Työeläkkeen kertymä

Erityisesti miehille tuo OVE on hyvä diili, kun lähtökohtaisesti elinajanodote on niin lyhyt että odottamalla täyttä eläkettä häviää odotusarvoisesti rahaa. Ymmärrän toki että jos on muutaman vuoden päästä mahdollisesta eläkeiästä niin alkaa varmasti kiinnostaa tuon luvun laskeminen ja miettiminen riittääkö se säädylliseen elämiseen. Harmillisesti sijoitusvarallisuuden kartuttamiselle alkaa olla siinä vaiheessa jo kiire, jos kokee että eläke ei ole riittävän suuri.

Vilkaisin joskus omia eläkekertymiä ja tulevaa eläketasoa ja suutuin hieman, kun tulen saamaan sieltä absoluuttisesti niin merkittävästi vähemmän takaisin kuin mitä maksan ja kokonaiseläkemaksut ovat kuitenkin nelinumeroinen summa kuussa. Siksi oma eläkesuunnitelma sisältääkin maksetun kerrostalokolmion palveluiden ääreltä, sekä miljoonan ylittävän salkun.

Mielenkiinnolla odotan, jos olet keksinyt jonkun tavan nostaa eläkettä tai kiertää maksuja laillisesti. Ainoa mikä itselle tulee mieleen on tutkintotehtailu (tutkinnoista saa nykyään eläkettä). Toki siihenkin on sittemmin taidettu laittaa maksimiraja viiteen vuoteen. Ehkäpä pitäisi miettiä laskuttamisesta oman yrityksen kautta ja sitten voisi vetää YEL minimiin :thinking:

8 tykkäystä

Ja kuten aloitusviestisäni kerroin taidan olla luonnevikainen itseäni kiinnostavissa asioissa. Haluan juurta jaksain selvittää mistä mikäkin tulee.

Mielenkiintoista on myös laittaa nuo vuosittaiset kertymät ylös koska ne muuttuvat taas jo seuraavan vuoden eläkeyhtiön printissä. Vielä kun työvuosia on paljon niin näkyy kaikki työantajat.

Vuoteen 2005 saakka kertymät on työnantajakohtaisesti könttänä, mutta sen jälkeen on vuosittainen lukema.

Noihin mitä näkee sivustolta tulee tosiaan vielä indeksikorjaus lisää sekä karttumalle että kuluvan vuoden kuukausitasoiseen kertymään.

Nämä kun tuuppaa excelin, niin saa mukavan vuosittaisen seurannan. Ei siitä haittaa ainakaan ole, jos ymmärtää systeemin.

Ja kyse on tosiaan sosiaalietuudesta vaikka systeemiin olisi yhdessä työnantajan kanssa laittanut sisään enemmän kuin saa karttumaa.

Ja kunnon suomalainenhan kaatuu saappaat jalassa liki heti kun eläke alkaa. Systeemi kiittää…

3 tykkäystä

Itsekin alan olla siinä iässä, että eläkeasiat jo jossain määrin mielessä. Leikkuri vei 2000-luvulla kertymää alaspäin, eikä tällä hetkellä laskelma näytä kovin hääppöiseltä tällaisella keskiluokkaisen tuloilla. Eli niitä miljoonia tässä ollaan sijoittamalla hankkimassa eläkevaroiksi.

Mutta: minusta koko eläkeajan toimeentulossa pitää muistaa, että meillä nousukauden ihmisillä on ehkäpä liian suuret kuvitelmat kuinka paljon sen ”eläkkeen” oikeasti pitää olla?

Omat vanhempani 72-vuotiaita ja appivanhemmat 72/80v. Kaikilla on naurettavan pienet eläkkeet verrattuna esimerkiksi omiin nettotuloihini, mutta elävät naurettavan tervettä ja mukavaa elämää.

11 tykkäystä

Juuri näin. Tämän parjatun suuren ikäluokan eläkkeet ovat todellakin pieniä. Naisilla ehkä tonnin ja miehillä puolentoista tonnin verran kuukaudessa.

