Verotus osakekaupoissa

Moro DarkRoast!

Juu, ei tämä tarvitse omaa ketjua, siksi siirsin kaikki viestit tänne Verotus osakekaupoissa -ketjuun. :slight_smile:

P.S. En tiedä, mitä olen sählännyt asetuksissa tai jotain, mutta en enää aina heti huomaa kaikkia ilmoituksia, jos mulle on vastattu tai tägätty. Voi olla, että olen vain senilöitynyt kovast viime aikoina. :confused:


EDIT:

Ei tarvitse pahoitella, ihan ymmärrettvä juttu. :slight_smile:

Mulla ei ole mitään varaa sanoa toisten virheistä.

Mukavaa perjantai-iltaa!

4 tykkäystä

Kiitos tästä! Tämä selvensi asian minunkin välillä (usein) hitaasti toimivaan pääkoppaan. Ja varsinkin kun ensimmäistä vuotta tässä vasta sijoittamassa niin ei vielä kaikki hommat hoidossa.

edit: ja @Sijoittaja-alokas pahoittelut tuosta uudesta ketjusta, en löytänyt tätä ketjua selatessa.

1 tykkäys

En nyt tarkistanut, mutta ymmärtääkseni myös henkilöverotuksen puolella tammikuun loppuun voi maksaa ennakkoveroja ilman korkoja. Sitten jos maksat verot esim. toukokuussa kun olet saanut esitäytetyn veroilmon, niin siihen tulee pienet korot päälle. Sanoisin, että ei kannata välittää ellet maksa tuhansia euroja veroja (silloin niillä pienilläkin koroilla on vähän merkitystä) ja sitten toisena asiana tietenkin, että se raha pitäisi olla jostain saatavilla, että saa verot maksettua :slight_smile:

2 tykkäystä

Ne pienet korot ovat yleensä alemmat kuin millä markkinoilta saa rahaa joten minä pyrin yleensä aina mätkyihin.

5 tykkäystä

Jos omistaa rahastoa 10k edestä, josta 1k voittoa. Rahastoa myydään 5k edestä.

Kysymys: tuleeko myyntivoittoveroa maksettavaksi 1k vai 0,5k voitosta, koska rahastoa myytiin ainoastaan puolet?

Verottaja:
Sijoitusrahasto-osuuksien myynnissä sovelletaan yleensä FIFO-periaatetta (First In – First Out). Tällöin jokaisen erän myyntihinnasta vähennetään siihen kuuluvien osuuksien ostohinnat siinä järjestyksessä kuin olet hankkinut osuudet.

Rahasto-osuuksien tapauksessa FIFO-periaatteesta on kuitenkin mahdollista poiketa. Rahastoyhtiön on pidettävä kaikista osuuksista rahasto-osuusrekisteriä, johon sen on merkittävä osuustodistuksen tai rahasto-osuusmerkinnän järjestysnumero. Voit halutessasi pyytää rahastoyhtiötä lunastamaan tietyn osuustodistuksen tarkoittamat tai tietyllä järjestysnumerolla hankkimasi rahasto-osuudet.

4 tykkäystä

Verotuspäätöksessä oli kohta “Käyttämättä olevat ulkomaisen veron hyvitykset” ja tässä summa viime vuodelta. Saanut USA:sta pelkästään osinkoja ja ei myyntivoittoa/-tappiota. Tämä tulee ilmeisesti tuosta ulkomaille peritystä osingon 15% lähdeverosta?

Olenko nyt ymmärtänyt väärin että periikö Suomen valtio noista USA osingoista kumminkin tuon 25.5% (0.85*0.3) veroa tuon USA perimän 15% veron lisäksi? Oletin että Suomi perii tuon puuttuvan 10.5% veron erikseen.

1 tykkäys

USA perii 15% ja Suomi 10,5% lopullisen verotuksen yhteydessä. Menee yleensä oikein.

Ne saa kuitenkin hyödynnettyä seuraavan viiden vuoden aikana ulkomaan osingoista.

Yksi tapa millä ne jää käyttämättä alunperin on, että myyntitappiot kattavat kaikki pääomatulot.

1 tykkäys

Näkeekös omaverosta tämän hetkisen myyntivoittojen kompensoimiseen kelpaavan myyntitappioiden määrän?
Kun tässä suunnittelee mahdollisia veromyyntejä niin tietäisi miten paljon on vielä edellisiä vähentämättömiä…

Ei taida muutoin kuin kaivamalla edellisistä verotuspäätöksistä ja ynnäämällä.

Näkee, miten paljon on käyttämättä miltäkin verovuodelta siltä ajalta kuin niitä voi käyttää.

No kyllä ne minulla on näkynyt :person_shrugging: ehkä me tarkoitetaan samaa silti, eos.

