Uudet sähköautofirmat - NIO, Fisker, Canoo, Rivian jne

NIO ylitti juuri $40 dollarin hinnan ja ollut dollarimääräisesti vaihdetuimpien osakkeiden joukossa viime päivät. Eilen Applen jälkeen toisena, tänään kolmantena Applen ja Alibaban jälkeen. +47% viikossa…siis viikossa, ei puolessa vuodessa tai kuukaudessa vaan viikossa :sweat_smile:

Citigroupin Jeff Chung muuten nosti tavoitehintaa eilen 46,60 dollariin!

3 tykkäystä

Nyt kyllä näyttää, että Fisker ei ollut se oikea hevonen jonka kyytiin lähteä ainakaan lyhyellä tähtäimellä. Kun tulee näitä päivä, jolloin uusiutuvat keulivat yli 10 pinnaa ja tankkeri / risteilyfirmatkin lähes samassa mittakaavassa, mutta tämä jää juuri ja juuri plussalle, iskee se todellisuus vasten kasvoja. Kh tällä hetkellä 11.5 taalaa eili täytyy katsoa josko tuosta pääsisi eroon omillaan lähiaikoina. Sitten kun taas markkinat tajuaa, että nyt lähti homma lapasesta, niin tämäkin tippuu iloisesti alle 10 taalan, eli ennen sitä olisi hyvä päästä eroon.

4 tykkäystä

Itsellä 12.5$ kh, joku 400€ taisi olla pakkasella. Toivoin tälle viikolle nousua yli 12$ niin olisin heivannut laput, mutta kai se on huomenna tehtävä. Ei nimittäin tappiot ole haitaksi, saa verokarhu vähemmän rahaa ja minä rahaa taas ostellla jotain järkevämpää. Hyppäsin hypen mukana, ei olisi saanut…

3 tykkäystä

Omat kokemukset Fiskeristä eivät ole kovin hyvät. Sijoitin aikanaan Quantum Technologiesiin, joka silloin valmisti Fisker Karmaan powertrainin nimellä Q-drive. Se taannoinen Karma-mallihan ei koskaan menestynyt. Onnistuneeko tämä uusi yritys sen paremmin, epäilen. Sama Henrik Fisker taitaa olla puikoissa.

2 tykkäystä

Nio ja xpev ottaneet kovaa nousua, kiina nousee ev markkinoilla. Näistä xpev löytyy salkusta

2 tykkäystä

NIO:n akkuteknologia seuraa Teslan jälkiä… Ainoa vaan, että tämä julkaistiin ilman suurta hehkutusta :grimacing: :upside_down_face: Ja mielenkiintoista on, että NIO antaa vaihtaa vanhat akut tähän uuteen malliin. Uskoisin, että lisää vielä asiakastyytyväisyyttä/lojaalisuutta ja antaa kilpailuetua markkinoilla. OK, olen NIO Bull, myönnettäköön :point_up:

3 tykkäystä

On tullut semmoinen käsitys, että Nio hoitaa kaiken paremmin kuin Tesla. Myös yllättävän samankaltainen on Fiskerin business model kuin Niolla. Merkin anti on design, laatutae, digitaalinen sovellushömppä ja sensemmoista – sitten taas “alihankkija” tekee auton laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Toivottavasti Fiskeriinkin tarttuisi Niomainen hype jossain vaiheessa. Itse pistin vähän Nioja pihalle tässä viimeiset pari päivää, vaikka tarkoitus on lisätä omistusta reippaasti pitkällä aikavälillä. Toivoin osakekurssin nousevan jonnekin pariinkymppiin tämän vuoden aikana, ja nyt meni mun mielestä vähän överiksi. Toi akunkesto (heh!) on kyllä mahtava, ja seuraava taso on jo semmoinen, että vaikea olisi enää mitenkään perustella bensa-auton paremmuutta, jos latausta tai swappia on saatavilla.

Lordstownia yritän kyttäillä, mutta ei ole kyllä oikein mitään käsitystä, miltä tasolta siihen olisi järkevää tehdä entry. Näistä ihan uusista taitaa olla ensimmäisten joukossa tuomassa autoa myytäväksi asti.

1 tykkäys

Hyvä, ettei ehtinyt viime viikolla tappiolla laittaa Fiskeriä pihalle. Nyt näyttäisi tuo uusiutuvien rakettiralli tarttuneen tähänkin. Katsotaan josko vähän palaisi shorttien pöksytkin ja saataisiin kunnon hyppäys, kunhan jenkkilä aukeaa.

