Verkkokauppa.com - Uhkaako Amazon?

itellä ainakin tuli jonkunlaista toiveikkuutta, vaikka alkoi tosiaan olla fiilis, että annan lopuille osakkeille aikaa Q3 ja Q4 parantaa niitä fiiliksiä. Saattasin jopa harkita pientä lisäsiivua, vaikka tappioita on jo saatu reippaasti.

2 tykkäystä

Pyörittelin taas huvikseni aamulla verkkiksen numeroita. Olen edelleen sitä mieltä että verkkiksessä on potentiaalia ihan hyväksi sijoituskohteeksi. Mielestäni 0,18e osinko olisi kestävällä tasolla jos yhtiö kasvaa 4% ja roe on n. 25%. Ajattelen itse että tämä on yhtiölle pohjataso josta lähdetään ylöspäin. Tätä tehdään kuitenkin hiipuvassa talouskasvuympäristössä ja muutenkin kiristyvässä kilpailussa. Jos yhtiö tekisi Q3 tapaan 2,9% liikevoittoa olisi roe lähempänä 30%. Nykyiselläkin liikevaihdolla oltaisiin 0,25 epsissä jos tehtäisi yhtiön tavoitteen alalaita eli 3% liikevoittoa. Nykykurssilla 0,18e osinko tekisi 5,9% osinkotuoton. Siis bearskenaariossa kasvavassa yhtiössä. Voihan toki firma alkaa vaikka menettämään liikevaihtoaan mutta uskon edelleen että kulutehokkuus hyödyttää verkkistä hankalassa markkinatilanteessa.

Suurin huolenaiheeni on tuo markkinaympäristö. Kaupanala on kovasti kilpailtu ja tuntuu että kuluttajien ostovoiman kasvua saadaan odotella jonkin aikaa. Olen ehkä sijoittajana omassa kuplassani kun omaa taloutta tulee suunniteltua tarkkaan. Olen vähän kääntymässä sen kannalle että kun keskivertokuluttaja keksii verkkiksen olevan potentiaalinen ja käytännöllinen nettikauppa niin jokaisen myyntiartikkelin ei tarvitse olla halvempi kuin kilpailijoilla. Ainakin minusta ostotapahtuma verkkiksessä on aika näppärä. Pidän myös käyttäjien arvosteluista myytävistä tuotteista sivustolla. Olen lueskellut arvosteluita informatiivisessa mielessä muutamaan kertaan ilman että olisin ollut vakavissani ostamassa artikkelia. Tämä on tuonut minut useasti verkkiksen sivuille, voi tuoda muitakin potentiaalisia asiakkaita. Toisaalta kyseenalaistan hieman sitä että onko länsimaalaisen pakko kuluttaa näin valtavasti yleensäkkään mutta tämä nyt tuskin muuttaa sijoituskeissiä.

Mielestäni yhtiön potentiaali on arvioitu väärin menneisyydessä. Olen ostanut verkkistä n. 9,5e, 8e, myynyt tappiolla, tehnyt voitollisen treidin n. 5e tasossa ja ottanut taas pitkän position 3,79e. Jos suomen talous ja osakemarkkina mörnii niin luulen että n. 3e taso on verkkikselle ihan turvallinen ostopaikka. Yleinen talouden piristyminen vauhdittaisi verkkiksen tuloksen tekoa, nostaisi vähän mahdollisesti arvostusta ja vähentäisi liiketoimintaan liittyvää riskiä paranevan kuluttajaluottamuksen muodossa. Itselläni on kiusallinen tilanne jossa hapantuvan makrodatan edessä suuri osa vapaasta käteisestä odottelee asunnon käteismaksuosuutta ja iso osa entisistä sijoituksista on pikku pakkasella. Tulevia ostoja ajattelin tehdä periaatteella palkasta sivuun hiljalleen ja ostellaan vaikka kun saa 1% salkun arvosta kasaan. Mielestäni verkkis sopisi näillä hinnoilla omaan osto-ohjelmaan. Ostellaan hiljalleen näiltä tasoilta. Ajatukset voi ehtiä muuttumaan ennenkuin on taas käteistä sivussa mutta mukavahan näitä on pohtia ääneen.

