Treidi ja swingi: ideoita, analyysia ja tulkintaa

Tulee vähän William O’Neil ja Nicolas Darvas mieleen.

1 tykkäys

En tunne miehiä, mutta tätä toimintatapaa kohti olen aktiivisesti pyrkinyt.

1 tykkäys

Oma tyyli, jossa käsittääkseni voi vielä algot päihittää on viikoista kuukausiin tai jopa vuosiin vievät swingit. Tärkein ohjenuora on asymmetrinen tuottosuhde ja nähtävissä oleva katalyytti (sekä riskienhallinta, joka on viime aikoina toteutunut heikosti). Helsingin pörssi on mielenkiintoisessa asemassa melko pohjilla ja korkojen laskuja odotellessa. Tämän hetken betsit lyhyesti ydinteeseillä:

  • Intrum: markkina epäilee jopa konkurssia tai vähintään antia, mutta yhtiö itse viestii selviävänsä velvoitteistaan. Korot alas, niin tämä singahtaa ylös. Rakennejärjestelyt myös mahdollisia.

  • Enento: laadukas bisnes ja mahdollinen yritysostokohde. Hieman kallis, mutta toisaalta kannattava ja ”pohjilla”.

  • Fortum: Downside pieni ja upside kohtuullinen etenkin kun vihreän siirtymän investoinnit saadaan taas käyntiin.

  • Nokian renkaat: Downside pieni ja upside vaikuttaa hyvin todennäköiseltä loppuvuodesta kun uudet tehtaat lähtee rullaamaan ja henkilöautomyynti piristyy.

Kanditaattilistalla myös F-Secure (melko huokeasti hinnoiteltu kuuman alan yhtiö, mutta toisaalta Siilasmaan iso omistus ehkä rajoittaa yrityskauppojen mahdollisuutta), Oriola (tulos lähtee virkoamaan ja mahdollisia rakennejärjestelyjä) sekä Neste (voimakas viime ajan lasku ja hyvä uusiutuvat bisnes , mutta toisaalta isot kilpailijat tulee Nesteen uusiutuville markkinoille).

Jos tämä on vähän vapaampi ketju, niin avaan hieman omaa treidaustyyliäni ja keistä olen ottanut mallia. Idoleitani ovat Yhdysvalloissa aktiivisesti seuratut treidaajat William O’Neil (RIP) oppipoikineen ja hänen perustamansa Investors Business Daily, sekä tälläkin foorumilla haukuttu Mark Minervini (Upstart-idiootti). Ruotsista taas löytyy mielenkiintoinen kaveri, n. 30-vuotias treidaaja Qullamaggie eli Kristjan Kullamägi, joka treidasi muutaman tuhannen euron aloituskassan 80 miljoonan euron pääomaksi 10 vuodessa. Olen itse asiassa ollut yllättynyt, miten vähän Suomessa tätä treidaustyyliä tunnetaan verrattuna ulkomaihin.

Kaikkia kolmea yhdistää keskittyminen breakout-treidaamiseen. Jokainen myös harrastaa välillä shorttaamista, ja Qullamaggie lisäksi gap upien ostamista. Erot tulevat esiin strategian yksityiskohdissa, Qullamaggien sijoitushorisontti on intradaysta muutamiin päiviin tai viikkoihin, Mark Minervinin pitoaika on päivistä viikkoihn tai kuukausiin, ja O’Neil tykkäsi pitää sijoituksensa viikoista kuukausiin. Qullamaggieta voi pitää breakout-treidauksen moderneimpana tekijänä. Itselläni sijoitushorisontti on pysynyt päivistä viikkoihin, aika harvaa osaketta olen tainnut yli kahta kuukautta pitää salkussa.

Breakouteissa ideana on ostaa kasvuosakkeita, jotka ovat jo ottaneet yhden nousupyräyhdyksen ylöspäin. Tämän jälkeen tulee tauko, base, konsolidaatio, jossa osake menee sivuttaissuunnassa aikansa. Kun suuren nousun tuomat voitot on sulateltu, osake aloittaa uuden nousuvaiheen, johon on tarkoitus hypätä mukaan. NVDA ja SMCI ovat tämän vuoden puolelta esimerkkejä tällaisista tapauksista. Breakoutit eivät aina kuitenkaan toimi, joskus breakout pakittaa takaisin, josta sivuttaissuunta jatkuu, tai jopa seuraa romahdus. Strategian yleistyttyä breakout-failuret ovat myös yleistyneet.

