Verotus osakekaupoissa

Itse asiassa Nordnet viestii tässä hieman väärin. Saksa ei pidätä tuota lähdeveroa, USA pidättää. Saksan lähdevero on 26,4 %, ei 30 %. Ei Saksa voi pidättää enempää kuin heidän sisäinen lakinsa sallii. Saksalaiset noudattavat lakia kirjaimellisesti.

USA:n lähdevero osingoista on 30 %. Kun välittäjä hoitaa tarvittavat järjestelyt ja vakuutukset, niin on mahdollista, että sovelletaan verosopimuksien mukaisia alempia veroprosentteja kuten Nordnetin kautta suoraan omistetut jenkkiosakkeet, joista peritään verosopimuksien mukaista 15 % veroa. Käytännössä Nordnet käyttää US alisäilyttäjää, jolle Nordnet vakuuttaa ja vastaa siitä, että heidän asiakkaansa ovat oikeutettuja 15 % lähdeveroon. Tämän seurauksena alisäilyttäjä voi säilyttää nämä osakkeet säilytystilillä, johon sovelletaan 30 % sijasta 15 % lähdeveroa.

Kaksoislistattujen osakkeiden osalta tilanne on monimutkaisempi sillä säilytysketju pitenee. US yhtiöiden osakkeet säilytetään aina USA:ssa, myös Saksassa listatut osakkeet, joita vastaavat talletustodistukset säilytetään Saksassa. Kun US yhtiö jakaa osinkoja, niin lähdeverotus tapahtuu USA:n maaperällä, josta netto-osinko matkaa ensin Saksaan ja sieltä sitten Suomeen.

Jotta voitaisiin soveltaa 15 % verokantaa, niin ensin Nordnetin pitäisi hoitaa paperisota Saksaan asiakkaidensa osalta, että 15 % verokanta toimii. Sitten saksalaisen säilyttäjän pitäisi hoitaa paperisota kaikkien asiakkaidensa osalta USA:an alisäilyttäjälle, että 15 % soveltuu. Vasta kun tämä ns. kaksinkertainen paperisota on hoidettu, niin lähdevero laskee 30 % maksimista alemmas.

Tämä paperisota lisää kustannuksia kaikille osapuolille. Lsäksi US alisäilyttäjä on vastuussa mahdollisesta alipidätyksestä (eli 30 % asemasta 15 %) US verottajalle eikä suostu soveltamaan 15 % verokantaa ellei kaikki ole varmasti kunnossa.

Näistä syistä johtuen ei liene kaupallisesti järkevää hoitaa veronpidätystä kuntoon, sillä tästä aiheutuisi säilytysketjussa ylimääräisiä kustannuksia, jotka Nordnet joutuisi maksamaan ja todennäköisesti vyöryttämään asiakkailleen. Veikkaisin, että rinnakkaislistattuja osakkeita ostavat eivät olisi halukkaita maksamaan korkeampia maksuja rinnakkaislistatuista osakkeista kun voisivat vaihtoehtoisesti omistaa samat osakkeet ilmaiseksi ostamalla suoraan USA:sta.

Jos omistaa USA:n pörssissä rinnakkaislistattuja osakkeita, esim. NYSE:ssä listattua brittiläistä GSK:ta, niin aina osingonjaon yhteydessä peritään ns. ADR- fee. Tällä maksulla katetaan juurikin rinnakkaislistauksen ylimääräisiä kustannuksia.

Jätin tietoisesti ylläkuvatusta pois Global Custodianin pitääkseni kuvauksen hieman yksinkertaisempana.

10 tykkäystä

Kiitoksia, erittäin hyvin avattu tilannetta! Monasti näkee mantran “vain pääkonttorin sijainti ratkaisee” joka toki yleensä pitääkin paikkaansa.

Oma spekulaationi tähän on että a) mutkat suoriksi ettei tarvi pitkää selitystä b) ajatusvirhe ohjeen kirjoittajalla c) molemmat.

Oletteko laittaneet vähennyksiin tietokoneen hankintamenon useana vuonna peräkkäin verotukseenne?

Ja jos olette laittaneet niin onko verottaja kysellyt erikseen kuitteja tai vastaavaa?

Olen vähentänyt tietokoneen hankintamenon (50 %) silloin kun olen sellaisen ostanut, toki verottajan poistohjetta noudattaen yli 1200 euroa 25 % poistoina). Ja olen vähentänyt hankintamenon vain kertaalleen.

Ostatko joka vuosi uuden tietokoneen vai ajattelitko säästää veroista vähentämällä saman kulun aina uudestaan ja uudestaan?

8 tykkäystä

Niin kyllähän moni laittaa verotukseen aina uudestaan ja uudestaan vuosittain ammattikirjallisuuden,nettiyhteyden- ja tietokoneen hankintamenon jne.

