Treidi ja swingi: ideoita, analyysia ja tulkintaa

Prologi:
Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt, miksi Inderesin foorumilla ei ole treidaamiseen keskittyvää keskustelupalstaa, koska sellainen on eräässä “naapurimediassa” yksi suosituimmista palstoista. Olen aikani odotellut, että joku sellaisen perustaisi, mutta kun ei sitä ole tapahtunut, päätin perustaa itse - pitäähän se ketjunperustamisneitsyys joskus menettää :smile:

Pihvi:
Treidaajalle markkina on mahdollisuuksia täynnä, ne vain pitää löytää. Esimerkiksi viime päivien tapahtumat (Venäjän brutaali hyökkäys Ukrainaan) ovat olleet karua seurattavaa, mutta sijoittamisen näkökulmasta ajankohta on tarjonnut paljon mahdollisuuksia päivätreidaukseen ja hieman pitempään swing-treidaukseen. Esimerkiksi öljy tai vehnä ovat kohonneet rajusti viime päivinä. Toisaalta, monet Venäjästä riippuvaiset yhtiöt ovat laskeneet rajusti, mikä on kuitenkin treidaajalle myös mahdollisuus: jos olisin shortannut Nokian renkaita alkuviikosta, olisin tehnyt satojen prosenttien voitot parissa päivässä. Tämä harmittaa erityisesti siksi, että juuri tuollainen suunnitelma minulla oli, kun kuulin Venäjän toimista, jotka tulisivat aiheuttamaan Nokian renkaille suuria ongelmia. Mutta sitten tuli jotain muuttujia…
Yksi tyypillinen muuttuja on tieto, erityisesti tiedon runsaus ja relevantin tiedon löytämisen haaste. Siksi ideoiden jakaminen ja kommentointi voi auttaa tunnistamaan timantit (ja välttämään iskemästä kätensä kakkaan) ja auttaa tekemään parempia ja oikea-aikaisempia osakepoimintoja.

Mitä sitten tarkoittaa otsikon treidi ja swingi (päivätreidaus ja swing-treidaus)? Wikipedia määrittää ne tälviissiin:

Day trading is a form of speculation in securities in which a trader buys and sells a financial instrument within the same trading day, so that all positions are closed before the market closes for the trading day to avoid unmanageable risks and negative price gaps between one day’s close and the next day’s price at the open. Day trading contrasts with the long-term trades underlying buy-and-hold and value investing strategies. It is made easier using day trading software. Day trading is similar to swing trading, in which positions are held for a few days.

Otsikossa on myös sanat idea, analyysi ja tulkinta, eli toivottavaa olisi, että keskustelu ei menisi sen aiemminkin jo mainitun naapuripalstan tapaan tyhjänpäiväiseksi höpötykseksi, vaan saataisiin rakentavaa keskustelua, ideoita, näkemyksiä - ja näille perusteluja, ei vain mielipiteitä.

Epilogi
Kuten kaikki varmasti tietävät, sijoitussuosituksia ei saa jakaa (ellei ole siihen riittävää pätevyyttä), joten pidetään keskustelu ideoiden jakamisessa ja kommennoinnissa, eikä jaella sijoitussuosituksia, ettei tule Finanssivalvonnan kavereille liikaa töitä :slight_smile:

10 tykkäystä

Aloitan itse Nokialla, jota tulee seurattua paljon, se kun tarjoaa usein vauhtia ja vaarallisia tilanteita, niin myös tänään: aamulla kurssi laski reilut 6%, mutta nousi sitten muun pörssin mukana ja päätyi reilun -2% miinukselle. USAn pörssissä Nokian osakkeet ovat kuitenkin lähteneet illan mittaan kovaan laskuun, kuten kävi viime viikollakin, eli ilmeisesti maariskin takia nyt jenkkisijoittajat myyvät suomalaisia osakkeita, joiden riskitason nähdään nousseen (Venäjä, Venäjä, Venäjä…). Näin ollen Nokia laskee huomenaamuna useita prosentteja Suomessakin, mutta mikäli edellispäivien kurssikäppyröitä noudatetaan, kurssi palautuu päivän kuluessa, kunnes USAn avautuminen taas näyttää suunnan kl 16:30 jälkeen.

