Uudet sähköautofirmat - NIO, Fisker, Canoo, Rivian jne

No ei tuo menekki sitten ihan kauhea ole, jos autoja on varastossa, kun

As of the end of Q3, the company’s manufacturing partner had produced 60 pre-production vehicles and 6 production vehicles.

Eli kuudestakin on jäänyt käsiin :smiley:

No vitsi vitsinä. Mutta saas nähdä miten tämän kanssa käy. Noista miljardien varauksista / tilauksista en juuri perusta, saihan Nikolankin rekkoja tilailla netistä niin monta kuin halusi. Ehkä kuulun siihen porukkaan, joka yksinkertaisesti suhtautuu näihin väärin, vaikka mielestäni tässä on jo edetty ihan riittävän hiljaa, kun ensimmäiset autot piti toimittaa jo kolme vuotta sitten.

1 tykkäys

Omasta mielestä tämäkin firma on repinyt Robin Hood rahaa valtavat kasat ja valuaatio sadoissa miljoonissa. Eli käytännössä olet ostanut Ässä -arvan, jättänyt sen raaputtamatta ja pidät itseäsi 100 000e rikkaampana.

Vaikka Tesla teki Teslat ja loi ympärilleen Applemaisen kultin, ei se tarkoita että jokainen startup pystyy poikkeuksetta samaan.

6 tykkäystä

Huomenna jotain uutista kenties Xpeng…

1 tykkäys

Mietinkin, että mikähän mun EV-ajoneuvo-osakkeista on jäänyt täällä mainitsematta, ja sehän muistui mieleen, kun pomppasi silmään seurantalistalla juuri +50% nousu. Kyseessä on siis Ayro, joka näytti tässä pari kuukautta hutiostokselta. Nämä tekee siis jotain väsyneen näköisiä ja hitaasti kulkevia jakeluautoja, joilla voi huristella varastossakin, kun ovat pieniä ja päästöttömiä. Kampuksille ja Golf-klubeille kai menossa joskus.

1 tykkäys

Yritin tätä treidata epäonnistuneesti aikaisemmin. Hävisin kahvirahat, jokaisen isomman nousun jälkeen firma teki osakeannin. Lukaisin piruuttani Ayron edellisen osavuosikatsauksen ja ei tuo nyt kovin ruusuiselta näytä, että eiköhän sieltä kohta tule seuraava anti ja sitä myöten uusi satsi bagholdereita.

1 tykkäys

On November 19, 2020, Canoo Holdings Ltd. presented the following slides at the Barclays Global Automotive Conference.

Materiaalit: https://sec.report/Document/0001213900-20-038281/

Kurssikäyräänkin löytyi joku pulssin tapainen :grin:
warrantit on muuten nousseet jo jonkun aikaa hyvää tahtia

Pientä PR:n alkua :+1:

2 tykkäystä

Katoin eka että…
image

3 tykkäystä

Kuva muuten otettu tästä mainsovideosta, ihan makeen näkönen :smiley:

1 tykkäys

Pitäisikö jonkun tehdä äänestys ns. voittaja sähköautofirmoista. Tarjontaa tuntuu olevan enemmän kuin tarpeeksi ja varmasti helpottaisi monen täällä lukevan tutustumista kyseisiin firmoihin, mitkä on saanut esim eniten ääniä.

1 tykkäys

“Voittajia” on varmasti monta koska markkinat on niin valtavat. Eiköhä sieltä ne perinteiset isot autonvalmistajat ole niitä voittajia lopulta ja muutama muu kuten Nio.

Sijoittamisen kannalta taitaa nyt lähes kaikki keulia.

1 tykkäys

Kyllä tässä nyt enemmän kannattaa olla mukana syntymässä olevassa kuplasta ja yrittää päästä pihalle ennenkuin se puhkeaa

6 tykkäystä

Kiinan ja Aasian markkinat tulevat olemaan jatkossa(kin) maailman suurimmat sähköautomarkkinat ja paikalliset firmat tulevat olemaan niitä voittajia.

