Tästä minun eriävä mielipide protokollaan
Nimittäin, nyt on ollu pitkä lasku Niossa ja muissa EVssä ja kaikki eivät seuraa EV tapahtumia - elikkä, mielestäni ihan asiallinen kysymys. Kaikki eivät ole tietoisia joka jutusta ja annoit sinänsä hyvän vastaukseen asialliseen kysymykseen (siis miksi Nio on laskenut).
Nythän ei ole kysymyksessä yhden päivän dippi vaan pitkä sellainen ja ei näy valoa tunnelissa.
Antaako sellainen juttu paljon arvoa jos joku YTssä hehkuttaa Nio,a ta Xpengiä…ei ollenkaan. Ystävällisesti.
(Nio,n Xpengin ja Li,n Kiina listaus on muuten nyt aika lailla varmistettu.)
Edit; näen nyt että Stocklover on muuttanut mielipidettä viimeisessä postauksessan…hyvä:-)
Tälläinen teksti on juurikin sitä, joka valitettavasti nostaa minulla niskavillat pystyyn. En ole mikään poliisi täällä tms, mutta hyvin moni tekee tämän keskusteluryhmän perusteella sijoituspäätöksiä (olet sitten sijoittanut pidempään tai vähemmän aikaa). Siksi toivoisin, että tähän tekstiin antaisit jotain perustelua?
Mikäli tiedät (ja varmasti tiedätkin) kun kirjoitat tuollaista, niin todellakin toivoisin, että kirjoitat perusteluja sille, miksi ei näy valoa tunnelissa? Auttaisi varmasti kaikkia.
Olit juuri itse maininnut seikat miksi pitkä dippi.
Ja vaikka luen joka päivä tarkasti uutisia Trion meiningistä niin minä en näe merkkejä että tulisi täyskäännös parempaan.
Toivottavasti parin vuoden kuluttua arvot palautuisi viime joulukuun kursseille.
Mutta jos sinä näet valon (Oh Lord) niin kerro pois.
On tullut lisää EV valmistajia ja vielä lisää tulee - kilpailu vain kiristyy.
Ja se oli ihan asiallinen kysymys että miksi Nio vain tippuu vaikka hyviä uutisia itse valmisteesta. Nämä hyvät uutiset eivät vaikuta osakkeen arvoon tänä päivänä. Xpengilläkin jatkuvasti hyviä uutisia - ja laskee.
Tässä on suuri vaara että USA Kiina suhteet menevät jäätävän kylmäksi ja ehkä vielä pahempaan.
Jos USAn hallitus tekee päätöksen että eivät tee delistausta NYSEssä koskien Kiinalaisista osakkeita niin SE ASIA toisi minullekin valoa.
Alibaba, Baidu esimerkiksi ovat ensimmäiset jotka putoaa - oma arvailu.
Vielä, jos keskustelut vain koskisi mikä nippeli nyt ollaan asennettu niin keskustelu jäisi vain inssien tasolle. Minulla ei hajuakaan noista high tech jutuista eikä siten ole ollut johtotähteni kun olen ostanut osakkeita.
Tapansa kullakin ja painopisteet myös.
Edit, Eipä silti, nyt uskon että olisi hyvä aika ostaa…buy…but not strong buy. Ja tyhmä myydä nyt jos on ostanut 30%-100% korkeammalla kurssilla.
Ja voi olla hyvin suuri vaara että Kiinalaisautot bannataan USAssa ja sitten marionetti EU perässä - luokittelevat Kiinaautot vakoilukoneiksi…olen ihan tosissani.
Tähän voisi joku vastata joka tietää: Onko Kiina riippuvainen länsimaisiin tehtaisiin EV- chipsien valmistamiseen ? Jossain luin että näin on mutta pitääkö paikkansa?
No niin, kiitos tästä vastauksesta. On paljon parempi kuin se että “en näe valoa tunnelissa”. Hyviä pointteja sinulla ja nämä olisin halunnut nähdä jo edellisessä viestissä.