Stop-loss on tärkeä osa strategiaa. Jos ostamisen jälkeen osake putoaa 4-7%, myydään positio kokonaan pois. Price target on 3R eli position euromääräinen riski kertaa kolme, sen jälkeen aletaan etsimään myyntipaikkaa. Riskillä tarkoitan tällä esim. 4% kertaa position koko, 1000 euron position riski on 40 euroa 4% stop lossilla. 15%-20% nousu on hyvä hetki kotiuttaa voittoja. Pitämällä tappiot pienenä ja ostamalla oikeita osakkeita, ei voitollisia treidejä tarvitse olla kuin 30-40% treideistä. Strategia ei toimi joka markkinatilanteessa, karhumarkkinoissa on tärkeää olla käteispositiossa. Tällöin jatkuvat 4% tappiot syövät pääomaa, kun breakoutit eivät onnistu. Myös jotkut nousukaudet ovat huonoja breakouteille, kun suurin osa osakkeista menee sivuttaissuunnassa ilman selvää trendiä.

Aloitin tämän swing-treidaustyylin seuraamisen marraskuussa 2022. 2023 oli muutama hyvä kuukausi, mutta jäin virheiden myötä lopulta tappiolle. Huonojen entryjen ja väärän positioiden suuruuden hallinnan vuoksi tappioita tuli liikaa verrattuna voittoihin. Tämä vuosi on ollut paljon parempi, treidisalkku on nyt 27% plussalla YTD ilman marginia. Jos maltan ryhtyä pienentämään positioiden suuruutta kun markkinassa alkaa tulla heikentymistä, saatan jopa pystyä pitämään suurimman osan voitoista. Strategiassa on tärkeää ymmärtää, koska pitää lopettaa treidien ottaminen.

Jos kasvuosakkeet ja tekninen analyysi kiinnostavat, suosittelen lukemaan William O’Neilin kirjan How to make money in stocks, se on treidaustyylin klassikko. Myös Mark Minervinin kirjat ovat loistavia. Qullamaggie on striimannut käytännössä koko treidausuransa Twitchiin ilmaiseksi, joten hänen videoitaan seuraamalla pääsee myös hyvin liikkeelle.

EDIT: Tärkeä asia mikä unohtui, treidaan vain jenkkimarkkinaa, paljon enemmän likviditeettiä ja potentiaalisia yhtiöitä.

16 tykkäystä

Tunnistan tuon toimintamallin helposti, koska olen hoksannut ja käyttänyt sitä itse kun paikka kohdalle osuu.

Olen ”kutsunut” sitä mielessäni ponnistamiseksi ensimmäiseltä askelmalta.

Eli odotetaan trendikäänteen ensimmäinen vahvistus (break out) ja odotetaan vielä ensimmäisen askelman muodostumiseen, jossa kasataan positio.
Kuvassa positio kasataan siis 1. askelmaa kuvaavassa laatikossa. Sen jälkeen nautitaan kyydistä, jos sellainen on tarjolla. (tässä esimerkkitapauksessa sitä kyytiä riitti yli 5 vuotta tuon ensimmäisen portaan jälkeen)

4 tykkäystä

Muuten täysin samaa analyysia, mutta itse käytän myös volumea. Parhaassa tapauksessa tuossa “ensimäisessä askelmassa” osakkeen vaihto laskee mahdollisimman pieneksi, ja kun uusi nousu starttaa niin se tapahtuu suurella vaihdolla. Basen/pullbackin aikana hiljentyvä volume vihjaa myyntipaineen laskemisesta, ja nousun aikana tuleva suuri vaihto taas kovasta ostopaineesta. Jos isot rahastot haluavat ostaa osaketta, se näkyy volumessa ostopiikkeinä.

4 tykkäystä

Tämä on mielenkiintoinen tyyli, josta ei ole oikein suomeksi löytynyt keskustelua. Qullamaggien lisäksi Kris Verma taitaa olla tämän tyylin tekijöitä. Lisäksi suomalainen Jeppez jakaa Twitterin puolella samalla tyylillä matkaansa päivittäin treidaustilin kehityksestä ja muista asioista (päivätreidausta).

Tarvitaan käsittääkseni osakkeita, joissa löytyy vauhtia ja isoja liikkeitä. Tämä taitaa viedä pääosin jenkkimarkkinoille. Onko täällä joku tällä break out tyylillä treidaava, joka käyttää suoria osakkeita vai meneekö se käytännössä aina johdannaiset/CFD yms.?

