Viikko-osakkeet lomakohteissa

Juuri näin… Löhinnä kaipaisin perusteluja siihen kuka ihmeessä ja miksi haluaa lomaosakkeen?

Tuolla muutama laskelma.

12 tykkäystä

Oli hyvä kirjoitus @Tunturisusi edellä linkkaama juttu. Avaa kyllä paljon tuota touhua, jos siitä millään tavalla on kiinnostunut.
Itseäni vaan ihmetyttää, että kuka tuollaiseen lähtee mukaan, paitsi tietysti joku erittäin tietämätön, joka kuvittelee saavansa lähes ilmaisia lomia, ihan koska vaan haluaa, tai sitten tietysti joku tuulipuku.
Kai nuo lomaosakkeet joskus 90-luvulla olivat muotiakin.

Kybätonnia tosin kukaan ei ole täällä maksanut (eikä maksamassa).

Mutta jos RCI jäsenyys irtoaa halvemmalla panostuksella kuin “kybädona”, niin se saattaa muuttua kiinnostavaksi. Paino sanalla saattaa. Siitähän tässä enimmäkseen keskustellaan.

Airbnb:tä ehdottelevalle: ei ole oikein vaihtoehto resort-lomalle.

Edit. Linkattu juttu Tuulipukumiehen blogikirjoitukseen on tosiaan valaiseva aukilaskenta. Itse lisäisin siihen vielä pari asiaa:

  1. maksettu osuushinta on todennäköisesti menetettyä rahaa, “klubin pääsymaksu” - sitä ei sanottu ääneen mutta minä sanon vaikka jonkun mielestä “muutama kymppi torilla myydessä saatuna” ei kuulemma ole “menetettyä pääomaa” - No minulle se olisi. Ainakin jos lähtee sillä asenteella liikkeelle, että rahat on menetettyjä, niin ei ainakaan pety.

  2. On perin epäselvää mitenkä niitä vaihtoviikkoja RCI-järjestelmästäkään lopulta pisteillä saa. Ei se näyttänyt ihan heittämällä sujuvan tai ainakin epäluulo sellaisesta kitkasta on. Sielläkin on jotain “platinajäsenyyttä” yms joilla suositaan niitä jotka on tuoneet pyramidiin tuoreempaa rahaa kuin sinä olet (tai Huutokaupat.comista ostanut on tuonut eli ei ole tuonut mitään)

2 tykkäystä

Nyt ei oikein rinnastukset hotelleihin toimi kun ei ole selvästikään ymmärretty kauppaobjektin luonnetta oikein:

Siis kyllä nuo viikko-osakkeet näyttäisivät olevan aika monessa (ellei kaikissa) kohteissa nimenomaan AsOy-tyyppisiä osakkeita. Yhtiössä vaan on X asunnon X osakkaan sijasta X * 50 osakasta. (noin 50, koska pari viikkoa vuodesta on yleensä varattu huoltoon ja korjauksiin)

Siten vastike on todellakin vastike ihan kuten muissakin AsOy:ssä. Toki vastikkeen kohtuullisuudesta voidaan keskustella. Siellä on tosin paljon elementtejä sisällytetty vastikkeeseen, jotka normaali lomakeskus-AsOy osakas maksaa eriseen kuten polttopuut, puhtaat liinavaatteet, loppusiivous jne. Yhtiön RCI vuosimaksukin katetaan sillä.

Onko osakkeen pistearvo ikuisesti kiinteä ja lomakohteen pistearvohinta HC:n vapaasti määrättävissä eli nousee vuosien kuluessa?

En osaa sanoa ja epäilenpä että perus-HC-myyjä ei osaa sanoa myöskään tuohon mitään.

Menee varmaan aika korkealle HC-hierarkiassa toi kysymys eli siellä on joku, joka vastaa kohteiden RCI-yhteistoiminnasta. Hän tietänee.

Muuta kautta olen saanut tietää, että kohde saattaa myös menettää RCI-yhteistyönsä, jos ei ole “riittävän laadukas”. Joten ihan mitään risumajaa ei saane RCI:stä läpi - tai siellä pidettyä ja sillä jotain mahtavaa pistemäärää itselleen. (Sellainenkin idea taidettiin tässä ketjussa heittää?)

