Volkswagenista kasvoi Suomen ostetuin sähköauto 2020. Ostettu se on ollut myös osakkeena.
Volkswagen vaihtoi Zwickaun valmistuslinjan tuottamaan Golfien sijaan sähköautoja. ID Neo oli konsepti, jonka pohjata tuli ID.3 ja kohta perään ID.4. joka kantaa ja vetää enemmän. Sitten on myös e-up ja e-Crafter. Välimalleina kevyt- ja lataushybridejä. Yritys tavoittelee CO2-neutraaliksi 2050.
Onko automerkistä Teslan, Toyotan ja muiden puristeessa sijoittamisen arvoiseksi tekijäksi. Auton tekemisessä on perinteitä ja tietenkin saksalainen myös autoilun muut osa-alueet ja ympäristön vaatimukset tuntee, mutta riittääkö kyky vastata ohjelmistoissa ja muissa uusissa asioissa? Vai onko liian jäykkä ja vanhoillinen?
Osake on saanut nostetta. Mielestäni VW tuotteena ja yhtiönä olisi keskustelemisen arvoinen, ettei käy niin, että markkinajohtaja jää huomioimatta, kun puhutaan Teslasta ja vety-/sähkövoimasta. Vai onko VW aiheena liian käytännöllinen ja epäseksikäs? Olisi utelias kuulemaan käsityksiä, kun tämä on ykkösenä tarkkailulistalla, ja kun osake on vähän alamäessäkin.
Huom. Jos Volkkari tuntuu kansanautolta ja Skoda yhtiön tuotteena itäautolta, ja tuntuma yhtiöstä perustuu tähän, on pohtija enemmän väärässä kuin arvaakaan. Lambo kuuluu konserniin ja sieltä on tulossa sitä S3XYä, mihin Tesla pyrkii. Lamborghini täyssähköisenä, ottaisitko? Tai on konsernissa vielä Bugatti, Bentley, Porsche ja huomioiden VW:n ympäristötavoitteet alkavat nämäkin vihertää. Vaikka osa viherrystä tulisikin “vippaskonstein”, kuten Teslalta päästöoikeuksia ostamalla, tuskin pokka pitää enää väärentää asioita. Hermo petti ja oli kauhaistava viipale volkkaria salkkuun puolen päivän harkinnan jälkeen. Osatekijänä nostalgiset muistot yhtiön kulkimesta.
Mitään mallia puolustelematta; Mitä arvelet suhteessa Teslan maineeseen? Tai mikä on maineeltaan paras automerkki tällä hetkellä tuolla mittarilla arvioiden?
Teslallakin on vähän nihkeä maine noin yleisesti. Onpa myös Suomessa niiden katsastushylkäysprosentti aika korkea. Vuoden 2015 -mallit hylätään uudehkoille autoille todella korkealla 13,4 % asteella, ja 2017 mallit myöskin korkealla 10,1 % asteella. Yleisin vika on taka-akselissa - voi toki olla, että porukka vähän “kokeilee” kiihtyvyyttä ja rikkoo samalla akselin epätavallisella käytöllä.
Paras maine on varmaan Toyota & Honda, jo iät ja ajat Ja Toyota on muutenkin pioneeri hybridiautojen saralla, ja olikohan eka vetyautokin Toyotan Mirai. Puhtaat sähköautot taitavat olla molemmilla vielä työn alla. Hondalla on vain sellainen “minicooper” -sähköauto, nimeltään ytimekkäästi “e”: Honda e - Wikipedia
Jos tarkastellaan yhtiön johtamista (strategia ja sen toteutus), tuotteen toteutusta (suunnittelu, valmistus ja laadunvalvonta) ja asiakaskokemus (markkinointi, myynti, imago), niin harva yhtiö on kaikessa hyvä. Toyota on tuotteena ja prosessina nykyautoista luokkansa kärkipäätä, samoin Honda, mutta ei Volkswagenin perhe näistä kauaksi jää, josko jää lainkaan. Toyotalla oli alkutaipaleella ongelmia valloittaa maailmaa (Toyoda), kun tuote oli tehty Japanin oloihin. EV/H -asioissa myöskään ei ihan kärkeä. Kokonaisuutena uskon enemmän VW:n kykyihin.
Lähdin itse VW:hen mukaan jokin aika sitten, sähköautojen esiinmarssi (ID mallisto) ja houkuttelevat arvostusluvut ja jenkkilän puolella nouseva kiinnostus sijoituskohteeksi saivat ostamaan pienen määrän, kehittynyt hyvin kohtuu nopea viimeaikaisen arvonnousun ansiosta. Kertoimillahan VW on “valovuosia” alle hypetettyjen sähköautofirmojen, mutta jos ja kun VW:stä tulee maailman suurin sähköautovalmistaja, kenties erityisesti jenkkilänkin puolella alkaa sijoittajakiinnostus nousemaan jo ihan omiin lukuihin.
Vieläkö eräs huijaus raapii Volkkarin imagon maalipintaa? Moni taisi tykätä VW:n vähäpäästöisestä autosta ihan jenkkilässäkin ennen kuin huijaus paljastui, minkä jälkeen parkkikset täyttyivät volkkareista, joita kukaan ei enää halunnutkaan.
