Ulkomaisten osakkeiden verotus

Miten tuplalistatun yhtiön osinkoverotus toimii? Jos ostan SSAB:ta Helsingin pörssistä, niin tuleeko osinko kuin mistä tahansa suomalaisesta yhtiöstä vai Ruotsin yhtiön osinkona?

Ainakin Telian osingot tuli 15 % ulkomaan verolla eli siis ruotsalaisena, silloin kun sitä omistin. Paperit oli Helsingin pörssistä.

1 tykkäys

Osingot tulee siitä maasta mihin firma on rekisteröity ja ssab tapauksessa se on ruotsi. Menee siis -15% lähdevero sinne ja loput sitten kotimaan verotukseen.

1 tykkäys

Eli Teliat kannattaa olla aotlla eikä ostlla jos omistaa?

Siltä vaikuttaa. En sitten tiedä onko tuplalistatuissa jotain poikkeuksia OST:n suhteen, mutta tuskin?

1 tykkäys

Varmaan on jo sanottu tässä ketjussa, että pääkonttorin sijainti määrää verotusmaan/lähdeveroasiat. Telia on noteerattu Helsingin pörssissäKIN, mutta on ruotsalainen firma, eli menee se lähdevero.

Oliko tosiaan niin, että Iso-Britannian 0% lähdevero tarkoittaa osinkojen saamista 100%:sti OST:lle siellä listatuista firmoista?

1 tykkäys

Kannattanee myös tarkistaa, että osinkopaperin pääkonttori on Iso-Britanniassa. Sen perusteellahan verotus menee myös OST:lla? Eli ei siis riitä, että ostaa Lontoon pörssistä.

2 tykkäystä

Hyvä tarkennus, sillä tuota juuri hain. BTI:n tankkaaminen OST:lle täysin verovapaiden osinkojen saamiseksi on siis mahdollista. Pääkonttori kyseisellä firmalla on Lontoossa, mutta rinnakkaislistaus myös NYSEssä

Saitko jotain kautta vastausta tuohon British American Tobaccoa koskevaan kysymykseen? Jos sait, mitä kautta ostit?

Edit. Tarkoitin kysymyksellä siis, että kannattaako ulkomaisia osinko-osakkeita ostaa Nysestä vai Xetrasta? Esim. BATia saa Nordnetin kautta näistä kahdesta.

Grönlannissa on pankki nimeltä Bank of Greenland. Osinkojen vuoksi ostin aikoinaan. Jälkeenpäin ymmärsin, että verosopimusta Suomen kanssa ei ole. Tästä johtuen Grönlanti otti omien sääntöjensä mukaisesti ennakonpidätyksen 40%, jota ei pysty pyytämään jälkikäteen edes osittain takaisin. En muista, menikö Suomessa vielä jokin pieni vero jälkeenpäin tämän lisäksi vai ei.

Opetus minulle: osinkoja jos haalii ulkomailta, verotustilanne kannattaa selvittää etukäteen. Eli onko verosopimusta ja jos on, niin noudattaako lähdeverottava maa sitä edelleen Suomen kanssa.

1 tykkäys

Voiko luovutustappiot vähentää yhtälailla ulkomaisten osakkeiden kanssa kuin suomalaisten osakkeiden kanssa? Tässä tapauksessa USA ja Kanada.

Kyllä voi

Voiko kysyä?
Tuleeko osinkojen verotus suoraan oikein Nordnetissä?

  1. Osto Xetra, firman kotimaa Ranska
  2. Osto Nyse, firman kotimaa Kiina

Verotus menee pääkonttorin mukaan, pörssistä huolimatta. Jos pääkonttori Ranskassa, niin verotus menee Ranskan mukaan ja käsittääkseni Ranskan verotus ei toimi Suomeen täysin oikein.