1 tykkäys

No nämä minullakin tuli todella vahvasti mieleen, kun kuulin asiasta nyt ensimmäistä kertaa. Kaippa näillekin löytyy ostajansa, mutta ei tulisi kyllä itselle ikinä mieleenkään. Mieluummin rahat vaikka indeksirahastoon ja käydään lomalla sitten, kun käydään. Kaiken lisäksi siinä omistetaan yksi ainut kohde. Samaan paikkaanko sitä pitäisi mennä joka vuosi ja maksaa vielä vastikkeita kalliin omistuksen lisäksi? Vai ostetaanko 10 kpl ja vieraillaan joka vuosi vaikkapa kahdessa niissä? :open_mouth: Samaa mieltä, että mieluummin vuokrauksella, kuin omiin nimiin riesaksi tuollaisia omistuksia.

5 tykkäystä

Olennainen kysymys tällaisen himmelin kanssa on, kannataisiko himmeliä omistaa. Tällä hetkellä vaikutta aika täyteen hinnoitellulta

Itse lomaosakkeet jätän välistä

2 tykkäystä

Eräs olennainen syy tämän ketjun avaamiselleni (olen siis AP) oli tiedon määrän lisääminen näistä viikko-osake “sijoituksista” (lainausmerkit saa jättää poiskin, kaikki eivät ole tyytymättömiä näihin)

Tietoa onkin jo merkittävästi tullut lisää ketjuun, kiitos siitä.

Löysin muuten Talouselämässä olleen lehtijutun, joka tuo merkittävästi lisää infoa ainakin viikko-osakkeen (tai golf-osakkeen) luopumisjärjestelyjä pohtivalle. Nuohan on syytä pohtia etukäteen osana kaikkea muuta prosessia ennenkuin päättää mitään. On oleellinen tieto, pääseekö osakkeesta eroon.

Tuohon Talouselämän listaamana listaan on nyt ilmeisesti tullut lisänä sitten kuluttajalainsäädännön muutos,joka antanee oikeuden irtisanoa “lomavastikkeet”. Aivan satavarma siitä en ole soveltuuko se noihin “viikko-osakkeisiin” - ainakaan silloin kun fyysisesti omistetaan ihan oikeaa AsOy tyyppistä osaketta. Siellähän vastike perustuu yhtiön osakkuuteen eikä ole varsinaisesti mikään tilausjuttu.

Eräs juttu mikä tuli muuten mieleeni: perustaa yhtiön tarkoitusta varten ja ostaa sen nimiin. Tällöin ei kukaan voi väittää, että osake on myyty eteenpäin yhtiölle vastuiden välttämiseksi kun omistus on alunperinkin yhtiöön. Toki admintratiivista kuormaa tuosta tulee ja kulujakin lisää.

2 tykkäystä

Itse ainakin haluan säilyttää vapauden itselläni määrittää milloin lomailen ja missä eli säilyttää vapauden enkä halua sitoutua mihinkään kohteeseen tai osakkeeseen.

Jos pidempiä aikoja ulkomailla niin sitten vuokrausta… Oma kämppä ehkä lähempänä eläkeikää jos tarpeeksi viehättävä kohde löytyy.

2 tykkäystä

Kiinnostava ketju. On hyvä lisätä tietoisuutta näistä pyramidihuijauksien kaltaisista “sijoituskohteista” - sijoitushan tämä ei missään nimessä ole. Päällimmäisenä mieleen tämän keskustelun materiaaleihin tutustumisesta tuli Autobonus-dokkari.

2 tykkäystä

Voin laittaa tähän omat laskelmat auki, kun tämä järjestelmä tuntuu yllättävän monia kiinnostavan.

Yksityiseltä markkinalta 92 000 RCI-pisteen kohde 1100 eurolla. Vastike 400 euroa vuodessa. Tämän jälleenmyyntiarvo pysyy hyvänä ja voi saada jopa pientä voittoa.

Holiday Clubilta 40 000pisteen kohde 4200€, jotta sain rekisteröityä myös ensimmäisen kohteen RCI-järjestelmään. Vastike 205 euroa, jonka maksaa kolme ensimmäistä vuotta Holiday Club. Tämä jälleenmyyntiarvo romahtaa ja tästä saa ehkä muutaman satasen. Ja pitäähän sen romahtaakin, koska yksityinen ei peri minun RCI-jäsenyyttä ja joutuu liittyessään maksamaan siitä 3500€.

RCI vuosijäsenmaksu 145€, jonka maksaa kolme ensimmäistä vuotta Holiday Club.