Tarkoituksena oli lähinnä kysyä palstalaisilta onko verottaja kysellyt näiden kyseisten hankintamenojen perään?Olen myös ymmärtänyt että moni kokeilee meneekö vähennykset läpi.

Eli onko verottaja kysellyt kuitteja tai vastaavaa?

Ei ole kysellyt, joka vuosi perheeseen jollekin hankitan läppäri ja olen itse sen maksanut ja laittanut vähennyksiini, eli kuittikin löytyy jos tarvis, ‘treidaustietokone’ pitää aina olla tuore kampe. Myös työhuonevähennyksen ja kodin netistä puolet. Aina mennyt läpi, varmaankin verottaja optimoi panos tuotos suhteen, ja ei käytä resursseja näin pieniin summiin. OST:llä pääosa sijoituksista ja olen nostanut rahaa(Voittoja) OST:ltä sen verran että vähennykset tulee hyödynnettyä, sitten laittanut rahan takaisin OST:lle. Eli noin pikkusummilla verovelka samalla vähentynyt OST:llä vuosittain.

Moni varmaan kalenterivuoden aikana tehtyjä laitehankintoja, puolet netistä ja sijoitusmedioiden kuukausimaksut laittaa vähennyksiin, mutta en ole kuullut, että samaa yksittäistä hankintamenoa kukaan laittaisi huvin ja urheilun vuoksi useampana verovuotena vähennyksiin. Kunhan vähennykseen laitetut summat ei karkaa ihan övereiksi, niin hyvin pieni todennäköisyys joutua vähennysten takia tarkastuksiin tai kuitteja toimittelemaan. Mutta jos se tarkastusnakki napsahtaa, niin voi olla, että selitysten ontuessa verottajaa alkaa aiemmatkin vuodet kiinnostaa. Mutta epätodennäköistä edelleen.

On jännä ilmiö, että suomalaiset on yleisesti hyvin sääntöjä noudattavaa kansaa, mutta veroilmoitusten vähennysten kanssa kusetus on meillä lähes kansallispeli. Itse täytän sitten varmaan oman ilmoitukseni aivan liian rehellisesti. Laitan pääomatulojen vähennyksiin käytännössä vain sijoituskirjallisuusostot ja talousmedioiden lukuoikeusmaksut. Atk-hankinnoista 50%, netistä 50% ja työhuonevähennys menee kaikki ansiotulojen vähennyksiin, kun lähes 100% etätöitä teen.

7 tykkäystä

Vähennän 50 % netistä ja saman tietokoneesta aina kun (harvoin) sellaisen ostan. Lisäksi vähennän keskimmäisen työhuonevähennyksen (myös tänäkin vuonna) ja erilaiset sijoituspalvelut (esim. Seeking Alpha) ja sijoituskirjallisuuden ja lehdet. Lisäksi vähennän sijoituslainojen kulut (vain korot menee automaattisesti, vähennän siis sen kun maksan joka kuukausi pari euroa per kuukausilyhennys, lisäksi lainannostokulut).

Vuokratuloista vähennän erikseen niihin liittyvät kulut kuten käynnit vuokra-asunnoilla.

Yhden kerran on verottaja kysynyt lisätietoja, mutta ei tarvinnut toimittaa kuitteja. Tosin tässä verottajalla oli muutakin kysyttävää ja samalla kai sitten kysyttiin kaikki mitä keksivät kysyä. Ilman pääasiaa tuskin olisivat kysyneet kuluista.

3 tykkäystä

Mieluummin sanailisin tämän niin, että kunhan vähennykseen laitetut asiat ovat oikeutettuja, niin ei ole mitään pelättävää vaikka tarkastukseen joutuisikin.

Itsekin olen ollut tarkastettavana vaikka vähennyksiä oli alle pari tonnia. Jokaisesta vähennysrivistä vaadittiin selitys (vapaamuotoinen tietysti) miten liittyy tulonhankintaan. Jokaisesta kulusta/hankinnasta/palvelusta vaadittiin tosite.

10 tykkäystä

Luullut että tällaista voi tehdä vain jos on päätoiminen treidaaja. Että normit ihmiset voisi tehdä näitä vähennyksiä myös kirjallisuudesta tai koneesta & monitoreista?

Kuulostaa Verottajan kannalta puhtaasti yhteiskunnan rahan tuhlaukselta, olisiko joku erityinen syy joutua kohteeksi.
Yrityspuolella kuulemma ratkaisee mahdollinen virheen aiheuttama sanktion määrää sen kohdistetaanko verotarkastus ko. yritykseen. Epävirallisesti olen usealta toisistaan riippumattomalta yrittäjältä kuullut, että tarkastajat istuu selaamassa firman papereita ja tietokantoja vähintään niin kauan että saavat tarkastuksen kulut tulee katettua jos ei muuta löydy, tarvittaessa istuvat iltaan niin pitkään että jotain taatusti löytyy. Yrittäjät on tyytyväisiä jos tarkastajat löytävät jonkun sopivat jutun josta määräävät lisäveroja jo aamupäivällä, niin kaikki pääsee paljon vähemmällä.

