Verotus osakekaupoissa

Oletko laittanut jotain selitettä käytölle vai pelkkä “tietokone 1000€” ilman mitään selvitystä mitä käyttöä sillä on huomattavien sivutulojen hankinnassa?

En ole laittanut. Näkevät kyllä että aktiivinen kaveri on kyseessä:)

1 tykkäys

EIköhän koronavuonna riitä myös sekin, että ollut etätöissä ja tarvinnut lisähankintoja :slight_smile:

2 tykkäystä

Kysymys kaikille pääomaveroista vähennyksiä hakeneille

Onko verottaja pyytänyt sinulta kuitteja/todisteita po-veron vähennyksistä?
  • Ei
  • Kyllä (kerro ketjussa mitä on pyydetty)
  • En ole hakenut po-veroista vähennyksiä

0 voters

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa siitä, miten verottaja suhtautuu tilanteeseen, jossa myyn AOT tappiolla olevan osakkeen, ja ostan sen suurin piirtein samaan hintaan ja aikaan OST?

AOT:en kanssa myynti ei kelpaisi vähennyksiin, mutta vaikuttaako, että erä ostetaan osakesäästötilille?

Minusta tuossa ei ole mitään väärää koska OSTilta maksat verot sitten joskus. Eikä verottaja näihin puutu kun puhutaan piensijoittajista.

3 tykkäystä

Voiko tulla ongelmaa jos myy aot ja ostaa ost. Omien tilien välinen kauppa on jossain pörssin säännöissä kielletty.

Ite ainakin keväällä myin Qt:t pois AOT:ltä ja ostin heti OSTille. Ei ois kyllä kannattanut myydä, vaan vain ostaa. Tosin summat pieniä enkä kyllä usko verottajaa kiinnostavan. Verot niistä kuitenkin maksetaan. Tosin mulla oli vähennettävää jo valmiiksi.

Toimeksiannot ei saa olla samaan aikaan käsittääkseni eli jos eka myyt ja heti perään pistät ostotoimeksiannon niin ei rikota tätä sääntöä.

3 tykkäystä


Olen saanut tänä vuonna nordnetissä 1176 euroa voittoa, tappioiden jälkeen summa on 912 euroa. Käsittääkseni siis verovapaata. Hoitaako nordnet verottajalle kaiken tiedon, ja minun ei tarvitse itse tappioiden vähennystä hakea?

Ei ole verovapaata. Myynnit on verovapaita jos myy alle 1000 eurolla osakkeita. Eli esim. Olet ostanut 700 eurolla ja myyt 999 eurolla pois, voitto-osuus 299 on verovapaata. Jos myisi 1001 eurolla niin 301 euron voitosta pitäisi maksaa 30% pääomatulovero.

18 tykkäystä

Hei, menin katsomaan omaa raporttia Nordnetissä, enkä löytänyt mitään tietoja jostain syystä. Onko kenelläkään tietoa mistä tämä johtuu? En ole tosin ikinä ennen vielä käyttänyt näitä tietoja, kun tänä vuonna avasin vasta tilin.

1 tykkäys

Taitaa vakiona näyttää 2019 tietoja. Vaihda päivämäärärajausta.

1 tykkäys

Hämärä mielikuva että parempi rapsa löytyy vanhan Nordnetin puolelta.

Otetaanko myynnissä huomioon myyntikulut? Jos myyn osakkeita 999e, mutta siihen lisättynä esim 3e myyntikulu niin myynti on 1002e. Tuleeko tällöinkin maksaa pääomaverotulo?

Ei, Myynti/ostokulut ovat nimenomaan kuluja, ei itse kaupan osa. Mutta jos jäät alle tuon 1000 euron rajan, et voi myöskään vähentää myynti/säilytys/ym kuluja voitoista (kun ei ole ns. voittoa, mitä vähentää vähennettävää).

Ja vielä tarkennuksena yllä olevaan: Tuo 1000 euron myyntiraja on siis kumulatiivinen summa koko vuoden ajalta, ei yhden kaupan.

Eli kaksi myyntiä vuodessa, esimerkiksi 500 ja 501 euroa ylittäisi jo rajan. Lisäksi tuo summa sisältää kaikkia vastaavia myyntejä (esim sijoitusasunto jne), ei vain osakkeiden myyntejä. Uskoisin, että tälläkin foorumilla on harvassa ne, jotka oikeasti jäävät tuon rajan alle.

5 tykkäystä

Siis juuri näin, kun myynti on enintään 999,99 euroa vuodessa tästä ei aiheudu verotettavaa tuloa. Verottajan ohjeessa ei puhuta luovutusvoitosta, vaan -hinnasta. Eli myynti (josta voidaan vähentää kulu tietyissä tilanteissa) tulee olla alle 1.000 euroa kalenterivuodessa.

“Luovutusvoitto on verovapaa, jos kaiken verovuonna luovutetun omaisuuden luovutushinnat ovat yhteensä enintään 1 000 euroa.”
Arvopaperien luovutusten verotus - vero.fi Kohta 3.2

Edit: Tarkennus sanomaani.

1 tykkäys

Minä kyllä tulkitsen tuota siten että se raja on 1000€ myyntihinta ilman kuluja ja kuluilla tarkoitan välityskuluja tässä.

Eli voitolla & kuluilla ei ole väliä kunhan myy yhteensä 1000€ tai alle.

1 tykkäys

Eikö ne kulut ole negatiivinen osa luovutushintaa. En keksi mitään logiikkaa miten ne laskettaisiin siihen päälle. Myyt osakkeita 999e, välityskulut on 9euroa. Tilille tulee 990euroa. Millä laskukaavalla tuosta saadaan 1008euroa?

1 tykkäys

Minusta kulut on täysin erillinen osa yhtälöä eli ainoa millä on merkitystä on se myyntihinta ilman kulkuja koska muuten verotus kohtelisi eri tavalla eri välittäjien/tasojen yms. kanssa. Eli max 1000€ myynnit, kulut on mitä on.

1 tykkäys