Tämän vuoden matkat neljän hengen perheellä:

Hiihtoloma, viikko 8 Kanarialla 214 euroa viikon majoituksesta Teneriffalla+ itse maksetut lennot(n. 1000 euroa. Nuorempi lapsista vielä ilman omaa paikkaa koneessa. RCI-pisteitä kului n. 40 000

Kesällä yksi lomaviikko Katinkullassa kaveripariskunnan kanssa HC:n kultakortilla kesäkuussa. Viikon hinta per perhe 250 euroa kahden makuuhuoneen huoneistossa. Molemmilla perheillä siis oma huoneisto.

Syksyllä viikko Manhattanilla Hiltonin 4 tähden hotellissa 338 dollaria viikon hinta. Lennot 2300 euroa perheeltä. Yksi yö Manhattan ytimessä tuossa hotellissa olisi ollut tuolla viikolla noin 300 euroa yö. RCI-pisteitä meni 110 000.

Tämän lisäksi neljä lyhyttä lomastinttiä Turun Caribiassa, Vierumäellä ja Tampereen Holiday clubissa noin 70€ yö osakkaan -50% hinnalla, missä on myös hyvät peruutusoikeudet.

Lomat on varattu luonnollisesti hyvissä ajoin RCI:n kautta. Itsellä on opettajan lomat, niin varaukset on helppo tehdä jo vuosi etukäteen. Tämä on ensimmäinen vuosi itsellä tässä järjestelmässä, joten ainakin tänä vuonna tarjonta oli mielestäni ihan hyvä jopa sesonkiviikoille vuosi etukäteen varattuna ja ensi vuodelle on jo varauksia tehty pari kappaletta vähän pienemmillä pistemäärillä, koska eka vuosi oli vähän miinuksella.

Halusin tuoda omat laskelmat esille, koska en itse koe tuota minään järin isona investointina ja tulemme lomailemaan noissa kohteissa tulevat 10 vuotta aktiivisesti ja erityisesti Yhdysvaltojen lomat meitä kiinnostaa.

Sitten on varmasti paljon ihmisiä, jotka ovat ostaneet HC:ltä Tuupovaarasta osakkeen vajaalla kymppitonnilla ja ihmettelevät, kun ei mene vuokralle, jos ei halua itse mennä ja jälleenmyyntiarvo on 50€. Saattaahan siinä kusetettu olo olla.

15 tykkäystä

Pari esittelyä yli 5 v sitten olen käynyt kuuntelemassa, ilmainen hotelliyöpyminen -lahjakortti 2 tunnin myyntipaasauksesta kun jaksat raahautua paikalle, tuntipalkoille pääsi. Kokemus sinänsä tuo tilaisuus, myyntiteatteria, hupaisia metodeja, välillä teki mieli naurahtaa, välillä tuli oikeasti hiki otsalle kun myyjä ja esimies kumpikin pöydän ääressä laittoi painostusta päälle saadakseen nimen paperiin. Esimies jopa nousi seisomaan ja ojensi kätensä minua kohti sanoen “kätellään tästä kaupat”. En mitään ostanut. Muutama muistikuva:

Tarjottiin mökkiä omasta näkökulmastani jostain korvesta ja huonolle kevättalven työ/-kouluviikolle. Mietin, että kiinnostaako lähteä ajamaan toiselle puolelle Suomea lomakylään, joka on loskan peitossa ja ei varmaan juuri mitään tekemistä, hiihtämään ei ainakaan pääse. Ja tännekö menen sitten lomalle pieneen mökkiin joka vuosi seuraavat 20-30 vuotta pakotettuna kun yhtiövastike kerran kuitenkin maksettava. Maisemat on nähty kyllästymiseen asti muutaman ekan käynnin jälkeen. Myyjä tarjosi tätä, koska hinta “halpa”. Ei yhtään kuulostanut kiinnostavalta.

Ehdotettiin, että vaihda lomakohteesi pisteet toiseen loma-asuntoon ulkomailla. Ulkomaisten kohteiden saatavuudesta en saanut mitään varmuutta, palvelumaksu vaihdosta menee joka tapauksessa ja huonon mökkisi pisteet ei välttämättä riitä mihinkään, lisäksi rahaa siis maksettava. Jos haluat lomalle kesälomalla, varaus tehtävä edeltävän vuoden syksyn alussa, myöhemmin ei-oota luultavimmin tarjolla. Eli tiedettävä syyskuussa, että milloin tarkalleen lomailet ensi kesänä. Et voi tehdä muutoksia myöhemmin. Lennotkin pitäisi ostaa kuukausia etukäteen (jotta saat halvat matkaliput). Jos tulee este myöhemmin, se on voi voi, rahat menee hukkaan.

