä kohtaa on itselläni paljon oppimista. Nyt olen sulkenut position kahta hutia lukuunottamatta, jos kurssi lähtee trendaamaan eri suuntaan arvioin. Otan siis stopin, kun huomaan olleeni väärässä. Jenkkimarkkinalta olen oppinut, että tappiollista positiota ei kannata jättää juoksemaan, jos oma arvio osoittautui vääräksi. “Toivotaan-toivotaan” tuottaa isot tappiot.

Mielestäni on tärkeä seurata voitollisten ja tappiollisten kauppojen suhdetta . Itselläni kahta voittoa kohden tuli yksi tappio. Tuolla suhdeluvulla strategia ei ole aivan pielessä. Seuraan myös voittojen ja tappioiden keskikokoa. Keskimääräinen voitto% pitäisi olla suurempi kuin keskimääräinen tappio%.

Markkina on ollut kuukauden ajan poikkeustilassa ja yksi kuukausi ei todista tätä strategiaa toimivaksi.

11 tykkäystä

Onko porukalla täällä kokemuksia miltä ilmaiselta sivustolta löytää nopeimmin suomalaiset pörssitiedotteet?

Unlimited turbot käytössä.

Tavoitteena pitää sijoituspääoma kokonaisuutena plussan puolella vaikka salkun osakeydin sulaa. Se on jotenkin myös onnistunut kuten kuvasta ilmenee.

kuva

En ole hirttäytynyt kuitenkaan osakemarkkinan laskuun sidottuihin välineisiin, parhaat tuotot on tulleet eur/usd longeilla.

Vasta Perjantaiaamuna itseasiassa otin ensimmäistä kertaa markkinashorttia (Dax).

5 tykkäystä

Tässä vielä esimerkki käyttämistäni tuki- ja vastustasoista.

Fib tracement on piirretty 20.3. ATH:sta 19.3. pohjaan. Taso .236 piti muutaman tunnin 24.3. Silloin seurasin myös inverse H&S breikkaamista. Punainen nuoli ylös on saman mittainen kuin H&S:n pää. Tämä osoitti Fib .382 tason yläpuolle, jota pidän vahvempana vastustasona. Muutenkin pyöreä luku 10200 on hyvä vastus/tukitaso, kuten myös 9600.

Odotan maanantaille laskua. Fib .236 on yksi tukitaso.

Purppuroilla vaakaviivoilla 1d kynttilöistä tuki- ja vastustasot 9150, 9950 ja 1055. Piirrän tasot siten, että osumia kynttilöiden häntiin tulee mahdollisimman monta. Nämä tasot eivät ole tarkkoja, ennemminkin alueita.

Torstaina oli tyypillinen houkutteleva paikka ottaa shortti klo 21, mutta en strategiani mukaan (ei yön yli) sitä ottanut. Otin shortin vasta aamulla klo 10.30, kun 15m EMA21 oli alitettu ja sitä testattiin.Suljin position muistaakseni iltapäivällä 9600 tasoilta, kun tukitaso 9950 lähestyi. En tehnyt muita treidejä.

7 tykkäystä

Ihan vasta-alkajana viputuotteissa ja koko treidaamisessa, mutta intoa löytyy :slightly_smiling_face: Otin pitkän salkun käteisestä 1000€ kokeiluun alamäen alussa ja sain sen lopulta pelkällä onnella tuplattua Nordnetin sertifikaateilla, joten nyt pelaan ja opiskelen tätä niillä voitoilla. DAX- ja S&P-indeksejä olen tutkiskellut ja Nordnetin treidauskurssin oppeja soveltanut niihin.

RSI:n ja liukuvien keskiarvojen avulla yritän löytää päivän sisältä yhden tai kaksi paikkaa positioille. Itsellä myös tarkkailussa 5/15 ja 60min TF:t. Helpottaa itseä tällä hetkellä, jos treidin ajalle ei osuisi mikään iso uutinen tai NYSEn avaus. Voisin toimia pelkän analyysin pohjalta treidin ajan. Jätin tosin Sepen shortin viikonlopun yli, kun yleisesti itsestä tuntuu, että poikkeustilanne alkaa kolahtaa ihmisiin ja kaikkeen enemmän ja enemmän.

Vähän myös osakekohtaisesti etsinyt viputuotteita Helsingin pörssin suurimpiin yhtiöihin, mutta niissä ensivilkaisulta volyymit ja kertoimet alhaisempia kuin indekseissä.

Edit: Siis bearish ja bullish divergenge, liukuvat keskiarvot ja vastustus- ja tukitasot lähinnä mitä omilla taidoilla osaan nyt etsiä. Takautuvasti katsoen niillä on löytynyt toivotusti toteutuneita paikkoja ottaa positioita, niin ensi viikolla kunnolla hommiin :muscle:

7 tykkäystä

Infront web trader, onko täällä kokemuksia tästä?

Ihan jees, saat hyvin rakennettuna näkymät markkinoille ja omiin positioihin.

Ainoa asia joka ketuttaa on se että jos laittaa läppärin kiinni tai on pidempään inaktiivisena niin kirjautuu ulos NN:n palvelusta ja samaet Infrontista ja sitten pitää sammuttaa kaikki selaimet ja avata uudetsaan jotta IWT avautuu uudestaan.

En tiedä voiko tuota inactive timeouttia säätää jostain.

4 tykkäystä

Eroaako vivutettu ETF mitenkään muista vipu-tuotteista? Sertifikaateilla ainakin (Ehkä myös warranteilla ja turboilla?) niin jos niissä on vipu ja markkina heiluu niin erittäin todennäköisesti arvo laskee. Päteekö sama homma vivutettuihin ETF:iin? Olettaisin että kyllä. Jos näin niin miksi niitä on olemassa? (Ajatuksella että eikö ne ole silloin about sama tuote) :smiley:

Hiukan off-topic, mutta miten vivuttamattomat sertifikaatit toimii? Onko niissä mitään vastaavia sudenkuoppia kuin vivutetuissa, vai onko ne periaatteessa samoja kuin normaalit ETF:t?

2 tykkäystä

Tänään löytyi näillä omilla alkeellisilla osaamisilla paikka poimia positio DAXin x15 shortille. 10:55 osto ja 13:25 myynti 46,9% voitolla. Myynti ilman TA:n apua, kun tuotto-odotus täyttyi (ja itseasiassa vähän karkasi ylituotoksi, kun piti tehdä oikeita töitä).

Aloitin myös treidauspäiväkirjan pidon.

18 tykkäystä

Mahtaako netin syövereistä löytyä laskuria, joka tarvittavilla syötteillä laskisi Unlimited Turbon arvon (ja vivun) kohde-etuuden (minun tapauksessani aina DAX / S&P indeksi) arvon ollessa X?

Olisi nopea arvioida arvon ja vivun suhdetta hypoteettisilla kehityskäyrillä, ja tehdä etukäteen päätös siitä koska turbo on syytä viedä teuraalle :wink:

1 tykkäys

Jos käytät nordnettiä, niin sen vivun näkee sieltä listalta missä ne turbot on. Muuttuu aina sen mukaan kuinka kaukana ollaan rahoitustasosta.