Verge Motorcycles

Mitä tuumitte?

Ilmeisesti kaikki alalla toimivat uudet valmistajat ovat startup-vaiheessa.

Valuaatio ilmeisesti n 60 miljoonaa nyt.

1 tykkäys

Korjaus valuaatio nyt n 50 miljoonaa, jos oikein laskin.

Esitteen mukaan toinen sähköpyörävalmista liveWire myi viime vuonna 597 pyörää ja teki 14 miljoonan liikevaihdolla 89 miljoonan tappion ja markkina-arvo pörssissä 1,75 miljardia :sweat_smile:

Mun maallikkonäkemykseni mukaan tuossa ongelmana, että kyseessä on vaihtovelkakirjalaina, eikö osakemerkintä. Eli tuossa ei voi “lukita” osakkeen hintaa itselleen nyt.

Mulla tulee ensimmäisenä mieleen näihin Springvestin kautta rahaa keräviin firmoihin liittyen, että eikö ole rahaa löytynyt ammattilaisilta ja nyt haetaan sitten kokemattomilta sijoittajilta?

Itse tuote ja firma on mielenkiintoinen, mutta en itse lähde mukaan vaikka saattaahan tossa potentiaalia ollakin. Syynä suurimmaksi osaksi se että Jenkkeihin meno on ymmärtääkseni todella haastavaa, eikä 12m€ vielä pitkälle pötkitä. Onhan noi prätkät lisäksi kalliita. Tosin menihän Teslakin markkinoille kalliilla mallilla ja toi halvempia vasta myöhemmin.

1 tykkäys

Sama homma kävi mielessä. Toisaalta koska riskirahoituskanavat taitaa tällä hetkellä olla vähän jäässä on yrityksessä ehkä ajateltu tämän rahoitusmuodon olevan ainoa vaihtoehto?

Mistäköhän aloittaisin…

  1. Miksi osakkeen pre-moneyn valuaation laskeminen on tehty näin vaikeaksi laskea? Joudut siis laskemaan fully diluted-osakemäärän ja CTRL + F kanssa etsimään kissojen ja koirien kanssa ehdoista konversiohinnat, omistajat, ja seuraavaan rahoituskierroksen erityisehdot eri dokumenteista

  2. Miksi palkoissa on 0e väliajoissa? Samoin viime tilikaudella henkilöstökulut olivat tuloslaskelmassa alle 200k, kun liitteissä mainitaan niiden olevan yli 500k

  3. Kun kyseessä on pakollinen konversio vaihtovelkakirjalainan muodossa, miksi tätä ei suoraan markkinoida pääomasijoituksena ja valuaatio etusivulla? Jos ideana on antaa alennus seuraavasta kierroksesta (20%) ja sillä tuoda lisäarvoa, olisi varmaan aika relevanttia ensiksi ymmärtää millä arvostustasolla merkkaat tässä hetkessä

  4. 600 miljoonan liikevaihto vuonna 2027 ja kassavirtapositiivisuus tavoitteena, minkä verran nämä investoinnit kustantavat ja millä nämä rahoitetaan?

  5. Millä perusteella kyseessä on “johtava toimija” jos liikevaihtoa on 13 tuhatta euroa? :smiley:

Rivianin uusi tuleminen?

image

14 tykkäystä

Minä tosiaan mielummin merkkaisin nyt osakehinnalla X, kun myöhemmin sen hetkisellä hinnalla -20%. Nythän tuossa ei ole mahdollista hyötyä mahdollisesta osakkeen arvonnoususta.

1 tykkäys

Siellähän on omistajalistalla mm. Henri Vähäkainu alias Pikku G.

Vähäkainu on Co-founder ja CCO vissiin. Promootiossa on ollut Mika Häkkinen vahvasti esillä niin kyllä tämä ainakin palstatilanäkyvyyttä voi kerätä halutessaan.

