Ulkomaiset SaaS-yhtiöt

Ehkä vähän laveasti ilmaistu, mutta muistan lukeneeni Azuren olevan yleisempi esim. Forbes 50 yhtiöistä puhuttaessa

MSFT on neutraali(mpi) toimija monessa toimialassa kuin Amazon, joka on suora kilpailija monesti retail, logistiikka, media, jne sektoreissa. Uskon myös että uskottavuus ja “stickiness” (mm. integraatioiden, kattavamman kumppaniekosysteemin, toimialaosaamisen kautta) corporate puolella on kilpailuetu MSFT:lle.

HUBS tulosjulkkarin esitys; HubSpot, Inc. 2019 Q4 - Results - Earnings Call Presentation (NYSE:HUBS) | Seeking Alpha

Ajatuksia?

SAP:n kanssa tehty partneridiili viime lokakuussa varmaan avartaa latua myös entisestään

Tuohon asetelmaan tämä nimenomaan tiivistyy. Aina välillä näkee uutisia kuinka erityisesti isommissa firmoissa päätetään siirtää toiminnot pyörimään Azuressa tai Googlen palvelussa. Tuskin yhdenkään varteenotettavan retail-yhtiön tulisi antaa tietojaan Amazonille

3 tykkäystä

Olihan vakuuttava dekki. Näyttää mun mielestä just siltä miltä sen kasvavalla ja menestyvällä SaaS firmalla pitääkin näyttää. Erityisesti pidin slaidista jossa long term targetit ja pidemmän ajan track.

1 tykkäys

Onko kukaan tutustunut tähän Carasentiin? Viimeiseen viikkoon +35%. Carasent ASA, Nordic SaaS - #5 by Alphahunter

1 tykkäys

Muut SaaS osakkeet on laskeneet muun pörssin mukana, mutta yritysten ja opetuksen siirtyessä etätyöhön ympäri maailmaa, video chat työkalu Zoom on tuplannut vuoden alusta ja nousu vain kiihtynyt viime päivien virus uutisten seurauksena :slight_smile:
https://www.google.com/search?q=NASDAQ:+ZM

2 tykkäystä

Datadog on myös ollut aika resilient.

Jos miettii etätyötä niin voisi kuvitella Koronan satavan Zoomin ja Slackin laariin. Näiden käyttöönotto lienee nopeampaa kuin Mikkiksen Teamsin jne. Toisaalta lisännee ja nopeuttanee myös Teams käyttöä ja käyttöönottoja.

En ole paljon foorumilla ollut viime aikoina, mutta tämä ketju kiinnitti huomion, kun käsittää omia intressejäkin.

Amazonin AWS:ää ei kannata aliarvioida, se kasvattaa suosiotaan tasaisesti. Mm. niinkin konservatiivinen yhtiö kuin OP Suomessa on siirtynyt sen alustan käyttäjäksi.

MSFT on vahva sijoittajan näkökulmasta - täydellinen kassavirtakone, jota ei ihan heti pysäytetä, vaikka Azurin kasvu ei yllättäisikään. Muut osa-alueet tukee niin paljon.

Mutta Team vrt Slack. Olen ollut usean vuoden Slack aktiivikäyttäjä ja jouduin omassa liiketoiminnassa asentelemaan Teamiä käyttöön, kun Skype for Business:ista on siirrytty asiakkaiden toimesta Teamiin. Team ei tukenut normi Skypeä enää, niin olin pakotettu Team:in asentelemaan.
Tuli taas niin elävästi mieleen, minkälaisia nämä Microsoftin softat onkaan verrattuna näihin “ketterämpiin” uuden sukupolven edustajiin. Kaikenlainen sekoiluhässäkkä näiden domainien ja käyttäjien ja niiden oikeuksien kanssa - ihan toivottomalta tuntui saada yhteydet asiakasinstanssiin pelaamaan - eipä onnistunut 30min sisällä, kuten kuvittelin ja jouduin ekapalaverin siirtämään moisen vuoksi. Team täällä käytössä jatkossa vain jos mitään muuta kanavaa ei asiakkaalta löydy.