Kurssiin toki vaikuttaa vahvasti Venäjän toimet, joten jos päivän mittaan tulee oleellisia muutoksia (hyökkäyksen laajeneminen, ydinvoimalan tuhoaminen, rauha tms) niin Nokiakin heiluu muun markkinan mukana.
Nokialla on kuitenkin vahvat fundamentit (kts esim Nokia-ketjun keskusteluja, johon jaettu paljon tietoa markkinatilanteesta), joten jossain vaiheessa kurssi kääntyy nousuun, koska se on jo lasketellut tammikuun huipuistaan lähes 25% ja yhtiö alkaa olla jo varsin edullinen, eikä sen toiminta riipu kovinkaan paljoa Suomesta (tehdas Oulussa, asiakkaat ja työntekijät valtaosin muualla kuin Suomessa). Ehkä tämä maariskin poistuminen vaatii kuitenkin Nato-jäsenyyden, mikä ei välttämättä ole kovinkaan kaukana… eli stay tuned, Nokia voi olla kevään kovimpia nousijoita :slight_smile:

Kyllä treidaus-ketju löytyy jo, ei ole vsin kovin aktiivinen ketju.

Joo tuota olen kyllä seurannut, mutta aika pintapuolista keskustelua siellä ollut. Ja todella vähän keskustelua ylipäätänsä.
Vai onkohan niin, että treidaamiskeskustelu ei vain kiinnosta Inderes-yhteisöä…?

Kyllä treidaaminen aina kiinnostaa :grinning:

Ei näköjään synny treidaamisesta analyyttista keskustelua…

Näin retrospektiivisesti omaa Nokia-tekstiä tarkastellessa voi todeta, että ajoitus osui ns. lankulle: Nokia on noussut kommenttini jälkeen 14%. Ostamani johdannaiset ovat nousseet useita satoja prosentteja. Osa jo myyty ja uusia ostettu tilalle, mutta maltillisemmin, koska suurin nousupotentiaali lienee jo käytetty, mutta Nokia on ilman muuta edelleen nousujohteinen osake pitemmällä tähtäimellä.

Viime viikolla ostin mm Plug powerin bull-johdannaisia johtuen Venäjän hyökkäyksen vauhdittamasta energiamurroksesta, joka saanee kierroksia lisää jahka EU-päättäjät saavat päätettyä konkreettisesti, mihin lisämiljardeja laitetaan. Vedyn lisäksi ainakin tuulivoima (esim tanskalainen Vestas, Suomesta mm. Enersense hyötyy tuulivoimaprojekteista) ovat potentiaalisia hyötyjiä.

1 tykkäys

Moi!

Ideat ja ajatukset ovat hyvinkin tervetulleita vasta jonkkn aikaa sitten aloittaneelle treidaajalle. Olen jonkin aikaa harjoitellut Forex treidaamista demo-ohjelmilla ja nyt voisin alkaa treidaan oikeasti. Käytän MT5:ta ja sillä jatkan, koska se on selkeä ja helppo. Luontevaa jatkaa sillä nyt oikealla tilillä. Mutta mutta, osaatteko suositella luotettavaa välittäjää, joka tukee MT5 alustaa?

Kiitän kovasti vinkeistä :pray:

Minäpä aloittelen täällä taas vähän keskustelua: hyödyntääkö kukaan muu / miten hyödynnätte ajankohtaisia taloustapahtumia?

