Verkkokauppa.com - Uhkaako Amazon?

Nyt kun mainitsit niin saman oon huomannut ideaparkin powerissa kanssa, tosin oon siellä aina just ennen kiinni menemistä. Kalevassa niillä taitaa olla asiakkaita sentään.

Pitäisköhän sitä alkaa pitään kirjaa kauppojen asiakas-myyjä suhteista

1 tykkäys

Huomasin Prisman ruokakauppa reissulla että on tullut uusia avaruusaiheisia legoja. Tästä innostuneena hyökkäsin heti Amazon.de katsomaan “oikeat” hinnat, ihmettelin kun hinnat eivät paljon Prisman hinnoista eronneet :unamused: Ajattelin käydä tarkastamassa Verkkokauppa.com hinnat ja hämmästyin koska hinnat olivat n. 10-20% Amazonin hintoja alempana :astonished: Tuli myös huomioitua tuo Primen pakkomyynti Amazonissa missä TODELLA paljon tuotteita on “lukittu” Amazon Prime asiakkaille, melkoista Primen pakkomyyntiä :-1:

12 tykkäystä

Valitettavasti samaan ilmiöön olen törmännyt verkkiksen kaupassa kaikkien suosituimpien tarjousten kohdalla (esim black friday ja vastaavat).

Lisäksi verkkokaupassa olen ihmetellyt, kun jotain suosittua tarjoustuotetta on tulossa vaikka aamulla klo 9 myyntiin, niin hakkaamalla F5:sta onkin klo 9.00.01 tuote jo myyty loppuun… (sama myös ilman F5-hakkaamista). Kertaakaan en ole saanut tuollaisia tuotteita koriin :-/

Tähän on muutama eri syy:

  1. Tuotteita on vain niin vähän, että kun 1000 ihmistä lyö refresh -nappia yhtäaikaa, niin kaikki ei voita.

  2. Monia verkkokauppoja (myös verkkokauppa.com) voi valveutuneet käyttäjät käyttää erilaisten työkalujen avulla, jolloin voi automatisoida tiettyjä steppejä. Teknisesti tuo menee niin, että sopivia työkaluja käyttäen koko ostoprosessi automatisoidaan ja skriptit ajaa itseään ylivertaisella nopeudella oikeisiin käyttäjiin nähden (jolloin tuote on korissa jo kello 9:00:00000000001. Tämä on esim lippukaupoissa iso ongelma. Verkkiskään ei ole tehnyt mitään estääkseen tätä (taitaa olla osa markkinointia). Tilanne on siis sama kuin robotreidaamisessa vs. ihminen tekemässä toimeksiantoja.

Edit: Tässä juttua lippukauppoja vaivaavasta ilmiöstä: https://www.theregister.co.uk/2019/03/01/ticket_scalper_bots/

3 tykkäystä

Evliltä tullut tänään yhtiöpäivitys.
Target 4.7€ / OSTA.

9 tykkäystä

Tykkäsin kun @Olli2 tuossa videolla sanoin näin: “Nythän se P/E-kerroin on tälle vuodelle 17. Se on kallis jos kyseessä ei ole kasvuyhtiö. Markkinat kyseenalaistaa onko tämä kasvuyhtiö, jos tulos on pysynyt 2015 vuodesta samana.”

Virkistävää nähdä että analyytikot katsovat viimeistä riviä myyntiennusteiden sijasta ja tältä pohjalta tulkitsevat osakkeen hintaa. Kasvussakin taitaa olla laskeva rajahyöty: parhaat diilit ja asiakkuudet napataan ensimmäisenä ja tuleva kasvu tapahtuu kilpailijoita vastaan. Lueskelin yhtä corporate finance -oppikirjaa jossa sanottiin ihan suoraan ettei kasvu ole sopiva tavoite yhtiön johdolle. Johdon tehtävä on yksinkertaisesti lisätä osakkeenomistajan saamaa arvoa.

Ihmettelin pitkään että mikä tässä suomalaisessa kuluttajatavaroiden vähittäismarkkinassa on sellaista että Verkkokaupasta pitäisi maksaa 40 P/E ja 10 P/B. Pitkällä aikavälillä osakkeiden hinnat palaavat vastaamaan yhtiöiden todellista arvoa.

17 tykkäystä

Juipin viimeinen kappale on asiaa, olen samaa ihmetellyt ja tännekin sen jossain vaiheessa
kirjoittanut. Verkkokauppa on niin vanha pulju jo että näyttöjä kaivataan jotta kertoimet voisi olla mainittua tasoa.

1 tykkäys

@Olli2 oli mukavasti tullut videossa myös tälle samansuuntaiselle kannalle itseni (2.1.2019) kanssa:

Toki siinä olin väärässä, että kyseessä on enemmän markkinakasvun hidastuminen kuin kilpailijoiden herääminen, mutta yhtäkaikki verkkiksen elintila käy ahtaammaksi ainakin kasvuyhtiöprofiililla marssiessa.