Tuossa on kyllä ideaa. Tuo id4 vaikutti kyllä halvalta muoviselta menovehkeeltä, kävin koeajamassa reilu viikko sitten. Yllättävän äänekäskin. En osaa sanoa onko autojen valmistus jatkossa kannattava toimiala. Luulisi että käy niin kun sähkötyökaluvalmistajille, hinnat tulee alas ja tulee halppismerkkejä.
Tähän koko sähköautomaniaan liittyen muistettava yksi erittäin tärkeä asia: oli se energiamuoto mikä tahansa (polttoaine, sähkö, vety, kaasu), niin massamarkkinoille tulevien autojen hintataso ei voi muuttua merkittävästi (paitsi inflaation seurauksena ajan saatossa toki). Ihmiset eivät ole yksinkertaisesti valmiita maksamaan tietyn rajan yli autosta. Monelle se on vain kulkuneuvo kuitenkin lopulta.
Tähän päälle kun puhutaan valmistajien investoinneista (= riskeistä) ja kuinka autoista ollaan tekemässä liikkuvia tietokoneita ohjelmistojen osalta palveluliiketoiminnan mahdollistamiseksi, niin tällöin se kulurakennekin on valmistajalla aivan mielettömän korkea.
Nämä kaksi asiaa muodostaa sen lopullisen yhtälön: nouseeko autojen keskihinta vai laskeeko konkreettinen laatu esimerkiksi auton fyysisissä osissa. Henkilökohtainen näkemys on, että materiaalien ja koko auton laatu tulee laskemaan ja vähemmän yllättäen nämä keskiluokan autot ovat ”äänekkäitä ja natisevia muovikopperoita”. Aika näyttää millaisia muita ongelmia tulee vielä esiin pidemmällä aikajanalla. En usko että diesel-gate jäi viimeiseksi.
Aina kun jaetaan linkkejä, olisi mukava, jos niiden mukana tulisi joku kommentti, miksi jakaa linkin, joka on käytännössä kenen tahansa löydettävissä muutenkin. Lienen itsekin pelkkiä linkkejä jakanut, mutta em. palautteen perusteella en enää niin tee. Miten suhtautuvat VW:n ja Stellantiksen EV-myynnit?
Kyseinen tieto löytyy myös helposti netistä.
Stellantis EV tavoite 2021: 400 k
VAG EV tavoite 2021: 1000 k
Molempien EV marginaalit todennäköisesti niin huonoja, että ne aiheuttavat ainakin lähivuosina enemmän ongelmia.
Stellantis on joka tapauksessa selkeästi paremmassa kunnossa: puhdas historia, erinomainen johto, hyvät legacy-marginaalit, LCV johtajuus, Amerikan muskelit (RAM, Jeep, Dodge), riippumaton Kiinan markkinoista jne.
Tietysti. Mutta tähän tavoitteeseen päästetään myös muilla keinoilla. Vaikka FC LCV, pienempiä autoja, PHEV, Tesla-kreditit yms. VAG:n CO2-suoritus ei ole ollut kovin vaikuttavaa, ei myöskään viime vuoden voittomarginaali.
Toki VAG:n propaganda-koneisto on toiminut kovalla vauhdilla viime kuukausina. ID4 jenkkimainoksen Youtube-kommentit paljastavat, että koneisto on kuitenkin hiukan irti todellisuudesta (ja tuo Voltswagen oli myöskin hemmetin huono yritys).
Tuota sähköautomarkkinaa kun on tullut tarkkailtua, niin sieltä löytyy helposti syy viimeaikaiseen kurssinousuun. Volkswagen on erinomaisessa vauhdissa sähköautojen suhteen ja on onnistunut tuomaan markkinoille ensimmäisenä todella hyvän perhesähköauton ID4 järkihintaan. Lisäksi putkessa on joka vuosi uusi houkutteleva malli ties kuinka monta vuotta putkeen. Ja kapasiteetista ei pitäisi jäädä kiinni.
Toyota jyrää nyt, mutta ovat pahasti jäljessä sähköautojen kanssa, kun eivät ole saaneet vielä mitään markkinoille.
Euroopassa on hiukan ylioptimistinen näkemys VAG:n suorituskyvystä ja suurista suunnitelmista. Aika kai näyttää. VAG on pahasti jäljessä vetytaloudessa ja oma kapasiteetti on toistaiseksi teoreettinen. Katsotaan muuten reagoiko SEC markkinoiden manipulointiyritykseen.
Mikä merkitys vetytaloudella tulee olemaan VAGin kannalta henkilöautolliikenteessä aivan lähivuosina? Arvioni mukaan sähköakut kehittyvät vielä kukon askelin. Vety on tapa varastoida energiaa ja varmastikin merkittävä tekijä määrätynlaisessa liikenteessä/käyttökohteissa. Myös biopolttoaineilla tulee olemaan iso rooli vielä pitkään.
Huh, luulin jo että vastaat edellisille koskien vetytaloutta Vaatimattomuus ei ole näköjään tapana näillä markkinoilla.
Joka tapauksessa Jefferies-analyytikko Philippe Houchois olettaa, että VW: n osakkeet nousevat 295 euroon lähikuukausina.