Verotus osakekaupoissa

Eikö optioiden tappiot saa vähentää yksityiset myös jenkkipörssistä? futuurien ei.

Edit:

CFDtä ei saa verovähentää oli ne ostettu mistä tahansa

1 tykkäys

Moi, jos olen ymmärtänyt oikein, englantilaisia osakkeita ostaessa (ja myydessä?) joudun maksamaan aina 0.5% leimaveron kaupan arvosta. Vaan entä sellaisten osakkeiden tapauksessa, osake treidaa sekä Lontoossa että New Yorkissa (mutta kyseessä on englantilainen yritys). Maksanko leimaveroa ostaessani osaketta New Yorkissa?

@Anssi2 Kysymyksesi lienee sopivin tähän ketjuun! :slight_smile:

Siirsin oman kysymyksen “kysy&vastaa -ketjusta” tänne paremmin sopivana:

Eräästä firmasta tuli nootti että sais osingon noston sijaan päättää ottaako vastaavan määrän osakkeita. Millainen verotuskohtelu on jos ottaa osingon osakkeina? Onko osakkeiden hankintahinta nolla, ja maksan verot myydessä vai onko hankintahinta nykyinen osakkeen hinta ja osinkovero otetaan tässä vaiheessa kuten normaalisti?

Fiskars jakoi Wärtsilän osakkeita pari vuotta sitten. Luulisi että samankaltainen kohtelu sinunkin tapauksessa. Hankintahinta on se päivän kurssi jolloin ne siirretään sinulle. Verotus myydessä kuten muutenkin.

1 tykkäys

Mikä on verottajan virallinen käytäntö osakekauppojen valuuttakurssien suhteen, eli mitä valuuttakursseja on luvallista käyttää veroraportoinnissa? Itse soittelin verottajalle ja varmistin että ainakin Suomen Pankin vahvistamaa koko vuoden keskikurssia voitaisiin käyttää koko vuoden kaikkiin kauppoihin. Esim. USD:lle tämä on 1.1422 vuodelle 2020 (muistaakseni, löytyy Suomen Pankin sivuilta).

Saako esim. valita
a) kauppahetken todellinen kurssi
b) päivän keskiarvo, aloitus/lopetuskurssi tms.
c) Suomen Pankin hyväksymä koko vuoden keskikurssi
d) jokin muu

Sanomattakin selvää jos luvallisesti on liikkumatilaa asian suhteen, niin käytetyn valuuttakurssin optimointi voi tehdä isoja muutoksia veroihin

Jäi sitten puhelun yhteydessä tarkentamatta nämä muut vaihtoehdot. Pitää varmaan soitella uudelleen jos ei yksiselitteistä ohjetta ole muuten saatavilla

2 tykkäystä

En ole koskaan maksanut ennakkoon luovutusvoitoista veroja. Mihinkäs kohtaan omaverossa pitää nyt mennä, jotta saan hoidettua tämän proseduurin. Harvinaisen sekavat sivustot niin pistää hieman hämmentämään

@Gadus
Sun pitää hakea ennakkoveropäätös, jonka perusteella voit sitten maksaa ne verot. Siinä ihan etusivulla taitaa olla ennakkoveroa koskeva linkki oikeaan lomakepohjaan.

Jos haluat viime vuoden veroja täydentää, niistä menee jo jonkin verran korkoa (jos ylittää tietyn laskennallisen rajan). Yleensä edellisen vuoden veroja voi täydentää tammikuun loppuun tai helmikuun alkuun asti ilman korkokuluja (päivämäärät verottajan sivulla).

Olikos se tuo lisäennakkohakemus 2020 ja sieltä valitaan syy. Onkos se nyt luovutusvoitto vai pääomatuloista maksettu liian vähän veroa

Olin jo aspaan yhteydessä chatin kautta, mutta jäi asia kyllä epäselväksi. Netistäkään ei oikein tahdo löytyä selkeitä ohjeita tähän

1 tykkäys

”Jos omaisuuden hankintahinta on suoritettu muussa valuutassa kuin euroina, hankintahinta muunnetaan euroiksi muun selvityksen puuttuessa hankintahinnan suorituspäivän Euroopan keskuspankin virallisella vaihtokurssilla. Vastaavasti jos luovutushinta on saatu muussa valuutassa kuin euroina, luovutushinta muunnetaan euroiksi muun selvityksen puuttuessa luovutushinnan saantipäivän Euroopan keskuspankin virallisella vaihtokurssilla.”

Sama on todettu hieman toisin sanoin myös ohjeessa Arvopaperien luovutusten verotus. Huomaa etenkin ohjeen sanamuoto ”muun selvityksen puuttuessa”. Jos päädyt käyttämään jotain muuta valuuttakurssia, kuten esimerkiksi verottajalta kysymääsi vuoden keskikurssia, samaa menetelmää on syytä käyttää kaikissa luovutuksissa.

3 tykkäystä

Tämä ajatus eri valuuttakurssien käyttämisestä tuli tuolla Degiro ketjussa mulla eilen puheeksi, koska Degiron itsensä tekemässä raportissa on valuuttakursseissa pieniä eroja todelliseen kauppahetken kurssiin. Degiro raportoi ehkä käyttäen päivän päätöskurssia tms. mikä ei ainakaan minulle ole vielä täysin varmasti selvinnyt.

Degiron raportti on tuollainen “muu selvitys”, joka pitäisi kelvata verottajalle, ja on monilla vuosien mittaan kelvannutkin. Tämän lisäksi verottaja tosiaan vastasi minulle että vuoden keskikurssia voi käyttää (tietenkin käytetään sitten kaikissa kaupoissa samaa). Olisi ainakin maalaisjärjellä perusteltavissa että myös kauppahetken todellinen valuuttakurssi pitäisi kelvata.

