Vincit - Fuusioituneena uuteen aikakauteen

Tästä tuli hieman ruskea maku suuhun. Juuri kun pohja oli saatu rakennettua uudestaan, ostetaan semikriisiytynyt yhtiö joka itsenään on epäonnistunut - ja sinne meni. Tottakai pidemmällä aikavälillä tämä voi olla erittäin hyvä veto :smiling_face_with_tear: Tarjontaa saa laajennettua, ‘rekryväyliä’ kasvatettua ja ehkä jotain synergiaetuja. Loppujenlopuksi ne senioridevaajat jotka nyt jättävät siirtymättä Vincitiin, ja olisivat muuten siirtyneet, voidaan laskea ehkä yhden tai kahden käden sormilla.

Mutta aika näyttää. Pahoin pelkään lyhyellä aikavälillä marginaaleihin lisäpainetta, joten katsotaan uudestaan kun Ebit-% kolkuttelee pohjia.

2 tykkäystä

-20,4% tarkistus tavoitehintaan, juu. Mutta ilmassa taitaa olla nyt myös yleisestä kertoimien laskusta juontuva tavoitetason tarkistus kaikissa osakkeissa, joka tuossa mukana.

5 tykkäystä

Tavoitehinta teurastettiin, fuusiosta kommentit ei kyllä herättänyt luottamusta valitettavasti. Jos uuden yhtiön arvo on jo nyt ev/ebit 11 tuolla tavoitehinnalla, niin paljon saa tapahtua seuraavan 2vuoden aikana.

3 tykkäystä

Itse analyysinkin luettuani summaisin asian näin: Taktisia synergiaetuja on, mutta itse Q4 tulos oli pehmeähkö. Strategisia synergioitakin voi olla, mutta niihin ei tässä vaiheessa analyytikolla ollut näkyvyyttä, ja mielikuvituksen käyttö tässä asiassa ei kuulu työnkuvaan. Näiden oletusten vallitsessa integraatio näyttäytyy neutraalina, mutta pehmeä tulo laski odotuksia ja yleinen markkinalasku kertoimia.

1 tykkäys

Moi Vincitin ketjuun! Kuvattiin tänään @Joni_Gronqvist kanssa uusi video Vincitin ja Bilotin fuusiosta. Käykäähän katsomassa ja mukavaa viikonloppua! :blush:

-Videon aiheet-
00:00 Aloitus
00:12 Vincitin ja Bilotin roolit fuusiossa
02:15 Uuden yhtiön strategia ja synergiat
06:56 Fuusioon liittyvät riskit
08:29 Fuusion strukturointi ja mitä fuusio vaatii yhtiöltä
10:10 Miksi arviomme fuusion toteutuvan?
10:59 Yhdistyneen yhtiön arvostus

20 tykkäystä

Mielestäni on erittäin loogista, ettei fuusiopäätöksen yhteydessä vielä julkisteta uutta strategiaa. Olisi nimittäin aika outoa, jos Vincitin kulttuurissa hallitus ohittaisi henkilöstön ja julkistaisi strategian ilman heidän työpanostaan. Koska luultavasti myös Bilotin tulijat halutaan ottaa mukaan, saanemme odottaa strategiaa siihen asti että kauppa on toteutunut, koska ennen yhtiökokousten ja regulaattoreiden hyväksyntää yhteistyön on oltava rajoitettua.

Tällä sektorilla on myös selvää, että konsolidaatiota tulee tapahtumaan tämänkin jälkeen, ja tämä kauppa parantanee Vincitin asemia siinä pelissä.

1 tykkäys

Bilot perustettiin aikanaan kun muutama SAP-jyrä tajusi että saavat paremmin rahaa tekemällä hommia oman firman kautta kuin SAP:ia käyttävien isojen talojen listoilla. Firman brändi rakentui vuosien ajan laadun varaan, mutta sitten piti jostain syystä lähteä kasvamaan. SAP:ia hengittävien elämäntapakonsulttien luoma ylitöiden ja laatutoimitusten kulttuuri kohtasi myynnin vuoksi myyvät myyjät ja keskivertojen osaajien todellisuuden. IPO:n aikaan itsellä oli se kuva että asiakkaat eivät ole kovin tyytyväisiä ja työntekijät meinaavat palaa loppuun, joten omassa pienessä mielessäni ajattelin että tässä kasataan exitiä exitin vuoksi, enkä koskenut Bilotin lappuihin missään vaiheessa.

Fuusio Vincitin kanssa on kuitenkin ihan positiivinen päätös tarinalle. Vincitin toimiva yrityskulttuuri on varmaan ihan positiivinen muutos monelle Bilotilaiselle ja toisaalta Vincit saa nyt laajemman tarjooman ja pystyy oikeasti tarjoamaan transformaatioprojekteja isoimmille yrityksille, joiden koko liiketoiminta pyörii SAP:n päällä.