Propsit Ollille siitä, että uskalletaan ottaa näyttävämmin kantaa ennen tulosjulkistusta, eikä vain sitten kommentoida sitä jälkikäteen ja vedota raportissa olleisiin riskilausuntoihin. :+1:

4 tykkäystä

Verkkokauppacom Q2’2019 live stream tänään kello 10:00 :popcorn::tv: Verkkokauppa.com Q2'19 pe 9.8. kello 10:00 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

5 tykkäystä

Ei mahda Samulikaan olla kovin tyytyväinen tilanteeseen, jossa oma omistus Verkkiksestä on sulanut jostain 150 miljoonasta 70 miljoonaan euroon.

5 tykkäystä

Eiköhän tämä kohta lähde mallisalkusta… kehoitin osaltani myymään sieltä jo keskiviikkona…

2 tykkäystä

Onkohan puukkosadetta vielä iltapv. ilmassa? Meinaan, että lähtiskö setä vähän ostoksille?? Vai onko firma joka tekee kauppaa pelkällä pyhällä hengellä ilman voittua jotenkin nk. riskisijoitus? Please help, tavarakaupan asiantuntijat.

Masse-setä, FA, tavarabisneskö sedän uusin aluevalloitus?

1 tykkäys

ite oon ottanu turskaa tästäkin, mutta onneksi tässäkin ei isoin panos, vaan pantatun salkun rippeet jäljellä, mutta mietin jo, että 3 eur paikkeilla ei näytä kalliilta. Silti minulla on kyllä jo aika monessa paremmassakin rahaa, vai onko?

Olisko kellään tietoa Gigantin ja Powerin emoyhtiöiden tuloksesta ja strategiasta? Nakertaako Amazon heidän tuloksiaan, ja onko heillä painetta muuttaa toimintatapojaan?

Kummasti piristäisi mielentilaa,jos jompikumpi pakkais kamansa ja lähtis Suomen markkinoilta pois kilpailemasta, vaikka tämä varmasti onkin suurta utopiaa :pensive:

6 tykkäystä

Tuolla kerrotaan Power Suomen sekä emoyhtiön 2018 tuloksesta. Tiedote 5.4.2019 - Powerin johto uusiutuu ennätystuloksen jälkeen - Power.fi

3 tykkäystä

Helppo tehdä ennätys jos edellisellä vuodella tehdään tappiota 1milj.€ ja seuraavana vaan 0.5milj€… Ennätystulos :smile: Mites tuo liikevaihtoon suhtautettuna on vertailukelpoinen esim. Verkkokauppaan tai Giganttiin? “Powerin norjalainen emoyhtiö Power International teki liikevaihtoa 10,4 miljardia ja käyttökatetta 102 miljoonaa Norjan kruunua käyttökatteen parantuessa peräti 200 miljoonaa kruunua edellisvuodesta.” :face_with_raised_eyebrow: Oliko tuo siis ensimmäinen vuosi kun tehtiin voittoa :thinking:

No kyllä pitkä on siitä kun kodinkone tms pienelektroniikan kaupalla on tehty nousu.
Pitää mennä 90-luvun alkuun ja puhelinkauppaan, maksoivat pitkään tähtitieteellistä millä Nokiakin nousi.
Tuon jälkeen ala ollut henkiinjäämistaistelua.
Kyll mä ihmettelen että jotkut fiksut kuuli et Verkkis poikkeaisi selvästi alan muista pelureista matalilla kuluillaan :face_with_raised_eyebrow::thinking::open_mouth:

1 tykkäys

Ja minä ihmettelen miten joku voi ajatella, että verkkis ei poikkea muista alan pelureista matalien kulujensa vuoksi. :face_with_raised_eyebrow::thinking::open_mouth:

Verkkis tekee edelleen parempaa katetta kuin muut ja on samaan aikaan halvempi paikka ostaa kuin muut. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei Verkkiksenkin katteet voisi painua kilpailun takia ja ettei tämä voisi olla huono sijoitus kertoimien laskun ja katteiden painumisen vuoksi.

1 tykkäys

No ihan miten päin nyt vaan, toimiala on sellainen ettei sillä kuuhun mennä.

1 tykkäys

Tekee varmasti parempaa katetta, mutta itse olen lähes järjestään päätynyt ostamaan Verkkiksenkin tarjontaan kuuluvat tuotteet Amazonilta Saksasta. Verkkikseen päädyn, kun jotain pitää saada heti - auto alle ja kauppaan. Viime aikoina olen kuitenkin jaksanut odottaa kolme päivää, jos sillä saa aina 10% alennuksen tuotteesta kuljetuskulut sisältäen. Mielestäni ero hintojen välillä on kasvanut aiemmasta. Hintakilpailussa Verkkis voittaa ainoastaan erikoistarjous- ja kampanjahinnoissa.

Oli miten oli. Valitettavasti Amazon on lisääntyvässä määrin saanut minun osani kulutuksesta. Samaan päätyisin myös, jos tarvitsisi valita osakkeiden väliltä.

1 tykkäys