Verotus osakekaupoissa

Vai meinaaks et verottaja alkaa vaatia selvitystä siitä et ooks tutkinu osakkeita sun työhuoneessa vai kännykällä talon etupihalla vai sekä että?

Siellä ei ole resursseja tutkia oikeastaan ketään tavallista tallaajaa. Ilman muuta työhuonevähennys kannattaa laittaa pääomatulojen puolelle. 750€ suora vähennys syö hyödyn ansiotulojen puolella, ellei ole paljon muutakin vähennettävää ansiotuloista.

Olen onnistunut tekemään reilun tappion osakesäästötilille ja pyörittelen tässä vaihtoehtoja. Jos lopetan OST:n kokonaan Nordnetista, niin tietohan menee suoraan tämän vuoden verotukseen. Omistan sijoitusasunnon, josta vuosittain tulee vuokratuloa ja tehnyt metsäyhtymän kautta puukaupan vuosi sitten, josta verot vielä tulossa. Pystyykö siis OST:n tappioita siis vähentämään seuraavien 5 vuoden ajalta näistä pääomatuloista? Ja jakautuuko ne verottajalla automaattisesti useammalle vuodelle vai miten tuo toimii?

Osakesäästötilin tappio

Jos osakesäästötilin säästövarojen käypä arvo on osakesäästötili lopetettaessa alempi kuin osakesäästötilille tehtyjen rahasuoritusten nettomäärä, muodostuu osakesäästötilille tehtyjen rahasuoritusten nettomäärän ja säästövarojen käyvän arvon erotuksesta osakesäästötilin tappio (TVL 53 b §:n 3 momentti).

Osakesäästötilin tappio on vähennyskelpoinen veronalaisista pääomatuloista sinä vuonna, jona osakesäästötili lopetetaan.

(lähde: nordnetin osakesäästötiliä koskeva tietosivusto)

Tuolla vielä sama asia verottajan sivuilta

Onko Nordnetiltä automaattisesti tulevat kaupat yleensä oikein esitäytetyssä veroilmoituksessa? Lähinnä tarkoitan kauppoja johdannaisilla, joita on kuitenkin jonkinlainen läjä tarkistettavaksi.

Ihme ja kumma, verolaput enimmäkseen oikein välittäjiltä.

Vain OST:n ilmoitettu arvo ihmetyttää : tilin arvo ei ole se mikä se oikeasti oli vuoden 2021 lopussa.

Ovatko välittäjät ilmoittaneet näistä tilin keskimääräisen arvon vuoden aikana? Muilla kokemusta OST:n ilmoitetun arvon heittämisestä?

1 tykkäys

Itselläni ollut oikein vuoden viimeisen päivän kurssien mukaan ilmoitettu. Itselläni ilmoitettu ja todellinen ollut vähän eri, joka on johtunut käsitykseni mukaan valuuttakursseista.

1 tykkäys

Aloin tarkistamaan ja täydentämään veroilmoitusta. Heti tuli alussa kohdassa varallisuus ja arvo-osuudet puute. Minulla on kaksi arvo-osuustiliä, niin siinä oli vain toisen tilin osakkeet vuoden lopussa.
CSV tiedostossa on kyllä molempien ostot ja myynnit. Voitot ja tappiot yhteensä molemmista, ok. Eiköhän ne ole ne tärkeimmät.
Ei varmaan iso asia varallisuuden kannalta, kun tilanne elää koko ajan? Nordnetistä listan saan, mutta ihmettelin ettei ollut verottajalla tiedossa.

1 tykkäys

Puhelimessa verottaja neuvoi lisäämään omistuksen käyttämällä OST:n tilinumeroa ja kommentoimaan että tässä on oikea luku.

Hieman harmillista että näissä ei ole mahdollisuutta ilmoittaa virheestä, olisi kaikille kai selkeämpää. Liekö sitten niin että verottaja saisi valtavan kasan turhia ilmoituksia jos olisi liian helppoa.

Tuleeko kaikki pääomatuloista tehtävät vähennykset ilmoittaa samaan kohtaan kuin sijoitustoiminnasta tehtävä työhuone vähennys “muut pääomatuloista tehtävät vähennykset”? Kuten esim. kilometrit käynneistä sijoitusasunnoilla, sijoituskirjallisuus, internet kulut, osakesäästäjien jäsen kulut yms.

Liittyen työhuonevähennyksen suuruuteen, osaako joku sanoa kuinka paljon on “huomattavien” ja “satunnaisten” sivutulojen rajat, kiitos!

  • 900 euroa/vuosi, pääasiallisen toimeentulon hankinta.
  • 450 euroa/vuosi, huomattavien sivutulojen hankinta.
  • 225 euroa/vuosi, satunnaisten sivutulojen hankinta.

Eikai näille olekkaan mitään kiveen hakattuna rajoja. Itse teen “normaalia” päivätyötä, mutta olen vähentänyt tuon 900 euroa menestyksekkäästi.

