Verotus osakekaupoissa

Ja hyvä huomioida, ettei valuuttatappioita saa vähentää. Itse vähensin ja kirjoitin ylös mistä oli kyse, niin verottaja palkitsi veronkorotuksella. Maallikon pitäisi ilmeisesti ymmärtää, että valuutanvaihdossa voitoista pitää maksaa vero, eikä tappioita saa vähentää. Ei ole epäloogista ei :man_shrugging:

3 tykkäystä

Ei ole kyse kaupoista, mutta mitenkä usd osingot ja niiden ilmoittaminen euroissa?

Korjailin jo veroilmoitukseen Lynxin kautta tulleet osingot käyttäen vuoden ka. usd-eur kurssia, koska en löytänyt raporttia, jossa osingot olisi euroissa.

  1. Voiko ka. kurssia käyttää osinkojen ilmoittamisessa?
  2. Mistä löydän lynxistä raportin, jossa osingot euroissa (maksuerä tai yrityskohtaisesti)? 16B:ssä ne on, mutta excel tai cvs muodossa olisi helpompi tarkistaa/poimia. Vai kuinka hyvin tuo esitäytetty 16B on pitänyt paikkansa?

Tähän liittyvät vero-ohjeet:

Verottaja haluaa tiedot euroissa. Jos on käynyt kaupan toisessa valuutassa (esim USD) niin lopputulos ilmoitetaan kauppapäivien konversioiden mukaan, vaikka itse ei luovutuspäivänä konvertoisi valuuttoja euroiksi.

Tässähän on siis hypoteettinen mahdollisuus::

  1. Ostan 100$ osakkeen, USDEUR on ostopäivänä 1-1 (100€)
  2. Myyn 150$ osakkeen, dollari on myyntipäivänä merkittävästi heikompi joten myynti on 100€ arvoinen euroissa.
  3. Tästä ei tule siis verotettavaa tuloa. Jätän dollarit lojumaan
  4. Dollari ja euro palaa pariteettiin heti seuraavana päivänä joten nyt minulla on 150$ - (150€), 50€ tuotto josta en maksanut veroa :thinking:

Vai perittäisiinkö vero sitten jotenkin alkuperäisten valuuttakonversioiden mukaan? (EUR → USD) (USD->EUR)

@Letkajenkka Valuuttavoitoista maksetaan myös veroa kun palautat dollarit joskus euroiksi eli voitto realisoituu. Kuitenkin alle 500€ valuuttakurssivoitosta ei mene veroa ja tappiota et saa vähentää yksityishenkilönä ollenkaan

Ok eli pitäisi pitää kirjaa siitä milloin valuuttoja on konvertoitu ja milloin konvertoidaan takaisinpäin ja tulkita nekin vastaavina kuin osakekaupat.

Tässä tulee kyllä haaste sinänsä sillä IBKR central europe konvertoi tarvittavaan valuuttaan, kun sitä tarvitaan. Eli per kauppa, suoraa valuuttakauppaa ei sallita.
Sitten myydessä saa tuotteen valuuttaa takaisin.
(Eli EUR → USD ostohetkillä, mutta USD → EUR vielä odottaa itseään)

En ole vielä konvertoinut takaisinpäin euroihin, mutta jos huomenna vetäisin tilin sileeksi niin tililleni tippuisi tietty euroja.
Ei mitään haisua miten tämä tulisi laskea. Sama meininki pyörii tietty myös Nordnetillä valuuttatileillä, mutta siellä ei itse tarvitse rapsaa toimittaa.

offtopic:
Tässä on hiukan etukenossa verokaavakkeen tarkistus menossa, viime vuonna käytin noin viikon kaavojen tekemiseen, että IBKR:n activity statementista muovataan priimaa verottajalle. Kertonee jotain omasta luonteesta, kun kaikki näyttää toimivalta, mutta kun ainakin yksi githubista löytyvä jonkun muun tekemä laskuri antaa eri lopputuloksia niin on vaikea uskoa omaa tuotosta vaikka kuinka solidilta näyttäisi omaan silmään. Luulen että erot syntyy valuuttakonversiotavasta.

