Verotus osakekaupoissa

Se on tosiaan juuri näin, että tappioita käytetään fifo-järjestyksessä, vanhimmat tappiot ensin ja uudemmat vasta sitten.

2 tykkäystä

Verottajako tuon tekee automaattisesti eli huomioi vanhat tappiot esim. osakekaupoista seuraavina vuosina?

1 tykkäys

Juu, vanhat tappiot vähentyy pääomatuloista itsestään. Veroilmoituksessa näkyy viimeinen vähennysvuosi, niin pystyy vähän kattelemaan myyntejä sen mukaan, ettei mene tappiot vanhaksi.

5 tykkäystä

Piti varmistaa, kun viime vuonna tuli vähän “siivoiltua”, ja tänä vuonna taas vastaavasti kertynyt reippaammin noita plussamyyntejä, kiitos vastauksesta!

2 tykkäystä

Verottajalta tuli odotettu verotuspäätös, johon olin lisännyt tällä foorumilla kerrottuja vähennyksiä. Laitoin verovähennyksiä alla olevasti:

  • Työhuonevähennys 225,00 €
  • Inderesin jäsenyys 100,00 €
  • Osakesäästäjien jäsenyys 36,00 €
  • Kirjat 32,80 €
  • 50 % tietokoneen hankintahinnasta
  • 50 % puhelimen hankintahinnasta

Kaikista löytyy siis kuitit. Ja kuinka ollakaan, verohallinto oli hyväksynyt nämä sentilleen.

Haluaisin siis kiittää foorumia tästäkin asiasta. En olisi muuten älynnyt vähennellä mitään näistä.

36 tykkäystä

Hei!

No nythän tuli “mielenkiintoinen” viesti verottajalta. Voiko tosiaan olla näin, että yksityissijoittajan pitää valuuttakurssien voitoista maksaa pääomatuloa, mutta tappioita ei saa vähentää?

Verottajan viesti:
" Olet vuoden 2020 veroilmoituksella OmaVerossa vaatinut vähennettäväksi
verotettavista pääomatuloista valuutanvaihtotappiota xxxxx euroa.

Valuuttatalletuksen lopettaminen ei ole tapahtuma, joka aiheuttaa luovutustappion.
Korkein hallinto-oikeus on päätöksessään KHO 2015:178 katsonut, että
valuuttakurssitalletuksesta aiheutunut tappio ei ole tuloverotuksessa
vähennyskelpoinen meno. "

Ps. yritin kahlata vastausta täältä foorumilta, mutten löytänyt. Osaisiko esim. @Karoliina @Masse tai @Johannes_Sippola auttaa? Pitää antaa vastine jo ensi viikolla, enkä googlettamalla löytänyt apua.

Kyllä se vaan niin on että valuuttatappio ei ole vähennyskelpoinen mutta voitosta pitää maksaa pääomatuloverot. On kyllä surkea käytäntö mutta näin se vaan menee. Lisäksi ainakaan mun käyttämistä välittäjistä yksikään ei ilmoita verottajalle valuuttavoittoja tai -tappioita, eli ne voitot pitää itse osata kaivaa ja ilmoittaa. Voi mennä vaikeaksikin jos siirrellyt paljon rahaa valuuttatileille ja takaisin jos välittäjä ei tarjoa valuuttavoittojen osuutta suoraan. Erottele siinä sitten mikä on osakekauppojen osuus ja valuuttakurssivoitto…

Käsittääkseni valuuttakurssivoitto on verotettavaa tuloa vasta siinä vaiheessa kun siirrät rahoja takaisin valuuttatililtä. Samoin kuten kotiuttaisit osakkeista voittoja.

6 tykkäystä

On ihan mielenkiintoinen vääntö :slight_smile: Viihteeksi vain:
https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/vuosikirjapaatokset/1449755608736.html

Kurssivoitot ovat pääomatuloa ilmeisesti, mutta edellisen päätöksen mukaan valuuttakurssitappioita ei voi vähentää. :grinning:

Seuraava laina verottajalta koskien kurssivoittoja:
"3.1.4 Valuuttakurssivoitot

Valuuttakurssien muutosten yhteydessä saadut kurssivoitot ovat veronalaista pääomatuloa. Kurssivoitto syntyy esimerkiksi, kun henkilö on tehnyt valuuttamääräisen talletuksen ja euron ulkoinen arvo alenee, jolloin talletuksen arvo Suomen valuutassa kasvaa.

