Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - arjen säästövinkit joilla on merkitystä

No onko se lohi sitten välttämättömyys? Kyseessä on kuitenkin tavallisesti astetta kalliimpi valinta ihan jo kalaruokien kategoriassa, kaikista muista elintarvikkeista puhumattakaan. Kyllä minä laskisin senkin nautintojen listalle. Harvalle suomalaiselle lohi edustaa mitään sikanautaa, mitä vedetään vähän joka päivä pahimpaan nälkään.

Tupakka menee vähän samaan laariin makeisten kanssa. Ihmeen vähän nurinaa kuuluu sen hintojen noususta. Ja harva on lopettamassa, vaikka hinnat tuplattaisiin.

2 tykkäystä

Lohi on varmaan ns. tapetilla sen vuoksi, että aikanaan se nimen omaan oli varsin edullista arkiruokaa.

Säästetyn euron verotus hoidetaan hiukan viiveellä vasta perinnön jaon jälkeen.

9 tykkäystä

Lidlistä saa yhä konvehtirasian alle 10 € / kg. Ei pidä välittää, että kuvassa näkyvä sisältö saattaa poiketa siitä, mitä laatikosta löytyy (Palace Melanie 400 g tms) - maistuu ja toimii kuitenkin tämän pimeän vuodenajan synkkyyttä vastaan…

Elisan winback hyväksytty. 16.99€/kk ja 24 kuukautta. Tiputti puhelinlaskua noin 50%

Päälle vielä 50€ K-lahjakortti

28 tykkäystä

@Tomi_Valkeajarvi Raharadion vinkki kuulijoille. Tomi sanoi siirtävänsä valtaosan palkastaan heti säästötilille, jossa lasketaan korko päivittäin. Esim Svea mahdollistaa rajattoman määrän nostoja, jolloin voit nostaa rahaa sieltä aina tarpeen vaatiessa.

Aloin hyödyntämään vinkkiä ja jalostin ajatusta vielä hieman eteenpäin. Teen normaalit päivittäisostokset luottokortille. Nostan säästötililtä rahat vasta luottokorttilaskun lyhennykseen, jolloin pystyn makuuttamaan rahoja säästötilillä kokonaisen kuukauden. Omassa pankissa luoton saa korottamana, kun sen lyhentää 100%:sti ensimmäisen kuukauden aikana.

28 tykkäystä

Juu, tätä on tullut tehtyä jo vuosia. Kaikki “ylimääräinen” palkkapäivänä Sveaan kasvamaan vähän parempaa korkoa.

Luottokortilla sitten kaikki mahdolliset maksut, jotta saa sen 15-45 päivää maksuaikaa. Luottokorttina toimii Bank Norwegian, jolla saa 0,5 % cashbackin ostoksista. Vastaavia tarjouksia voi olla tätä nykyä parempiakin, mutta tuolla menen itse. Luottokorttivinkkejä otetaan vastaan toki vastaan, sillä BN:llä on menty jo seitsemän vuotta ilman “kilpailutusta”.

Sitten vielä yksi lisävinkki. Luottokorttilaskun maksamiseen hyödynnän Mobify-palvelua, jonka kautta maksaessa saat 0,3 % lisäcashbackin. Tulee muutama lisäklikkaus, mutta koko tämän himmelin voi laittaa tehtäväksi 1-2 kertaa kuukaudessa, niin ei siinä loppujen lopuksi hirveästi aikaa kulu. Ei tällä rikastumaan pääse, mutta toisaalta on ihan kiva ottaa “eurot pois kuljeskelemasta”.

Sen verran on toki syytä tarkentaa, että varmistakaa “suurikorkoisen säästötilin” käyttöehdot. Svealla ja monella muullakin vastaavalla on nykyään tarjolla määräaikaistilejä. Niihin ei kannata tarttua, vaikka korkeampi korko houkuttaisikin, määräaikaistilillä et voi veivata rahaa ihan yhtä vapaasti, joten siinä ei saa (mielestäni) samanlaista taloudellista hyötyä.

20 tykkäystä

Nyt kun useampi maininta tullut näistä korkotileistä, luottokortin käyttämisistä ja muista keikautuksista, joissa laitetaan ns. käyttötili poikimaan rahaa, niin onko jollakin heittää ajankohtaista laskelmaa, minkälainen säästö näistä syntyy kuukausi-/vuositasolla ihmiselle jonka rahaliikenne on vaikkapa suomalaisen mediaanipalkka?

Voisihan sitä itsekin ottaa @RJW n sanoin “eurot pois kuleksimasta” jos vaiva ei ole kohtuuton.

