Se on selvä, että Tulikiven tyyppisissä tuotteissa myyntiverkoston laajentaminen ei lisää myytyjen takkojen tai kiukaiden määrää kohdemaatasolla.
Kuten Juurikki totesi, rakentajia ei tarvitse tulla yhtään lisää, niin Tulikivi voi 99-kertaistaa nykyisen kv. myyntinsä. Tulikiven kannalta ei ole pulaa rakentajista vaan kauppatapahtumista. Liian moni ostaa kilpailijan tuotetta.
Olen myös vahvasti sitä mieltä, että moni tekee päätöksensä vasta myyntiliikkeessä ja moni ostaja ei edes ole tietoinen Tulikivistä ennen kuin avaa liikkeen oven tai ainakaan tietoisuus ei ole niin vahva, että lähtisi ajamaan 50 km naapurikaupunkiin tai edes 20 km kaupungin toisella puolen olevaan liikkeeseen.
Olen vakuuttunut siitä, että Tulikiven kohdalla kauppapaikkojen lisääntyminen automaattisesti tulee kasvattamaan kv. myyntiä. Tuotteet itsessään ovat niin hyviä ja muotokieli puoleensa vetävää, että tuote myy kyllä itseään, kunhan se tuodaan ostajien nähtäville. Siihen päälle vielä Tulikiven tuotteisiin positiivisesti suhtautuva myyjä, joka pyrkii edistämään asiakkaan valinnan kallistumista varaavaan takkaan.
Tärkeää toki on, että Tulikivi löytää ne oikeat (uudet) jälleenmyyjät, joilla kauppa käy ja jotka aktiivisesti pyrkivät myymään Tulikiveä kiertoilmatakkojen tai terästakkojen sijasta.
En ole käynyt kauppaopistoa, mutta ihmettelisin, mikäli Tulikiven strategia ei olisi mainittu jo markkinoinnin perusteoksen ensimmäisellä sivulla.
Kuten Juurikki sanoi, Tulikiven kannalta positiivinen asia on se, että ulkomailla markkinaa on voitettavana niin paljon, että ongelmaksi muodostuu ensin tiedossa olevat kivivarannot (Heikin ilmoituksen mukaan nykyiset varannot 50 vuodeksi eteenpäin) kuin ostajat.
Kääntäen, jos Tulikivi ilmoittaisi puolittavansa kv. myyntiverkoston, kyllä jokainen sanomattakin tietää, mitä se tarkoittaisin takkojen ja kiukaiden kv. myynnille.
Nimimerkillä “Positiivinen voi pettyä, mutta jotenkin on vain niin paljon mukavampia herätä uuteen aamuun”.