Suomella ja Kiinalla on verotussopimus, mutta se ei takaa mitään oikeasti. Esimerkiksi Suomella on Tanskan ja Norjan kanssa sopimus, mutta osinkoverotus menee silti väärin. Käy siis niin, että lähdemaa verottaa enemmän kuin sen sovitun 15 %, jonka päälle Suomi verottaa sen sovitun määrän eli esim. 10,5 % (15 + 10,5 = 25,5 %). Eli jos lähdemaa verottaakin vaikka 25 %, niin silloin kokonaisverot olisivat 25 % + 10,5 % = 35,5 % osingoista. Se yli menevä osuus on se, joka pitää sitten itse byrokratioida lähdemaan kanssa. Ja se on parhaimmillaan hankalaa ja hidasta, ja pahimmillaan käytännössä mahdotonta.

Ranskan osinkojen vero ilmeisesti 30 %, oikean 15 % sijaan. Eli yhteensä osingoista maksat 40,5 % veroa. Sen 15 % ylimääräisen veron pitäisi itse karhuta takaisin Ranskan verotoimistolta.

Ranska on sopinut Suomen kanssa, ettei suomalaisten tarvitse maksaa osingoista lainkaan veroa Ranskaan . Käytännössä ranskalaiset verottavat kuitenkin usein 30 prosenttia osingoista . Palautusten hakeminen on hyvin byrokraattista.

Tässä vielä jonkun kokemuksia:

https://www.peilimaa.com/posts/pettymyksia/

3 tykkäystä

Hyvä vastaus yllä. Lisäisin vielä, että käyttämäsi osakevälittäjä voi käyttää ulkomaista alisäilyttäjää, jonka yhteisellä laaritilillä osakkeet ovat. Osakevälittäjällä voi olla eri maissa eri alisäilyttäjä, yhteensä vaikka 10 eri yhteistyökumppania maakohtaisesti. Alisäilyttäjän ja osinkoa maksavan pörssiyhtiön välillä tieto osakkeenomistajien kotimaasta ja verostatuksesta ym. ei välttämättä kulje. Jos tieto ei kulje, lähdevero peritään yleensä niin raskaana kuin mahdollista. Poikkeuksen poikkeuksiin kannattaa siis varautua. Jos asia toimii tänään, kuitenkin jokin alisäilyttäjä voi vaihtua vaikka huomenna ja ongelmia ilmaantua taas lisää. Ei noita alisäilyttäjiä tietenkään jatkuvasti vaihdeta, mutta joskus voi näinkin tapahtua.

Kuka osaisi auttaa Norjan Oslon pörssiin listattujen (myös pääkonttori Norjassa) yhtiöiden osinkoverotusasiassa.

Näin lukee Norjan verottajan sivuilla: “Jos et ole vielä saanut osinkoa ja haluat saada lähdeveron hyvitystä osingoista etukäteen, joita odotat saavasi, sinun on toimitettava asiakirjat omaisuudenhoitajallesi tai tilinhoitajayhteisöllesi (ei Norjan verohallinnolle).”

Tarkoittaako Norjan verottaja “omaisuudenhoitajalla tai tilinhoitajayhteisöllä” tässä tapauksessa yksityishenkilön arvo-osuustilin ylläpitäjää/pankkia tyylin Nordnet, Nordea jne?

Elikkä lähetän nuo asiakirjat siis omalle sijoituspankille, joka minun tapauksessa on Nordnet?

Osaisiko joku selkokielellä kertoa mihin lähetän asiakirjat?

Katso lisätietoja verkkosivuiltamme:

If you have not already received dividends and want to obtain relief at source on dividends you expect to receive, documentation must be provided to your custodian or account operator (not to the Norwegian tax Administration). Please see our websites for further information:

LISÄYS: Tiedoksi kaikille, jotka painivat tämän saman asian eli Norjan osinkoverotuksen liiallisten lähdeverojen kanssa. Suomessa lähdeveron hyvitystä voi hakea Norjan verottajalta ainoastaan jälkikäteen. Näin kertoi juuri hetki sitten oma omaisuudenhoitajani/tilinhoitajayhteisö NORDNET. Lähdeveron jälkikäteen hyvitystä varten on pyydettävä Nordnetilta osinkotodistus, jonka joutuu itse lähettämään myöhemmin Norjan verottajalle yhdessä muiden tarvittavien asiakirjojen kanssa.