3 tykkäystä

se jää nähtäväks mikä on kiinalaisten autojen laatu vs eurooppa.

1 tykkäys

Ahaa, Fiskerin lease-ohjelmassa on yksi jännä juttu tuon Barclay-esityksen mukaan:

Fisker saa 7500 USD per auto “veronpalautusta” (tax cut) jokaisesta leasestä, ensimmäisten 200k auton osalta. Tuossa nyt ei selkene onko se per-lease vai kerran per auto. Itselle jää ao. tekstistä kuva, että se on vain kerran per auto (eli Fisker tavallaan ostaa oman autonsa), vaikka sitä leasattaisiin monta kertaa vuoden aikana.

Täällä myös:

The IRS tax credit ranges from $2,500 to $7,500 per new EV (Electric Vehicle) purchased for use in the U.S. beginning on January 1, 2020. This nonrefundable credit is calculated by a base payment of $2,500, plus an additional $417 per kilowatt hour that is in excess of 5 kilowatt hours. This value cannot exceed $5,000, thus limiting the total credit to $7,500. (Note: a nonrefundable credit is an amount that only goes towards the tax payer’s tax liability. If you are expecting to owe $5,000 in taxes, but file for a $7,500 credit from a recently purchased electric car, you would expect to see $5,000, eliminating the difference of $2,500).

The credit will begin to phase out when at least 200,000 qualifying vehicles manufactured by each company have been sold in the U.S. As of October, 2020, the only two companies to begin phasing out are Tesla and General Motors. Once the process has begun, purchasers of electric vehicles are eligible to claim 50% of the credit if the vehicle was acquired in the first two quarters that the 200,000 limit had been reached. If filing for a vehicle purchased in the second two quarters, file for a nonrefundable credit amounting to 25% of the original amount. To see an example of this, find the amounts for General Motors or Tesla in the table below.

3 tykkäystä

Jenkeissä kaikki valmistajat saavat 7500$ federal taxcreditin ensimmäisten 200K auton osalta. Tai siis näiden autojen ostajat saavat.

2 tykkäystä

elikkä #FSR tavoitteena 2023 :50.000 Ocean-autoa ja 2024: 150.000 Ocean-autoa tuottaisi veronpalautuksina “kassan” tuottamaan E-motionin ja Pick-Upin, mielenkiintoinen ajatus… ihmetellytkin /kyseenalaistanut tuota leasing ideaa, kun se ei Fordilla toimi normiautoihin…

Onko täällä sellaista porukkaa, joka olisi tutkinut Xpengiä sekä NIO:a? Miten nämä eroavat toisistaan, kumpi tekee parempaa tulosta ja kummalle näät potentiaalia enemmän? Lähinnä kysymykset siksi, että Xpeng juuri pyyhkäisi NIO:sta ohi pörssin puolella, toki se ei kerro mitään, mutta uteliaisuus heräsi.

edit: Jos NIO on pompannut nopeasti ylös, niin Xpeng vasta onkin ja lyhyemmällä ajalla.

1 tykkäys

Tollainen Forbesin artikkeli on tullut vastaan. Toki, on jo marraskuun alusta, joten sinäänsä internet-aikana jo varmaan wanhaa tietoa :grin:

1 tykkäys

Millä mittarilla se pyyhki ohitse? Osakkeen hinnalla kenties? Vai EV:llä mitattuna, vai kenties jollain muulla mittarilla?

edit. nopeasti googletettuna NIO MC = 57B ja Xpeng 37B. EV sitten jotain muuta.
kannattaa usein mielummin mitata yhtiön “kokoa” ja arvoa markkina-arvolla, tai vielä parempi EV:llä, mutta luvut sitten riipuu ihan toimialasta jne jotta niitä osaa tulkita. Pelkkä osakkeen arvo ei kerro yhtiöstä vertailukelpoista totuutta.

1 tykkäys