Itse mm. seuraan Investing.comista päivittäisiä tärkeitä tapahtumia, ja sen pohjalta virittelen seurantaa tarvittaviin mediakanaviin. Esim tänään FEDin pääjohtaja Powell puhuu, ja puhe yleensä näkyy Youtubesta tai jonkin talousmedian sivuilta. Powellin puheista treidarit kärkkyvät vinkkejä siitä, milloin FED aloittaa koronlaskut tai nostaako FED vielä korkoa - tai ylipäätään vihjeitä, millaisena FED näkee talouden suunnan, koska se vaikuttaa mm korkopaineeseen.
Samalla kun Powell puhuu, seuraan Twitteristä muutamia hyviksi havaittuja kommentoijia, samoin kuin muutamaa keskeistä talousmediaa jenkeistä ja yritän löytää tukea omille tulkinnoilleni. Ja jos paikka aukeaa, sitten ostetaan rivakasti, eli ruudulle pitää valmiiksi avata sopivia viputuotteita, joita sitten tarpeen mukaan ostetaan (yleensä Nasdaqiin tai SP500n viputuotteita), ja yleensä myydäänkin nopeasti (10min - muutama tunti), koska ensitulkinta ei ole välttämättä sama kuin markkinoiden lopullinen tulkinta.
Yleensä nämä ovat olleet hyvin voitollisia treidejä, luultavasti tuurilla :grin:

Käyttääkö joku muu samankaltaista treidaustaktiikkaa?

3 tykkäystä

Laitanpa tännekin kommentin, jonka kirjoittelin kahvihuoneelle (niin saadaan ketjua vähän nostettua, jos joku sattuisi kiinnostumaan niin paljon, että osallistuisi keskusteluun :slight_smile:

Tänään tuli taas uusia inflaatiolukuja USA:sta, ja olin itse varautunut tähän availemalla ruudulle Nasdaqin ja Russell2000 -indeksin viputuotteija, joita sitten valikoisin ostoon sen perusteella, mitä inflaatioluvut ovat. Nyt kun jäätiin alle ennusteiden, voi kohtuullisella varmuudella odottaa, että indeksit nousevat pitemmän aikaa (koska FEDin korkokäänteen todennäköisyys nousee selvästi), ja vaikka tänään kl 15:30 inflaatiolukujen tultua julki indekseissä tapahtui nanosekunneissa prosentin-puolentoista nousupyrähdys, voi hyvillä mielin ostaa viputuotteita, koska historia on osoittanut, että vastaavissa tilanteissa nousu jatkuu luultavasti pitempäänkin.Tai ainakaan indeksit eivät pahasti romahda :smile:
Ja niinhän siinä kävi, nousu on nyt jatkunut reilut pari tuntia, ja olen 4000 euroa varakkaampi, kun menin myymään puolet kl 15:30 ostamistani viputuotteista.

Tällaisina päivinä on paljon mahdollisuuksia, mm. paljon parjattu ja shortattu Plug power olisi ollut mainio viputuotteen kohde, mutta valitettavasti sen viputuotteet ovat jo massiivisen laskun takia knokanneet arvottomiksi, joten piti tyytyä pelkkään osakkeen ostoon, kun se oli USAn avauksessa 6% nousussa. Eli kovasti nousi heti avauksessa, mutta nyt se on jo 15% nousussa. Miksi? Plug on kovasti shortattu, ja tällaisessa inflaatiotilanteessa (ts. korot lähtevät laskuun) on suuri mahdollisuus, että tapahtuu ns short squeeze, kuten nyt näyttää Plugin kanssa käyneen.
EDIT: Plugia nostanee myös firman TJn optimistiset kommentit Plugin jatkosta, näistä löytyy tekstiä mm. Plugin Facebook-keskusteluryhmästä.

