Uudet sähköautofirmat - NIO, Fisker, Canoo, Rivian jne

Siitäpä härkästä luettavaa. Maistuu.

4 tykkäystä

Onko joku perillä tästä asiasta, miten huolissaan pitää tästä olla kun salkku puolillaan Kiinan osakkeita?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-28/house-will-vote-on-bill-restricting-chinese-firms-listed-in-u-s

1 tykkäys
4 tykkäystä

Itse en pitäisi ikinä pääpainoa Kiinassa ihan poliittisen riskin takia. Usa ja Kiina ovat varmasti tulevaisuudessakin tukkanuottasilla ja delistingit jne ovat enemmän kuin mahdollisia. Lisäksi näissä pitää katsoa peiliin ja miettiä haluaako näitä omistaa ja voiko dataan mitä Kiinasta tulee luottaa yhtään? Kaikki toki tekevät omat sijoituspäätöksensä mutta itse en näitä pidä pitkään, voitot ulos ja matka jatkuu :smiley:

4 tykkäystä

Vahvasti suosittelisin itse ottamaan selvää, miten asiat vaikuttaa omaan salkkuun ja miten ei. Ja kuinka paljon riskiä on valmis kantamaan tämmösten asioiden suhteen

Baba sanoi jossain aikanaan, että uskovat vahvasti, että sopeutuvat auditojansa kanssa uusiin säädöksiin, NIO:a ainakin auditoi muistaakseni sama firma.
PricewaterhouseCoopers Zhong Tian LLP, johon näyttäisi googlettelun mukaan moni luottavan (tämän nyt voi kuitenkin ottaa aina sen kuuluisan suolan kera)

Aikaa firmoilla vastata uusiin määräyksiin on vuoteen 2022.
Tähän koko hässäkkäänhän liittyy todella paljon riskiä, kuten tuossa yllä hyvin sanotaa. Toistaseksi monet Kiinalaput on aikamoista lottoa.

Jonkun verranhan tässä on myös tavallaan positiivisia mahdollisuuksia, jos ja kun nämä isommat firmat tuohon alistuu ja myötäilee, niin luottamus näihin firmoihin kasvaa, jonka mukana rahaa virtaa lisää sisään kun porukalta hälvenee “Luckin Coffee pelko”, johon olettaisin tämän koko muutoksen perustuvan.

Tässähän kuitenkin myös vaihtuu jenkeissä valta, ennen kun tuo tulee edes voimaan, joten koko “Bill” saattaa myös olla vaan neuvotteluvaltti tulevaisuuden varalle. Aika moni asia ilmassa vielä tohon liittyen.

PricewaterhouseCoopers on yksi niin sanotusta Big4 yrityksistä tilintarkastuksessa (muut KPMG, EY, ja Deloitte). Kaikki nämä kuitenkin toimivat jäsenfirma periaatteella, eli periaatteessa kaikki ovat omia yrityksiään, mutta toimivat kunkin emoyrityksen alla. Jokainen Big4 firma luonnollisesti PCAOBin (Public Company Accounting Oversight Board) hyväksymällä listalla, mutta Kiinalaiset jäsenfirmat eivät.

Lucking Coffeen tilintarkastaja oli EY:n Kiinalainen jänsefirma. Eli periaatteessa Big4 leimalla ei sinänsä ole mitään merkitystä. Tässä täytyy muistaa, että ennen Enronin skandaalia puhuttiin Big5, mutta Enronin tilintarkastuksen hoitanut Arthur Andersen kaatui ja sen palaset osti EY. EY:n puolustukseksi sanottakoon, että ne 2019 vuoden luvut, joita Lucking Coffee raportoi olivat vielä tilintarkastattomia.

En kuitenkaa näe tällä uutisella suurta merkitystä ja isoilla yrityksillä ei pitäisi olla mitään salattavaa kirjanpidossaan. Ongelmahan on ollut, että Kiinalaiset eivät ole halunneet antaa kirjanpitojaan nimenomaan tämän PCAOBin tarkastettavaksi. koska “kansalliset salaisuudet”. Uskoisin, että kirjanpito voitaisiin tarkastaa Kiinalle ja Jenkeille sopivan tahon kautta, jotta listalla pysyminen sallittaisiin, vaikka tämä laki menisikin nyt läpi.

7 tykkäystä

Tässä ajantasainen sähköautojen rekisteröintitilasto Norjasta

Marraskuussa VW ID.3 ykkönen, Leaf kakkonen ja Mg Zs Ev kolmantena.

5 tykkäystä

Ei huonoja lukuja. Kysyntää näyttää olevan ja tuossa linkki… siihen että kysyntään myös pystytään vastaamaan jatkossa.

4 tykkäystä

Onhan tuo X-Peng P7 älyalustana ja autona aivan makee.
Kun noita youtube testaajien ilmeitä lukee ja näkee,niin varsin vakuuttavaa.

2 tykkäystä

Laita @Manubet muutama paras pätkä tänne näytille :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä
2 tykkäystä

Toimitusmäärän kasvaminen viimeiseltä kolmelta kuukaudelta näyttää tältä:
10/20 (5055kpl) → 11/20 (5291kpl) = 4,67%
09/20 (4708kpl) → 10/20 (5055kpl) = 7,37%
08/20 (3965kpl) → 09/20 (4708kpl) = 18,74%

2 tykkäystä

Kiina osakkeiden riskeihin, niin Kiinan kommunistinen puolue pysäytti maailman suurimman IPO:n ( Ant ) koska ei pitänyt Jack Ma:n asenteesta puhua politiikkaa julkisesti. Eikä sillä ollut mitään väliä kärsiikö joku tappiota vai ei. Kiina voi aivan hyvin näyttää yhdysvaltain uudelle presidentille, että se pystyy myös koviin toimiin halutessaan, välittämättä menettääkö joku miljardeja vai ei. Poliitikot tulevat ratkaisemaan tämän kiistan, joten tulos voi olla mitä tahansa.
Huippukireä arvostustaso ( EV ) + poliittinen riski = Kannattaako omistaa nyt ?

1 tykkäys

GM omistanee 44% tuosta firmasta.

3 tykkäystä

X-Peng ilmoittaa,että marraskuun autojen toimitus 4224 ajoneuvoa.Lokakuussa 3040 ajoneuvoa.
Q3 näkymissä yhtiö ilmoitti pääsevänsä viimeisellä neljänneksellä noin.10 000 ajoneuvoon?
Tällä kasvulla vaikuttaisi alakanttiin?

2 tykkäystä
5 tykkäystä

Fisker Oceania varattu 10 000 kpl:

https://twitter.com/henrikfisker/status/1333776957700333568

4 tykkäystä

Laitetaan nyt vaikka tänne ketjuun Blackberryn ja Amazon pilvi uutinen. Xpeng käyttää muistaakseni QNX:ää.
https://www.blackberry.com/us/en/company/newsroom/press-releases/2020/aws-blackberry-join-forces-to-accelerate-innovation-with-new-intelligent-vehicle-data-platform

Additionally, drivers of electric vehicles could choose to share their car’s battery information with third-party charging networks to proactively reserve a charging connector and tailor charging time according to the driver’s current location and travel plans

2 tykkäystä

Tulipa laitettua lottolappu SOLO:n eli Electrameccanica Vehicles Corp.
Piden kun aloittaa työt, niin toivon että jenkkilässäkin havahdutaan siihen että jokaisessa autossa työmatkalla on yleensä vain yksi henkilö.

1 tykkäys