3 tykkäystä

SAP on kyllä menneiden aikojen teknologiaa omasta näkökulmasta, joten näitä SAP-kytköksiä en itse hirveästi arvosta. Tiedän, edelleen valtava business, konsulttien elinikäinen unelmavärkki. Mutta itse tuotteena kaikilla tasoilla, blaah - huono käyttöliittymä, vaikea räätälöidä, versionvaihdot ikuinen kuolemanpelko asiakkaalle = kallis joka näkökulmasta. Muut ajaa jatkossa ohi.

1 tykkäys

Datadog on lupaava kokonaisuus, pisteet täältä!

MongoDB:n arvostus on korkealla omalla listalla. Samoin ZM (Zoom).

Itsellä vähän sama fiilis Salesforcesta kuin sinulla SAPista. Huom. en ole toiminut sen varsinaisena loppukäyttäjänä mutta ollut organisaatioissa joissa sitä on käytetty ja ollut kosketuksessa sen kanssa.

Itselle on syntynyt kuva että kaikki mahdolliset featuret löytyy mutta niiden käyttöönottoon tarvitaan erikoistunut konsultti. Tottakai valtava ekosysteemi ja loistava bisnes jota ei firmoista irti saa. Arvioin myös ehkä vähän väärästä päästä ns devaajan näkökulmasta.

Olen kuitenkin miettinyt että kun löytyy saas tuotteita jotka tekevät yksittäiset asiat paremmin kuin salesforce lisään seurantaan ja mahdollisesti ostan. Uskon että niille on hyvin tilaa.

1 tykkäys

CRM:n ongelma on tietynlaisen kokoluokan ylittyminen, kun siihen yritetään bundlata kaikkea mahdollista mukaan. Toisaalta se vaatii aina integraatioita yrityksen muuhun taustajärjestelmään, mikä on heikkous verrattuna siihen, että taustajärjestelmät sisältää asiakkuudenhallinnankin. Useinhan näin onkin, mutta CRM:n vahvuudet on markkinoinnin tukemisessa ja uusasiakashankinnassa. Nämä on usein heikkoja natiivi erpeissä ja vastaavissa taustajärjestelmissä. Sen vuoksi aika usein yrityksissä on sitten kaksi “CRM”:ää.

Koodaajan näkökulmasta CRM:n vahvuus on hyvä API-kirjasto, jonka avulla voi tehdä paljon asioita. Räätälöidä, laajentaa, integroida. Eikö näin?

Salesforce yhtiönä onkin sitten lähtenyt (kun CRM:n laajennos ei enää ole järkevää) hakemaan kasvua yritysostoista, esim. Mulesoft, mutta jotenkin on itselläkin fiilis, että miten pitkään tämä tulee onnistumaan. Kurssihinta on edelleen korkea suhteessa multippeleihin, jotta ostaisin pitkään salkkuun. Ollut pitkään seurannassa, mutta aina jäänyt ostamatta. Itsellä ollut enemmän huomio esim. Adobe:ssa (selkeämpi tuoteperhe), Workday:ssa ja Twiliossa.

1 tykkäys

Nyt kun taas katsoi niin kyllähän noi kaikki Salesforcen eri “Cloudit” kasvaa aika kovaa tahtia.

Omaan “anti-salesforce” sijoittamiseeni peilaten olen ostanut tähän mennessä vain Hubspotia.
Lisäksi saattaisin ostaa mikäli Freshdesk tai Intercom listautuisi.