Kiitti O’Neilin kirjavinkistä ja mulla se löytyikin kirjahyllystä lukemattomien kirjojen joukosta :slight_smile:

1 tykkäys

Itse treidaan aina suorilla osakkeilla. Pitää löytää vain oikea välittäjä, etteivät kaupankäyntikulut ole liian korkeita. O’Neilin hitaampi tapa syntyikin tätä kautta, koska ennen internetiä välityspalkkiot olivat paljon suurempia. 90-luvun jälkeen Minervini ja kumppanit pystyivät siirtymään nopeampaan kaupankäyntiin kulujen pienennyttyä. Johdannaiset taas ovat liian riskisiä, että uskaltaisin niihin vielä koskea näin lyhyellä treidaushistorialla.

Osakkeiden löytämiseen tarvitaan screener-työkalu. Parhaat maksavat, kuten Marketsmith, IBD:n oma screener, Deepvue tai TC2000. Ilmaisiakin on, kuten Finviz, mutta niissä pitää nähdä enemmän vaivaa jotta tulokset ovat tarpeeksi hyviä. Myös tradingviewissä on screener, mutta oman kokemukseni mukaan se on hyvin rajoittunut.

Kiitos sinulle Jeppezín twitter/X-tilin vinkkauksesta, pitää tarkastaa.

2 tykkäystä

Olen käyttänyt monia screenereitä ml. sun mainitsemat. Miksi koet TV:n rajoittuneeksi?

1 tykkäys

Kiitos loistavasta keskustelusta!

Treidaan itsekin vielä vain suorilla osakkeilla mutta niissä on yksi ongelma. En pidä yön yli -riskistä. Nimittäin stop-loss ei takaa tappion maksimia jos makro- tai osakekohtaisia huonoja uutisia sattuu vastaan. Mistä päästään ao. asiaan.

Jos ostat vaikkapa 100k:lla SMCI:n osaketta ja aamulla pressä -20%, saattaa harmittaa. Jos taas ostitkin tonnilla calleja, et voi hävitä kuin tuon tonnin. Kummassa onkaan se isompi riski? Lisäksi nyt voit edelleen treidata lopulla 99k:lla kun se ei ole kiinni tuossa lapussa.

2 tykkäystä

Voi olla ihan omaa osaamattomuuttani, tai laiskuutta. Kyllä TV:ssä on paljon on eri ruuveja ja säätöjä mitä valita, mutta esim. osakkeen relative strengthiä suhteessa SP500:seen en ole löytänyt screeneriin, tai mitään asetusta jolla sitä voisi riittävästi korvata.

Isoin riski on siinä, etten ole perehtynyt näihin tuotteisiin juuri ollenkaan. Katsotaan asiaa sitten kun se päivä koittaa. Ja kyllä, gap down riski on paha asia, siksi harkitsen tarkkaan pidänkö jotain osaketta tulosjulkaisun yli. Uutisten riskiä suoralla osakeomistuksella ei voi välttää, se on totta.

1 tykkäys

Näistä BreakOut hommista basesta/rangesta puheenollen;

Kyllähän nuita voi ihan itsekin piirustella mapeille

SMCI tuli tuohon rangeen 25.5.23, vietti 239 päivää ja breakout. Sehän lähti siis kun tykin suusta ja tuossa 21 emalta on löytynyt tukea, vaikka äkkiä 1077$ tultiin alas. (mulla chartissa 20ma) Longer the base higher to space?

4 tykkäystä

TraderLion on tehnyt tähän O’Neilin IBD:n Relative Strengthiä mukailevan indikaattorin Tradingviewiin. Löytyy nimeltä TraderLion’s Relative Strenght Line. Tässä esimerkki.

Tohon Minervinin ja O’Neilin lisäksi voisi mainita kolminkertaisen U.S Investing Champion David Ryanin, joka on toiminut O’Neilin oppipoikana. Ryan on aika rauhallinen ja konservatiivinen kaveri, joka muihin treidaajiin nähden on poikkeuksellista. Ryan myös twiittailee näkemyksiään harvoin, mutta puhuu useimmin tiukkaa asiaa. Itse sanoisin, että Ryan on hyvällä tavalla poikkeava kaveri usein hypettävien ja nopeatempoisten treidaajien maailmaan.

