Trumpilta Bidenille - Vallan vaihtuminen 2021

Suomalaisesta byrokratiasta ja viranomaistoiminnasta voi olla montaa mieltä, mutta tälläisinä päivinä yhden keskitetyn vaalijärjestelmän edut kyllä tulevat esiin. :smiley:

Ongelma jenkeissä on, että eri osavaltiossa ja eri alueilla osavaltion sisällä raportointikäytännöt näköjään vaihtelevat aika paljon. Ja osa uutiskanavista tuntuu nojaavan lausuntoihin yksittäisiltä virkailijoilta enemmän kuin sellaiseen keskitettyyn ja hallittuun tiedottamiseen. Tämä sitten johtaa (vahingossa) sekavana ja ristiriitaiseen tiedottamiseen.

Osa ongelmaa ollaan toki me kärsimättömät kyttääjät. Jos vaan kiltisti istuttaisiin ja odotettaisiin viranomaisten virallista ilmoitusta, niin ei tarvitsisi täällä tapella siitä, oliko se nyt 3 vai 10 ääntä laskematta. Eikä tarvitsisi kaikkien medioiden pitää livestriimiä pystyssä, eikä hakemalla hakea niihin “uutta” tietoa.

1 tykkäys

Äänilaput avataan käsin ja syötetään koneeseen. Laskennan jälkeen äänilaput niputetaan ja laitetaan pahvilaatikoihin, jotka sinetöidään odottamaan Trumpin haasteita. :slight_smile:

Olen tätä jonkun linkittämää Phillyn livekuvaa katsellut näytön kulmasta. Vähän semmoista slow tv -tyyppistä settiä. Ilmeisesti toimitsijat myös niputtavat laput ennen koneellista laskentaa ehdokaspinoihin.

5 tykkäystä

Tähän lisättäköön, että jos innostusta ja mielenkiintoa (ja ikää) löytyy, voit myös itse kotimaisissa vaaleissa osallistua vapaaehtoisena tähän hupiin.

4 tykkäystä

Ei taida olla omaan mieleen :smile:. Taitaa tulla muutama paperihaava tuossa touhussa.

3 tykkäystä

Tämän @MPuzo linkkaamaan linkin (Election 2020 Results) mukaan Georgiassa Biden saa tällä hetkellä keskimäärin 79,3% laskennassa olevista äänistä ja tarvitsee 54.14% ”flipatakseen” osavaltion itselleen.

4 tykkäystä

Olen vähän skeptinen näiden osalta, koska tässä ja monissa muissa laskelmissa on se ongelma, että tässä vaiheessa ääntenlaskua nuo medioiden antamat prosentit jäljellä olevista äänimääristä eivät välttämättä ole kovin tarkkoja. Ja kun tuo äänimäärä on pieni, niin alle yhden prosentinkin heitto voi vaikuttaa paljon. Eli melkein pitäisi saada livetietoa tai arvioita paikan päältä minkä verran ääniä on oikeasti jäljellä, jos haluaa laskea ennusteita tiukoissa kisoissa.

Pennsylvanian ja Arizonan osalta nämä ennusteet tosin toimivat luultavasti hyvin.

4 tykkäystä

3500 ääntä jäljellä Georgiassa. Kunnioitettavaa sitoutumista vapaaehtoisilta - olivat todenneet, etteivät halua keskeyttää laskentaa yöksi, vaan vääntää duunia läpi yön, jotta tulos saadaan aamuksi ulos. Taidan tietää, kenen leirissä laskijat istuvat…

Nyt pitäisi tietää, onko NYTimesilta scrapattujen datojen äänet yhdestä ja samasta säkistä. Nuo viimeisimmät 83-76%:n säkit kuulostavat Atlantan ääniltä, ja samoilta laskijoilta käsittääkseni tulossa loputkin äänet. Pieni lasku kolmessa viimeisimmässä erässä voisi kuvata sitä, että republikaanit ovat palauttaneet viimeisimpinä absent-äänet. Jos äänet lasketaan vanhimmasta tuoreimpaan, tulee viimeisen säkin äänet menemään entistä vahvemmin Trumpille. Jos tuo taulukossa mainittu 56 %:ia tosissaan riittää, nähdäkseni voitto menee Bidenille. Jos kuitenkin tarvitaan itse laskemani 74 %:ia, niin pienellä lineaari-interpoloinnilla Biden saisi 73 %:ia, ja Georgia jäisi Trumpille alta sadan äänen turvin.

4 tykkäystä

Georgia näyttäisi menevän niin täpärälle että taitaa napsua automaattinen recount.

3 tykkäystä

Jep, toi ei ota huomioon postiäänien jakaumaa, se kannattaa pitää mielessä kun tuon ennusteita katselee.

4 tykkäystä

Häviäjän pitää sitä pyytää ja se sallitaan Georgiassa, jos äänet ovat alle 0,5% sisällä toisistaan.

image

Täältä löytyy eri osavaltioiden erilaiset toimintatavat:

https://www.ncsl.org/research/elections-and-campaigns/automatic-recount-thresholds.aspx

4 tykkäystä

Itse olen ollut vaalivirkailijana EU vaaleissa ja siitä maksettiin kyllä ihan nimellinen palkkiokin. Suomen vaaleissa jokaisessa äänestypaikassa vaalivirkailijat edustavat mahdollisimman monta eri puoluetta, joten puolueaktiivit toimivat siis äänestystarkkailijoina myös. Vaalivirkailijat ovat myös virkamiehen vastuussa ja siten kovennetun lainvalvonnan piirissä.