1 tykkäys

Salesforce on isoissa yrityksissä ihan ylivoimainen siinä mitä se tekee. Se ei ole ollut enää aikoihin CRM, vaan platform, jolla voi tehdä legacy-järjestelmiä helpommin yksinkertaisia business applikaatioita. Ja se leviää kuin tauti (corona?) eri käyttötarkoituksiin. Aika pitkälle salesforcen kanssa pääsee IT/pääkäyttäjien omalla konfiguroinnilla vs. perinteinen kehitys. Joo, konsulttejakin tarvitaan, mutta niiden tunnit ovat suhteellisen tuottavia. Asiakkaan kustannus on pilvipohjaisissa käyttäjälisensseissä, mikä on varmaan paras businessmalli softabusineksessa. Käyttäjät tilaavat lisenssejä nopeammin kuin osto huomaa tilien vuotavan…

Jokainen kasvudollari on kaivettu SAPin ja muiden legacy-firmojen (Oracle jne.) myynnistä, mikä on kova todistus. 15v sitten ei olisi voinut kuvitella SAPin joutuvan luovuttamaan jalansijaansa.

Salesforcen myynti ja markkinointi on alan referenssitaso (practice what you preach?), mikä näkyy myös firman kuluissa.

Aikanaan (yli 10v sitten) jätin sijoittamatta salesforceen, koska sen kirjanpitotapoja (non-GAAP) epäiltiin yleisesti ja sillä on ollut myös kova diluutio osakepalkkioista (osakkaiden epätasa-arvoinen kohtelu). Silloin oli vielä muotia myös tehdä positiivista nettotulosta… Eipä ole haitanneet, paitsi minun saamatta jääneitä tuottojani.

Kasvun jatkuminen on minullakin kysymysmerkki tälle firmalle. Yritysostoissa se on kuitenkin ollut taitava.

2 tykkäystä

$WORK Slack announces that from February 1, 2020 to March 18, 2020, Slack added approximately 7,000 new paid customers. In each of the third and fourth quarters of the fiscal year ended January 31, 2020, Slack added approximately 5,000 new paid customers per quarter

3 tykkäystä

Hubspot laskenut 5 miljardin valuaatioon.
Viimeisen 4 kvartaalin myynti 670 miljoonaa ja kasvu noin 30%.

Toki, kun kyseessä on myyntiin ja markkinointiin firma keskittynyt keskisuurille ja sitä pienemmille firmoille, niin todennäköisesti ottaa hittiä nykyisessä tilanteessa.

Pitkällä aikavälillä tuotteelle on kuitenkin kysyntää ja huono taloustilanne saattaa motivoida firmoja siirtämään toimintoja pois Salesforcesta sikäli kuin se on mahdollista.

1 tykkäys

Tulipas kahlailtua ketju läpi. Useita tässäkin mainittuja firmoja tullut tutkailtua nyt koronamyllerryksen aikaan.

Omalla ostoslistalla ehkäpä vahvimpana ehdokkaana Microsoft. Slack erittäin houkutteleva, mutta viimeviikkojen kurssinousu on hieman pistänyt mietteliääksi, toki Korona edesauttaa Slackia ainakin hetkellisesti.

3 tykkäystä

Muutamassa kuukaudessa siitä kun ketjun avasin paljon on tapahtunut:

  • Slack: $20.25 → $31, yli 50% kasvua
  • Datadog: ~$38 → $68, yli 75% kasvua
  • Cloudflare: ~$17 → $28, yli 60% kasvua
  • Hubspot: ~$155 → $179, yli 15% kasvua

Tietysti ainoa mitä en noista silloin vuoden vaihteen aikana ostanut on eniten kasvanut Datadog, ja se mitä olen tässä kuukausien aikana ostanut eniten on vähiten kasvanut Hubspot :smiley: Tosin se myös sukelsi koronaromahduksessa syvimmälle mikä auttaa tuotoissa.

Ketjussakin mainittu Shopify on raketoinnut lähes 100% ketjun aloituksesta. Valuaatio lähenee $90 miljardia :slight_smile: Löysin oman vanhan Google Sheetin johon olin laitellut Shopifyn numeroita valuaation ollessa noin $13 miljardia. “Liian kallis” oli ollut päätelmä.

7 tykkäystä