Ok, kaipa se sitten jossain siellä näkyy, itse olen kaivanut verotuspäätöksiä, kenties missannut helpommankin tavan.

Nordnetin asiakkaiden verosuunnittelua varten on hyvä tietää, että Nordnet tarjoaa vuoden sisäisen voittojen/tappioiden määrän hieman hankalasti:

  1. Sivuni →
  2. 9A-raportti →
  3. Suodata →
  4. Vaihda pvm (esim. 1.1.-30.6.2023) →
  5. Näet voitot (ja varmaan myös tappiot)

Juurikin isommassa AOT-repussa näyttää olevan jo yht. 19,5 k€ voittoja ihan joutavasta säätämisestä. Pitäisi säätää ennemmin OST:n puolella. Tappioita taitaa olla loppuvuodesta vielä hankalampi kerätä kuin viime vuonna. Toisaalta, mitä enemmän pääsee maksamaan veroja, sitä parempi. On silloin nettovoitotkin varmaan olleet enemmän, kuin vero. 4,5 k€ maksettavaa sekä 1.9. ja 1.11.2023. :partying_face:

6 tykkäystä

Kerrotko missä ne näkyy? Kohdassa “Verotettava pääomatulo > Alijäämä”?

1 tykkäys

Tappiot
Luovutustappiot esim. 2016 ja sen jälkeen
Verovuodelta 2022 xxxx€
Viimeinen vähennysvuosi esim. 2027

1 tykkäys

Sijoituslainan korkovähennys tehdään sen kalenterivuoden verotuksessa, jona korot on maksettu verottajan sivujen mukaan eli niitä ei voi myöhemmin vähentää pääomatuloista.Kuinka on jos myyntitappioita on enemmän kuin tuloja,voiko nuo lainan korot vähentää ensisijaisesti pääomatuloista jolloin myyntitappiot siirtyvät myöhemmin vähennettäväksi vai miten se verottaja noita tulkitsee.

”Vuodesta 2016 alkaen luonnollisten henkilöiden ja kuolinpesien luovutustappiot vähennetään edelleen ensisijaisesti verovuoden luovutusvoitoista. Sen lisäksi vuoden 2016 ja sitä uudemmat luovutustappiot voidaan vähentää luovutusvoittojen kokonaan tai osin puuttuessa myös muista pääomatuloista. Tappion vähentäminen kohdennetaan pääomatuloon, josta on jo vähennetty tulon hankinnasta ja säilyttämisestä aiheutuneet luonnolliset vähennykset. Muut pääomatuloon kohdistuvat vähennykset tehdään vasta luovutustappion vähentämisen jälkeen.

Jos luovutustappiota jää tämänkin jälkeen vähentämättä, vahvistetaan jäännös verovuoden luovutustappioksi, joka vähennetään viitenä seuraavana vuotena luovutusvoitoista ja muista pääomatuloista. Eri vuosien tappiot vähennetään siinä järjestyksessä, jossa ne ovat syntyneet. Luovutustappiota ei oteta huomioon pääomatulolajin alijäämää vahvistettaessa eikä niiden perusteella saa ansiotuloista vähennettävää alijäämähyvitystä.”

Arvelisin mutulla että järjestys on seuraava:

  1. Luonnolliset vähennykset eli tulonhankkimiskulut, kuten työhuonevähennys, vähennetään ensin pääomatuloista. Voi olla, että jos tarkoitat ”tuloilla” myyntivoittoja, ensin vähennetään myyntitappiot ja tämä vasta toisena.
  2. Luovutustappiota vähennetään nollaan euroon asti. Loput luovutustappiosta siirtyy seuraaville vuosille vähennettäväksi 5 vuodeksi, kts yllä.
  3. Sijoituslainan kaikki korot vähennetään, mikä muodostaa pääomatulolajin alijäämän. 30% tästä vähennetään ansiotulojen verosta (max 1400e) alijäämähyvityksenä. Siitä osasta mitä ei voi vähentää ansiotulojen veroista vahvistetaan pääomatulolajin tappio. Pääomatulolajin tappio vähennetään seuraavien 10 verovuoden pääomatulosta sitä mukaa kuin pääomatuloa syntyy.

Siihen ei varmastikaan voi itse vaikuttaa vaan rullaa automaattisesti. Soita palvelunumeroon jos haluat vahvistuksen.

1 tykkäys

Muistelen, että ylijääneet tulonhankkimismenot muodostavat alijäämähyvityksen, josta 30% siirtyy ansiotulojen veroista vähennettäväksi. Viisaammat korjatkoon hataraa muistiani

Näin on tulonhankkimismenojen ja korkomenojen osalta. Luovutustappiota ei oteta huomioon alijäämähyvitystä laskettaessa.