edit: nyt olen varma että syntyy valuuttakonversiometodista

1 tykkäys

Onkohan tuo kiinni omista asetuksista? Vai onko käytäntö muuttunut vuoden 2021 jälkeen? Minä ainakin muistaakseni olen vaihdellut siellä valuuttoja edestakaisin sekä ihan itse että IBKRn pakottamana (ilman kuluja), jos kyseistä valuuttaa ei ole ollut riittävästi. 2022 olen asioinut vain IBKR Irelandin kanssa, jossa ainakin valuutat on pitänyt vaihtaa omatoimisesti. Joka tapauksessa raporteissa on kaikki valuuttakonversiot saatavilla kuluineen.

Eikös tuohon saa tiedot Open Positions -listauksesta? Siellähän on vuoden viimeisen päivän luvut tarjolla kaikille omistuksille.

hmm, eikö siis käytännön laskutoimenpiteen tulisi olla:

Dollareiden hankintahinta (Päivä jolloin ostanut osaketta X ja konvertoinut EUR → USD)
Dollareiden myyntihinta (Päivä jolloin konvertoin USD → EUR päivä voi olla mikä vain ja summa mikä vain)

Disclaimerina sanottakoon, etten ole matemaattisesti mitenkään erityisen lahjakas :grin:

En ole vielä kertaakaan konvertoinut euroiksi tililtä, että probleemaa ei vielä tänävuonna ole.

1 tykkäys

Kyllä, mutta uskoisin verottajan hyväksyvän sekä hankintahinnan että myyntihinnan euroina, koska sehän tulee siinä samalla todetuksi, jos konversio tapahtuu heti.

Eli ostit vuonna 2022 Hyzonia 1000kpl hintaan 7000usd. Maksoit silloin heti 7000e. Myit nuo Hyzonit 2023 hintaan 750usd ja sait siitä heti 700e. Ei kai verottajaa kiinnosta muu kuin tuon 7000 euron ja 700 euron välinen ero 6300e?

1 tykkäys

:grin: kiitos totuudenmukaisesta esimerkistä…
Painotan että konversio EI tapahdu heti toiseen suuntaan. Eli tämä skenaario on mahdollinen:

EDIT: pistin vetämään IBKR:le kyselyä että mihin conversionrateen perustavat Activity statement / Tradereportin konversiot. Minulla on kätevästi CAD valuutalla tehty vain yksi trade niin on helppo vertailla, kun alle tonninkin kaupassa puhutaan kuitenkin kympin heitosta heidän rapsan vs. https://ibkr-report-parser.appspot.com/ tuloksen kanssa, homma kumuloituu nopeasti tuhansiin loppulaskelmissa.

Luultavasti ressaan liikaa ja vaikuttaa viimevuoden vero.fi kanssakäynnin perusteella, että ehkä vasta sitten verottajalta löytyy räätälöidympää/henkilökohtaista apua, kun funtsitaan, että kuinka pitkä kakku tällä minun postittamalla yhteenvedolla saadaan. :+1:

1 tykkäys

Ahaa! Ymmärsin ensin, että IBKR Central Europe pakottaa valuutanvaihdot molempiin suuntiin heti.

Joka vuosi sama juttu; pääomatuloista tehtävä (kaavamainen) työhuonevähennys. Olen Melko varma, että viime vuonna piti vain ruksia sopiva laatikko kohdassa ‘muut pääomatuloista tehtävät vähennykset’, ja vähennys automaagistui. Ja ihan kun olisin sen täpän muutama viikko sitten vielä ehtinyt nähdä 'OmaVERO’ssa, ennen kun koko vero.fi kaatui… No, eipä ole ruksi-laatikkoa enää, niin kirjailin käsin pienimmän kaavamaisen vähennyksen, 230€. Mutta kysymys kuuluukin, onko se nyt koko vuodelta 230€, vai per kk, eli yhteensä 2760€. Josta ei tietenkään saa kun maksimin (920€).