Jäi omat Vincitit myymättä kun unohdin ajatella että miten muut lukevat fuusion, mutta onneksi sitä onkin vain triviaali nippu. Voi olla että tulee lisäiltyä keväällä, mutta en ole perannut lukuja vielä niin tarkasti läpi että uskaltaisin itsevarmasti sanoa tavoitehintamuutosten olleen kohtuuton.

10 tykkäystä

Vincit: kun hyvästä ei saada täydellistä

Kasvua löytyy, kate on kohdillaan, mutta jokin puuttuu. Jotain mitä on hankala määritellä, mutta mikä erottaa Vincitin Goforesta. Goforessa kun vetäjät vaihtuivat, niin kone sykkii järkähtämättä eteenpäin. Vincitissä perustaja Kuitunen tekee hissiliikettä toimarin ja hpj:n välillä ja se näkyy yhtiön tekemisessä. Ei tarvitse katsoa kuin 2021 tuloskehitystä, johtoryhmän vaihtuvuutta ja uutta toimarivalintaa, niin eroja alkaa löytymään. Ja se näkyy taas kurssikehityksessä näiden kahden välillä.

Jotenkin tulee mieleen Pihlajalinna ja perustaja Wiren => vähän samanlaisia oireita ja vaikutuksia yhtiöön ja tekemiseen- toki Vincitin tekeminen on paljon laadukkaampaa

Ja Vincit + Bilot -kuviosta olen epäileväinen kuten muutama muukin tällä foorumilla. Keskinkertaisen yhtiön kanssa yhteenmeno harvoin luo superhyvää kokonaisuutta. Tuntuu, että tartuttiin siihen, mikä oli helposti ulottuvilla, ei mikä olisi ollut paras vaihtoehto…

Veikkaan, että yhtiön kertoimet tulevat pysymään matalina pidemmän aikaa…

9 tykkäystä

Suomalaiset puljut ovat muutenkin olleet yleisesti ottaen heikkoja siinä, että pystyisivät nopeaan kasvuun pitäen samalla kannattavuuden erinomaisena. Toki yhtälöhän on hankala, mutta täällä liian usein mennään tähän kasvumiinaan, jolla pilataan se hyvä kannattavuus.

Itselle on todella iso red flag, jos suomalainen pienyhtiö alkaa kertomaan hurjia kasvutavoitteita.

1 tykkäys

Tuskin siinä kovin moni muunmaalainenkaan onnistuu… jos kasvu perustuu lisäkäsiin ja -päihin, niin tulosvipu ei ole samanlainen kuin esim softa-liiketoiminnassa

1 tykkäys

Joo osataan siellä maailmallakin sählätä, mutta siellä on myös enemmän ja parempia kohteita saavuttaa sitä kasvua. Suomalaisen pienyhtiön kasvutavoitteiden saavuttamisessa yhtiöt joutuu pienemmästä kentästä hankkimaan niitä kohteita. Ja hyvien kohteiden hinta on hurja, joten sitten hankitaan keskinkertaista kamaa, kun muutakaan ei järkevällä hinnalla saa.

Täsmennetään vielä, että tarkoitan tilanteita, jossa yhtiö hankkii sitä kasvua nimenomaisesti yritysostoilla, mikä onkin se yleinen tapa yrittää saada sitä kasvua.

1 tykkäys

Vincit edustaa edelleen snadia it-nurkkaa salkusta. Mietin jo torstaina että myiskö laput mäkeen kun harmaammaksi menee suunta, Bilot on yhtiönä minulle kerrassaan tuntematon ja V:n tilinpäätös oli aika kamala ripuli kannattavuuden osalta. Koska en tuppaa hätäilemään ajattelin että funtsin asiaa viikonlopun yli kun markkinatkin korjasi V:n valuaation perjantaina (Jonin rapsan jälkeen vasta heh).

Olen tätä nyt miettinyt ja en nyt ainakaan vielä myy. Vincitin omistajana tämä on valitettavan helppo nähdä järkidiilinä B:n kannalta mutta pieni mututuntuma sanoo että V:kin pääsee tästä hyötymään kun saa laajennettua osaamistaan, pääsee kiinni ehkä isompiin projekteihin ja saa vähän lisää uskottavuutta peliin. Alunperin tosin lähdin tähän nimenomaan ketteryyden vuoksi mukaan, niin kuin otsikko kertoo. Uskon että johto on ihan tietoinen mitä tekee tässä. Toki jos ei usko johdon arviointikykyyn silloin kannattaa myydä.

