Ulkomaiset SaaS-yhtiöt

Eikö Twilion ydinbisnes ole rajapinta jota yritykset voivat käyttää tekstiviestien, puheluiden ja sähköpostien lähettämiseen. Pitääkin ottaa tämä seurantaa jos P/S on vajonnut jo noin alas

Muutama nosto twitterin puolelta

6 tykkäystä

The 5 year average cloud software multiple (pre covid, so 2015-2020) was 7.8x NTM revenue. The current median is 7.4x. So despite the MASSIVE correction (many companies down 50-80%), we’re only 5% below what I would consider a “normal” multiple.

Clouded Judgement 5.6.22 - by Jamin Ball (substack.com)

7 tykkäystä

Tällainen kuva löytyi Twitteristä. Oikea alakulma siis paras ja vasen yläkulma huonoin.

Grossprofit mittarin hyvyydestä voi olla montaa mieltä.

https://twitter.com/richard_chu97/status/1523398905190178816?s=20&t=u0jp9ZaScKdCHSmDrOvhPg

3 tykkäystä
3 tykkäystä

8 tykkäystä

Tämä hämmentää. Johto osti myös aiemmin tänä vuonna. Luvut ovat aivan katastrofaalisia.

Voice ja Email puolella tehtiin todella suuret yritysostot jotka näkyvät viime kvartaalien luvuissa. Oliko syy siinä että huomattiin että core Messaging bisnes menee päin honkia? Toisaalta, miksi johto ja hallitus ostivat niin paljon lisää osakkeita? Ei käsitä.

2 tykkäystä

Kävin markkinatilannetta lävite työnpuolesta eri softien suosion kehityksessä builtwith datalla ja Shopify statsit oli semmosia joiden pohjalta tuli mietittyä sijotuscasea taas hiukan, niin täs niistä muutama nosto.

(Datasta yleisestI: Builtwithillä indeksi sivuja, joista tsekkaavat tietyin väliajoin teknologiat, luvut siis suuntaa antavia, mutta trendit musta ihan relevantteja. )

Shopify jatkaa edelleen vahvasti kasvu-uralla, graafilla top 1M saiteilla builtwith indeksistä Shopifyn käytön kehitys:

Magento vs Shopify vertailut kans tsekkasin viel tarkempana datana, kun tuolta saapi siis viimeisen 90 päivää et kuin moni saitti vaihtanut teknologiasta toiseen ja Shopify selvästi tässä tapauksessa vetää vetää vauhdilla kauppoja puoleensa. Magento → Shopify 15k kauppoja, toiseen suuntaan 44 kauppaa.

Nämä graafit vahvistaa vaan omaa tuntumaa siitä, että Shopify vetää kyl edelleen hyvin ja kilpailijoilta hypitään Shopifyille. Tämä nyt toki ihan muutenkin julkista tietoa, että Shopify kasvanut muuta markkinaa vauhdikkaammin ja ei tuos kummempaa edgeä markkinaan oo saatavilla, mutta ihan kiinnostava yksittäinen datapoint tukemaan omaa näkemystä.

Amazonhan tuomassa kilpailijaa Shopifyille, tai ainakin aika yleisesti näin ajatellaan tapahtuvan. En oo perillä, että onko 100% varmaa, mut itse oletan et on tulossa. Tämä ehkä semmonen kysymysmerkki, jonka vaikutusta Shopifyn kasvuun on vaikea arvioida.

Itselle positiivinen signaali Shopifyn kannalta ollut se, että vaikka iOS päivitys on monia pienempiä verkkokauppoja purassut pahasti ja suosii Amazonia mun mielestä, niin Shopify on silti jatkanut kasvu-uraa ja mitään hirvittävää churnia ei oo nähty.

No en nyt tän pohjalta päädy edelleenkään ostamaan Shopifyita, huhtikuusta saakka pohtinut ostamista, mut ei oo viel tullut ostettua. Jos jotain oikein huonoja uutisia viel saatais, niin varmasti liipasinsormi kävisi, kyl tää kuiteskin sysäsi itseni askeleen lähemmäs ostamista.

3 tykkäystä

Eilen kuultiin CRM:n yllätysvedosta, ainakin itselleni

1 tykkäys

Tässä massiivinen katsaus pohjoismaiseen Saas-sektoriin Tanskasta ja Suomesta. Mukana kotimaan tuttuja ja paljon tanskalaisia vähän vieraampia nimiä.