1 tykkäys

Ei niitä tarkastijia kiinnosta kuinka paljon lisäveroja tulee. Eivät toimi millään provikkapalkalla.
Meillä ainakin tarkastajat kävivät noin viikon ajan läpi papereita. Käyttäytyivät asiallisesti ja tehokkaasti. Kun olivat käyneet kaiken läpi totesivat kaiken olleen oikein ja toivottivat hyvät jatkot.

7 tykkäystä

En tiedä verottajan käytäntöä juuri näissä asioissa ja sen takia “täällä” niitä kysyinkin kuinka usein olette esim. Tietokoneen laittaneet vähennyksiin perättäisinä vuosina.Kaupankäynti varmaankin vaikuttaa eli mitkä on pääomatulot jne.

Uskoisin verottajalla olevan jotkin tietyt kriteerit mitkä laukaisevat lisäselvityksen näissä jne.Kirjanpitäjät/tilitoimistot ovat varmaankin hyvin perillä näistä käytännöistä ainakin yksittäisen elinkeinoharjoittajan näkökulmasta katsottuna.

Yrittäjäthän laittavat verottajalle vähennyksiin " monen moista", jotka ei päivän valoa kestäisi hetkeäkään.Toisin on mahdollisuudet yksityisellä sijoittajalla.

1 tykkäys

Olen laittanut tietokoneen vähennyksiin aina, kun olen sellaisen hankkinut. Käytännössä viiden vuoden välein. Kokisin aika vaikeaksi perustella tämän tiheämpää vaihtotahtia ellei sitten tietokone rikkoonnu, eikä tällaista ole koskaan itselleni käynyt.

Korostan vielä, että minulla on työkone erikseen. Ja lasten pelikoneet ovat myös olleet erikseen, eikä niillä ole mitään tekemistä vähennysten kanssa.

2 tykkäystä

Yritysläppäreissä on metallirunko mutta halvemmissa alta tonnin koneissa muovia ja harvoin kahta vuotta pysyy ehyenä kun on kaikkialla mukana ja aamusta iltaan päällä ja kaikki ressut sama kone. Aamulla avaan aamukahvilla digilehden lukuun ja sitten työpäivän ajan käytössä ja illalla omia juttuja.

1 tykkäys

Näiden muutaman tietokoneen verovähennyskommentin jälkeen olen sitä mieltä, että moraalikadon vuoksi tietokoneen vähennysoikeus on syytä poistaa :grin: Järjetöntä olisi verottajan aikaa tuhlata verotarkastuksiin näissä asioissa. Verohallinnollakin on eilisten uutisten mukaan leikkauksia edessä Verohallinnon pääjohtaja Markku Heikura olettaa, että julkisen hallinnon leikkaukset näkyvät palveluissa - MTVuutiset.fi

2 tykkäystä

Yksittäisten elinkeinoharjoittajien ja yleensäkin yrittäjien joukko se vasta yhteisten murojen sekaan kuseekin mitä vähennyksiin tulee!Siinä joukossa laitetaan vähennyksiin mitä ihmeellisimpiä kuluja omilta lapsilta ja vielä omilta vanhemmiltakin lähtien.

2 tykkäystä

No en kyllä ihan tätä allekirjoita. Omat harmaan talouden puuhastelijat ovat varmasti olemassa, mutta kyllä suurin osa yrittäjistä aika rehellisesti veroasiansa hoitaa. Olin aikoinaan tilitoimistossa töissä, niin väitän että on kokemuspohjaa näistä pienyrittäjistä ja heidän tavoistaan toimia.

Sitten mitä tulee näihin yksityissijoittajiin, jotka vähentelevät läppäreitä ym. kun olevinaan niin kovasti käydään kauppaa tai jotain dressmanin pukuja kun niitä käytetään yhtiökokouksissa, niin taitaa olla sen verran pientä ettei noita kukaan edes tsekkaa verottajalla. Se että ne menee “läpi” ei tarkoita sitä että ne olisi varsinaisesti hyväksytty vähennykelpoisena, näin mutuilen.

11 tykkäystä

Totta kai yrittäjien joukosta löytyy ihan yhtä lailla epärehellistä poppoota kuin muustakin väestöstä. Suuri osa siitä epärehellisestäkin osasta ymmärtää verottajan sanktioilla olevan saavutettuun hyötyyn nähden hyvin karut seuraukset. Toinen osa noista ties mitä kuluja yrityksen piikkiin lisäävistä pohjautuu ensiks mä luulin, sitten mä ajattelin ja tekee sitä muutkin - poppooseen.

1 tykkäys

Haluan vähentää kauppalehden tilauksen pääomaveroista (Black Friday tarjous)
Onko tämä oikea kohta ja kysyykö verottaja sitten jälkeenpäin tarkennusta?