4 tykkäystä

Kah, kiitos korjauksesta. Elin uskossa että < 0,5% ero olisi automaaginen recount niinkuin se ilmeisesti joissain osavaltioissa on. Toisaalta eiköhän sitä pyydetä jos ero on noin pieni. Jos siis sillä on merkitystä koko vaalin lopputuloksen kannalta.

4 tykkäystä

Noniin. Tarkkoja äänimääriähän ei vielä tiedetä vaan jäljellä olevat ovat aina uutistoimistojen arvio. Tätä NBC:n lähetyksessä ovat useasti korostaneet.

Arizona on mielenkiintoinen kun siellä aseistuneet Trump fanit vaativat ääntenlaskun jatkamista. Siellä siis pitää jatkaa ja muualla lopettaa ilmeisesti. Asiantuntijat kuitenkin pitävät Arizonan pysymistä Bideellä hyvin varmana johtuen juuri alueista, joilta äänet tulevat (kuten olen usein kirjoittanut).

Georgia todella näyttää kääntyvän Bidenille, kuten jo eilen aamulla oli ennustettavissa (NYT ennuste).

Mielenkiintoista on, että kukaan ei usko juristien pystyvän ratkaisemaan tätä kisaa jos Sleepy Joe voittaa monella osavaltiolla. Eli uutta FL 2000 casea on erittäin vaikea luoda jos taistelee monessa osavaltiossa.

12 tykkäystä

Wsjn mukaan Biden on voittanut Arizonan?

AP julisti Arizonan jo aika pitkä aika sitten, toki sen jälkeen oli jotain ongelmia äänien määrän arvioinnin kanssa mutta AP on kylläkin seisonut julistuksen takana.

Etyjin vaalitarkkailija syyttää Trumpia karkeista väärinkäytöksistä

“Perusteettomat syytökset systemaattisista väärinkäytöksistä, joita etenkin istuva presidentti on esittänyt ja myös vaaliyönä, vahingoittavat yleistä luottamusta demokraattisiin instituutioihin”, sanoo vaalitarkkailuryhmän vetäjä Michael Georg Link tiedotteessa.
HS seuranta 5.11.

Otsikko voi olla toimittajan värittämä. Jos Trump voittaa, saattaa hänen hampaankoloon jäädä paljonkin Euroopalle, miehen jo tuntien… Tullimuurit niin korkeita ettei yli näe?

6 tykkäystä

Tilanne juuri nyt Georgiassa:

  • Dekalb +67 % Biden tähän mennessä.
  • Gwinnett +18 % Biden tähän mennessä.
    …tosin nämä ovat ilmeisesti absent-ääniä, joten ovat tuotakin kovemmalla prosentilla kallellaan Sleepylle.

Mistään ei tunnu olevan saatavilla tietoa, montako ääntä tarkalleen on julkistamatta, sillä osa äänistä on laskettu yön aikana, mutta ei ilmeisesti ole vielä menneet prosessin läpi virallisesti hyväksytyiksi.

2 tykkäystä

Otsikko tosiaan on värittynyt. Itse juttu (siis se alkuperäinen) arvostelee kyllä Trumpin lausuntoja, mutta myös koko vaalljärjestelmää (kumotut äänioikeudet (ex-)rikollisilta, kampanjarahoitus jne). Suurin osa tekstistä ei kohdistu suoraan Trumpiin, toisin kuin tuossa annetaan ymmärtää.

edit: Luin siis itse tuon HS:n linkkaaman tiedotteen, en enää siitä seuraavan stepin takana ollutta raporttia.

2 tykkäystä

Mille tahoille mielipidemittaukset ovat kaikkein tärkeimpiä? Puolueille. Siksi puolueet teettävät itse paljon mielipidemittauksia, myös hyvin yksityiskohtaisia sellaisia, joissa selvitetään mm. äänestäjien kantoja eri asioihin.

Sekä demokraattien että republikaanien teettämät sisäiset ja salaiset mielipidemittaukset antoivat samansuuntaisia tietoja asiasta.

Siksi ennen vaaleja republikaanit pelkäsivät rökäletappiota. Sitähän ei sitten tullut.

No, ehkä “mielipidemittaajat eivät osaa hommaansa” on sitten se yksinkertaisin selitys.

Tämä. Eivätkä edes välttämättä olleet mitenkään pahasti pielessä. Viiden prosentin virhe on ihan normaalia (oletettua, kuuluu asiaan).

Jenkeissä ongelma on, että kun tuhansien ihmisten äänet päättävät miljoonien ihmisten äänistä.

Popular vote taisi mennä aika kohdalleen.

Noita electoral college on aika hankala (mahdoton ennustaa).

Ja lasketaan nyt ensin äänet loppuun ja katsotaan tilanne sitten. Käsittääkseni presidentinvaalien lopputulos on menossa ihan ennustetuun haarukkaan.

5 tykkäystä

Luin itse raportin. Tiukka ja asiallinen eikä ylimääräisiä sanakäänteitä. Aika yksiselitteinen johtopäätös Trumpin puuhastelusta ( ihmetytti presidentti Niinistönkin uutisoitu Trumpia puolusteleva haastattelu)

1 tykkäys