Ja voi olla vergellä kova homma kilpailla tämän eli harley davidsonin kanssa. Etenkin amerikassa.

https://tekniikanmaailma.fi/harley-davidson-aikoo-siirtya-kokonaan-sahkomoottoripyoriin/

Nämä nimekkäät “taustavaikuttajat” on yleisin kikka kun haetaan rahaa. Lähes kaikissa Springvestin tai Invesdorin caseissa mukana on vähintään puolijulkkis tms. Ei kannata langeta siihen ansaan. Esimerkiksi Peter Punahuppari on ollut Rovion jälkeen polttamassa (!) sijoittajien rahoja puudildoista avaruuslentoihin, mutta mitään tulosta hänen hankkeistaan ei ole sijoittajille tullut.

5 tykkäystä

Niin en missään vaiheessa sanonut että tämä olisi hyvä sijoitus tai kiistänyt mitä juuri sanoit. Mutta jos haluaa ajatella tätä “Pikku Geen firman tarinana”, siihen on hyvät eväät.

Tulihan tähän ketjuun heti harrikka, Peter Punahupparia, avaruuslentoja ja jopa (Teatimon?) dildot heti perään, niin oikein impulssivetoista menoa. :smiley:

Jättäydyn nyt pois suosiolla. Onnea matkaan sekä yritykselle että siihen mahdollisesti rahojaan harkitseville!

2 tykkäystä

Verge pääsi näkyville Kauppalehteen. Kaikki näkyvyys on hyvästä, vai onko sittenkään?

EDIT: Jos olis pakko valita niin kumpaan sijoittaisit 42ke? Verge moottoripyörään vai Vergen osakkeisiin? Onneksi tämä Kauppalehden jutun Tuomas on vasta sijoittanut satasen varausmaksun.

Ei ole ite tullut sijoitettua vaihtovelkakirjalainojen kautta. Kieltämättä aika sekavaksi on anti saatu. En tiedä saako sekavammaksi.

Eli periaatteessa jos nyt osallistuu kierrokseen niin pitääkö merkinnästä siis vielä maksaa erikseen merkinnästä tulevaisuudessa?

Itse ymmärtäisin niin että jos osake maksaisi vaihtotilanteessa 1 euron, niin vaihtotilanteessa saisin 10 eurolla 10 kpl osakkeita osallistumalla silloin kekkereihin ja nyt maksamalla 10e saisin 12 osaketta.

En tiedä onko riskin vöörtti. Täytyy pohtia. Ei kuitenkaan ole ollut mikään suksee tämä rahoituskierros ainakaan haettavaan pääomaan nähden toistaiseksi.

Oon ymmärtänyt sen näin. Käytännössä sijoitat nyt lainaan, esim 10k eur, jolle saat 10% korkoa eli vuodessa kertyisi sen 1k eur. Oletus on, että ensi vuonna olisi po-kierros, johon lopulta tämän 10k (+korko) eur sijoitat. Silloin määritellään yrityksen sen hetken valuaatio ja merkitset kantaosakkeita sijoittamallasi 10+1 k eurolla, mutta koska saat -20% alennuksen, niin saisit osakkeita sen verran kuin olisit sijoittanut siihen 13K eur.

Artikkelissa kerrotaan, että sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan. Artikkelissa toimittaja kommentoi myös Vergeä ja epäilevät, ettei kysyntää löydy.

"Vergen edustajat lupasivat soittaa ja tarjota meille koeajoon pyörän heti kun se on tyyppihyväksytty ja rekisteröity. Lupauksesta on aikaa jo viisi vuotta, mutta yhtään yhteydenottoa ei ole valmistajalta tullut. "

1 tykkäys

Instagramissa Verge on aktiivinen, tullut lähes päivittäin kuvia/videoita. Kommenteissa Monacoon toivottavat koeajoille. Suomessa oli viime kesänä koeajokiertue, mutta se meni heti täyteen.

Markkina lienee nyt haastava, ainakin jos tulkitsee sähköautojen osalta useamman valmistajan suuria hinnanalennuksia, joilla kysyntää yritetään piristää.

MP puolella, jos seuraa Vergen kilpailijan osavuosikatsausta, niin hyvin pieniä myyntimäärät ovat vaikka kasvua prosenteissa onkin:

Harley-Davidsonin tytäryhtiö, sähkömoottoripyörävalmistaja Livewire sai kaupan 117 sähkömoottoripyörää, jossa oli 86 % kasvu edellisen vuoden ensi neljänneksellä myytyyn 63 pyörään verrattuna.

1 tykkäys