Eli pistin kaavamainen työhuonevähennys 230€ + puhelin- ja nettikuluja 25,89€/kk = 310,68€/vuosi eli yhteensä 540,68€/vuosi. Meniköhän se nyt oikein. Ja älkää sanoko, että vero.fi:ssä on selvät ohjeet. Ei ole!

Kiitos.

Vähennys on tietääkseni koko vuodelta 230€ (tai 460€ tai 920€).

2 tykkäystä

Tai toteutuneiden kulujen mukaan.

3 tykkäystä

Hei,
aloitteleva sijoittaja tässä, jolla pari kysymystä ennakkoveron maksusta.
Sijoitan siis OP:n kautta, joten tiedot osto- sekä myyntitapahtumista menee suoraan verottajalle. Miten on, ilmoittaako verottaja minulle paljonko tulee ennakkoveroa maksaa vuoden lopussa vai pitääkö se itse laskeskella? Vai pitäisikö jokaisen myyntitapahtuman kohdalla tehdä ennakkoveromaksu? Ja sitten, ilmoittaako OP minulle suoraan kaikki ennakkoveron maksuun tarvittavat tiedot?

Toivottavasti joku saa selvää, mitä haen kysymyksillä :sweat_smile:

1 tykkäys

Ne maksettavat verot on ilmoitettu siinä saamassasi veroehdotuksessa. Toki voit itse maksella ennakoita myyntivoitoista omaveron kautta jos siltä tuntuu, taitaa näin jopa säästyä pieneltä korolta jonka perivät muuten noista.

4 tykkäystä

Muistelisin asiaa joskus kysyneeni verottajalta ja silloin muistini mukaan vastaus oli, että jos ennakkoa haluat maksaa, se pitää maksaa tammikuun loppuun mennessä, eli tämän vuoden pääomatuloista ennakkovero pitää maksaa vuoden 24 tammikuun loppuun mennessä. Eli vaatii oman ymmärryksen siitä, onko verotettavaa pääomatuloa. Veroehdotus tulee yleensä vasta toukokuussa, joten se ei tässä auta.

Niin, ja verottaja toki tietää minua paremmin miten asia nykyään menee.

1 tykkäys

Tuossa on verottajan aika hyvä ohje ennakkoveroihin: Maksa vero sijoituksista - vero.fi

Helpottaisi hieman ohjeistamista, jos tietäisi salkkusi koon ja myyntivoittojen määrän. Yleinen peukalosääntö kuitenkin on ettei ennakkoveroa kannata maksaa ellet tiedä olevasi varmasti voitolla. Käytännössä tämä tapahtuu vuoden lopussa tai mikäli kauppa on omaisuuteesi ja palkkatuloihisi nähden poikkeuksellisen iso. Jos puhutaan alle kymmenen tuhannen euron myyntivoitoista, niin voit maksaa verot mätkyinä (kannattaa kuitenkin pitää veroihin varattu summa jossain vakaassa omaisuuslajissa, jotta varat ovat saatavilla kun niitä tarvitaan). Jos haluat maksaa verot osamaksulla palkkatuloista, niin voit nostaa veroprosenttia.

TLDR; Jos olet piensijoittaja, niin sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin tarkastaa (ja mahdollisesti korjata tai täydentää) veroilmoituksesi. Saattaa kuitenkin olla fiksua pitää omaa Exceliä, jottei virtuaaliseen postilaatikkoon kilahtava veroilmoitus ole yllätys, vaan olet ainakin samalla pallokentällä

Mikäli summat ovat isompia, niin sinuna pyytäisin neuvoa suoraan verottajalta.

8 tykkäystä

No kyllä se sen verran auttaa, että ehdotuksessa on kaikki verottajan mielestä maksuun menevät pääomatuloverot. Sitten jos on käynyt kauppaa ulkomaisten välittäjien kautta, niin he eivät ilmoita noita kauppoja Suomen verottajalle, joten sitten se ei auta.

En tiedä miten toukokuussa tuleva veroehdotus auttaa, jos ennakkovero pitää maksaa tammikuun loppuun mennessä. Mutta sovitaan, että se auttaa, niin homma omalta osalta bueno.

1 tykkäys