2 tykkäystä

Nordnetin kautta ainakin näin. Helppo ymmärtää toisaalta, että Nordnet ei ala ilmaiseksi tekemään ennakkoselvityksiä ja toimittamaan papereita Norjan verottajalle sadoista tuhansista asiakkaistaan joka ikinen vuosi. Tuossahan menisi jo lakimiesarmeijan palkkaamiseen ja heidän jatkuviin palkkakuluihin järkyttävä euromäärä. Verotiedot kun pitäisi päivittää ja varmistaa joka vuosi uudelleen asiakaskohtaisesti, vääriä/muuttuneita vanhoja tietoja Nordnet ei saa antaa eteenpäin.

Eli jos omistat Norjasta osakkeita, joista saat esim. 300 euroa osinkoa, on todella kyseenalaista, kannattaako mitään ylimääräisiä muutaman kympin veroja pyytää jälkikäteen itselleen takaisin. Työttömälle pari kymppiä ehkä tärkeää, työssä käyvän on laskettava jotain arvoa omalle ajankäytölleen myös. Jos lomakkeiden täyttelyyn ja pitkien ohjelappujen lukemiseen ja papereiden postittamiseen menee vaikka 4 tuntia aikaa joka ikinen vuosi, tuntipalkaksesi tulee ehkä 4 euroa. Maksaako vaivaa ja aiheutuvaa stressiä, omasta mielestäni ei, siksi jättäisin verotappion omaksi tappiokseni. Postimaksut maksat itse, onko osinkotodistuskaan ilmainen, en jaksa nyt selvittää. Tästä johtuen en Norjaan edes sijoita. Elämä menee liian vaikeaksi kun tämä ruljanssi siis toistuu jokainen vuosi. Jo sen pohtiminen, että ensi vuonna taas joudun tämän tekemään uudelleen, alentaa omaa elämänlaatua.

Verojen takaisinpyytämisen voi joillain omaisuudenhoitajilla myös ulkoistaa lakimiehelle. Nämä laskuttavat yleensä ihan vähintään 100 euroa per alkava tunti (joku junior lakimies voi näitä hoitaa harjoitteluna) siitä, että joutuvat papereita pyörittämään. Pieniä euromääriä ei tämä palvelu siis koske, mutta rikkaat isoja osakemääriä omistavat voivat säästää omaa aikaansa näin.

Näinhän tämä justiinsa menee kuten sanoit. Ainoa asia, että käsittelet tässä tekstissäsi kahta ääripäätä. Kumassakaan tapauksessa ei kannata tuhlata omaa aikaa. Minä taas olen väliinputoaja. Näiden kahden kuvailemasi ääripään välissä.

Itse tulen lähettämään kolme asiakirjaa Norjan verottajalle viimeistään 5 vuoden kuluessa osingon irtoamishetkestä lukien ja ne asiakirjat ovat:

a) Asuintodistus (sen saa Suomen verottajalta)

b) Itseilmoitus, että juuri minä olen lopullinen osingonsaaja (allekirjoitus on pakolinen - muuten itseilmoituksella ei ole muotovaatimusta)

c) Osinkotodistus omalta omaisuudenhoitajalta tai tilinhoitajayhteisöltä (Nordnet, Nordea, OP jne)

Tässä kaikki pääkohdat pähkinänkuoressa muille norjalaisten yhtiöiden osingonsaajille, olkaapas hyvät!

2 tykkäystä

Itse kysyin samaa asiaa Nordeasta ja vastaus oli ettei heillä ole tällaista palvelua olemassa ja pitää sen takia hakea hyvitys jälkikäteen. Eli kyse ei liene siitä, että ei olisi mahdollista, vaan etteivät välittäjät vaivaudu tekemään tätä (=ei kannattavaa heille?).

Itse olen kerran hakenut Norjasta liiallisena perityt osingot takaisin ja rahat tulivat ilman ongelmia n. 6 kk viiveellä pankkitilille. En tiedä oliko kuitenkaan rahan arvoista huomioiden postittelut, hakemuksen täyttämiseen ja siihen vaadittavien tietojen hankkimiseen menevä aika.

2 tykkäystä