Tästä se ajatus kysymykseeni lähti ja nyt on selvityksen alla että miten laaja kirjo valuuttakurssin variaatioita on satavarmasti sallittujen listalla. Verokiertoa ei tietenkään tehdä mutta jos vero-optimointi tällätavoin on sallittua, niin toki sitä kannattaa hyödyntää.

Btw. jossain muilla palstoilla on puhuttu että myös viikon, kuukauden tms. keskiarvoja on muka saanut laittaa. Voi olla että tämä keissi ratkeaa vain jututtamalla verottajaa lisää…

2 tykkäystä

Näin on: “Huomaa myös, että tässä raportissa käytetyt valuuttakurssit ovat päivän päätöskursseja klo 23.00 CET, jotka vastaavat ulkomaan valuutassa tehtyjen tuotteiden kaupankäynnin arvon eroa tilisi ja kaupankäyntihistoriasi arvon välillä.”

Itse aattelin pistää sellaisenaan tossa raportissa olevien summien ja kurssien mukaisesti. Jos ei mitään merkittävää eroa ole lopputuloksessa. Säästyy paljon aikaa ja vaivaa. :slight_smile:

4 tykkäystä

Tuskin saat tyhjentävää listaa hyväksytyistä tavoista verottajalta, mutta hyvä, että haet tulkinnan ammattilaisilta etkä anonyymeiltä kirjoittajilta. Syventävä ohje jättää mahdollisuuden tulkinnalle, koska kaikkia tilanteita on työlästä tai vaikeaa ennakoida. Hyväksyttäviä ovat mielestäni ainakin kauppahetken kurssi, päivän keskikurssi, päivän päätöskurssi ja vuoden keskikurssi. Muunkinlaiset menetelmät lienevät aidosti perusteltavissa. Jossain vaiheessa siirrytään kuitenkin harmaalle alueelle. Jos käytetty tapa tuntuu itsestä keinotekoiselta, se saattaa myös olla sitä. Esimerkiksi valuuttakurssin kymmenen vuoden keskiarvon käyttö ei ole tietenkään sallittua.

1 tykkäys

Itse olen käyttänyt vuoden keskikurssia (ECB). On kelvannut ainakin tähän asti.

Varmasti tässä ryhmässä on tästä jo kirjoitettukin, mutta kysyn nyt vielä kerran. Kuvitteellinen skenaario:

Olen myynyt osakkeen, vaikka Fiskerin 5000 euron voitolla. Sitten myyn vaikkapa osakkeen Multiplan 2500 euron tappiolla. Maksanko siis veroa tuosta 5000 euroa - 2500 euroa=2500 euroa osuudesta? Eli että verottaja laskee yhteen voitot ja miinustaa tästä mahdolliset tappiolla myydyt summat ja maksat erotuksesta veron? Itselläni on käytössä Nordnet jos sillä on jotain merkitystä.

Katsot vuoden päätteeksi kuinka paljon realisoitua myyntivoittoa tilille on kertynyt laskentakauden aikana. Jos teet ensin +5000€ voittoa ja sen jälkeen -2500€ tappiota, olet tehnyt +2500€ voittoa, josta maksat pääomaveroa. Tämä olettaen että käytät normaalia arvo-osuustiliä.

1 tykkäys

Tosiaan AOT jäi mainitsematta. Kiitos vastauksesta, näinhän se oli.

Avasin tilin IBKR:iin, ja heti ensi töikseni vaihdoin eurot dollareiksi. Tarkoituksena treidata suoraan dollaritililtä ja välttää edestakaset vaihdot. Mitenköhän verotus menee, kun dollarit vaihtaa takasin euroiksi ja/tai nostaa aikanaan pois tililtä?
Oletetaan tämmönen skenaario (jokaisen tapahtuman välillä vaikka kuukausi):

  • Talletus USD-tilille: 10000e → $15000 (EURUSD 1.5)
  • Osta TSLA $15000 (EURUSD 2.0; 7500e)
  • Myy TSLA $30000 (EURUSD 1.0; 30000e)
  • Nosto EUR-tilille: $30000 → 60000e (EURUSD 0.5)

TSLA:n myyntivoitto lasketaan ilmeisesti eurojen mukaan päivän kurssilla: 30000e - 7500e = 22500e. Tässä voitossa on mukana myös forex voitto, koska dollari vahvistui treidin aikana.

Valuuttavoiton laskeminen onkin hieman hämärämpää. Olettaen, että verottaja näkee dollaritilin forex positiona, vaihtaessani dollarit pois ensimmäisten $15000 dollarin osalta voitto varmaankin lasketaan: $15000 / 0.5 - $15000 / 1.5 = 20000e. Mitenkäs loppuosan ($15000) suhteen?

Moikka @KarhuKrisu ja tervetuloa Foorumille! :slight_smile: Kysymyksesi sopii ehkä paremmin tähän ketjuun, joten siirsin sen tänne!

Mitä kaikkea foorumilla käyvät ihmiset ovat vähentäneet pääomaverotuksestaan?
Ja mitä kaikkea sitä lopulta saa vähentää.

Tappioiden vähennys on sinäänsä minulle selvä. Mutta erityisesti nämä “muut” kulut jotka liittyvät sijoittamiseen ja niiden vähennys kiinnostavat?

Missä vaiheessa sijoittaminen on merkittävä tulo? ja missä vaiheessa esim työhuonevähennystä tai työhuoneen irtamistoa kannattaa/“saa” alkaa vähentää.