Ruotsalaista turvallisuusteknologiaa henkilöautoihin tuottava Veoneer ansaitsee mielestäni oman ketjun. Yhtiössä on paljon yhtäläisyyksiä paljon mielenkiintoa herättäneeseen SmartEyehin nähden.
Veoneer tuottaa ns advanced driver-assistance systems (ADAS) eli inhimillisiä virheitä vähentävää elekroniikkaa ja ohjelmistoja. Tämä kattaa erilaiset kaistavahdit, törmäyksiä estävät automaattijarrutusjärjestelmät ja kuskia varoittavat tai ohjaavat signaalit. Nyt viime vuosina tulleet uutiset viittaavat täysin itseohjautuvien autojen olevan vielä monen vuoden päässä. Tämä lisää kysyntää ADAS-järjestelmille.
Veoneer on voittanut useita “design wins” samoin kuin SmartEye. Molemmat yhtiöt ovat asemoituneet hyvin hyötymään autojen turvallisuusteknologioiden kasvavasta kysynnästä. Handelsbank arvioi Veoneerin tilauskannaksi USD 13.5 miljardia, joka lupaa vahvaa kasvua moneksi vuodeksi eteenpäin ottaen huomioon että tämän vuoden liikevaihtotaso on noin USD 1.3 miljardia.
Yhtiö on kuitenkin ennemmin hinnoiteltu kuin autoteollisuuden perinteinen alihankkija eikä samoin perustein kuin kasvava teknologiayhtiö. Tällä hetkellä EV/sales 2020e on 1.0. Kuluvana vuonna liikevaihto laskee liiketoimintadivestointien ja koronakriisin myötä, mutta ensi vuodesta alkaen kasvun odotetaan olevan selvästi yli 20% vuodessa. Handelsbankenin analyytikot antavat DCF-arvoksi 49 USD per osake. Yhtiö on vielä tappiollinen mutta vuoden vaihteessa kassassa oli 699 miljoonaa ja johdon mukaan kassa riittää yhtiön strategian toteuttamiseen.
Kesän aikana Veoneer julkaisi yhteistyösopimuksen Qualcommin kanssa. Tämän yhteistyön pohjalta Handelsbankenin analyytikot uskovat Veoneerin kilpailevan tasaväkisesti Intel ja MobilEye:n kanssa. Se että Qualcomm valitsi kumppanikseen juuri Veoneerin validioi yhtiön asemaa ja teknologiaa.
Itse näen tämän houkuttelevaksi mahdollisuudeksi päästä mukaan kasvavaan teknologiayhtiöön hyvin maltillisella arvostuksella.
Täältä löytyy yhtiön company preset ja muita lisätietoja