Verotus osakekaupoissa

Verotusasiat pohdinnassa. Osinkoja ja voitollisia myyntejä jonkin verran tälle vuodelle. Mietin, että onko mitään perustetta miksi ei myisi jotain tappiollista pois ja ostaisi takaisin eri päivänä tai toisinpäin (takaisin salkkuun, kun ei ole halua sijoituskohteesta luopua). Toki kaupankäyntikulut menee, mutta verotuksessa säästää/siirtää satoja euroja. Kuinka yleistä ja järkevää tällainen veivailu on? Tuntuu näin laskennallisesti järkevältä. Toki pitkällä tähtäimellä verot pitää kuitenkin maksaa, jos tulee enemmän voittoa kuin tappiota.

2 tykkäystä

Täysin järkevää ja kannattaa tehdä.

5 tykkäystä

Onkos täälä TSMC:n omistajia. Mites Taiwanista tulevat osingot verotetaan(NYSE:TSM)?
Minulla näkyy nuo jo degirossa tulevina osinkoina ja näyttäisi, että nuista on ainakin 21 % lähdevero menossa.

Tänään näkyy rahat tilillä, eli kyllähän sieltä meni se 21% Taiwaniin kuten pitikin. Tuosta pienestä summasta verottaja taitaa sitten vielä napata 30% :money_mouth_face:

1 tykkäys

Löytyykö foorumilta brittiläisten yhtiöiden omistajia? Itseä kiinnostaisi brittiläinen British American Tobacco (NYSE:BTI) ja osinkojen verotus mietityttää.

Toimiiko Briteistä saatujen osinkojen verotus yhtä helposti kuin esim. ruotsalaisten tai amerikkalaisten eli ilman veronpalautuslomakkeiden täyttelyä?

Jos yritys on rekisteröity britteihin on osinkoverotus 0%

Edit: tarkennuksena vielä tuohon aiempaan viestiini, eli kotimaan verottaja ottaa täällä kyllä omansa, mutta lähdeveroa ei siis peritä briteistä.

2 tykkäystä

Tulipahan nyt mieleen, kun ketjun näin, niin osaako joku kertoa, että onko olemassa tilannetta, jossa korkeaa osinkoa maksava jenkkiyhtiö kannattaa ottaa osakesäästötilille? Vai onko se yksinomaisesti niin, että noi jenkkilaput, jos ei ole moneen vuoteen traidaamassa, niin kannattaa ostaa ihan normi arvotilille?

Osakesäästötilille maksetun osingon lähdeverosta et voi saada hyvitystä eli jos lapusta on tulossa paljon osinkoja, ostaisin tällaisen lapun ihan normi arvotilille.

Yritin tuloksetta etsiä verottajan sivuilta tietoa ao. tilanteesta, osaisikohan joku viisaampi auttaa? Jos esimerkiksi meillä on tilanne, että

  • voittoja on 100 euroa
  • pääomatuloista tehtäviä muita vähennyksiä on 100 euroa
  • tappioita on 100 euroa.

Missä järjestyksessä nuo lasketaan? Meneekö se aina niin, että voitot - tappiot, jolloin muut vähennykset olisivat turhia vai onko mahdollista, että tuossa tilanteessa tappioita voisi vielä hyödyntää seuraavien vuosien verotuksessa?

Sanoisin että saat 100e tappioita hyödynnettäväksi seuraavat 5v aikana.

2 tykkäystä

Osaako joku kertoa, miten verotus menee kyseisessä tilanteessa; Olen opiskelija, saan tienata verokortin mukaan tienata alle 10 000€ verottomasti. Jos olen tienannut ansiotuloja 6000€ tänä vuonna, sekä purkaisin osakesäästötilini josta voittoa on kertynyt 2500€, joutuisinko maksamaan veroja kyseisestä summasta? Oma käsitykseni on, että verokortti kattaa kaikki tulot, joten en joutuisi veroja maksamaan, mutta haluaisin varmuuden joltain asiaan perehtyneeltä.

Kyllä mun mielestä voitoista täytyy 30% maksaa vaikka on opiskelija. Olen myös opiskelija, enkä edes tiennyt tästä verottomasta tienaamisesta…maksan kyllä veroja palkkatulostani.

1 tykkäys

Pääomatulot ja ansiotulot ovat eri asioita. Pääomatulot (osakekaupan ym tulot) verotetaan kiinteillä prosenteilla, ei verokortin kautta.

Jos sijoitat firman nimissä, ja maksat itsellesi firmasta palkkaa, niin sitten ansiotulo ja verokortti voisi tulla kyseeseen.

Edit: paitsi tietysti OST, joka ei kait voi olla edes firman nimissä.

2 tykkäystä

Nuorilla on vuosikymmenet ollut 0 veroprosentti 10k€ asti. Eli kesätöistä ei tarvitse veroa maksaa (paitsi yli 17-vuotiaat työeläkemaksun).

Nyt löytyi taloustaidonkin sivuilta vastaustasi tukeva teksti: “Pääomatulot eivät vaikuta kesäansioistasi maksettavan veron määrään, koska ne verotetaan erikseen pääomatuloveroprosentilla. Pääomatuloveroprosentti on 30 prosenttia 30 000 euroon saakka ja sen ylittävältä osin 34 prosenttia.”

Ilmankos tuli veronpalautusta niin paljon :smiley: Oon niin tottunut makseleen veroja, etten yhtään ajatellut asiaa opintojen alettua.

1 tykkäys

Pääomatuloista menee vähintään 30% paitsi jos kokonaisMYYNNIT on alle 1000€ vuodessa (ei siis voitot vaan myynnit) jolloin vero on 0%. Palkkatuloilla ei ole vaikutusta.

2 tykkäystä

Miten menee viputuotteiden verotus? Esim. Bull tai Bear Nasdaq. Onko sama kuin osakkeilla?
En löytänyt vastausta tähän.

On sama. Siis ainakin nämä Nordnetin tarjoamat viritykset.

1 tykkäys

Ostin helmikuussa 200 euron puhelimen, jota käytän päivittäin joko osakkaiden kauppaa tai Inderesin ym. selaamiseen. Onko se vähennyskelpoista edes osittain? Minulla on OP mobiilissa selkeää näyttöä, että teen mobiilissa kauppaa useamman kerran viikossa.