6 tykkäystä

Kurssi alkaa olla sen verran halpa, että tosiaan ei vaadita enää valtavia tässäkään.

Kävin tänään Verkkiksen Vantaan noutovarastolla, kun ostelin sijoitusasuntoon uusia kodinkoneita. Varasin kiireisestä illasta puoli tuntia aikaa noudolle. Olisi pitänyt varata enemmän…

Kyse ei siis ollut ruuhkasta (kolme asiakasta meitä ennen), näiden tilausten vastaanottamiseen meni reilu 20 minuuttia ja allekirjoittaneen tilaukseen vajaa 10 min, että oli noutovalmis. Joku ehkä sanoisi, että huolellisuus on puoli voittoa - noh, eiköhän astianpesukoneen vuotosuoja ollut 60 senttinen tilatun 45 cm sijaan. Oma vika, kun ei siinä kiireessä tätä tarkistanut.

Jäi paska maku suuhun omistajana. Ajattelin vielä lisätä tätä tässä ennen q4, mutta nyt v***ttaa!

:smiley:

1 tykkäys

Vähän tullut nyt tutkittua verkkokauppaa, jos kvartaali sujuu hyvin niin liikevoitto voisi osua ohjeistuksen yläreunaan. Hintakin vaikuttaa ihan kohtuu halvalta.

Omissa odotuksissa on heikohko Q4 (Postin lakko, verokortin uudistus, veronpalautusten ajankohdan muutos jne). Jos Q4:stä tulisi kunnon floppi, siihen sopivasti veromyyntejä sekä vielä negari kirsikaksi kakun päälle, niin tämän voisi hyvällä onnella poimia huomattavasti alempaakin.

Verkkokauppa.com - todennäköisesti aina halvempi

6 tykkäystä

totta, tuommoinenkin voisi tapahtua, tosin odotan, että Q4 menee ihan hyvin.

Verkkokauppa vois kyllä koittaa parantaa ennustetarkkuutta, kun toi liikevoiton 11-15 miljoonaa antaa Q4:lle -30%…+40% vertailukauteen verrattuna. Q3 oli toiseksi paras kolmos kvartaali liikevoittoprosentilla mitattuna 2013 jälkeen, mikä antaa vähän toiveita hyvästä joulukaudesta, mutta toi postilaisten lakkoilu voi kyllä aiheuttaa ongelmia.

Q4:n liikevoittoprosentti ei ole kertaakaan ollut pienempi kuin Q3:lla ollen n. 0,5-1,35%-yks. parempi. Jos liikevaihto menisi ohjeistuksen puoleenväliin niin liikevoitto olisi 6 900 - 8300.

Q4 liikevoittoprosentti
2013 4,4%
2014 3,2%
2015 4,5%
2016 4,8%
2017 4,5%
2018 3,8%
2019e 4,1-4,9%

Kannattaa laittaa asiakaspalveluun suoraan viestiä tuosta. Itsekin kävin telkkarin noutamassa kyseiseltä varastolta ja pitää kyllä sanoa että ei paljon lämmittänyt käynti, todella huonosti organisoitu koko systeemi (hidas asiakaspalvelu, ei vuoronumero systeemiä, huonot odotustilat jne.) Sain 10€ lahjakortin (josta kieltäydyin) ja pahoittelut vastineeksi, mutta lupasivat kuitenkin tarkistaa toiminnan kyseisellä varastolla. Ei näköjään ole asialle tehty mitään :confused:

2 tykkäystä

Itse olen vieraillut aika ajoin Jätkäsaaren myymälässä. Eksyin vajaa vuosi takaperin tuonne myymälään pahimpaan jouluruuhka-aikaan. Ja toden totta ruuhka oli karmaiseva parin sadan metrin noutokassa jonoineen. Kassoja taisi olla tällöin 2 tai 3 käytössä. Laitoin tästä viestiä asiakaspalveluun että prosessia täytyy parantaa jotta asiakaspalvelukokemus ei kärsi kolausta. Toki sen ymmärtää että tuohon vuoden aikaan joutuu jonkin verran jonottamaan, mutta tällöin tämä meni jo epäinhimilliseksi ja osa ostajista kääntyi jonosta pois. Sain aika nopeasti vastauksen takaisin antamaani palautteeseen. Seuraavan kerran kun vierailin myymälässä ilokseni huomasin että prosessia oli muutettu jouhevampaan suuntaan. Tästä tykkään verkkokauppa.comissa että asioihin reagoidaan ja ne aidosti pyritään tekemään paremmin. Itsessään verkossa ostaminen on puolestaan toiminut mielestäni erittäin hyvin aina - paketit lähtevät matkaan ripeästi ja tilaaminen on hyvin vaivatonta. Eli ei muuta kuin palautetta antamaan asiasta - olisin aika luottavainen että suhteellisen nopeasti kykenevät parantamaan tilannetta.

1 tykkäys

Samma här. Olen yleensä aina tilannut tuotteet etukäteen siten että haen ne sitten Jätkäsaaresta. Suurin ongelma ei ole ollut se, että olisin joutunut odottamaan hakua varastosta tai jonottamaan kassalle, vaan se että siellä on vaan niin kiinnostavaa kulkea ja katsoa, mitä kaikkea löytyy. Aikaa kuluu siksi paljon enemmän. Ja mukaan tarttuu useimmiten kaikkea muutakin, mitä ei siis tullut hakemaan :smile:

Verkkiksellä olen myös saanut tosi hyvää palvelua. Myyjät ovat ammattitaitoisia ja neuvovat mielellään. Pisteet sinne :+1:

Matkahuolto varmaan saa nyt lakon aikana enemmän kuljetettavaa. Valveutuneet ostajat eivät varmaan uskalla luottaa lakon loppumiseen. Joten ei luulisi tämän kovin paljoa laskevan myyntiä Q4.

1 tykkäys

Luin nuorten kuluttajien satsaavan premium-merkkeinä pidettyihin tuotteisiin, koska tietävät saavansa sen ok hinnalla myytyä eteenpäin. Eli jälkimarkkina on tärkeä paitsi osakkeille, niin myös fyysisille tuotteille.

Itsekin tulee katsottua tori.fi:stä, olisiko jokin tarpeellinen tuote käytettynä saatavilla. Itselleni hinta on yksi tekijä, jollekin ehkä myös parempi omatunto, kun ostaa kierrätetyn tuotteen ja on ainakin ajatuksissaan ekologinen.

Kuinka iso vaikutus käytettyjen jälkimarkkinalla on verkkokauppa.comiin? En todellakaan osaa sanoa, mutta ei olisi pahitteeksi olla asiassa itse aktiivinen ja miettiä kuinka trendistä voisi hyötyä. Olisiko se vaihtolaitteiden myyntiä/huutokauppaa sivustolla ja kävijävolyymien nostoa? Dataa siitä miten kuluttajat hinnoittelevat käytetyn tuotteen (olisiko brändi kiinnostunut datasta?)…

1 tykkäys

Verkkokauppa taisi hiljattain lisätä nettiin vaihtoehdon valita myymälänoudolle noutoajan, eli ei tarvitse enää kaupassa odotella keräilyä vaan keräävät ne valmiiksi ja voi mennä suoraan noutotiskille (tai jonoon).

Postilakko vaikuttaa pienten verkkokauppojen myyntiin. Vaikutusta varmasti on myös isompiin toimijoihin.

Verkkokaupan lisäily on pyörinyt mielessä, mutta taidan odotella ainakin seuraavaan tulosjulkistukseen. Veronpalautusmuutos, kuluttajaluottamus ja postilakko ovat ainakin tekijöitä, joiden vaikutus selviää vasta tuolloin.

2 tykkäystä

Näyttää vähän siltä, että lakon vaikutus tulee olemaan iso vaikka paketit saataisiin lähetettyä matkahuollon tai jonkun muun kautta.