Itse se säästö pitää saada aikaiseksi. Vaikka pidän Suomea todella hyvänä paikkana asua, niin palkkatuloista ilman kultalusikkaa suussa on vaikeaa tuo säästöjen kerryttäminen. Itse olen kasvattanut neljä lasta maailmalle ja tämä se siirtää kovasti säästämisen aloittamista. Kuten myös PKS:lla asuminen.

5 tykkäystä

Kyllähän tolla ruhtinaallisesti elää, jos asunto on velaton. En sanoisi pieneksi.

1 tykkäys

Jos on velaton asunto niin aina voi uudelleen lainoittaa ja sijoittaa rahat johonkin tuottavaan. Laina on halpaa ja eläke on ainakin suhteellisen säännöllistä ja tasaista tuloa.

1 tykkäys

Eläketurvakeskuksen Ismo Risku on laskenut eri ikäluokkien saamia reaalituottoja ETK:n julkaisussa:

Tiedotteessa sanotaan näin:
"Parhaan tuoton eläkemaksuilleen saavat jo eläkkeellä olevat sukupolvet. Sisäinen tuotto laskee vuonna 1940 syntyneiden 6,5 prosentista 1970-luvulla syntyneiden 2,3 prosenttiin, minkä jälkeen taso vakiintuu.

Tuottoero johtuu pääosin siitä, että menneisyydessä työeläkemaksu oli nykyistä matalampi."

5 tykkäystä

Eihän tää nyt mikään Massela ole, mutta monelle ihan ok :slight_smile:

Sitten asiaan: Suurkiitos Papalle ketjun avauksesta! Jostain syystä kiinnostaa :slight_smile:
Masse-sedän nuorempi lähipiiri opetti setää jo aikaa sitten, että nykymeno Sannan johdolla on sellaista, että kohta juhlat loppuvat. Karusti.

Ja siksi: “Ota setä nyt heti kaikki valtiolta mitä ikinä saat, koska kohta et saa juuri mitään”. Hetken setä pohti ja sitten vaan setä laittoi osittain varhennetun varhaiseläkkeen laulamaan kotiinpäin :moneybag: :moneybag: :moneybag:

Setä ei ole mikään exel-friikki, mutta lyhyt mallinnus kertoi, että jos setä elää yli 81v, niin sitten vasta olisi kannattanut jättää varhennus ottamatta. Silloin siis eläkkeen kokonaiskertymä vähitellen ohittaisi tämän toteutukseen laitetun varhennuksen.

Mutta: 1. Elääkö setä reippaasti yli 81v?? Todennäköisesti ei, lyhytikäistä sukua… 2. Mitä setä tekee kasikymppisenä hoitolaitoksessa aavistuksen suuremmalla eläkkeellä (jonka hoitolaitos kuittaa lähes 100%:sti itselleen, sosialisti-Suomen vaiettu salaisuus numero 3, toim. huom)??

Mase-setä, FA, Kaikki tässä mulle heti nyt, nuorisolta opittu :slight_smile:

20 tykkäystä

Eihän tää nyt mikään Massela ole, mutta monelle ihan ok :slight_smile:

Unohdit vielä hyvän karttuman menneiltä työvuosilta :grin:

Aion itsekin tosiaan napsaista OVEn, jos se vielä neljän vuoden päästä on tarjolla. OVE on myös se syy, miksi olen työeläkkeen kertymän systeemin halunnut ymmärtää perinpohjaisesti.

Ainakin Ilmarisen sivuilla arvioidun eläkkeen laskuri antaa väärän vastauksen. Se ei huomioi korotettua korotettua eläkemaksua yli 53-vuotiaille. Korkoa korolle ilmiö pätee myös tähän “sijoitukseen”.

2 tykkäystä

Kauheasti enempää en alkanut tutkimaan koukeloita kun olen vasta 27v, mutta kevalta tulee minulle eläke. Ja oli sinne jo hiukan kerääntynyt.

Tarkoittaako tuo vähennyksineen nyt sitten sitä, että tuo on se käteen jäävä osuus?