Odottelen ainakin että yhtiö päivittelee tavoitteitaan ja avaa vähän enemmän tätä fuusiota, ja mietin sitten uudestaan kun olen viisaampi. Kiire ei tässä minulla ole myymiseen kun markkinaympäristö muutenkin hapan ja tunnelma yhtiön ympärillä ei varsinaisesti iloinen, vaikka tositilanteessa nekään ei ole syitä myymisestä pidättäytymiselle. Vaikka tässä voi nähdä hyviä puolia niin voidaan olla varmoja että hyviä asioita fuusion osalta ei varmasti heti ala näkymään edes hyvässäkään skenaariossa, ehkä. En ihmettelisi vaikka hienoinen suvantojakso olisi edessä. Joten jos haluaa kyydissä olla buy-n-holdina niin istumalihaksia luultavasti vaadittaneen. Sinänsä se on ihan sama minulle mitä kertoimia tästä muut ovat valmiita maksamaan tai mikä on sentimentti puolen vuoden päästä. Synergiat, kannattavuuteen kiinni pääseminen ja kilpailuetujen vahvistaminen on päällimmäisenä mielessä. Siitä voin kans varma olla että vanhan ajan kannattavuudet ovat taakse jäänyttä pelkästään palkkainflaation ja kiristyneen kilpailun takia. Mutta olisi edes Ok tyydyttävä sijoitus keskipitkällä aikavälillä, sekin jo passaisi minulle. Tuleeko Vincitistä Tieto?

Jos joku mestari haluaa otsikkoa päivittää nykyhetkeen oman maun mukaan niin siitä vaan, ihan vapaasti :smiley: itsellä ei ole niin sanotusti lisenssi juuri nyt voimassa.

19 tykkäystä

Itse hyppäsin mukaan myös siksi että Vincit oli onnistunut hyvien osaajien houkuttelussa ja sitä pidettiin erinomaisena työpaikkana. Osaajapulahan on yksi iso kompastuskivi suomalaisille IT-yhtiöille. Onko Vincit yhä työnantajana parhaasta päästä vai onko tilanne muuttunut?

Tähän asti Vincit on näyttäytynyt minulle lähinnä koodareita vuokraavana pajana, jolla ei ole ollut kykyä osallistua kovin isoihin projekteihin tai vaikkapa julkisiin kilpailutuksiin. Julkisia projekteja on käsittääkseni aiemmin jopa karsastettu. Tällaisessa käsiparien vuokrausbisneksessä rekrytointi on avainasemassa.

Mutta näkisin osaajien houkuttelun vain yhtenä komponenttina yrityksen menestyksessä. Sen rinnalla on nähtävä vähintään yhtä tärkeänä yhtiön muut menestystekijät. Onko yritys kehittymässä henkilöstövuokraus-bisneksestä vakavasti otettavaksi järjestelmätoimittajaksi? Kehittääkö yritys osaamistaan siten, että toiminta skaalautuu muutenkin kuin toteuttamalla lisää pieniä projekteja? Lähemmäksi 1000 hengen organisaatio alkaa mielestäni olemaan jo liian iso toteuttamaan vain pieniä ja keskikokoisia projekteja. Tarvittaisiin uudenlaisia lähtöjä, jotka kasvattaisivat muskeleita yhä suuremmassa kokoluokassa toimimiseen. Esimerkkinä tällaisesta toiminnasta näyttää Gofore, joka vajaan 1000 hengen organisaatiolla on mukana monissa isoissa projekteissa.

Mikäli Bilot-kauppa toteutuu, yhtiö pääsee mukaan ainakin SAP-bisnekseen. Aika näyttää, mitä muita mahdollisuuksia sen kautta avautuu. Mikäli sieltä suunnalta saadaan esimerkiksi projektinjohtokykyä hankkeiden vetämiseen ja tarjouksien tekemiseen, yritys saattaa kehittyä “aikuisempaan” suuntaan.

Lopulta vastaus kysymykseesi riippuu, keneltä kysyy. Jos kysyy yritykseltä itseltään, vastaus lienee selvä. Myös Inderes on parin viime vuoden aikana lähtenyt innokkaasti mukaan Vincitin positiivisuuden sanomaan. Vasta viime aikoina Inderes on alkanut löytää Vincitistä myös toisenlaisia puolia.

Mielenkiintoinen tarina ja aika näyttää mikä on lopputulos. Yhtenä vaihtoehtona näen myös yhtiön myymisen. Vaikka se kuulostaa kaukaiselta ajatukselta, en pidä sitä ollenkaan mahdottomana, mikäli kasvu softapajasta isoon kokoluokkaan ei suju onnistuneesti. Yhtiön pitkäaikaisten avaintekijöiden liikkeistä on myös ollut nähtävissä liikettä ulospäin. Se kertonee että yritys ei ehkä olekaan enää elämäntapa.