Perusteina, toki pitkästi, hartaasti ja tyhjentävästi selitettynä, se, että minulla on yksi ihan oikeasti sijoitustouhulle pyhitetty työhuone kotona (“normaali” päivätyö tehdään työnantajan tiloissa, ei kotona), ja se, että sekä voitot että tappiot ovat, erikseen tarkasteltuina, noin karkeasti 40 kertaiset verrattuna tuon “päivätyön” tuloihin. Se mitä jää viivan alle on sitten vuodesta kiinni :sweat_smile:

Olen siis esittänyt verottajalle, että kaupankäynti on niin aktiivista ja summiltaan “päivätyöansioihin” verrattuna suurta, että pidän itse sijoittamista pääasiallisen toimeentulon hankintana, vaikka teenkin täyttä työaikaa “tavallisella” työnantajalla, ja vaikka on kausia jolloin jään sijoitustouhussa tappiolle. On kelvannut, toistaiseksi.

7 tykkäystä

Täällä näkyy usein vanhoja summia

Kaavamainen työhuonevähennys vuonna 2021:

Työhuonevähennys 920 euroa

  • Työnantaja ei ole järjestänyt työhuonetta ja käytät työhuonetta pääansiotulosi hankkimiseksi, kuten esimerkiksi freelancer-toimittajat.
  • Teet etätyöpäiviä, ja ne ovat yli 50 % kaikista työpäivistä vuodessa.
  • Työhuonetta on käytetty eri tulolähteiden tai tulolajien tulon hankintaan (katso esimerkki).

Työhuonevähennys 460 euroa

  • Käytät työhuonetta osapäiväisesti pääansiotulojen tai pysyväisluontoisten tai huomattavien sivutulojen hankkimiseksi.
  • Etätyöpäiviä on enintään 50 % kaikista työpäivistä vuodessa.

Työhuonevähennys 230 euroa

  • Käytät työhuonetta ja hankit satunnaisia sivutuloja .
3 tykkäystä

Verottaja ei ole määrittänyt mitään tulorajoja noille ja ne ovat jossain määrin subjektiivisia. Joten käytät omaa tulkintaasi ja osaat tarvittaessa perustella asian.

1 tykkäys

Kannattaa huomata tuo viimeinen pompula suurimman, 920 euron, työhuonevähennyksessä:

Työhuonetta on käytetty eri tulolähteiden tai tulolajien tulon hankintaan (katso esimerkki).

Viitattu esimerkki:

Esimerkki 2: Sinulla on sekä ansio- että pääomatuloja. Sinulle voidaan myöntää työhuonevähennys sekä ansio- että pääomatuloista, jos työhuonetta on käytetty kummankin tulolajin hankintaan.

Koskenee suurta osaa foorumilaisista.

3 tykkäystä

Mutta oliko niin, että täyttä työhuonevähennystä ei voi vähentää sekä pääoma- että ansiotuloista. Vaan se pitää jakaa kummankin kesken. Eli 460e kummastakin? Näin olen jostain lukenut joskus, mutta en muista mistä.

No siis jos pääomatuloja on huomattavasti ja työhuonetta käytetään vain sijoitustoimintaan ja mahdollinen palkkaduuni ei sitä käytä niin voi olla perusteltua (täysi määrä pelkästään pääomatuloista). Jos tekee etätöitä palkkaduunia ja sijoitushommia niin maksimi lienee puolet-ja-puolet. Kahteen kertaan samaa tilaa ei voi vähentää.

4 tykkäystä

Mitenhän nuo työhuonevähennykset Osakesäästötilin tapauksessa. Jos käy kauppaa erittäin runsaasti Ost tilin sisällä mutta ei ota pääomia ulos tililtä lainkaan, joten verottajalle näkyvät pääomatulot osakkeista voi olla 0euroa vaikka tehnyt satoja kauppoja ja voitolla reilustikin, mutta tilin sisällä. Hyväksyykö verottaja Työhuonevähennyksen, toki sama tilanne muidenkin pääomatulovähennysten suhteen.

En tiedä osaako kukaan foorumilta antaa tähän pätevää vastausta, todennäköisesti parhaan avun saat soittamalla suoraan verottajalle.

Usea foorumilainen on varmasti hakenut työhuonevähennyksiä osakesäästötilin arvon nousun perusteella, vaikka sieltä ei mitään olisi nostettu mitään ulos (olen myös itse hakenut tämän perusteella työhuonevähennystä, toisaalta oli itselläni myös tuloja AOT:n puolelta). Saatetekstiksi olen laittanut perustelut hakemukselle. Tämä on mennyt aika varmasti kaikilta läpi, mutta se ei takaa että se olisi oikeasti sallittua. Todennäköisesti verottaja ei niitä vähennyksiä kovinkaan tarkasti käy lävitse, joten ne hakemukset ovat voineet mennä ns. sukkana lävitse.