4 tykkäystä

Kysyin ChatGPT:ltä niin mediaanipalkka on noin 3700e ja siitä jää käteen kuulema noin 2700e.

Heitin oletukseksi, että tästä palkkapäivänä talletetaan 1500e ja se kaikki kulutetaan tasaisesti seuraavien 30 päivän aikana. Korkona käytetty 3,55% ja loppusummasta ei ole vähennetty veroja.

Lopputulos:

Henkilö kerryttää Svean säästötilillä vuoden aikana noin 27,14 euroa korkoa, kun hän tallettaa 1 500 euroa kuukausittain ja nostaa sen tasaisesti pois 30 päivän aikana.

Summa ei siis ole järisyttävä, mutta vaiva on kohtalaisen pieni. Sen sijaan jos Sveassa pitää myös puskuria joitakin tuhansia, nousee summa nopeasti satoihin euroihin vuodessa. :thinking:

Edit: huomatkaa myös, että Svean korko valitettavasti laskee nyt ihan lähiaikoina olikohan ensin 3,35 %:iin nyt joulukuussa ja siitä sitten tammikuussa muistaakseni 3,1 %:iin

7 tykkäystä

Tosi vaikea sanoa minkälaisia summia tällä säästää. Riippuu tosi paljon omista kulutustottumuksista. Etenkin kun kuvioissa on luottokorttien cashbackit ja Mobify-bonukset, niin siellähän tienaa sitä enemmän, mitä enemmän myös käyttää rahaa.

Katselin tuossa sovelluksesta, että Bank Norwegianissa olen käyttänyt kalenterivuoden 2024 aikana cashback-alennuksia 32 euroa. Mobifyssa bonuksia tulee vuodessa useampi satanen, mutta kulunut vuosi pitää meillä sisällään muutaman kertaluontoisen kustannuksen, joista saatiin poikkeuksellisen hyvät bonuksetkin. Kyllä kai sen satasen pitäisi kertyä ihan jo perusnuukalla elämiselläkin, laskin nimittäin taannoin sen, että maksamalla sijoitusasuntoni vastikkeen (n 300e/kk) Mobifyn kautta, tienaan sillä vuodessa noin 12 euroa. Sitten siihen päälle kaikki luottokorttilaskut, sähkölaskut jne. Svea Ekonomin korkoja on ehtinyt tulla vajaa 200 euroa tälle vuodelle. Toki koko potti ei ole muodostunut tuosta 15-45 vrk viivästyksellä, vaan mulla lepää muutenkin tuolla jatkuvasti vähän rahaa pahaa päivää varten.

Tässäkin tapauksessa pottia voi kerryttää myös sillä, että perheessä molemmat aikuiset tekevät tätä. Kyllä meillä voi puolison kanssa kokonaishyödyt tältä vuodelta nousta lähemmäs tonniin.

Näihin kannattaa suhtautua mielestäni vähän samalla tavalla kuin johonkin S- tai K-bonuksiin. Ihan mukava lisä pienestä keskittämisestä/seuraamisesta, mutta kun pohjimmiltaan leikki vaatii myös kulutusta, täytyy tekijän tasapainotella tosi paljon sitä, mikä nyt on järkevää kuluttamista ja mikä ei.

5 tykkäystä

Tätä käytän myös itse ja vaimo myös. Mutta jotta tästä saa maksimaalisen hyödyn pitäisi maksaa vähintään 5000 eur/kk/henkilö laskuja - meidän siis yhteensä 10000 eur. Sen yli ei enää kerry maksubonuksia. Tämän pystyy tekemään, jos maksaa vapaaehtoisesti puuttuvaa osuutta verottajalle joka kuukausi. Verottaja palauttaa ylimääräiset maksut n. 1-2 viikon kuluessa korkoineen. Jos tosin on veroja maksamatta, niin sitten ei palauta vaan menee niiden maksamiseen. Tällä tavoin tienaamme kuitenkin 360 e/vuosi pelkästään laskuja maksamalla plus nuo verottajan maksamat korot.

1 tykkäys

Kirjoittelin blogiin aiheesta ja tässä kunnon säästövinkki: muuta pk-seudulta Espanjaan! Asuminen Suomessa on nimittäin aivan helvetin kallista. Esimerkit omasta elämästäni ja kämpistä:

Espoon kämppä on kyllä kallis pitää. Jos laskee asunnon kulut 225k arvon mukaan niin vastikkeet + vakuutus + sähköt + muut on jotain 300€/kk, asuntolainan (110k jäljellä) korko nyt 300€/kk ja 115k pääomalle vaihtoehtoiskustannus vaikka Nordnetin tilillä korkomenoja vähentämässä joku 440€/kk (30% vähennyksen jälkeen about 300€/kk). Eli 900€/kk menee lähtökohtaisesti negatiivista kassavirtaa siitä nyt.