3 tykkäystä

Tuo ennuste on melko vähän. Taitaa olla jokin takuueläke, joka on bruttona, eli verot pois. Ei taida niitäkään hirveästi mennä.

Edit: Luin huonosti viestisi. Luulin että 500 euroa oli eläke ennusteesi :grin:

500 on hyvin 7 vuoteen. Tuleva Kroisos…

3 tykkäystä

Onhan tässä siis 40 vuotta aikaa kerryttää tuota eläkettä vielä. 40 vuoden päästä olen 67v. Nuo ovat kertyneet suurin osa, viimeisen 7v aikana. Eli 500e/7v

4 tykkäystä

Tuohan on aivan käsittämätön summa alle kolmikymppiselle. Allekirjoittanut kuuluu ylempaan keskiluokkaan ja on @Vihreapunainen iäkkäämpi, eikä kasassa ole vielä tuotakaan.

Jos vuosiansiosi ovat 40 000 euroa, sinulle karttuu eläkettä 40 000 euroa x 1,5 % / 12 = 50 euroa/kk.

500€/kk vastaisi siis about 400k€ bruttotuloja 27-ikävuoteen mennessä.

Ammattiveikkaus:
Paperimies? Suoraan ammattikoulusta tehtaalle 18-vuotiaana. Kesätöiden kanssa noin 10vuotta takana. 40kiloa keskimäärin vuodessa.
Olin itse ennen opiskeluja vuonna 2006 Stora ensolla aaltopahvitehtaalla koneenhoitajan apumiehenä. Kolmivuorosta tienasin bruttona noin 3000euroa kuussa ilman mitään koulutusta, kokemusta tai osaamista.

Itse täytin juuri 40v ja nyt kertymä olisi 1207e/kk. Nykytulolla arvio on 29v kuluttua 2950e. Piisaisi mulle hienosti mutta toki sen varaan ei voi laskea :grinning: Kahtellaan jos tässä ehtii siihen sivuun hieman säästämään.

1 tykkäys

720 k€ salkulla saat osinkoja saman verran :smile:

1 tykkäys

29vuodessa ei kovinkaan vaikea tavoite. Jos aloittaa nollasta nyt, 500e kuussa indeksiin. 8.5% vuosituotto.(käyttää vaikka 20% vipua)
Lopputulos 712k euroa.

1 tykkäys

Eikait se ideana olekkaan eläkkeellä elää pelkästään osingoilla vaan kerrytetyllä omaisuudella, tai voihan sitä jättää perillisille jotain kuollessaan jos niikseen haluaa

6 tykkäystä

Ei osunut. Kokoajan käynyt koulua työnohessa. Tosiaan 7 vuotta nyt ollut alalla. Tätä ennen oli hanttihommia. Kesätyötä renkaanvaihtajana ja täysi ikäisenä elokuvateatterilla projektorinhoitajana ja kassalla. Kavereita joita paperitehtaalla töissä, niin koneenhoitaja tai muuten moniosaaja pitää olla että saa hyvää liksaa.Niiden palkkoja on alas tuotu ja reilusti. Vanhat kyllä tienaavat, mutta uudet eivät enää niinkään.

Ettei ihan offtopic mene, niin minun ikäisen on turha edes miettiä eläkettä. Jättäisin sen maksamatta tai jätän jos rupean oman firman nimiin tekemään hommia. Nekin rahat voisi sijoittaa.
Kurkkasin piruuttani kevan sivuille vielä ja sieltä löytyikin eläkeikäni 67v 8kk ja arvio eläkkeestä 3131e/kk. Pakko vaan sanoa, että kyllä se on 50v jälkeen päästävä jo pois töistä. Keikka hommaa voisi siitä eteenpäin tehdä omien halujen mukaan.

Onko täälä muita nuoria, jotka ei jätä mitään eläkkeen varaan?

7 tykkäystä

34vuotias vielä nuori? Tarkoitus jäädä vapaa herraksi viimeistään kun lapsi täysi-ikäinen. 17vuotta aikaa.
Millä alalla muuten työskentelet jos saa kysyä?

1 tykkäys