Uraani on 2020 parhaiten menestynyt raaka-aine, ja tämä on vasta alkua

Ilmeisesti tilanne oli se, ettei pysty suoraan sijoittamaan uraaniin vaan ennemmin sitten näihin kaivosyhtiöihin ja ETF? Näiden kurssit kun ovat aika volatiliteettisiä mutta täytynee vaan odotella rauhassa…

Koskaet uraania saa kotiin toimitettua, niin Sprot on ilmeisesti ainut vaihtoehtoa ainakin piensijoittajalle Sprott Physical Uranium Trust

Näin olen ymmärtänyt joo

Ei taida löytyä tota Nordnetista?

Löytyy, U.U jenkeistä ja U.un kanadan pörssistä.

1 tykkäys

Ikävä kyllä tuohon Sprott trustiin ei pysty enää Suomalainen sijoittamaan ainakaan nordnetin kautta.
Aika tarkkaan vuosi sitten asiasta tännekin itkin kun ei enää mennyt toimeksiannot läpi.

2 tykkäystä

Uraani on noussut aika nopeasti, nyt 85.5, lieneekö pysyvä tila?
Juuri päättyneen COP28-kokouksen tulos nostanee myös uraanin kysyntää.
https://unfccc.int/documents/636113
Nopeasti katsoen hiilestä halutaan irti ja öljy/kaasu-akselilla kirjaus on vähentämisestä vuoteen 2050 mennessä.

3 tykkäystä

töx. Täytyy sitten vaan luottaa että mitä nyt täältä saa ostettua => nousee myös

Nordnetistä löytyy johdannaisia jotka seuraa sputtia eli Mini long uranium sprott ava ja numerot 1-12 välillä.

Tuossa nro 12 omien laskelmien mukaan nyt stop loss tasoon matkaa yli 30% ja kerroin 2,4. Tätä olen ottanut omaan salkkuun myös.

Markkina vaikuttaa nyt tiukalta eli kysyntää on muttei tarjontaa eikä tilanne taida helpottaa pitkään aikaan. Vaikea myös kuvitella tilannetta jolloin todetaan että reaktorit sammutetaan isoissa määrin ja raakauraanin kysyntä yhtäkkiä romahtaa nyt kun eletään ns ydinvoiman renessanssia.

2 tykkäystä

Kiinan jätti investoinnit ydinvoimaloihin 2030 menessä sekä heidän halu ostaa kaivoksia ja uraani esiintymiä. Kaikkien konfliktien päälle vielä historiallisen heikot varastot ydinvoimaloissa eli uraani “sykli” jolloin useat toimijat joutuvat ostamaan lisää polttoainetta.

2 tykkäystä

Mikähän tämän aiheutti : " Uutiset ja lehdistötiedotteet

  • Kaupank. keskeytetty

Tänään klo 9.25

·

Nasdaq

Trading Halt: Order Book ‘MINI L URANIUM SPROTT AVA 09’ in market ‘STO Warrants Extend ME’ at 08:25:00.013"

Enpä osaa sanoa minkä takia noita tulee, näköjään muissakin tullut välillä päivittäin.

Näillä voi käydä kauppaa kun p-Amerikan markkina on avoin eli 16:30-23:00

Jos ei halua ostaa etf yms ja haluaa sijoittaa uraaniin niin Cameco on yksi varmimmista. Historiallisesti sen osakekurssi on seurannut uraanin hintaa. Yhtiö on yksi suurimmista uraanin tuottajista ja omaa suuren asiakaskunnan.

1 tykkäys

No ei tota nyt enää viitti ostaa…

1 tykkäys

Joo niinhän se vähän on, että tuntuu myöhäiseltä ostaa. Itse ostin vielä viime viikolla hieman “fomossa”, mutta uskon uraanin hinnan nousevan vielä 10-20% ja tuo uraanin hinnan nousu vaikuttaa parhaiten osavuosikatsauksissa liikevaihdon kasvussa.

Kannattaa muistaa kuinka pieni sektori on. Kaikki uraaniosakkeet yhteensä on ehkä viidesosa Teslasta (en ole tarkistanut, olen lukenut). Että voi liikahtaa nopeasti jos massa alkaa vellomaan.

Olen minäkin jo tavallaan mukana uraanipelissä, olen nimittäin onnellinen Global Atomicin omistaja.

3 tykkäystä

Minä olen itse sijoittanut tähän Global X uranium UCITS-ETF. Tikkerillä URNU.


Cameco on isolla painolla. En tiedä mikä olisi se paras tyyli olla mukana. Itse valitsin tämän ja sain hajautettua yhtiökohtaista riskiä. Joskus omistin myös Uranium Energyä.

8 tykkäystä

Jep on tullut huomattua, varsinkin omistamassani uraanin etsintä yhtiössä

Tässä toinen käypä nordnetin kautta HANetf Sprott Uranium Miners UCITS ETF - Acc – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet
kuva

5 tykkäystä