Espanjassa vastaava kämppä omaksi ostettuna maksaisi ehkä 100k (oma nykyinen kämppä Torreviejassa lähes meren rannalla ja keskustassa maksoi 75k ja rempan + verojen + kulujen jälkeen vähän yli 90k) eli nykyisellä superluoton kululla 380€/kk (verovähennysten jälkeen 265€/kk) ja muut kulut ovat ehkä keskimäärin 120€/kk sekä päälle remppavaraa vaikka 50€/kk. Kuukausittaiset menot asunnosta siis 435€/kk eli suunnilleen puolet siitä mitä Suomessa. Täällä myös eläminen on keskimäärin muutenkin jonkin verran halvempaa, vaikka hintatasossa ei alkoholijuomia lukuun ottamatta ole valtavia eroja. Melko suuri ero siis elämisen kustannuksissa.

Omalta osaltani pitäisi jossain kohtaa selvittää onko Nordealta tai joltain muulta pankilta mahdollisuus saada järkevää sijoituslainaa Espoon kämppää vastaan. Sekin olisi ihan optio maksaa asuntolaina pois ja nostaa maksimit sijoituslainaa, kun se suurelta osin vapauttaisi kämpässä olevan pääoman muuhun käyttöön ja korko olisi todennäköisesti verovähennyksen jälkeen paljon matalampi kuin asuntolainassa. Jollain 0,7% marginaalilla ja verovähennyksen jälkeen olis 12kk euriborilla (2,45%) nettona maksettavaksi tuleva korko olisi nyt 2,2%. Vielä vähemmän jos pääomatulot nousisivat jossain kohtaa yli 30k. Positiivisena puolena ei olisi margin callin uhkaa kuten superluotossa.

17 tykkäystä

En myönnä mitään mutta saattaa olla hyödyllinen säästövinkki. Myös kaikki tarjoukset voi aina aktivoida varmuudeksi sillä mitään siinä ei menetä. Tarkkana olisin lähinnä isompien etusetelien kanssa ettei jää vahingossa ostokset vajaaksi. Itsepalvelu kassoilla voi ”unohtuneen” bonuskortin ohittaa puhelinnumerolla.

8 tykkäystä

Morrow Bank Mastercard 1% bonus (2% nettiostoksista). Käytän ruokaostoksiin, tankkauksiin, puhelinliittymiin (Moi), eli lähes kaikkeen maksamiseen. Viimeisen 12 kk aikana kertynyt 900 pistettä (90 €) jotka voi vähentää laskuista.

7 tykkäystä

Tähän toki lisäyksenä vielä, että Morrow bankin caschbackissa on rajana 200€/vuosi. Lisäksi he myöntävät todella vaihtelevasti noita kortteja. Itse hain varmaan 5 kertaa ja joka kerta ilmoitetut tuloni oli hieman erilaiset. Hakemus meni läpi, kun tuloni oli kaikkein pienimmät. En tiedä oliko sattumaa vai halusivatko tietosesti myöntää kortin nimenomaan pienituloiselle.:sweat_smile:

4 tykkäystä

Samaa on raportoitu jostain muistakin pienempien toimijoiden luottokorteista. Onhan se loogista, että hyvätuloinen todennäköisemmin tuo vain ”hiekkaa konttorin lattialle”, kun korttilaskut maksetaan kokonaisuudessaan joka kuukausi (ja otetaan cashbackit) sen sijaan, että maksettaisiin jotain >20 % vuosikorkoja.

4 tykkäystä

Morrow:n kortti oli päivittäismaksuvälineenä vuoden verran. Pyysin asiakaspalvelusta viestillä niinkin yksinkertaista asiaa, kun kuittia muutamasta maksamastani ostosta arkistointitunnuksineen jne, koska oli tarve laskuttaa ne muualta takaisin. Asiaskaspalvelu ei pyyntöön suostunut, vaan vastaus oli pitkällä viiveellä tyly tyyliin “kuitin toimittaminen ei ole mahdollista”.

