Venäjä, Ukraina ja kuluttajan ja sijoittajan valinnat

Kärkkäinen lopetti vuonna 2013 Magneettimedian tuottamisen.

Tuossa tutkailtavaksi itse kullekin. Kuva on vähän suttuinen, mutta Twitterin puolelta sitä saa suuremmaksi.

Omalla kohdalla välittömään boikottiin pääsivät Pepsi, Coca-Cola ja McDonald’s. Aika ohueksi jää jälleen henkilökohtainen boikotti, sillä en näiden yhtiöiden tuotteita (tietääkseni) käytä juuri lainkaan. Täytyy kuitenkin tarkistaa.

12 tykkäystä

Kärkkäinen omistaa tämän mukaan vielä ainakin Magneettimedian tavaramerkin. En tiedä, omistaako vielä nettisivun.

Itse en voi Kärkkäistä alkaa boikotoimaan, koska olen jo tehnyt niin pitkään. Kuvittelin, että tuo ryhmittymä verkkojulkaisun takana irtisanoutuisi Venäjän salaliittöhörhöilystä tämän hyökkäyksen herättäminä. Harmi, jos näin ei ole käynyt.

7 tykkäystä

Tämän jälkeen sitten Mars, Nestle ja Unilever. Se meneekin jo vaikeammaksi. Samassa kuvassa myös Coca-Cola ja Pepsi.

17 tykkäystä

Pienenä sivujuonteena mainittakoon, että Pepsi oli jo Neuvostoliiton aikaan tuolla, jollakin lapsuuden Leningradin-matkalla ihmettelin venäjänkielisiä pepsi-pulloja. Se oli vielä “oikean” Neuvostoliiton aikaa, ennen perestroikaa.

Mutta asiaan - Coca Colalle, Pepsille ja varsinkin McDonald’sille lähtö Venäjältä olisi oikeasti iso ja monimutkainen juttu. Ei pelkästään kustannusmielessä vaan myös ihan konkreettisesti, hirveä soppa syntyisi ja sitä selviteltäisiin pitkään. Ja pahimmillaan säädökset muuttuisivat matkan varrella, mikä tekisi vetäytymisestä todella hankalaa. Saa nähdä, mitä nämä firmat tekevät.

4 tykkäystä

Eritteleppä vähän mikä siinä on niin vaikeaa?

3 tykkäystä

Amazon vuorostaan tulilinjalla. Z- logoisia venäjä-paitoja kaupan… "Kuvottavaa toimintaa" – verkkokauppa Amazon mykistää myymällä Venäjän armeijan Z-tunnuksella varustettuja paitoja | Uutissuomalainen | Keskisuomalainen

7 tykkäystä

Venäjähän teki toiminnan lopettamisesta laitonta. Paikalliset työntekijät voivat joutua syytteeseen, yms.

Yritysten paikalliselle johdolle ja pahimmassa tapauksessa jopa yhtiön hallitukselle ja omistajille voi koitua vakavia juridisia seurauksia toiminnan lopettamisesta. Tämä koskee etenkin yrityksiä, joilla on tuotantoa tai toimintaa omissa kiinteistöissä Venäjällä.”

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/suomalainen-asiantuntija-nain-venaja-vaikeuttaa-lansiyritysten-vetaytymista-peli-kovenee-kaikkea-ei-ole-viela-nahty/175883c2-3416-4363-b973-5efbf2a2a389

1 tykkäys

Jos kaikki lopettaa, niin tuskinpa sinne mitään syytteitä tulee. Eiköhän ne Ukrainan tapetut lapsukaiset ole isompi ongelma, kuin jotkut juridiset seikat nyt.

5 tykkäystä

Yritykset voivat täällä ilmoittaa, että lopettavat toiminnan ensi tilassa, mutta ei niitä työntekijöitä voi hylätä tuonne kärsimään pahimmassa tapauksessa vankilatuomiota. Se olisi täysin vastuutonta työntantajalta.

Jos Venäjä alkaa rankaisemaan omia syyttömiä kansalaisiaan, niin se ei ole meidän vika. Putin tappaa Ukrainassa koko ajan lapsia, pommittaa koko maata matalaksi ja mm. ydinvoimalaitosta, tuhoaa koko ukrainaa ja uhkaa koko kansakunnan olemassa oloa. Asiat mittasuhteisiin ja ei saa taipua uhkailun edessä.

26 tykkäystä

Mäkkäri sulkee väliaikaisesti venäjän ravintoloita

19 tykkäystä

Yum lopettaa investoinnit, mutta ravintolat pysyvät ilmeisesti auki.

