Prologi:
Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt, miksi Inderesin foorumilla ei ole treidaamiseen keskittyvää keskustelupalstaa, koska sellainen on eräässä “naapurimediassa” yksi suosituimmista palstoista. Olen aikani odotellut, että joku sellaisen perustaisi, mutta kun ei sitä ole tapahtunut, päätin perustaa itse - pitäähän se ketjunperustamisneitsyys joskus menettää
Pihvi:
Treidaajalle markkina on mahdollisuuksia täynnä, ne vain pitää löytää. Esimerkiksi viime päivien tapahtumat (Venäjän brutaali hyökkäys Ukrainaan) ovat olleet karua seurattavaa, mutta sijoittamisen näkökulmasta ajankohta on tarjonnut paljon mahdollisuuksia päivätreidaukseen ja hieman pitempään swing-treidaukseen. Esimerkiksi öljy tai vehnä ovat kohonneet rajusti viime päivinä. Toisaalta, monet Venäjästä riippuvaiset yhtiöt ovat laskeneet rajusti, mikä on kuitenkin treidaajalle myös mahdollisuus: jos olisin shortannut Nokian renkaita alkuviikosta, olisin tehnyt satojen prosenttien voitot parissa päivässä. Tämä harmittaa erityisesti siksi, että juuri tuollainen suunnitelma minulla oli, kun kuulin Venäjän toimista, jotka tulisivat aiheuttamaan Nokian renkaille suuria ongelmia. Mutta sitten tuli jotain muuttujia…
Yksi tyypillinen muuttuja on tieto, erityisesti tiedon runsaus ja relevantin tiedon löytämisen haaste. Siksi ideoiden jakaminen ja kommentointi voi auttaa tunnistamaan timantit (ja välttämään iskemästä kätensä kakkaan) ja auttaa tekemään parempia ja oikea-aikaisempia osakepoimintoja.
Mitä sitten tarkoittaa otsikon treidi ja swingi (päivätreidaus ja swing-treidaus)? Wikipedia määrittää ne tälviissiin:
Day trading is a form of speculation in securities in which a trader buys and sells a financial instrument within the same trading day, so that all positions are closed before the market closes for the trading day to avoid unmanageable risks and negative price gaps between one day’s close and the next day’s price at the open. Day trading contrasts with the long-term trades underlying buy-and-hold and value investing strategies. It is made easier using day trading software. Day trading is similar to swing trading, in which positions are held for a few days.
Otsikossa on myös sanat idea, analyysi ja tulkinta, eli toivottavaa olisi, että keskustelu ei menisi sen aiemminkin jo mainitun naapuripalstan tapaan tyhjänpäiväiseksi höpötykseksi, vaan saataisiin rakentavaa keskustelua, ideoita, näkemyksiä - ja näille perusteluja, ei vain mielipiteitä.
Epilogi
Kuten kaikki varmasti tietävät, sijoitussuosituksia ei saa jakaa (ellei ole siihen riittävää pätevyyttä), joten pidetään keskustelu ideoiden jakamisessa ja kommennoinnissa, eikä jaella sijoitussuosituksia, ettei tule Finanssivalvonnan kavereille liikaa töitä