18 tykkäystä

Markkinat ei tykännyt ohjeistuksesta…

2 tykkäystä

Pitkään on Aino Health taivaltanut synkillä poluilla. Nyt tuon hyvinvointialueiden käynnistyksen yhteydessä on kuitenkin tullut kaksi eri aluetta, jotka hankkineet palveluita Ainolta. Tänään viimeisin tiedote:

https://www.globenewswire.com/news-release/2023/01/19/2591449/0/en/Finnish-Wellbeing-Services-Counties-continue-to-choose-Aino-for-Employee-Sustainability.html

En tiedä kuinka kannattavaa pihviä näissä on, mutta kyllä se ilahduttaa välillä nähdä positiivista kehitystä. Kurssin osalta viimeset kuukaudet on ollut hurjia, joka toisaalta ymmärrettävää penniosakkeessa ja noin 5meur mcapin yhtiössä😅

3 tykkäystä

Pistetään vielä tänne ServiceNown Q4 raportti

Liikevaihdon kasvua koko vuodelta 25%. Tämä kone teki vielä jokunen vuos sitten tappiota mutta nyt bruttokate heiluu 80% korvilla ja vapaa kassavirta vahvaa. Nettotulos 1,5x kertaistui vertailukaudelta. Humpuukkia nämä SaaS-yhtiöt!

14 tykkäystä

Pikaisesti katsottuna biittas aika laajasti, postmarket +13%

11 tykkäystä

No johan nyt.

2 tykkäystä

Here we go, SaaS IPO’s are back!

2 tykkäystä

Salesforce on monesta syystä mielenkiintoinen seurattava. Eilen julkaistu kvartaalitulos oli yllättävän vahva ja osake selvässä nousussa jälkipörssissä.

Oikaistu EPS: 2,12$ (est 1,90)
Liikevaihto: 8,6 mrd USD (est 8,53)

En käynyt julkistusta kokonaisuudessaan läpi. Ohjeistuksessa jää mietityttämään kuluvan kvartaalin myynti. Onko kyse orgaanisesta kasvusta vai hintojen korotuksista? En tiedä.

Salesforce on tuttu oman työuran varrelta. Uusi pilvialusta otettiin Suomessakin mieluusti käyttöön. Moni CIO kehuskeli, kuinka vanhoista järjestelmistä “johon oli rakennettu kaikenlaista” päästiin vihdoin eroon ja rakensivat samalla jopa aiempaa pahemman riippuvuuden uuteen järjestelmään. Liiketoiminta oli uudesta alustasta suu muikeana. Salesforceen voi rakentaa helposti ja lähes kooditta monimutkaisiakin sovelluksia – ja niin on myös tehty, ja paljon. Hyvä Salesforcelle, mutta vahva riippuvuus monelle alustaan keskittyneelle yritykselle. Hintojen korotuksista voi toki aina neuvotella, mutta moni on tehnyt siirtymisestä muille alustoille mahdotonta. Toisaalta – suo siellä, vetelä täällä – kuten sanonta kuuluu.

Sijoituksena Salesforce on ollut varma veto. Harmittaa vaan, että en ollut sijoitusmielessä hereillä silloin, kun itse olin mukana alustan implementointiprojekteissa.

WSJ:

image

Yhtiön sivuilta →
https://investor.salesforce.com/financials/default.aspx

10 tykkäystä

Tässä ketjussa oli Shopify “tägi”, niin laitoin tänne Salkunrakentajan jutun Shopifystä, jolla on kuulemma vallihauta.

Mistä sitten on syntynyt Shopifyn vallihauta?

”Kun yritys alkoi käyttää Shopifyä, sen oli todella vaikea vaihtaa toiseen palveluntarjoajaan. Me kaikki näimme, että Shopify teki alustastaan ajan mittaan tarttuvamman, kun se lisäsi uusia palveluja. Kauppiaat voivat nyt käyttää Shopifyta kymmenien kriittisten tehtävien hoitamiseen, kuten verkkosivuston hallintaan, maksujen keräämiseen, mainontaan ja toimitusten järjestämiseen”, Feroldi, Stoffel ja Withers perustelevat.

Jutun alaotsikot:

  1. Shopifyllä on vallihauta
  2. Vallihautayrityksen löytäminen voi olla sijoittajalle kultakimpale
3 tykkäystä

Pitäisin vallihautaa turvallisempana, jos firma pystyisi sen suojissa tekemään muutakin kuin tappiota.

4 tykkäystä

Tässä on Salkunrakentajan juttu Shopifysta.

Kun yritys alkoi käyttää Shopifyä, sen oli todella vaikea vaihtaa toiseen palveluntarjoajaan. Me kaikki näimme, että Shopify teki alustastaan ajan mittaan tarttuvamman, kun se lisäsi uusia palveluja. Kauppiaat voivat nyt käyttää Shopifyta kymmenien kriittisten tehtävien hoitamiseen, kuten verkkosivuston hallintaan, maksujen keräämiseen, mainontaan ja toimitusten järjestämiseen”, kertovat sijoittajat Brian Feroldi , Brian Stoffel ja *Brian Withers.

Alaotsikot:

  1. Kasvu on kovaa
  2. Tulevaisuudessa uusilla oheispalveluilla entistä enemmän tuottoja
  3. Onko Shopifyllä vallihauta?
2 tykkäystä