Verotus osakekaupoissa

”Jos omaisuuden hankintahinta on suoritettu muussa valuutassa kuin euroina, hankintahinta muunnetaan euroiksi muun selvityksen puuttuessa hankintahinnan suorituspäivän Euroopan keskuspankin virallisella vaihtokurssilla. Vastaavasti jos luovutushinta on saatu muussa valuutassa kuin euroina, luovutushinta muunnetaan euroiksi muun selvityksen puuttuessa luovutushinnan saantipäivän Euroopan keskuspankin virallisella vaihtokurssilla.”

Sama on todettu hieman toisin sanoin myös ohjeessa Arvopaperien luovutusten verotus. Huomaa etenkin ohjeen sanamuoto ”muun selvityksen puuttuessa”. Jos päädyt käyttämään jotain muuta valuuttakurssia, kuten esimerkiksi verottajalta kysymääsi vuoden keskikurssia, samaa menetelmää on syytä käyttää kaikissa luovutuksissa.

3 tykkäystä

Tämä ajatus eri valuuttakurssien käyttämisestä tuli tuolla Degiro ketjussa mulla eilen puheeksi, koska Degiron itsensä tekemässä raportissa on valuuttakursseissa pieniä eroja todelliseen kauppahetken kurssiin. Degiro raportoi ehkä käyttäen päivän päätöskurssia tms. mikä ei ainakaan minulle ole vielä täysin varmasti selvinnyt.

Degiron raportti on tuollainen “muu selvitys”, joka pitäisi kelvata verottajalle, ja on monilla vuosien mittaan kelvannutkin. Tämän lisäksi verottaja tosiaan vastasi minulle että vuoden keskikurssia voi käyttää (tietenkin käytetään sitten kaikissa kaupoissa samaa). Olisi ainakin maalaisjärjellä perusteltavissa että myös kauppahetken todellinen valuuttakurssi pitäisi kelvata.

Tästä se ajatus kysymykseeni lähti ja nyt on selvityksen alla että miten laaja kirjo valuuttakurssin variaatioita on satavarmasti sallittujen listalla. Verokiertoa ei tietenkään tehdä mutta jos vero-optimointi tällätavoin on sallittua, niin toki sitä kannattaa hyödyntää.

Btw. jossain muilla palstoilla on puhuttu että myös viikon, kuukauden tms. keskiarvoja on muka saanut laittaa. Voi olla että tämä keissi ratkeaa vain jututtamalla verottajaa lisää…

2 tykkäystä

Näin on: “Huomaa myös, että tässä raportissa käytetyt valuuttakurssit ovat päivän päätöskursseja klo 23.00 CET, jotka vastaavat ulkomaan valuutassa tehtyjen tuotteiden kaupankäynnin arvon eroa tilisi ja kaupankäyntihistoriasi arvon välillä.”

Itse aattelin pistää sellaisenaan tossa raportissa olevien summien ja kurssien mukaisesti. Jos ei mitään merkittävää eroa ole lopputuloksessa. Säästyy paljon aikaa ja vaivaa. :slight_smile:

4 tykkäystä

Tuskin saat tyhjentävää listaa hyväksytyistä tavoista verottajalta, mutta hyvä, että haet tulkinnan ammattilaisilta etkä anonyymeiltä kirjoittajilta. Syventävä ohje jättää mahdollisuuden tulkinnalle, koska kaikkia tilanteita on työlästä tai vaikeaa ennakoida. Hyväksyttäviä ovat mielestäni ainakin kauppahetken kurssi, päivän keskikurssi, päivän päätöskurssi ja vuoden keskikurssi. Muunkinlaiset menetelmät lienevät aidosti perusteltavissa. Jossain vaiheessa siirrytään kuitenkin harmaalle alueelle. Jos käytetty tapa tuntuu itsestä keinotekoiselta, se saattaa myös olla sitä. Esimerkiksi valuuttakurssin kymmenen vuoden keskiarvon käyttö ei ole tietenkään sallittua.

1 tykkäys

Itse olen käyttänyt vuoden keskikurssia (ECB). On kelvannut ainakin tähän asti.

Varmasti tässä ryhmässä on tästä jo kirjoitettukin, mutta kysyn nyt vielä kerran. Kuvitteellinen skenaario:

Olen myynyt osakkeen, vaikka Fiskerin 5000 euron voitolla. Sitten myyn vaikkapa osakkeen Multiplan 2500 euron tappiolla. Maksanko siis veroa tuosta 5000 euroa - 2500 euroa=2500 euroa osuudesta? Eli että verottaja laskee yhteen voitot ja miinustaa tästä mahdolliset tappiolla myydyt summat ja maksat erotuksesta veron? Itselläni on käytössä Nordnet jos sillä on jotain merkitystä.

Katsot vuoden päätteeksi kuinka paljon realisoitua myyntivoittoa tilille on kertynyt laskentakauden aikana. Jos teet ensin +5000€ voittoa ja sen jälkeen -2500€ tappiota, olet tehnyt +2500€ voittoa, josta maksat pääomaveroa. Tämä olettaen että käytät normaalia arvo-osuustiliä.

1 tykkäys

Tosiaan AOT jäi mainitsematta. Kiitos vastauksesta, näinhän se oli.