Ulkomaiden lomakohteista moni oli sellainen, että Suomesta Finnairilla tai muutenkaan et pääse kätevästi tai edullisesti perille. Normaalisti valitsisin hyvän motellin tai hotellin siten, että halvat lennot Suomesta onnistuu. RCI-kohteissa (joihin omat pisteeni olisi riittäneet) ylimääräistä siirtymistä esim. Usassa olisi voinut tulla satoja kilometrejä. Tätä ei tietenkään lomaosakemyyjä maininnut. Lomakohteessa haluan myös nähtävyyksien keskelle, en lomakylään 100 km päähän kaikesta.

Kysyin, miten pääsen lomaosakkeesta eroon. Myyjä sanoi ylimalkaisesti, että 10 000 euron osakkeesi hän voi ehkä ostaa minulta takaisin 4000 eurolla ja yrittää sitten myydä sen itse eteenpäin näissä esittelyissä taas täyteen hintaan. Onnistuuko käytännössä, vaikea sanoa.

Lomaosakkeesi pistemäärä, voiko se muuttua tulevaisuudesa RCI-järjestelmässä, tätä ei myyjä osannut kommentoida. Samoin kysyin, mitä yhtiövastikkeelle käy sitten kun mökit ikääntyvät ja tulee peruskorjaustarve. Moninkertaistuuko yhtiövastike tällöin? Ei tullut selkeää vastausta. Ja myyjän mukaan tosiaan velvollisuus maksaa yhtiövastike siirtyy perinnönjaon jälkeen lapsillesi… ovat varmaan todella iloisia tästä, heh.

Laskin asiaa itse näin: tuo 10 000 euroa mieluummin osinko-osakkeeseen, voit saada 5% nettotuoton eli 500 e/vuosi. Lisäksi mökin yhtiövastike ja RCI-vaihtomaksu. Kertyykö edellä mainituista yhteensä 1000 e per vuosi vai enemmänkin? Tuon verran maksat käytännössä viikko-osakkeestasi. Tuolla rahalla saa jo aika paljon majoitusta vuokrattua tai ostettua halpoja hotelliyöpymisiä kahdelle henkilölle. Ja voit vapaasti vaihtaa lomakohdetta joka vuosi ilman sitoutumista mihinkään.

Esim. viimeksi reissussa ulkomailla yövyin 3 eri hyvätasoisessa motellissa eri kaupungeissa. Hinta netin kautta oli yllättävän edullinen. Olisi jäänyt nähtävyydet näkemättä jos olisin jumittanut koko lomani vain 1 samassa lomaosakkeessa.

6 tykkäystä

Minulla ei tuollaista osaketta ole, mutta olen käynyt useissa järjestelmän kautta hankituissa kohteissa. Ovat kyllä olleet todella laadukkaita mestoja kaikki, ei mitään valittamista siinä. Tässähän on taustalla juuri tuo, että kun sulla on yhteen kohteeseen viikko, niin jossain kohtaa se paikka tulee tutuksi. Sitten kysellään kavereilta haluatko mennä, ja minähän olen aina mennyt, kun kerta puoli ilmaiseksi pääsee.

Olin tänäkin vuonna viikon kotimaanlomalla. Oli paljon nähtävää ja koettavaa. Loman jälkeen ynnäilin, mitä vielä jäi näkemättä ja kokematta. Tulin siihen tulokseen, että kyllä tonne vielä ensi vuonna menisi, mutta kolmantena ei mitään uutta keksisi enää. Sitten olisi todennäköisesti lähdettävä tästä “lomatukikohdasta” autolla parin päivän tripeille pohjoisempaan ja silloin pitäisi maksaa erikseen majoitus sieltä. Entä viiden vuoden päästä? Kulurakenne on aika raskas omistajalle silloinkin.