1 tykkäys

On mulla useampikin eri IBD:n Relative Strengthin pohjalta tehty indikaattori käytössä tai kirjanmerkeissä TV:ssä, mutta tarvitsisin sitä myös screenauksessa. Sitä en osaa kopioida TV:n srceeniin. Trader Lion on kyllä hyvä resurssi mm. Youtuben puolella, jossa he ovat julkaisseet paljon ilmaista oppimateriaalia. David Ryan on tuttu kaveri, häneen viittasin O’Neilin oppipojissa. En halunnut tehdä viestistä liian pitkää, joten pyrin tiivistämään mahdollisuuksien mukaan. Mukava huomata että O’Neilin ja Ryanin puuhat ovat muidenkin suomalaisten tietoisuudessa.

2 tykkäystä

Onko nuo siniset nuolet timeframen alkupäässä ostosignaalin merkkejä?

Miksi volumekenttä näyttää sirkuskioskin seinältä useine väreineen?
Vihreä ja punainen on selkeitä, mutta oranssi ja sininen menee yli hilseen.

Sininen on ”greenish” mutta ei Green enough,
ja Oranssi on reddish, but not Red enough?
Vai mitä humputtia?

Harmillisen vähän tästä aiheesta suomeksi keskustelua, joten mukava saada tänne foorumille heimolaisia :smiling_face:

O’Neill opus löytyy itseltäkin hyllystä, olisin ollut kovin tyytyväinen jos olisi mielummin sijoitusuran alkutaipaleella tullut luettua, olisi helpottanut oppimiskäyrää.

Itse aktiivisempi twitterin puolella charttailemaan, mutta yritän tännekkin kurkkia ja osallistua.

Nostaisin muutaman hyvän opuksen myös ilmoille mitkä jäänyt mieleen ja sopii hyvin swing/position trading kulmaan.

Reminiscences of a Stock Operator (Tarina Jesse Livermooresta ja hänen tyylistä)

O¨Neill itse kommentoinut kirjaa näin

“A must-read classic for all investors, whether brand-new or experienced.” – William O’Neil"

How I Made $2,000,000 in the Stock Market (Tarina Nicolas Darwaksesta ja hänen “box systemistä”)

Molemmissa kirjoissa paljon myös henkistä puolta mukana mitkä laittaa miettimään.

Kolmantena Market wizards kirjasarja kaikkine haastatteluineen on aika taattua kamaa.

Myös Stage analysis on omasta mielestä hyvä ohjenuora positio treidaukseen ja sillä voi hyvin screeneröidä huonoja/hyviä kohteita.

Stan weinsteinin metodeja ja kirjahan siitäkin löytyy.

5 tykkäystä

Hyviä kirjoja. Jos itse pitäisi tiivis lukulista tehdä, niin se olisi mahdollisesti tällainen:

William O’Neil - How to make money in stocks
Mark Minervini - Trade like a stock market wizard
Mark Minervini - Think and trade like a champion (järjettömiä kirjojen nimiä)
Gil Morales - Trade like a O’Neil discipline

Minerviniltä ja O’Neililta oppii perusteet, ja Moralesin kirjassa käsitellään vaihtoehtoisia ostopaikkoja sekä Gap upien ostamista. Myös O’Neilin Succesful Investor on loistava teos, se on kuin tiiviimpi ja paremmin kirjoitettu versio How to make money in stocks-kirjasta. Minervini on kirjoittanut myös Momentum Masters-nimisen kirjan, jossa haastatellaan myös David Ryania, se taitaa olla ainoa kirjallinen teos missä hän pääsee ääneen.

Luin Darvasin kirjan vasta, ja eniten pisti silmään miehen todella pieni hajautuksen määrä. Mies pisti välillä koko tilin kahteen osakkeeseen täydellä marginilla. Nykypäivänä tuolla voisi tehdä kovaa tuhoa salkulleen tulosjulkaisun alla, kun osake putoaa vaikka -30% avauksessa.

1 tykkäys

4 tykkäystä

Toi tweetti ei ikääntynyt kovinkaan mainiosti.

Mutta sellaista se on. Osumat ei ole varmoja.

Edit. Nyt kun katson ko. tilanteen, ymmärrän täysin.
Korjaava pattern pitäisi olla a-b-c, mutta tuohon tuli vielä ylimääräinen kumpu ja lasku, mikä on merkki trendin pääsuunnasta. Kurssikäytös meni rikki ja siksi tuli virhetulkinta.

4 tykkäystä

Tulee itsekkin kuunneltua David Ryanin haastikset ainakun niitä tulee, treidaajan pitää pystyä muuttamaan mielipidettä nopeasti jos hinta sanoo muuta.

Lähinnä kommenttina tuohon twiitin nostoon. Eiköhän tuon tason kaveri osaa longia ottaa kun trendi tuossa flippasi ylös.

7 tykkäystä