2 tykkäystä

Tuolla Inderesin FB-sivun puolella olen menneinä vuosina ihmetellyt monesti Verkkokauppa.comin hehkutusta. En ole nähnyt firmalla mitään merkittäviä kilpailuetuja esim. Gigantiin nähden ja arvostustaso tuntui järjettömältä (mitä se sillä tyyliin 10 euron kurssilla olikin). Mutta…

Mä annan tuollaisia firmoja arvioidessa poikkeuksellisen suuren merkityksen omille asiakaskokemuksille. Verkkokauppa.comin heikkoudet ja vahvuudet ovat tiedossa. Sen sijaan pääkilpailijan kehityssuunta on ainakin itselleni melkoinen yllätys.

Tuli tuossa menneenä viikolla tilattua Gigantista uusi jääkaappipakastin. Side by side -mallin hankkiminen melko pieneen tilaan rajasi potentiaalisia vaihtoehtoja reippaasti ja päädyin tekemään tilaukseni Gigantista. Minun tuurilla kyseisen masiinan hinta tietenkin laski 200 eurolla heti tilausta seuraavana päivänä. Mutta ei hätää, Gigantillahan on hintalupaus, että jos hinta laskee toimituksen aikana, niin pyydettäessä erotus hyvitetään asiakkaalle. Soitinkin asiakaspalveluun, puheluun vastattiin nopeasti, palvelu oli ystävällistä ja hintahyvityskin näkyi heti seuraavana päivänä luottokortilla. Mutta se mutta. Giganttiin yhteyttä ottaessa minua hämmensi se, että sen enempää tilausvahvistuksesta kuin verkkosivuiltakaan ei löytynyt mistään mitään (!) sähköpostiosoitetta yritykseen. Tilausvahvistuskin tulee noreply-sähköpostiosoitteesta. Vielä hämmentävämpää oli, että arkipäivänä Gigantin yhteydenottomuodoksi suosittelema chat oli kokonaan suljettu. Kun aloin lukea Gigantin Facebook-sivuilta asiakaspalautteita, niin huomasin chatin olleen suljettuna jo pidempään (joidenkin kommenttien mukaan kesästä lähtien!) ja maksulllisen puhelinasiakaspalvelunkin olevan pahasti ruuhkaantunut. Viimeksi mainitun suhteen minullä kävi näemmä hyvä tuuri. Monen kiireisemmän ja huonotuurisemman asiakkaan kohdalla tilanne on kuitenkin se, että heillä ei ole mitään järkevää keinoa saada yhteyttä Giganttiin! Tai en ole varma, oliko jossain mainittuna postiosoite, jos haluaa postikortilla kertoa huolensa :slight_smile:

Viikonloppuna uutisoitiin juuri Gigantin tietosuojaongelmista. Uutisotsikot vaikuttivat ylidramaattisilta sisältöönsä nähden, mutta yhtä kaikki varmasti heikentävät asiakasluottamusta. Viime vuonna taas uutisoitiin Gigantin sulkevan eri puolilla maailmaa liikkeitään ja aloittavan tiukemman säästökuurin. Siihen kai tuo suomalaisen asiakaspalvelun alasajokin liittyy?

Gigantin rämpiminen sai itseni nyt klikkaamaan ensimmäisen kerran osta-painiketta Verkkokauppa.comin osakkeen kohdalla. Hankala nähdä, etteikö firma onnistuisi nettikaupan puolella jatkossa rohmuamaan osuuksia Gigantilta. Etenkin, kun esim. toisen merkittävän kilpailijan Powerin nettikauppakaan ei vaikuta järin kehittyneeltä tapaukselta.

5 tykkäystä

Ja tämä tässä on breakout.

3 tykkäystä

Täytyy kyllä sanoa että jos olisin lisännyt kolmosen pinnassa niin nyt myisin ne erät pois. Vaikea nähdä että postin lakko ja veronpalautussysteemin muutos ainakaan tukisi Verkkiksen Q4:sta. Mutta kai sen kurssin on pakko joskus noustakkin…

2 tykkäystä

Verkkiksen Helsingin myymälässä eilen asioidessani olin positiivisesti yllättynyt kuinka tavara liikkui. Koskaan aiemmin en ole vastaavaa havainnut, jonoja kyllä on ollut, mutta nyt kaupasta kannettiin tavaraa ulos ilahduttavalla vauhdilla.

3 tykkäystä

Joulu tulla jolkottaa ja black Friday alet

1 tykkäys