Treidi ja swingi: ideoita, analyysia ja tulkintaa


Itsekin käytän Hull Ma 16 indikaattoria ao. tavalla, jos treidaan kohdetta long-short-long-short tyylisesti.
En välttämättä osta/myy sen mukaan, mutta auttaa hahmottamaan visuaalisesti käänteitä.

6 tykkäystä

Kirjoitatko itse nuo buy ja sell datat graafiin vai tuleeko ne jostain automaattisesti sun käyttämien indikaattorien mukaan? Ja mistä softasta on kyse?

4 tykkäystä

Tuo @Alan_Cali käyttämä skripti on nimeltään Alpha Trend, joka on myös minun yllä olevassa chartissa (osoittaa esimerkiksi myyntipaikan lähellä päivän huippua EBS:ssä) ja Buy ja Sell signaalit tulevat siinä automaattisesti tekijän määrittelemien parametrien mukaan. AT löytyy TradingViewsta nimellä: AlphaTrend by KivancOzbilgic. Samalta käyttäjältä löytyy myös AT strategia, jolla voi backtestata onko se toimiva tietyissä osakkeissa.

Esimerkki TV:n Pine Scriptistä (AT:n osto- ja myyntisignaali ehtoviittauksineen):

TV:n skriptejä on erittäin helppo muokata myös itse, etenkin esim ChatGPT:n avulla, vaikka ei omaisi mitään aiempaa koodauskokemusta. Mielestäni tärkeämpää onkin tietää mitä haluaa ”köyhän miehen algon” ilmaisevan, että siitä saa todellista hyötyä. Usein valmiit ovat ilman muokkaista riittävän hyviä. Olen huomannut, että tuo AT toimii joissakin osakkeissa hyvin, mutta toisissa siitä ei saa erityistä hyötyä, joten (back)testaaminen kannattaa. TradingViesta löytyy valtava määrä skriptejä, jotka on täysin vapaasti muokattavissa ja yhdisteltävissä itselle hyödyllisiksi työkaluiksi.

12 tykkäystä

Enhän minä olisi tätä paperikätenä kuitenkaan jättänyt holdiin, mutta sanonpahan vaan että nyt olis $61 käypä arvo. Eli kaksitoista kiloa profittia :sob: . Noh, otan Singha-oluen murheeseen ja huomenna uusi päivä. Se on treidauksessa kivaa että joka päivä on uusia tilaisuuksia. Ei nyt ehkä ihan näin kovia, mutta kuitenkin.

5 tykkäystä

Noista mun indikaattoreista vähän lisää mikäli kiinnostaa.

Ylimmässä ikkunassa löytyy tosiaan AlphaTrend, muutama EMA, RSI-levelit, sekä VWAP (paksu lohenvärinen). Kannattaa muuten huomata että GME kävi kokeilemassa täsmälleen VWAP-tasoa tuon ekan breakoutin jälkeen, siinä oli selkeä ostopaikka. Lisäksi kynttilöissä mulla on käytössä TTM TrendCandles, jotka vaihtaa kynttilän värin siniseksi ja punaiseksi vasta kun nykyinen kurssi on edellisen kuuden kynttilän keskiarvon ylä- tai alapuolella. Toimii mukavana trendinmuutosindikaattorina.

Seuraava ikkuna sisältää TTMSqueeze-indikaattorin, joka indikoi milloin osake on valmis breikkaamaan (breikkausta edeltää konsolidaatiovaihe eli squeeze, jolloin range ja volyymi laskee). Kun näkyy pitkä rivi punaisia pallukoita, alkaa olla hyvä aika valmistautua position ottoon. Usein myös volyymi laskee squeezen loppua kohta. Ensimmäinen tolppa ilman punaista palloa kertoo kumpaan suuntaan lähdetään (se nyt selviää jo hintaakin katsomalla). Breakout jatkuu ainakin siihen asti kunnes siniset palkit muuttuvat valkoisiksi. Molemmat GME:n breakoutit olisi ollut täydellisesti nähtävissä tästä indikaattorista.

Seuraavassa ikkunassa jokin MACD, tämä vähemmällä huomiolla mutta kivasti siitäkin näkee TC:n.