2 tykkäystä

Tähän vielä lisää, että Coca-Colan ja Pepsin pullottajat Suomessa ovat Sinebrycoff ja Hartwall eli myös nämä boikottiin.

9 tykkäystä

Tässä aiheeseen hieman liittyvä uutinen:

Kiina ostaa sen minkä länkkärit myy. “Western companies are in a difficult position, facing social and investor pressure to divest from Russia; selling assets at reduced prices to Russia does little to help investors, help Ukraine or hurt Russia; with China emerging as a likely buyer, it will be interesting to see if asset prices rise or Western companies re-think exit strategies.”

Olen itse boikottien kannalla, mutta jonkun arvokkaan sähkölaitoksen tai öljy-yhtiön myyminen puoli ilmaiseksi joko venäläisille tai Kiinalaisille ei auta sotaa yhtään, vaan tappiot realisoidaan täällä kotimaassa. Sosiaalinen paine lopettaa toiminta asap voi johtaa näiden valumisen veli venäläisen pussiin. Se ei varmaan ole tarkoitus. :expressionless:

10 tykkäystä

Kunhan nyt vaan pidetään järki boikotoinnin kanssa. Tehtaan ilmainen antaminen Venäläisille ei välttämättä tue tavoitetta. Aika iso ero, että jääkö Venäjälle toimivia ja helposti kansallistettavia voimalaitoksia, vai jääkö sinne vain kauppakeskuksen vuokraneliöitä.


Boikotoinnista aasin sillalla Kärkkäiseen. Ennen Ukrainan kriisiä pidin Kärkkäistä kansakunnalle hyödyllisenä idioottina. Hän piti outoine mielipiteineen sananvapautta yllä ja ikään kuin lavensi liikkumatilaa meille muille tolkun ihmisille. Olen myös sitä mieltä, että sensuuri ei ole ratkaisu ikinä missään tilanteessa. Olen hyvin liberaali ihminen, joten näkemykseni eroaa tässä suhteessa monesta muusta. Kunnianloukkauksista ja kiihotuksista kansanryhmää vastaan tulee toki tuomita, mikäli syytä on.

Tämä kriisi on saannut kääntämään pääni. Aloitin Kärkkis boikotin. Syynä tälle on se, että Kärkkäisen foliohattujengi käy käytännössä sotaa minulle tärkeitä asioita vastaan. Sensuroimaan en silti lähtisi magneettimediaa tai dosentti Johan Fatmannia, korjaan Bäckmannia, sillä nähdäkseni he tekevät sosiaalisen itsemurhan kaikkein tehoikkaimmin itse. Nämä venäjämieliset vaihtoehtomediat ja politiikot (Esim. VKK) ovat täysi vitsi ihan kaikkialla.

Käy sinäkin Kärkkäisen sijaan Puuilossa. :slight_smile: (saatan omistaa hieman)

18 tykkäystä

Boikotoitteko myös amerikkalaisia yrityksiä?

2 tykkäystä

Kaikki mikä itään viittaa. Harmi kun EU luopuu venäläisen kaasun ostosta vasta “nopeasti” 2030 mennessä - Koko EU banniin :face_with_hand_over_mouth:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eu-komissio-energian-hintasaannostely-mahdollista-eurooppa-irti-venajan-fossiilienergiasta-nopeasti/60f899ed-f8b4-453b-8a42-274e75d756fd

5 tykkäystä

Kertakaikkisen erinomainen kuva. Helpottaa oman talouteni pakotteiden asettamista merkittävästi. :slight_smile:

Mutta vähiin käyvät kohteet. McDonald’s:in ilmoitus ravintoloiden sulkemisesta kelpaa toistaiseksi. Pepsin ja Coca-Cola:n pakotteet ehtivät olla voimassa vain muutaman tunnin, ennen yhtiöiden ilmoitusta Venäjän liiketoiminnan keskeytyksestä. Olen ylpeä asettamieni pakotteiden välittömästä vaikutuksesta.

Mutta onhan tuossa listalla vielä jotain.

Jos tavallinen venäläinen kuvittelee Venäjän edelleen suorittavan Ukrainassa rauhanturva- tai pelastusoperaatiota tällaisilla vaikutuksilla, pitää olla aivan helvetin tollo. Ja siihenhän ei ole mitään lääkettä.

19 tykkäystä

Tuolla on se alkuperäinen Yalen tutkijoiden koostama lista: Box. Tietenkin kuvamuodossa, eihän siinä muuten olisi mitään järkeä :smile:

Mukava nähdä että lista on pienentynyt eilisestä :+1:. Suomalaiselle listalta silmiin osuvat mm. Bridgestone, Logitech, Mars, Mondelez, 3M, Nestle, Pirelli ja Whirlpool.

7 tykkäystä