Aiemmin tämä oli onnistunut, joten kyselin syytä moiseen, koska pidän oikeutenani saada omista ostoista muutakin kuin pelkän tiliotteen sähköisesti. Ei vastausta ollenkaan useasta viestistä huolimatta. En voi suositella kenellekään ko. lafkaa. Vaihdoin BN:n puolelle ja olen ollut tyytyväinen.

5 tykkäystä

Itselläni on myös käytössä tuo Morrow Bankin kortti.
Laitoin hakemukseen paikkansapitävät tiedot, bruttotulot 5300€/kk ja lainaa about 200k ja sain kortin 2500€ luottorajalla.
Käytän tuota ykköskorttina kunnes vuosittainen cashback tulee täyteen, jolloin käytän muutaman kuukauden Bank Norwegianin luottokorttia.
Olen yhdistänyt kortin Apple Payhin, joten sitä kautta taitaa kaikki mennä “verkko-ostoksena” eli 2% cashbackillä.
Olen tyytyväinen tuohon korttiin mutta minulla ei ole kokemuksia asiakaspalvelusta tai muusta heidän kanssaan asionnista.

4 tykkäystä

Joo, toi on muuten ihan merkittävä juttu, että aspa toimii. Mä oon tässä syksyn aikana joutunut metsästämään erilaisia kuitteja ja ostotapahtumia. Tuli siinä sivussa todettua, että Bank Norwegianilla toimii sekä aspa, että myös koko verkkopankkipuoli varsin hyvin. Sieltä pystyi kaivelemaan useammankin vuoden vanhoja tilitapahtumia, joka helpotti erilaisten asioiden selvittämistä.

Mitä taas tulee luottokorttihakemuksiin, niin jaan tuskanne. Bank Norwegianin kortin hankkimisen kanssa ei ollut minkään valtakunnan ongelmaa aikoinaan. Muutamaan otteeseen olen yrittänyt hankkia jonkun vähän parempaa cashbackia tarjoavan firman luottokortin, mutta asuntovelallisena ei ole mennyt mitkään hakemukset läpi, vaikka tulot on ihan kohdallaan.

Ihan yleisenä kommenttina luottokorttiasioihin, niin on kyllä hauskaa miten välillä jotain luottokorttia ei meinaa saada millään, kun taas toisaalla niitä luottokortteja pakkosyötetään asiakkaille. Ostin syksyllä uuden sängyn, ja huonekalukauppias halusi väkisin järjestellä kaupan siten, että otan Nordea Tuohi -luottokortin, jolla maksan ostoksen. Ei siinä, sieltä tipahti taas yksi luottokortti lisää, jossa on peräti 8500 euroa limiittiä.

S-pankin kanssa tuli joskus melkein riideltyä marketin tuulikaapissa, kun mä en yksinkertaisesti halunnut heiltä luottokorttia, vaan pelkän vihreän eskortin ilman mitään luottoja. Ei kuulemma onnistu ja nyt saa olla aika tarkkana, ettei vahingossa maksa asioita luoton kautta. S-pankki kun veloittaa jonkun femman siitä, että lähettävät luottokorttilaskun.

Bank Norwegianin, Tuohen ja S-pankin lisäksi löytyy luottokortit vielä Nordeasta ja OP:sta. Sekin on muuten suht raskasta, kun menet hakemaan pankista jotain lainaa ja siellä kysytään käytössä olevista luottokorteista. Tuon edellä mainitun kavalkadin kun länttää lainahakemukseen, niin sieltä tulee todennäköisesti vähintään sormenheristelyä ellei ole jopa este koko lainalle. Sitten on kiva selitellä pankkivirkailijalle, että kyllähän noita kortteja kertyy kun te pakotatte niitä ottamaan :smiley: Yleensä tilanne on sitten ratkennut sillä, että olen pystynyt osoittamaan käyttäväni ainoastaan yhtä korttia ja että sielläkin luottokorttilaskut maksetaan heti pois, eikä jätetä roikkumaan.

7 tykkäystä

Yksi uusi keino miten itse olen säästänyt vaatekuluissa tänä vuonna on käytettynä ostaminen, jos jotain merkkiä haluaa ostaa. Nykyään kyllä second hand tuntuu paikoin ylihintaiselta mutta hyviä löytöjäkin voi tehdä. Esim itse tilasin sellpystä vähän aikaa sitten Billebeino college paidan 15€ ja Nike hupparin 9€. Uutena nuo maksaa ~100€ ja ~60€ jos ei alennusmyynnistä löydä. Täysin käyttökelpoisia vaatteita edelleen ja tuossa Billebeinossa en huomannut mitään kulumista päällepäin, eli “uudenveroinen”.

4 tykkäystä