Ja alimpana tärkein, eli Relative Volume. Jos osake breikkaa ja Rvol vain kasvaa, niin ei kannata luopua lapusta, juoksu todennäköisesti jatkuu … Tämä indikaattori muutenkin kertoo monesti onko lappu trendaamassa vai choppaamassa. Alle 1 Rvol, ei kannata yleensä vaivaantua.

19 tykkäystä

Todellakin kiinnostaa! Kiitos suuresti että jaksat avata näitä näin paljon. Ei pelkästään sitä että mitä treidaat vaan ylipäänsä että mitä työkaluja käytät, miksi käytät ja vieläpä esimerkin kera miten niitä voi käyttää. Hienoa!

Itseä kiinnostaa oppia enemmän treidauksen saloja kun tässä on nyt 7 vuotta tullut vain vähän ”sijoiteltua” silmät kiinni ja sinne päin satunnaisella menestyksellä. Tällä hetkellä yritän opiskella juuri eri työkaluja mitä omilla välittäjillä on käytössä ja mitä kannattaisi lähteä käyttämään. Alussa ollaan ja moni termi menee itsellä näistä viesteistä vielä ohi, mutta eiköhän se tästä kun jaksaa opiskella.

3 tykkäystä

Täytyy nostaa, että olen erittäin nöyrillä mielin (vasta) noin kuukauden tutustunut päivänsisäiseen tradeemiseen ja olen tästä erittäin yllättynyt. Olen aiemmin ymmärtänyt mm. että:

  • Treidaamisessa häviää aina vs. pitkän linjan sijoittajat
  • Vaatii aikaa istua koneella aktiivisesti tuijottamassa ruutua
  • Riskit ovat korkeita

Uskallan argumentoida vastaan. Olen nyt onnistunut vetämään kolmena viikkona saman verran voittoa per viikko, kun saan osakkeistani kvartaaliosinkona :man_shrugging:.
Optioilla olen treidannut ennenkin, mutta siinä riskit ovat korkeammalla.

On ollut erittäin kiinnostavaa löytää uutta kulmaa omaan sijoittamiseen.
Saattaa olla, että itselleni toimiva muoto on: ETF:t / Rahastot (fire & forget) + muutama päivätrade.
Nimittäin suoriin firmoihin sijoittamisen ongelmat itselleni ovat malttamattomuus ja ajan sekä kiinnostuksen puute perehtyä riittävästi tai laskea arvolaskelmia.
Väitän myös, että hyvällä treidaus-kurilla on huomattavasti vähemmän riskialtista pelata kuin sijoittamalla yhtiöihin joista ei tajua riittävästi.
Treidaamistapani ei missään nimessä korvaa omaa varsinaista sijoittamista, mutta voi toimia hyvänä lisänä sen päälle.

Treidaamistyylistäni toistaiseksi
Tämä keskustelukanava on täynnä todella kovia tekijöitä, kiitos teille. Massiivisia voittoja ja työkaluja. Mutta omat voitot ovat toistaiseksi tulleet puhtaasti minuuttiviivaa / kynttilöitä katsomalla joilla etsitään tukitasoja ja päätellään trendikulmia.

  • Malttia ostotoimenpiteeseen
  • Suuri summa panoksena kerrallaan
  • Pieni upside/downside prosentuaalisesti, puhutaan prosentti tai vähemmän
  • Stoploss jos ajateltu trendi pettää
  • Ison volyymin isoja firmoja mieluiten
  • Olen yleensä in/out tradesta parin minuutin sisällä
  • :exclamation: Pienet toimenpidekomissiot (IBKR)

Tämänkaltaisen traden pystyn helposti tekemään samalla kun skidi katsoo töllöä tjms. ja on jopa kutkuttavan hauskaa. Olen kuitenkin henkisesti valmistautunut siihen tyyli iskee persiille vielä joku päivä.
Paras firma on se joka liikkuu volyymillä päivän sisällä, mutta “ei mene minnekään”, eli sahaa kevyesti ylös-alas.

Seuraavaksi pitäisi vielä kehittyä löytämään firmat per. päivä paremmin ja ottaa ehkä hiukan isompaa riskiä (upside/downside).

