Valuuttatilien puutteen vuoksi olen ajatellut pitää OST:llä vain euroissa noteerattuja osakkeita. Tähän mennessä siellä on ollut vain suomalaisia ja saksalaisia osakkeita. Ulkomaalaisten osalta pyrin seuraamaan, koska ne maksavat osinkoa ja myymään ne pois ennen sen irtoamista. (Saksan verottaja pidättää liikaa, eikä niiden osinkoja halua muutenkaan OST:lle.) Kauppaa pyrin käymään sen suuruisilla erillä, että kaupankäyntikulut 0,08 prosentissa, jotta verojen välttelyn kustannus pysyy kohtuullisena.
OST:lle sai vain noin neljänneksen sijoitusvarallisuudesta, joten minulle ei ole ongelma pitää USD ja SEK noteraatut laput AOT puolella.
Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Kuluallergikkona minä olen päätynyt tuollaiseen ratkaisuun. Helpoimmalla pääsee, kun pitäytyy kotimaisissa, mutta ulkomailta löytyy enemmän vaihtoehtoja ja sijoittamisessa liika optimointi kostautuu aika useinkin, eli jos on hyvä sijoituskohde ulkomailta sopivaan hintaan, niin voi sen ostaa OST:lle, mutta kannattaa tietää tilin rajoitteet.