Mutta toki yhdessä toivomme, että tulevaisuus on parempi. Toisaalta, Kiinan markkinakin on jo tarpeeksi iso. Mutta meitä tämänhetkisiä sijoittajia toki pelottaa mahdollinen delistaus Nassesta.
Tuossa ei niinkään välttämättä ole huonoista luvuista kyse, vaan siitä että keskittyvät jatkossa omiin malleihin sen sijaan että myisivät tekniikkaansa muille, kuten Hyundaille. Taisi se yhteistyö kariutua
mikäli olen oikein käsittänyt tänä vuonna valmistuvan (Q2 ?) uuden tehtaan kapasiteetti on 300k autoa /vuosi
Nykyisen tehtaan kapasiteetti on 150k autoa /vuosi, mutta siellä on laajennukset menossa, jonka jälkeen myös sen kapasiteetti pitäisi olla 300k autoa/vuosi
nämä luvut on jostain vanhoista linkeistä jotka varmaan olen tännekin postannut, enkä tähän hätään niitä ehdi etsimään mutta jos kuulostavat vääriltä niin palaan asiaan huomenna.
Sen lisäksi uuden ET7 mallin toimitukset alkavat Q1 2022 ja siitä on tehty enemmän ennakkotilauksia kuin muista NIO -malleista aikaisemmin
150 kWh battery tulossa Q4 2022
battery swap 2.0 tulossa, 3x enemmän (312kpl) vaihtoja päivässä kuin vanhalla versiolla
sen lisäksi huhuja että euroopan valloitus alkaisi vielä tänä vuonna
Niolla ja Xpengillä vauhti pällä. Nio myi +30% ja Xpeng +130% autoja enemmänä kuin edellisenä kuukautena. Ja kasvu ei varmasti hyydy tähän! Maailman suurin automarkkina vetää kaiken minkä saavat valmistettua. Xpengille valmistumassa kohta taas uusi tehdas millä pystytään kasvattamaan tuonne kotimarkkinalle menevien autojen määrää .
Marcel Munch on seurannut ja omistanut Niota $2 kurssilta lähtien ja aika hyvin ollut kartalla mitä tulee jokaisen tulosjulkistuksen kohdalla.(tekee paljon Nio analyysejä twitterissä, patreonissa ja YouTubessa) https://twitter.com/_mm85
Hänen laskelmiensa mukaan Nio toimittaisi 3miljoonaa autoa vuonna 2030. Toki tuossa on matkalla pari muuttujaa ja jokainen itse voi mietiskellä onko laskut kuinka luotettavia.
Fisker aikoo julkaista Fisker Oceanin + tekniset speksit virallisesti 17.11.2021 eli pari päivää ennen toukokuulta vuoden loppuun siirrettyä LA Auto Show -tapahtumaa:
Despite the uncertainty that the pandemic has caused over events and shows, we have decided to reveal the Fisker Ocean on November 17th, 2021 in our hometown of Los Angeles, California. Not only do we plan to show the production specification of the Fisker Ocean but also some of the breakthrough features and innovations we have been working on, although we still plan to leave a few surprises for our customers—and competition—until our planned start of production in Q4 of 2022. Compared to the original prototype shown in January 2020, we have completely re-designed the interior to make it even more luxurious and futuristic. I believe the interior will set a whole new trend when it comes to cool, modern, and sustainable living inside a vehicle!
Akku tulee vielä nimeämättömältä toimittajalta:
In terms of battery sourcing, we nominated our supplier in Q1 2021 for advanced battery solutions. This partnership with one of the world’s leading battery producers enables us to increase our original anticipated range, in the top version of the Ocean, from 300 miles to around 350 miles. That is just one example of the many technology and feature enhancements, in addition to design prowess, that we believe will set the Fisker Ocean apart from the competition.
Oisko aika erotella näitä firmoja omiin ketjuihin? NIO kiinnostaa itseäni eniten ja luotto kyseiseen firmaan huomattavasti muita korkeammalla. Ärsyttää aina tulla tähän miljoonalaatikkoon selaamaan ja etsimään kyseiseen firmaan tulleita viestejä.
Jos jollain olisi kiinnostusta tehdä NIOsta oma ketju, niin olisi mahtavaa.