Kuitenkin, tämä kirjoitus ajatuksena ehkä rohkaisemaan jotakuta muutakin kokeilemaan vastaavaa tyyliä :slightly_smiling_face:

EDIT: Lisätään vielä että pitemmän aikavälin tradeissa / sijoituksissa puhtaisiin trendiviivoihin ehtii aina tulla sotkemaan joku tulosjulkistus, negari/posari tai globaali makromuutos. Näitä ei tarvitse päivänsisäisissä miettiä

6 tykkäystä


Johonkin tämä on lähdössä, lentoon vai laskuun? 4H squeeze

6 tykkäystä

Päivä käyntiin GME-longilla @ 42.80, 1000 kpl. Stop nostettu jo ko. tason yläpuolelle joten teoriassa nollariskipeli. Toinen haltti jo menossa.

Sekä squeeze lauennut ylöspäin että Rvol > 5. Tämä voi mennä ihan mihin vain.

E: exit stop-lossiin @45. Rapiat pari kiloa profittia. Haetaan uusia pohjia näköjään seuraavaksi. Kärsivällisesti nyt vain seurataan muodostuuko uutta setuppia. En lähde pelaamaan random-paikoista.

E2: alkaa rakentua uusi base josta johonkin suuntaan, jos ylöspäin niin olen mukana.

6 tykkäystä

AvePoint 4h kartalla bullflag?
8,8$ kautta volumeprofiilin pohjasta sekä lipun alareunasta haku josta sitten lentoon :grin:

SPWR yrittää jotain meemiliikettä. Vaikuttaa vähän heikolta pumpilta, otin jo takkiin tästä. Seurannassa.

1 tykkäys

AVPT on siinä rajoilla, että onko daily bull flag. Toi yksi wick 8.87 vähän häiritsee, koska kävi lähellä fib 0.5 tasoa (LH 8.06). Sen jälkeen jäi edelleen konsolidoitumaan, joten itse lasken tämän sen vuoksi treidinä siten, että varaudun molempiin suuntiin, kumpi raja rikkoontuu ensin. Tässä nyt todennäköisesti markkinat on pureskellut tuloksen ja näkymät - arvotaan, kannattaako ostoja jatkaa vai ei.

2 tykkäystä


Väijyin pienellä panoksella double top shorttia - yhtiö on sitä itseänsä, joten aika huoletta voisi sen osalta pitää shortit, mutta nämä ajat laittaa riskit etusijalle. Olen jo ulkona ja otan uuden, jos nousee uudelleen.

1 tykkäys

Tankkailen pienillä ostoilla aina uusista pohjista GME:ta kohti klo 19 youtubea. Se voi olla myös sell the news, joten pidän panokset sen mukaisina. Jos sieltä tulisi jokin fomotus, niin nousu voi olla nopea ja myyn heti ekasta punaisesta 1min kynttilästä.

1 tykkäys

lähteekö?

1 tykkäys

Avasin myös pienen GME longin 34 tuelta. Porukka yrittää kait Reddit:ssa masinoida jotain hypekampanjaa tuohon FFIE jätefirmaan Roaring Kitty:n Youtube chattiin.

EDIT: Positio stoppiin break even kun raskasta myyntiä. GME optioden ostot estetty joissakin palveluissa, meni ohi oliko E-trade vai muu.

Itsellä oli GME 32.32 vahvana tukena eiliseltä josta uusi pilkki. Halt up taas, joka vaikeuttaa hieman treidausta. Tässä on tosiaan mahdollisuudet mihin tahansa, niin panokset on huomattavasti pienemmät kuin eilen.

EDIT: GME:ssa 33.70 on stoppina lopuille runnereille (eli 34 tuki) ja nostan sen kohta 35.00-35.20, jos 36.00-36.20 breikataan.

3 tykkäystä

2min ema on vastuksena toistaiseksi xxxxxxxxxxxxxxxx

Minkälaisia screenereitä käytätte mid day moversien bongaamiseen? Mulla juuri nyte tällainen setup. Noista minigraafeista näkee nopeasti mitkä on trendaavia.

4 tykkäystä

HL 32.12 oli itsellä seuraava tukitaso ostolle, pikkasen rikottiin (no follow through). Myyn edelliset pois 2min ema tai sen läheltä.

1 tykkäys

Päivän ensimmäinen ostosignaali AT:sta.

2 tykkäystä