1 tykkäys

Olen joskus vajaa kymmenen vuotta sitten osakkeen Katinkullasta viikolta 42 hankkinut. Hinta varmaan tuollaiselle kysytylle viikolle oli jotain 25–30 % mitä HC pyytäsi. Kaikkiin perusetuihin kyllä pääsin mukaan, sitä en tiedä tuliko ne vahinkona. Heillä kyllä monenlaista “pelottelua” kun ostaa vapailta markkinoilta, mutta en tiedä mitkä niistä sitten todenperäisiä (osakeyhtiölaki ja tasavertaisuus sitoo monia asioita). Pari kertaa sitä enne esittelyssä käytiin. Joka kerta lomalla pyytävät niihin palavereihin (nyt olisi saanut 80 € lahjakortin, ennen 100 €). Vaimo ei suostu noihin lähtemään. Itse markkinointia ja taloutta opiskelleena ja alalla toimivana menisin ihan mielenkiinnosta oppimaan heidän myyntikikkoja ja tekemään täsmentäviä kysymyksiä. Mielenkiintoista kertoa, että kiinnostaisi hankkia kaksi kohdetta. Neuvotella loppumetreille ja sitten sanoa että täytyy kuitenkin vielä vähän miettiä. Noiden klousausmenetelmiin miettiminen ja tarjoukset ei taida tänä päivänäkään kuulua. Olihan nuo esittelyt silloin 15–20 vuotta sitten hiven painostavia/myyntihenkisiä. Itse tykkään tuosta yhtenä viikkona ja syyslomalla saa menemään kyllä vuokrallekin. Vuokatti liikunnallisen paikka ja paikat kyllä kunnossa. Tätä en koe mitenkään sijoituksena, kuten en muutakaan vapaa-aikaan panostamista. Toki eihän niitäkään järjettömästi kannata hoitaa. Itseä ei nuo vaihtojärjestelmät kiinnosta, kun kustannuksia niistäkin ja ilmaisia lounaita ei ole. Se täytyy sanoa, että pääsääntöisesti siellä näkyy päällisin puolin tyytyväisen näköistä sakkia ja autokannasta päätellen osa kuuluu jopa ylempään keskiluokkaan.

3 tykkäystä

Meillä saa firman kautta varattua Holiday Clubin lomaosakeviikkoja 280 - 440€ / viikko. Eikä tartte omistaa mitään eikä maksella mitään vastikkeita. Aika monella ammattiliitollakin näitä on tarjolla jäsenilleen. Siinä on mielestäni ihan käypä hinta. Omistajaksi en ryhtyisi, sillä diili on aivan sysipaska, kun pitää maksaa yli 200 euroa vuodessa vastiketta palvelusta, jota ei välttämättä edes käytä. :slight_smile:

2 tykkäystä

Noita laskelmia kun katsoin niin itse en tästä kyllä millään kaavalla saa edullisempaa vaihtoehtoa mikäli lähdetään tuosta varmasti ihan oikeasta olettamuksesta että osakkeeseen ym. jäsenyyksiin uponnut raha on kuta kuinkin mennyttä. Puhumattakaan juuri noista AsOy:n mukana tulevista velvotteista ja mahdollisista korjausveloista yms.

Ja jos laskee että lapsetkin kasvaa ulos vanhempien kanssa lomailusta kymmenessä vuodessa, niin siinä vaiheessa sekin etu on mennyttä kun touhu vasta alkaisi ns. kannattaa. Toisaalta siinä vaiheessa on varmaan nuo ylläpito ja jäsenkulut taas nousseet sen verran että niidenkin hinnalla jo lomailee jossain viikon…

Omasta mielestäni on paljon isompaa luksusta vapaasti valita mihin mennään ja koska. Omalla kohdalla meillä on jo täysi työ että saadaan vaimon kanssa lomat samaan aikaan. Jos sen lisäksi pitäisi vielä yrittää kohdistaa se johonkin itselle mieluisaan paikkaan jostain varmasti paljon kapeammasta valikoimasta mitä ilman viikko-osaketta on tarjolla niin stressihän siitä tulisi.

Aika moni asia tossa konseptissa pitää osua kohdilleen oman tilanteen ja aikataulujen kanssa että siitä tulisi kannattavaa. Ja silloinkin se on melko näennäistä kun ajattelee mitkä velvoitteet ja maksut noissa on joka vuosi käytit tai et. Jotenkin tästä tulee sellanen verkostomarkkinoinnin maku suuhun että joku tässä hyötyy ja tekee rahaa mutta se et ole sinä. Itse jättäisin väliin.