Kurssivoittoa ei veroteta sinä vuonna, jona kurssi muuttuu. Kassaperiaatteesta johtuen kurssivoitto on henkilöverotuksessa sen vuoden tuloa, jona valuutta vaihdetaan Suomen rahaksi tai muutoin käytetään (KHO 1993-B-II-515). Pelkkä rahan vaihtaminen ulkomaan valuutasta toiseksi ei vielä realisoi kurssivoittoa (KHO 1998:11).

Luonnollisen henkilön saamat valuuttakurssivoitot ovat verovapaita, jos kurssivoitot ovat vuodessa enintään 500 euroa ja jos ne eivät liity henkilön harjoittamaan tulonhankkimistoimintaan (TVL 53 §:n 8 kohta)."

Onneksi kryptojen verotus menee eri tavalla, vaikka en niitä harjoitakaan.

Onkohan se niin, että jos käy kauppaa ulkomaisilla arvopapereilla, niin välittäjän rokottamat valuuttakurssimuunnoskulut sisältyy hankintamenoihin, niin sitä kautta valuuttakurssien muutokset “menee verotukseen”? Tietty ainahan se on kalliimpaa välittäjän hoitamana kuin käyttämällä valuuttatilejä itse. Henk.koht. säädän sijoituslainan kanssa niin paljon, että annan välittäjän hoitaa vaihdon ja vetää siitä palkkiot välistä, kun sitten ei tarvitse miettiä, milloin sitä kauppaa tekee, ja onko niitä dollareita nyt jo tänä päivänä tilillä, vai pitääkö vielä odottaa ymsp.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta. Ei pysty ymmärtämään, miten se voi olla näin. Luulin tätä ennen, että on olemassa periaate, että jos jotain voittoa pääomatulona verotetaan, niin myös tappioita/aiheutuneita kustannuksia voisi pääomatuloista vähentää.

3 tykkäystä

Niin luuli tuo KHO 2015:178 tapauskin! :smiley:

2 tykkäystä

Tästä FiFo menettelystä sen verran kysymystä että.?
et myydäänkö vanhimmasta päästä aina.?
vai myydäänkö siinä järjestyksessä kun tehty toimeksianto?
Esim. joku positio on vaikka 15% plussalla. ja sitä on ostettu vaikka kahdessa kpl määräisesti saman suuruisessa erässä. esim 50kpl 5v sitten ja 50kpl 3v sitten. ja vanhempi erä ois plussalla törkeesti vaikka 100% ja uudempi erä ois sitten pakkasella sen verran että kokonais tuotto on sen aiemmin mainitun 15%.
JOs teen 2 toimeksi antoa.

  1. 50kpl 10% yli kaupankäyntihinnan . tämä jää toteutumatta
  2. 50kpl 5% alle markkina hinnan. tämä toteutuu heti.

sen jälkeen kun erä 2. on mennyt kaupan.
perutaan toimeksi anto 1.

Kysymys kuuluukin.
Mitkä osakkeet lähti markkinoille.? ja mitkä jäi salkkuun?

-RimaPoika.

ps. eka viesti foorumille. kiitos ja anteeks

2 tykkäystä

Vain toteutuneilla kaupoilla on merkitystä ja aina lähtee vanhimmat.

Kiitos.
Eri asia varmaan jos kauppais jotaikin korvamerkittyjä paperikuponkeja esim. Hirvaskankaalla.

Loppuen lopuksi verottajalle on Aivan Sama mikä lappu milläkin ID-numerolla liikkuu.

Verokarhu katsoo vain että “jaahas, myit 50 lappua Kiskaa A hintaan X ja vanhimmat repussa olleet Kiska A:n osakkeet on ostettu hintaan Y, erotus luovutusvoittoa, mulle siitä siivu, kitooooos”. Kaikki muu on irrelevanttia ja FIFOa ei voi “jekuttaa” ellei pulaa useammalla AOT-salkulla (FIFO toimii salkkukohtaisesti)

6 tykkäystä

Pystyykö verottajalle ilmoittaa myytyjen osakkeiden hankintahinnan jo myyntivuoden aikana vai vasta veroilmoitusmuutoksella keväällä? Lähtökohtaisesti verottaja ajattelee osakkeiden olevan voitolla ja laskee hankintameno-olettamaan perusteella verot mutta kun osakkeet ovatkin raskaasti miinuksella…

Voit pyytää pankiltasi listauksen toteutuneista toimeksiannoistasi ja toimittaa sen Verottajalle, jolloin sinulle määrätään lisäennakko maksettavaksi “per heti” (tietenkin maksuajat yms.) (kauan heillä nyt meneekää laskea tapahtumat ja verot jne.) tämän toimitetun listauksen perusteella. Lisäennakon kun olet maksanut ja jos ei muita kauppoja tule toteutumaan niin homma pitäs olla hoidossa.