Summa summarum: mainio treidipäivä :grin:

3 tykkäystä

Treidipäivä todellakin olisi ollut mainio. Olisi voinut heittää aamulla tikkaa ja ostaa koko stackillä jotain lappua Russell2000:sta, helppo 10% tuotto. Mutta jälkikäteenhän on aina helppo sanoa mitä olisi pitänyt tehdä. Sen sijaan pelasin pikku betseillä ja onnistuin tekemään vain $1100 koko päivän aikana. Noh, treidauspäiväkirjaan on taas tullut uusia merkintöjä miten tehdä ensi kerralla kun markkinat tarjoilee tällaista mannaa.

Onneksi uusia paikkoja tulee jatkuvasti, treidipaikat eivät lopu koskaan. Silti kyrsii.

6 tykkäystä

Tällaisia nousupäiviä tapahtuu harvoin, eikä niitä pysty suoraan TA:n avulla hyödyntämään. Et voi mistään nähdä SS:n voimaa etukäteen.
Näistä hyötyy parhaiten swingit ja pitkän salkun omistajat. Mikäli salkussa oli punaisia lappuja, ne voisi eilisen perusteella melkeinpä poistaa.
TA astuu peliin tämän jälkeen hakemaan ns. Backburn treidejä tai toppeja shortteja varten.
Joku oli cnbc:llä arvellut santaclaus-rallin olleen suurelta osin tässä - pitää sitäkin miettiä, kuinka todennäköistä. Yhtiöissä on kuitenkin paljon ns. laggard liikkujia, joten näitä etsimään.

7 tykkäystä

Zillow short 1000kpl @39.40. Insider saleseja iso pino ja hourlyssa kunnon meltdown. Jätän position hautumaan viikonlopun yli ellei nyt yhtäkkiä rallaile viimeisen puoli tuntia.

E: älytön piikki heti tän postauksen jälkeen ja stoppiin. Noh, $900 taskuun :).

3 tykkäystä

Shorttina AMAT, mutta ei oikein etene. Harkitsen viikonlopun yli jättämistä, koska uutiset/osari ei puolla nousua.

2 tykkäystä

Täällähän olikin tälläinen ketju. Katsotaan saisiko tänne vähän lisää keskustelua. Ajattelin tänne laittaa silloin tällöin jotain omia havaintoja ja seurantalistaa. Olen siis muutaman vuoden treidannut jenkkimarkkinaa ja ajattelin jos tätä kautta saa aikaiseksi kaikille hyödyllistä keskustelua, ideoita ja lisää rakennetta omaan treidaamiseen. Tapanani on vähän ns. räiskiä menemään, eli jos tälläinen omien ideoiden ja treidien satunnainne julkiseksi tuominen hieman pakottaisi olemaan valikoivampi :sweat_smile:

Aloitetaan tämän hetken positioilla, ostettu pe 1.12:
ACLX, sanoin vaimolle, että valitse kuratoimaltani listalta yksi osake :smile:
CVNA, squeeze kandidaatti, tehnyt mukavaa “basea” pari viikkoa, lähti lentoon perjantaina.
FL, power earnings gapin (PEG) jälkeen uudet huiput ja siitä osto. Muutenkin retail ja apparel olleet vahvoja pitkän konsolidaation jälkeen
IOT, PEG
VSCO, ostettu 30.11, PEG

Tämän päivän/lähitulevaisuuden fokuksessa:

  • Bitcoin/crypto-osakkeet (esim. COIN, MARA, MSTR, RIOT). Näihin olisi tosin pitänyt ostaa jo aikasemmin, alkaa olemaan “extended”. Ehkä seuraavaa ostopaikkaa silmälläpitäen seurannassa. COIN:ia on jo pidemmässä salkussa
  • AI, “shitcos squeezing” teemalla.
  • ARM, en ehtinyt mukaan perjantaina, mutta jos vielä pari pävää mennään vielä sivuttain niin ehkä saadaan seuraava askel ylöspäin.
  • BYND, sama kuin AI edellä, ehkä vähän myöhässä jos tänään ostaa.
  • CELH, kovaa kasvua, alkaako iso raha palaamaan tähän? Hyvän ostopaikan löytäminen hankalaa.
  • DKNG, breakout potentiaalia.
  • JBL ja UBER otetaan mukaan SP500:een, katsotaan miten reagoivat (ehkä pidempään salkkuun).