6 tykkäystä

Jokin Vincitissä askarruttaa mua. Lukujen valossa sijoituskeissi näyttää erittäin houkuttelevalta. Vuosille 2022-24 ennustetaan keskimäärin 18% EPS-kasvua, josta saadaan nykyarvostuksella PEG-luvuksi 0,87. Eikä Bilot-fuusion synergioita ole ymmärtääkseni noissa kasvuluvuissa mukana. Silti markkina vaikuttaa happamalta Vincitin suhteen ja Inderes lätkäisee vähennä-suosituksen.

Itse olen pitänyt Vincitin erinomaista työnantajamielikuvaa sellaisena “pehmeänä” kilpailuetuna, jota ei ole hinnassa kunnolla huomioitu. (Vaikka onhan Vincitkin hiukan kolhuja ottanut, kuten Mikko-kohu: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006047814.html)

Toisaalta monilla täällä vaikuttaa olevan näkymyksiä IT-alasta, joita en ainakaan itse osaisi huomioida. Kait pitäisi katsoa enemmän liiketoimintaa itsessään kuin tunnuslukuja. Mutta siinä kohdassa tämä homma meneekin vaikeaksi :grin:

8 tykkäystä

Kiire ei tässä minulla ole myymiseen kun markkinaympäristö muutenkin hapan ja tunnelma yhtiön ympärillä ei varsinaisesti iloinen, vaikka tositilanteessa nekään ei ole syitä myymisestä pidättäytymiselle.

Niinpä, itse ajattelen että dippi ei ole este yksittäisten arvopapereiden myymiselle, koska samallahan rahan voi käyttää ostamaan jotain muuta (olettaen likvidiyden). Käteispainon lisäämiset salkun tasolla sen sijaan olisi tietysti hyvä yrittää ajoittaa korkeisiin arvostuksiin, jos on siinä hyvä.

Itse en ole vähään aikaan pitänyt Vincitiä “ketteränä” siinä mielessä, että onhan alalla pienempiä ja ketterämpiäkin. Ketteryys tuppaa olemaan kilpailuetu niille, joita ei ole muuta kilpailuetua kuin kyky räätälöidä mitä asiakas sitten pyytääkin. Eli “ketteryys”, kyynisesti sanottuna, voisi tarkoittaa ettei ole valittu mihin yritys keskittyy. Softatyökalujen kehittyessä ja softan siirtyessä AWS:n ja Azuren kaltaisille alustoille ketteryys, eli kyky räätäöidä, on yhä useamman saavutettavissa.

Bilot:n hankinnan voi muuten myös nähdä toisin päin: Vincit kykenee nyt myymään enemmän Bilot:n nykyisille asiakkaille, ei vain niin että Vincitiin tulee SAP-osaamista. Myönnän, etten tiedä kuinka paljon Bilot:lla on asiakkaita ja kuinka paljon samoja firmoja on joukossa.

3 tykkäystä

Osaako joku selittää, miksi Inderesin analyyseissä Vincitin EPS 2021 on 0,40€ vaikka yhtiö on itse raportoinut 0,29€ eikä tilinpäätöstiedotteessa esiinny missään lukema 0,40€?

Arvaan, että jotenkin tuo liittyy tilinpäätöksen kertaeriin tai oikaisuihin, mutta en keksi miten.

2 tykkäystä

Kyseessä on oikaistu eps, eli liikearvopoistoista oikaisu eps. Vincitin yhtiösivulla ainakin lukee eps (oik.) joten siitähän voi jo päätellä ettei kyseessä ole puhdas osakekohtainen tulos.

Vincitin tilinpäätöksessä lukee tuloslaskelmassa Poistot liikearvosta: 1797 (tuhatta euroa). Tämän alapuolella lukee myös oikaistu liikevoitto mutta liikevoittohan ei ole nettotulos, mistä siis eps lasketaan. Tilinpäätöksessä lukee että yhtiö teki 3476 tuhannen euron tuloksen. Osakkeita on 12,6 miljoonaa, joten puhdas eps on 0,28€. Nettotulokseen lisätään poistot 1,797meur niin oikaistu tulos on 5,273meur. Tuo jaetaan osakkeiden määrällä: 0,4187€.

Jos minä saisin päättää niin kun puhutaan epsistä niin silloin puhuttaisiin tosiaan puhtaasta osakekohtaisesra tuloksesta. :smile:

Huomioitko nyt poistojen vaikutuksen veroihin?

Wait - mistä lähtien nettotulosta oikaistaan poistoilla??

1 tykkäys