9 tykkäystä

Ei oikeastaan mitään uutta annettavaa tähän ketjuun, mutta aikanaan pohdin Holiday Clubin jäsenyyttä ja päädyin seuraavaan:

  • Taloudellisesti en ole saanut kannattavaksi omistajajäsenyyttä. Omistajahan saa myös alennuksia aktiviteeteista, palveluista ja ravintoloista. Siltikin päätynyt siihen, että kannattavampaa ja huolettomampaa maksaa kullakin vierailulla suosiolla markkinahinta. Jos ei itse tarvitse kyseisenä ajankohtana majoitusta, voi sen toki vuokrata, mutta taisi olla HC:n provikka luokkaa 30 %, mikä vie kannattavuutta.
  • Oikeastaan ainoa hyöty omistajuudesta minun mielestä on tapauksissa, missä johonkin sesonkiaikaan haluaa varmistaa majoituksen tietylle seurueelle. Oma lomailu näissä kohteissa usein ajoittuu sesongin ulkopuolelle, niin aina on tilaa löytynyt hieman majoitustasoa säätämällä.
3 tykkäystä

Nyt kun on puhuttu golf-osakkeista ja lomaosakkeista, niin olihan Tampereella aikoinaan myös luksusautovuokraamokin, joka toimi täsmälleen samoilla periaatteilla. Tai ei toiminut aluksi, mutta lopulta muuttui sellaiseksi. Aluksi se toimi verkostomarkkinoinnin periaatteella siinä mielessä, että toiminta sai rahoituksensa uusista jäsenistä ja tuon toiminnan ytimessä olevan luksusautokaluston vuokraaminen oli todella halpaa. Sitten kun uudet tulijat ei enää kannatelleet kulurakennetta, vuokrahinnat nousi merkittävästi, tuli vuosimaksuja, eli päätepisteessä oltiin ihan HC tyylisessä toiminnassa. Myös siinä mielessä tälle klubille kävi perinteiset, että huutokaupat oli täynnä näitä vaikeasti myytäviä liki arvottomia osakkeita. Lopulta toiminta kaupungista loppui kokonaan ja kunkin osakkaan tehtäväksi jäi selvittää, miten päästä roskapaperistaan eroon.

Tajuan oikein hyvin mikä ero vastikkeella ja sopimushinnalla on. Kaiken järjen mukaan, kun vierailet lomakohteessa viikon vuodessa, kyse on palvelusta jonka olet saanut ja josta maksat. Ennen tuota kuluttajasuojalainsäädännön muutosta nämä lomafirmat saivat nalkitettua asiakkaitaan ostamaan osakkeen. Osakkeen ja palvelusopimuksen välinen ero on siinä että palvelusopimuksen voi irtisanoa ja osaketta ei.

Vertaus asunto-osakkeeseen eroaa siten että kun asut vakituisesti asunnossa, on ihan järkeenkäypää että asumisen juoksevat kustannukset maksetaan vastikkeessa sikäli kun nämä kustannukset eivät ole osakkaan henkilökohtaisia kuluja (esim. taloyhtiön yhteinen jätehuolto). Sen sijaan vaikuttaa kummalliselta että kuluttajilla olisi samanlainen side ulkopuoliseen palvelutarjoajaan jonka palveluita käytetään vain harvoin. Miksi kenenkään pitäisi olla kiinnostunut lomatarjoajansa veloista ja kulurakenteesta? Vierailen ravintolassa ja maksan ruuasta, enkä ole vastuussa ravintoloitsijan veloista.

Jos lomaosaketta verrataan pörssiosakkeisiin, ero on selvä juuri siten ettei pörssiosakkeen omistaja ole vastuussa firman veloista, vaan osakkeenomistajan tappiot rajoittuvat sijoitettuun pääomaan. Pörssiosakkeella on siten aina jokin teoreettinen positiivinen arvo. Lomaosakkeesta sen sijaan saat potentiaalin vierailla johonkin aikaan jossain lomakohteessa johonkin hintaan ja maksat tästä potentiaalista vastikkeessa. Taloustieteellisesti voitaisiin esittää seuraava väite: jos haluat jotakin ja sinulle tarjotaan sitä, tarjouksella on positiivinen arvo. Jos et halua jotakin ja sinulle tarjotaan sitä, tarjous on arvoton. Jos siis loma ei sovi tai et sitä muuten halua, lomaosakkeen arvo on negatiivinen koska siitä pitää maksaa vastike.

1 tykkäys