2 tykkäystä

Vähän ujoa arvelua olikin jo vaalien alla, että Bidenin voitto tarkoittaisi EV-osakkeille boostia. Mutta saa nähdä miten ottaa tuulta alleen. Ainakin NIO on Robinhoodaajien/WallStreetBetsin tämänhetkinen hypeosake. Mutta oman kesän kokemuksen mukaan siinä vaiheessa kun osaketta aletaan hehkuttaa noiden osalta, on jo “myöhäistä” - pudotus alkaa siitä päivästä :smiley:

2 tykkäystä

Itse ollut mukana Niossa heinäkuusta lähtien ja kovaa kyytiä kyllä on ollut ylöspäin! Yritystä seurannut enemmän tai vähemmän vuoden alusta mutta jotenkin ei uskaltanut lähteä kelkkaan kuitenkaan. Kh vetelee nyt $20 hujakoilla ja kyydissä tarkoitus pysyä. Nion tuotanto- ja toimitusmäärät tosiaan ollut nousussa koko ajan ja ensi vuodelle taisi CEO ennustella 300,000 toimitettua autoa.

Nion BaaS- setti myös mielenkiintoinen ja uskonkin, että suurin markkina tulee heillä olemaan Kiinassa kuten tälläkin hetkellä. Globaaliksi tekijäksi olisi kovin pitkä matka kun pitäisi luoda infra noille akunvaihtoasemille.

Hieman tässä mietityttää tuo EV- kupla, joka pörssissä on ollut havaittavissa etenkin tänä vuonna. Xpeng, Li Auto ja BYD kaikkien nousuprosentit tältä vuodelta järkyttävän suuria. Uskon kuitenkin, että Nio on nappisijoitus myös pidemmällä tähtäimellä, sillä yritys onnistunut jo penetroimaan markkinoille ja luonut hyvän brändin. Lisää luottoa myös luo se, että isot lafkat ovat myös ostaneet lappua. Luottoa lisää myös Kiinan kunnianhimoiset päästöjen vähennystavoitteet ja EV- markkinoihin panostus. Hyvä tästä tulee!

1 tykkäys

Luin jonkun artikkelin tuossa aamusella, mutta en muistanut linkittää tänne, mutta siinä oli paljon juttua Kiinan EV-markkinoista.

Mielenkiintoista oli se, että Kiinassa on vielä suht vähän autoja/100 henkilöä, joten nousuvaraa on paljon. NIO ja Xpeng mainittiin tulevina voittajina, koska valtio tukee paikallisia toimittajia paljon. No, aika näyttää :grimacing:.

Kansainvälistymisestä kirjoitit hyvin, mutta jotain ovat siihenkin miettineet kun ovat kohta avaamassa ensimmäistä showroomia (huhujen mukaan) Köpikseen. Taidan ottaa sen pyhiinvaelluskohteeksi :joy:

Mikäli kiinnostaa, niin NIOn sivuilla on hyviä esittelyvideoita autoista. Näyttävät olevan hyvin tarkasti suunniteltuja ja viimeisteltyjä. No, pitääkin tässä jenkkimarkkinaa ihmetellessä varmaan etsiä käyttäjien kokemus - videoita, jotta totuus paljastuu…

1 tykkäys

Jaa Köpikseen showroom, toi oli täysin uusi uutinen itselle :smile:. Mielenkiintoista! Oon kyllä lukenut, että kansainvälistyminen heillä on tulevaisuuden suunnitelmissa vahvana agendana.

Mutta aika tosiaan näyttää mitkä EV- firmat selviää. Potentiaalisia uusia sähköauton ostajia Kiinassa tulee koko ajan lisää kun maa keskiluokkaistuu ja vaurastuu eli kasvuvaraa toki on uskomattoman paljon.

Mä olen kattonut Nion käyttäjäkokemusvideoita, ja hyvältä näyttää

1 tykkäys

Tokihan kaikki mitä internetissä kirjoitetaan on totta? :thinking: Eli rumorhan tämä vielä on (anteeksi, jos annoin siitä väärän kuvan). Mutta alla artikkeli. Köpishän on olisi sinäänsä hyvä paikka, koska Norja on niin Tesla-maa ja Köpikseen pääsee nopeasti/helposti saksasta ja benelux-maista, mikäli haluaa :slightly_smiling_face:

Aivan, ymmärsin, että se oli jo julistettu :). Kiitti artikkelista, jäädään seurailemaan mitä tapahtuu!

2 tykkäystä

Lisää hehkutusta NIO:lle. Citigroupin target pricen nostoa seuraa myös J.P. Morgan.

2 tykkäystä

Fiskeri soittelee kelloja ja kurssi ihan hyvässä iskussa :slight_smile:

4 tykkäystä

Joo, tällaisena koronarokotepäivänä on salkun Top 2 päivän kurssin osalta aika looginen, eiku…

image

1 tykkäys

Joo rokotteesta hyötyy lentoyhtiöt ja yksityisautoilu, eiku…

Hienosti Henkka rimpautti, +20%

1 tykkäys

Mikähän sitten on tuo Fiskerin ilmoittama milestone 15.11., joka on vieläpä sunnuntai. Jotain huhuja oli siitä 25 % nykyisiä isommasta solid-state -akusta, mutta tiedä sitten. Miksi sellainen julkaistaisiin sunnuntaina?