Stop lossina yleensä n.0,1 % koko salkun arvosta per osake

Voin laittaa jotain käppyröitäkin tänne jos kiinnostaa. Antoisaa viikkoa, olkaa varovaisia :wink: !

8 tykkäystä

Hienoa, Kerviel! Jos saan pyytää, voisitko vähän avata taustoja noissa kaupoissasi?

Ja samaan syssyyn omaa päivän toimintaa: perjantaina alkoi ilmetä huhuja, että Nokialla on vaikeuksia, eritoten USAn suurimpiin operaattoreihin kuuluva AT&T on huhujen mukaan vaihtamassa Nokian pois 5G RAN-toimittajistaan ja suosimassa Ericssonia, joten peliliikkeinä turboshorttia Nokiaan ja vastaavaa longia Ericssoniin.Tällä hetkellä näyttää oivalliselta liikkeeltä, kun Nokian osake syöksyssä (ja siten shortti rajussa nousussa), Ericsson taas +3,5% nousussa (longi vielä paljon enemmän).

Vastaavia pelipaikkoja avautuu jatkuvasti, näistä pitäisi vain saada kollektiivisesti tietoa, kun kaikkea ei ehdi itse selvittää, kun on muutakin elämää :slight_smile:

En näitä kaikkia tässä avaa mutta otetaan muutama esimerkki. Ohessa taustoja Victoria´s Secret (VSCO) ostosta ja PEG:stä, näistähän käytetään monta nimeä (esim. EP, episodic pivot, earnings gap up, gap and go, jne…). Ensinnäkin tärkeimpänä on tietenkin yleinen markkinoiden lämpötila, eli jonkun aikaa jatkunut hyvä myötätuuli yleisellä tasolla. Toiseksi olen muutaman kuukauden ajan seuraillut näitä vaaatekauppoja (esim., Abercrombie & Fitch, GAP) ja todennut, että nämä ovat jo pohjanneet sen verran pitkään, että sektori alkaa olemaan kiinnostuksen kohteena. Seuraavaksi kaupan eksekuutio. Tuloksen jälkeisenä päivänä (tulos tuli markkinoiden sulkemisen jälkeen, ) totesin, että osake ”gäppää” ylös avauksessa → potentiaalinen oston paikka. Näissä tilanteissa pyrin ostamaan ensimmäisen 5-15 minuutin aikana jos näyttää siltä, että osake ei lähde heti valumaan alle avaustason ja laitan stop lossin day low:hun, ellei se ole liian kaukana. Ohessa VSCO päivätasolla ja 5 min. Ostot tein hintaan 25.60. IOT samalla periaatteella, tosin toisella yrittämällä.

Carvanaa (CVNA) olin seuraillut jonkun aikaa sillä idealla, että se jonakin päivänä markkinoiden euforinen meno tarttuu siihenkin ja osake likkuu tarvittaessa nopeasti. 31 USD oli selvästikin lyhyen aikavälin tukitaso ja osake oli liikkunut kohtuulllisen tiukassa putkessa. Viime perjantai oli sitten sellainen päivä, että tikkaa heittämälllä olisi voinut ostaa osakkeita ja totesin että voisinpa ostaa jotain spekulatiivista kuraa. Ensimmäisenä työkalupakissa oli mielessä Carvana. Osto keskiviikon avauksen ylittäviltä tasoilta n. 33 USD ja stop loss sillä hetkellä reilu 1% alempana. Päivä ja 15 min. käppyrät. Kuten näkyy yritin ensimmäisen kerran ostaa 29.11, mutta lähti valumaan.