Edit: Esim. OP:lta listauksen saa suoraan omista tapahtumista vuoden ajalta (omasta verkkopankista ilman aspan kautta keskustelua) ja OP:lla on myös merkattuna onko hankintameno-olettama ollut laskennallisesti parempi. Itse myös tätä tiedustelin verottajalta ja otin ruutukaappaukset talteen kun Verottaja minulle ilmoitti että he aina automaattisesti ottavat “paremman” laskutavan huomioon (vaikka itse tulen tätä epäilemään varmaan hautaan saakka).

3 tykkäystä

Joo ymmärrän tuon lisäennakon siinä tapauksessa kun on jotain verotettavaa mutta tarkoitin kun kyseessä myydyt osakkeet ovat tuhansia pakkasella ja pankillakaan(Op) ei ole enää tiedossa ostohintaa… Onneksi on paperiset kuitit tallessa viime vuosituhannelta…

1 tykkäys

Suosittelen soittamaan Verottajalle suoraan jos tollanen tilanne :smiley:

Vaihtaessani Nordnetille vajaa 10 vuotta sitten, en ottanut edelliseltä operaattorilta osakkeideni historiaa, tyhmä ja kokematon, kun olin. Oi niitä aikoja. Kun Talvivaara sitten upposi, niin oli tarvetta selvittää paljollako olin ostanut. Minulla oli onneksi Talouselämässä tehtynä seurantasalkku, josta oli ottanut aika usein tulostuksia. Niistä löysin Talvivaaran hankintahinnat ja päivämäärät, olin ostanut monta kertaa. Ne ilmoitin veroilmoituksessa ja Verottaja hyväksyi ne ilman lisäkyselyjä. Kyse oli kuitenkin useasta tuhannesta eurosta. Kopiot paperikuiteista verottajalle, niin varmaankin onnistuu.
Tähän se, että jos on plussalla, niin nuo vanhat menee hankintameno-olettamalla (nousseet muutama sata prosenttia), eikä ole tarvetta selvittää hankintahintaa. Hankintapäivämäärät saan noista vanhoista tulostuksista.

1 tykkäys

Rahastojen myyntiin ja verotukseen liittyen: Itselle on kertynyt noin kymmenen vuotta sitten pikkusummilla (50e/kk) aloitetun rahastosäästämisen kautta OP:n Intia (n. +100%) ja Venäjä (n. +200%) rahastoja, joita voisi alkaa muuttamaan rahaksi pikkuhiljaa.

  1. Alle 1000e:n verovapaa myynti: Käsittääkseni ainoastaan vuoden Myynnit vaikuttavat, ei esim. osinkotulot. Siis jos myyn vaikka Venäjää 900e:lla ja olen saanut osinkoja 200e muualta, on rahaston myynti yhä verovapaa? Ei muita myyntejä.

  2. Hankintameno-olettama: Selvää osakkeiden osalta, mutta päteekö myös rahastoihin? Onko eroa ns. perinteisen rahaston ja ETF:n välillä?

  3. Miten OST-tilin sisällä pysyvät ostot/myynnit. Vaikuttavatko vuosittaiseen verovapaaseen myyntiin jos ei voittoja ‘oteta ulos’? Jos siis myyn vaikka sillä 900e:lla Venäjää AOT ja OST:llä on veivailtu edes takas summalla X >100e? OST:ä ei siis vielä ole, koska OP, mutta ehkä ensi vuonna…

Varmistelen vain, kun laskeskelin että pienellä vaivalla voin säästää veroissa seuraavan kolmen vuoden aikana yli puolen vuoden yhtiövastikkeet. Ettei sitten tule ikävää yllätystä jostain typerehtimisestä, nimim: “Ilmainen on Halpaa”.

Kiitos etukäteen!