Avasin tilin IBKR:iin, ja heti ensi töikseni vaihdoin eurot dollareiksi. Tarkoituksena treidata suoraan dollaritililtä ja välttää edestakaset vaihdot. Mitenköhän verotus menee, kun dollarit vaihtaa takasin euroiksi ja/tai nostaa aikanaan pois tililtä?
Oletetaan tämmönen skenaario (jokaisen tapahtuman välillä vaikka kuukausi):

  • Talletus USD-tilille: 10000e → $15000 (EURUSD 1.5)
  • Osta TSLA $15000 (EURUSD 2.0; 7500e)
  • Myy TSLA $30000 (EURUSD 1.0; 30000e)
  • Nosto EUR-tilille: $30000 → 60000e (EURUSD 0.5)

TSLA:n myyntivoitto lasketaan ilmeisesti eurojen mukaan päivän kurssilla: 30000e - 7500e = 22500e. Tässä voitossa on mukana myös forex voitto, koska dollari vahvistui treidin aikana.

Valuuttavoiton laskeminen onkin hieman hämärämpää. Olettaen, että verottaja näkee dollaritilin forex positiona, vaihtaessani dollarit pois ensimmäisten $15000 dollarin osalta voitto varmaankin lasketaan: $15000 / 0.5 - $15000 / 1.5 = 20000e. Mitenkäs loppuosan ($15000) suhteen?

Moikka @KarhuKrisu ja tervetuloa Foorumille! :slight_smile: Kysymyksesi sopii ehkä paremmin tähän ketjuun, joten siirsin sen tänne!

Mitä kaikkea foorumilla käyvät ihmiset ovat vähentäneet pääomaverotuksestaan?
Ja mitä kaikkea sitä lopulta saa vähentää.

Tappioiden vähennys on sinäänsä minulle selvä. Mutta erityisesti nämä “muut” kulut jotka liittyvät sijoittamiseen ja niiden vähennys kiinnostavat?

Missä vaiheessa sijoittaminen on merkittävä tulo? ja missä vaiheessa esim työhuonevähennystä tai työhuoneen irtamistoa kannattaa/“saa” alkaa vähentää.

Kannattaa käyttää hakua, tässä ketjussa on keskusteltu asiasta aika paljon muistaakseni joulu-tammikuussa

2 tykkäystä

Voisiko tämän laskea yksinkertaisesti:
-Kokonaisvoitto 60000 - 10000 = 50000 e
-Sijoitusten voitto sisältäen valuuttavoiton 30000 - 7500 = 22500 e
-Valuuttavoitto rahansiirroista 50000 - 22500 = 27500 e

Jos kauppoja olisi tehty useita samaa käteistä kierrättäen niin vaikeusaste nousee melkoisesti.

Unohdin mainita, että tarkoitus olisi nimenomaan tehdä useampia kauppoja suoraan dollaritililtä. Mahdollisesti myös uusia talletuksia ja useita nostoja (ei välttämättä kaikkea kerralla). Menee monimutkaiseksi, mutta kun tajuaisi edes periaatteen, niin loppu hoitunee pienellä excel kikkailulla.

Esim. yksi tapa tulkita on, että kaikki tilille tulevat dollarit (osakkeiden myynneistä) ovat myös uusia forex-positioita myyntipäivän kursseilla. Eli esimerkissä TSLA:n myynnin jälkeen mulle on avautunut uusi forex-positio $15000 (EURUSD 1.0). Tällöin tosiaan ekat $15000 = 20000e voitto, ja toiset $15000 = (15000/0.5 - 15000/1.0) = 15000e. Yht. 35000e:n voitto. Mutta tämä tosiaan on täysi arvaus.

1 tykkäys

Luovutustappioiden vähentämisjärjestys

Apua! Nyt vanha setä on dementatiivisessa mielenhäiriössä. Mikä on luovutustappioiden vähentämisjärjestys?? Eli lähteekö armollisena verovuonna 2020 tehdyistä (melko muhkeista, toim.huom) luovutusvoitoista ensinnä vähennykseen se vanhin luovutustappio (vaikkapa vuodelta 2017) vai lähteekö ensin verovuoden 2020 tappiot?

Masse-setä, FA, Setä epäilee v. 2017, mutta fiksu foorumi saa antaa sedälle myös huutia :slight_smile:

1 tykkäys

Edit: Unohtakaa, verojutuissa selvästi olen väärässä :slight_smile:

2 tykkäystä

Kysyn nyt vähän tyhmänä kun itselle ei vielä (onneksi) ole luovutustappioita tullut. Eli tajuaako Verottaja vähentää itse jos esim. vuonna 2017 tullut 2k€ tappioita ja viime vuonna olisi tullut muhkeita voittoja? Ilman että itse käyt läpi ja kerrot että mites noi tappiot tuolta parin vuoden takaa?

2 tykkäystä

Nyt setä vastaa kun sai yllä itselleen noin hyvän vastauksen: Verottaja vähentää automaattisesti kaikki verovuonna tehdyt ja sitä 5v. vanhemmat tappiot. Ne verottaja on sinulle laittanut näytille veroehdotukseesi. Ja kuten Jarnis tuossa yllä totesi, vanhin tappio vähennetään automaattisesti ensin.

Masse-setä, FA, Veronk … (eikun Vero)ekspertti :slight_smile:

3 tykkäystä

Kiitos! Tästä foorumista on joka päivä enemmän ja enemmän hyötyä veronki… eikun yhteiskunnan ylläpitoon :smiley:

2 tykkäystä

Verovuoden tilit tasataan ensin, eli ensin vahvistetaan 2020 vuoden verotus, jossa voitot ja tappiot summataan. Jos lopputulema on voitollinen, niin sitten tästä verovuoden vahvistetusta voitosta vähennetään vanhin vähennettävissä oleva vahvistettu tappio. Aikaisempien vuosien tappion vähennys tapahtuu siis vasta verovuoden vahvistetusta tuloksesta.

5 tykkäystä