Kaiken kaikkiaan tämä touhu on kaukana mistään tarkasta tieteestä vaan enemmänkin mutuilua, soutamista ja huopaamista, varpaillaan olemista, pettymysten sietämistä, omien sääntöjen noudattamista ja pakan kasassa pitämistä.

5 tykkäystä

Siirrän tuolta teknisen analyysin puolelta ostopaikkahaisteluni tänne.

Acuvi.
Tämä case vaikuttaisi etenevän edelleen ennakoituun suuntaan.
Leveän ja laakean maljan pohja vaikuttaisi olevan takana ja alamme lähiviikkoina nähdä lisääntyvässä määrin vihreitä kynttilöitä.
Jos maljasta muodostuu symmetrinen, vapun tienoilla ollaan 9 kruunussa.

Taustaa miksi tämä ei ole teknistä analyysiä vaan”ostopaikkojen haistelua”:

Itse en ole koskaan tutustunut teknisen analyysin ”sääntöihin”.

Lähes 20 vuotta käppyröitä ihmeteltyäni olen oppinut näkemään Bull-kuvioita paljaasta käyrästä ikäänkuin intuitiivisesti. Ostopaikat pomppaavat silmille graafilta ilman apuvälineitä tai viivojen piirtelyä. Olen oppinut näkemään graafin muodosta mitä seuraavaksi on oletetettavissa. Oppikirjasäännöistä minulla ei ole mitään käryä.

Tietenkään tämä ei ole mikään luotettava metodi, mutta on auttanut usein huomaamaan ostopaikan yrityksessä joka on muutenkin kiinnostanut. Kun olen tämän huomaamisen kohdannut, toki sen jälkeen katson paria indikaattoria, antaako ne tukea havainnolle.

Myyntipaikkojen oikea-aikainen tunnistaminen on ollut aina paljon haastavampi rasti.

Edit: en siis käy lainkaan treidausta/päiväkauppaa, ostokseni hankitaan tyypillisimmin useaksi kuukaudeksi tai vuosiksi, jopa eläkkeelle. Tietysti jos meni hutiin, myynti tapahtuu nopeasti.

Yleensä lähestyn ostopaikan arviointia vuosien yli ulottuvalta graafilta. Jos se kertoo, että älä koske, kiinnostus loppuu siihen.

6 tykkäystä

Tuottoisin lopputulos saavutetaan, kun yrityksen jota haluaa omistaa, valitsee fundamenttien perusteella ja hankintahetken päättämiseen käyttää teknistä analyysiä.

Päätöksenteon järjestys:

  1. Yritysvalinta: Yritysanalyysi ja markkina-analyysi
  2. Ostohetki: Tekninen analyysi.

Ensimmäisessä minulla on vielä paljon oppimista.

4 tykkäystä

Eikös Acuvilta tule ensi viikolla osari? Tähän nähden lienee yleisellä tasolla hankala mallintaa suuntaa ennen sitä. Eikö tämän ostaminen nyt olisi enemmänkin osarilottoa😇

1 tykkäys

Osareita tulee 4 kertaa vuodessa.
En koskaan ajattele niitä, jos olen päättänyt hankkia aloitusposition yrityksestä.
Pyrin hankkimaan sen optimaalisesta paikasta kun sellainen eteen tulee, ja Acuvilla se on hankintapäätökseni jälkeen ollut käsillä noin viikko sitten.

Osari tuo uutta dataa, mutta se on tiedossa vasta osarin jälkeen. En voi käyttää sitä nyt kun hankintatilanne oli akuuttina päällä.

Tätä ostellaan vielä useita eriä tulevaisuudessa.
Minun swingini voi kestää vuosia.

Nokian renkaiden swingin aloitin viime joulukuun ensimmäisenä päivänä, tiedostaen, että se kestänee todennäköisesti 8-16 kuukautta. Toki olen tankkaillut sitä lisää matkan varrella.

3 tykkäystä