Uudet sähköautofirmat - NIO, Fisker, Canoo, Rivian jne

2 tykkäystä

Ai se tapahtui jo tänään? Ok, tänks!

1 tykkäys

Jaa että Canoon muumibussikin on herännyt EV hypeen. Hyppäsin tästäkin aivan liian aikaisin pois, kun ajattelin että ei se hype ja kupla nyt tähän tartu :sweat_smile: mutta niin se vain näyttää kiipeävän kohti 13:sta. Noh, menköön, nyt ei ole yhtään treidiä päällä näissä firmoissa ja veikkaan että yötkin tulee näiltä tasoilta poissa pysyessä nukuttua paremmin.

8 tykkäystä

Kohtuu bullero artikkeli Fiskeristä, mutta mielenkiintoinen kyllä, varsinkin jos osiot suunnitelluista Kiinan kuvioista, Emaasista sekä siitä, että Fisker on kehittänyt 3v omaa solid state batterya pitävät paikkaansa. Saa nähdä saadaanko tulevina viikkoina lisää analyytikko seurantaa ja targetteja.

11 tykkäystä

Alkaa tästä Fiskeristä tulla vähän Nikola mieleen, miten kaikki tehdään ylivoimaisesti paremmin kuin kukaan muu. Se on tässä vaiheessa suhteellisen vaaratonta antaa kaikenlaista lupausta, kun niistä ei joudu vielä vastuuseen. En ihmettelisi, jos shorttifirmat olisivat penkomassa taustoja.

6 tykkäystä

Ei minusta Fisker itse ole missään tuollaisia “lupauksia” tehnyt? Toki löytyy kaikkia hypeartikkeleita, jossa kuitenkin kaikki ajatukset ovat sen artikkelin kirjoittajan omia, ei Fiskerin. Firman teotkin ovat juuri päinvastoin tuosta eli jääräpäisesti itse tekemisen (siihen vanha Fisker kaatuikin) sijaan on tuotanto ostettu vakiintuneelta tuottajalta (Magna), lähtökohtainen akkuteknologia on hankittu olemassa olevalta tekijältä (ainakaan koskaan ei Fisker itse minusta ole kertonut, että Oceanin akku tulee heiltä itseltään?), eikä firma ole luvannut mitään maailma mullistavaa sinänsä, jos ei tuota bisnesmallin mahdollistamaa halvempaa hintaa laske.

Toki on hyvä, että firma myös kehittää omaa akkuteknologiaa sitten tulevaisuuden kannalta. Jos saavat nykyisiä suuremman kapasiteetin nykyisten akkujen kanssa samaan kokoon, niin hyvä niin.

The company is also working on solid-state batteries, but it has said that the Ocean will use more traditional lithium-ion ones for the foreseeable future

1 tykkäys

Nikolasta tuli kotiutettua hyvät rahat. Olen Fiskerissäkin ollu mukana nyt koko matkan. Tässä on kyllä täysin eri meninki. Mr Fisker postaa samaa tylsää kuvaa Oceanista rannalla toisin kun Trevor häselsi kaikkee aivan sontaa :smiley:

Fiskerhän ei ole merkkinä mikään uusi auto vaan Fisker Karma oli plugari jota valmistettiin Uudessakaupungissa. Taisi sittemmin tehdä konkurssin ja merkin osti joku. Osoittaa mielestäni sen että kaikki sähköautofirmatkaan tuskin tulee olemaan menestyksiä.

1 tykkäys

Mistä yhtiöstä tulee seuraava Tesla? Kisassa mukana on 11 sähköauto-startupia, ja panoksena on kymmenien miljardien dollarien rahapotti.

maksumuurin takana.

2 tykkäystä

Juu, se kaatui lopulta akkuongelmiin (syttyivät palamaan, ja kun oli itse suunniteltu ja valmistettu, niin ei tuosta vain saanut kolmannen osapuolen akkua tilalle) ja myytiin Kiinaan, jossa se vieläkin toimii nimellä Karma Automotive. Sittemin se kiinalainen firma muutti Californiaan ja tekee vieläkin sitä Fisker Karman näköistä autoa nimellä Karma Revero, joka on hybridi täyssähkön sijaan.

2 tykkäystä

Mikä se hesarin mukaan loppupeleissä oli?

2 tykkäystä

Onko Fiskeristä jotain infoa vai muuten vaan yskii -10%?

Näyttää kaikki EV firmat olevan alamäessä, liittykö tämä jotenkin tuohon Nikola sotkuun? :thinking:

Kattokaa vaikka 1kk kehitystä niin siinä on jo syytä puhallella vähän ilmoja pihalle :slight_smile:

6 tykkäystä

Hindenburg pisti hieman puukkoa selkään Kandille:

On tullut tänään alas -20%.
Ei nyt tietenkään kerro kaikkea markkinasta ja Hindenburginkin todisteaineisto on hieman ohut, mutta ei olisi välttämättä ensimmäinen tälläinen tarina Kiinasta. Tulee lähinnä mieleen Hanergy ja Luckin Coffee isoista yrityksistä, mutta olisin hieman varovainen sijoittaessa hyvin pieniin firmoihin sinne. Tietenkin on varmaan räjähtävä markkina ja pitäisi varmaan levittää verkkoa, että saisi ne tulevat isot kalat kiinni, mutta miten välttää riski, että sieltä nouse täyttä paskaa.

2 tykkäystä

Vähän koko jenkkipörssi ollut pakkasella tänään, ei mitään Fisker-spesiifiä syytä. Eniten painanut koronakeissien kasvu ennen kuin saavat hyväksyttyä rokotteen.

4 tykkäystä

Siitäpä härkästä luettavaa. Maistuu.

4 tykkäystä

Onko joku perillä tästä asiasta, miten huolissaan pitää tästä olla kun salkku puolillaan Kiinan osakkeita?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-28/house-will-vote-on-bill-restricting-chinese-firms-listed-in-u-s

1 tykkäys
4 tykkäystä

Itse en pitäisi ikinä pääpainoa Kiinassa ihan poliittisen riskin takia. Usa ja Kiina ovat varmasti tulevaisuudessakin tukkanuottasilla ja delistingit jne ovat enemmän kuin mahdollisia. Lisäksi näissä pitää katsoa peiliin ja miettiä haluaako näitä omistaa ja voiko dataan mitä Kiinasta tulee luottaa yhtään? Kaikki toki tekevät omat sijoituspäätöksensä mutta itse en näitä pidä pitkään, voitot ulos ja matka jatkuu :smiley:

4 tykkäystä